beantwoord

Hard openslaande glazen deuren in nieuwe intercity dubbeldekkers

Reputatie 1
Is er iets te doen aan de enorm hard openslaande glazen deuren in de nieuwe intercity dubbeldekker treinen?

Ik reis veel met deze nieuwe treinen en ervaar nogal wat ongemak. Een van die ongemakken is dat de glazen deuren in de coupe bij de minste of geringste zijdelingse beweging van de trein op het spoor openslaan naar binnen toe in de coupe en hard tegen de deurstop op de vloer knallen. Ik ben al een paar keer geraakt en vrees dat zo een deur eerdaags kapot klapt, zo hard gaat het soms.
Dit probleem is ook bekend bij de conducteur die ik zojuist sprak.
icon

Beste antwoord door Herman NS 22 juli 2014, 08:48

Hallo Vroom,

Vervelend dat je dit met enige regelmaat tegenkomt. Fijn dat je hiervoor het NS Serviceforum hebt weten te vinden.

We vinden het belangrijk dat je met een veilig gevoel in de trein zit. Uiteraard zijn de treinen uitgebreid getest, maar het is wel belangrijk dat je comfortabel kunt reizen. Je klacht over de openslaande deuren heb ik om die reden geregistreerd en doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Zoals met zoveel dingen zal de waarheid ergens in het midden liggen.
Het komt op mij over dat de conducteur misschien in eerste instantie de indruk had dat het wel meeviel (misschien maar kleine snijwondjes) en de trein wel liet vertrekken vanaf Oss, tijdens de rit is gaan kijken en na het zien van de schade de trein heeft opgeheven vanaf Nijmegen.

En aangezien er wordt gesproken over een antwoord dat binnen vijf werkdagen zou volgen kan het best zijn de de klacht via het contactforumulier is ingediend. Ook al zijn de achterstanden daarmee denk ik wel aardig weggewerkt (lees er in ieder geval niets meer over) zal het nog steeds langer duren voor er dan een antwoord komt.
Badge
Uit het feit dat de trein is opgeheven kun je al opmaken dat de conducteur dus wel heeft gehandeld en de melding dus serieus heeft genomen. Het verhaal wordt dus weer heftiger gemaakt dan het was naar mijn idee.

En dan rijst de vraag of de NS wel de contactgegevens had van de betrokkenen, dat wordt nml. verder niet vermeld.
Reputatie 7
Badge +3
En daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er een conducteur is die het niet serieus neemt als iemand onder het glas en met snijwonden naar hem toe gekomen is en dan niet meteen zou gaan kijken.
De verwondingen waren waarschijnlijk niet van ernstige aard, ik mag aanmemen dat de conducteur dan wel anders had gehandeld.
Eén van de 2 zussen geeft ook aan ,,Dit is een ernstig incident in de trein, waarbij bij herhaling mensen ernstig gewond kunnen raken”. De klacht gaat ook grotendeels over het feit dat NS geen conctact had opgenomen.
Reputatie 7
Badge +3
In dit geval had dit gedeelte van de trein minimaal afgezet moeten worden zodat de reizigers hier niet mee in aanraking konden komen en daarna zo snel mogelijk uit de dienst om de restanten glas en deur te verwijderen. Zonder deur en glas kan deze wel weer ingezet worden tot dat de glazen deur weer vervangen is.
Trein is later opgeheven.

Badge
Over glazen deuren gesproken: https://www.bd.nl/oss/glazen-deur-spat-uit-elkaar-in-trein-tussen-den-bosch-en-oss-mensen-kunnen-zo-ernstig-gewond-raken~a6ea7ffc/

Gaat het in dit artikel ook over de trein uit dit topic?

Dit gaat om een deur in een DDZ, en zoals duidelijk op de foto is te zien versplintert deze deur geheel als er iets mee gebeurt. Maar voordat je dat voor elkaar krijgt moet je onder normale omstandigheden toch wel bruut geweld gebruiken. En aangezien al het glas aan de trap zijde ligt lijkt het wel alsof hij gewoon heel bruut naar die kant is opengedaan, het glas ligt nml. nagenoeg geheel in dat stukje en amper in het coupe gedeelte. Laten we in ieder geval stellen dat dit NIET spontaan gebeurt met een zo'n raam.

Aangezien er in het bericht wordt aangegeven dat het glas ook in haar haar zat zouden ze zoals ze beschreven de coupe ingelopen zijn en dan de deur naar zich toe hebben geopend, dit terwijl ik eigenlijk alleen maar mensen zie die de deur van zich af duwen als ze naar de coupe lopen. Maar dan ligt het glas wel aan de verkeerde kant. Ik kan mij niet voorstellen dat dit glas gebroken is bij normaal open en dicht doen van de glazen deur.

Ik mis wel de foto's van de ernstige verwondingen en de kleding welke enorm veel gaten heeft, meestal worden dat soort foto's er ook bij gepubliceerd.

En daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er een conducteur is die het niet serieus neemt als iemand onder het glas en met snijwonden naar hem toe gekomen is en dan niet meteen zou gaan kijken.

In dit geval had dit gedeelte van de trein minimaal afgezet moeten worden zodat de reizigers hier niet mee in aanraking konden komen en daarna zo snel mogelijk uit de dienst om de restanten glas en deur te verwijderen. Zonder deur en glas kan deze wel weer ingezet worden tot dat de glazen deur weer vervangen is.
Reputatie 7
Badge +3
De trein in het artikel is een DDZ gezien in het artikel wordt gemeld dat het om treinstel 7618 gaat. Anders te herkennen aan de trapleuning. Dus inderdaad een zelfde trein als in dit topic.

Deze trein heeft die avond zo te zien na Nijmegen niet meer gereden.
https://treinposities.nl/ritinfo/20181025/3672

En veiligheidsglas of niet, één van de twee jongedames schijnt wel degelijk snijwonden te hebben, plus kleding is beschadigd. Dat is iets wat je gewoon niet wilt.
Hoe het kan dat zo'n deur uit elkaar kan spatten zal onderzoek denk ik moeten uitwijzen. Maar het siert de NS zeker niet dat er pas na tussenkomst van een journalist contact is tussen NS en de dames.
Reputatie 5
Zonder de leeftijdstoevoeging en de alinea daarover had ik je reactie wel sterk bevonden.
Badge +3
Robert B ik proef bij jou dezelfde nonchalance als in eerste instantie bij de NS.
Tja, als het mijn trein was zou ik erg boos zijn. Maar ik heb geen intercity, dus kan roepen wat ik wil. In dit geval haal ik inderdaad mijn schouders op. Het is zoals het is, en kan gebeuren...

Toen ik van de week mijn ovenschaal aan gruzelementen zag gaan op de keukenvloer schrok ik ook, was ik ook even boos en pakte de bezem en stofzuiger. Zie het die conducteur nog niet doen..
Reputatie 5
Robert B ik proef bij jou dezelfde nonchalance als in eerste instantie bij de NS.
@Tamzin , kan je alsjeblieft kappen met het plaatsen van dat soort foutieve informatie? Je bent al eerder aangesproken hierover in een ander topic en je gaat er toch mee door.

Ik citeer maar eens een eerdere post van mij:
"Het Nederlandse ruimteprofiel is even hoog (4,680 m) en zelfs in een aantal gevallen hoger (4,800 m) dan die in Duitsland (4,680 m) en is zelfs een stukje breder (3,600 m of zelfs 3,800 m tegen 3,418 m maximaal in Duitsland, en op veel lijnen zelfs minder). Het NL profiel voldoet daarmee aan de internationale G2 of GC standaardprofielen (en is dus zelfs op bepaalde punten nog groter)."
Badge +3
Die in het artikel is ook een VIRMm (smalle trap) of DDZ (brede trap), dus 'nieuwe dubbeldekker' en inderdaad een soortgelijke deur.

Het ziet er heftiger uit dan dat het is. Het is veiligheidsglas dus het 'verbrokkelt' zonder echte splinters, net zoals een autoruit of van die Duralex/Pyrex glazen en schalen, en bushokjes e.d.

Neemt niet weg dat je dat niet in je gezicht wilt hebben, maar echt gevaarlijk is het niet. Reactie van de conducteur is wel apart "ik ruim het straks wel op". Dat zien is geloven natuurlijk, maar die trein zou niet zomaar verder mogen rijden (vind ik), zeker niet als er mensen gewond zijn geraakt.

Het verhaal komt wel van een paar tieners/jongedames ook. Ik geloof best dat ze geschrokken zijn, maar om zo'n deur aan diggelen te krijgen is enig geweld nodig (al is een flinke tik met bijv. de punt van een paraplu wel voldoende eigenlijk)...

Zo'n oranje life-hammer in je auto doet precies hetzelfde met je (zij- en achter)ruiten. De voorruit krijg je niet stuk (die is van gelaagd glas), dus wat NS zegt in dat artikel over die deur klopt ook niet echt.

Misschien heette de conducteur wel Trump en vond het allemaal "fake news"... 😃 Hij of zij is wel degene die ter plaatse (wij waren er niet bij) de inschatting moet maken of er reden is voor ophef. Er worden wel vaker dingen in treinen gesloopt. Later (laten) opruimen is dan een optie...
Reputatie 7
Badge +3
Hoe komt het dan dat ik in Duitse dubbeldekkers (en ik kom regelmatig in Duitsland en heb al gereisd in diverse modellen dubbeldekkers daar) dit probleem nooit heb?
Duitse dubbeldekkers hebben een hele andere inrichting omdat ze wat ruimer zijn. Omdat het maximaal toegelaten ruimteprofiel in Nederland kleiner is kunnen die Duitse dubbeldekkers hier niet rijden en is het in Nederland bij de inrichting passen en meten.
Reputatie 5
Badge
Over glazen deuren gesproken: https://www.bd.nl/oss/glazen-deur-spat-uit-elkaar-in-trein-tussen-den-bosch-en-oss-mensen-kunnen-zo-ernstig-gewond-raken~a6ea7ffc/

Zoals eerder vermeld wordt dit probleem met de deuren verholpen. De scharnieren van deze deuren worden vervangen.
Badge +3
Ging dit over roken? Dan steek ik nog een sigaartje op.

Maar back on topic.. https://twitter.com/frankkieeee/status/1040342791229001730

@NS_online de deurtjes in de dubbeldekkers bovenste gedeelte zijn levensgevaarlijk. Bij bochten, wissels en hoogte verschil vliegen deze deuren kei hard open en dicht. Al week last van knie omdat zo’n deurtje kei hard tegen mij aan knalde, terwijl ik rustig zat.

Dat klinkt als een detail maar ik zat ook op zo'n plaats (de stoel/zitplaats naast de glazen klapdeur) en die vliegen inderdaad vrolijk alle kanten op tijdens een rit/reis.

Je knie zal er weinig onder lijden (tenzij je 2 meter bent en met je benen heel wijd zit...) maar dan nog. Irritant!

Levensgevaarlijk? Neuh... Hooguit auw of zo.. Kusje of gratis koffie/thee er op? 😥
Niets, vorig jaar was er een artikel over de rookzones en hoeveel zijn er concreet aangepast door NS een jaar later ?

Deuren die te hard dichtklappen moeten al eerder verholpen worden, tijdens het testen.
@Pejeka Het probleem van klapperende glazen deuren is onder de aandacht bij de NS:

"Het is niet het enige dat Marjan Rintel (Directeur NS Reizigers) stoort in het rijtuig. De glazen deur van het rijtuig klappert heen en weer. Rintel doet hem een keer open en dicht. “Deze deur is niet perfect.” Ze blijft er gedurende de hele rit af en toe geïrriteerd naar kijken. Dit gaat ze bespreken met de manager die verantwoordelijk is voor dit type trein."

Bron: Trouw, 30 april 2018
https://www.trouw.nl/home/ns-directrice-marjan-rintel-schuift-wekelijks-aan-bij-de-machinisten-conducteurs-en-schoonmakers~a8897e39/

Leuk artikel, maar voor mij iets té veel in de sfeer van die toffe directrice die van doorpakken houdt en zomaar af en toe zich onder het publiek mengt om vooral te tonen dat ze "betrokken" is. Zou interessanter zijn als er dan ook dingen genoemd zouden worden die geconstateerd worden, en die mevrouw de directrice zodra ze weer terug is op haar comfortabele kantoor met zithoek, ook gaat uitvoeren, per direct. Dat mis ik er een beetje in. Ze constateert, heel mooi, maar wat doet ze ermee concreet?
Maak een afspraak met de secretaresse van Marjan voor een werkbezoek op
haar ‘Buitenloopdag’ naar een rookzone, waar dit probleem speelt 😉
Ik verbaas me er altijd over dat zulke dingen niet aan het licht komen bij testen.

Misschien kan Marjan ook gelijk wat doen aan de rokers buiten de rookzone 😀
@Pejeka Het probleem van klapperende glazen deuren is onder de aandacht bij de NS:

"Het is niet het enige dat Marjan Rintel (Directeur NS Reizigers) stoort in het rijtuig. De glazen deur van het rijtuig klappert heen en weer. Rintel doet hem een keer open en dicht. “Deze deur is niet perfect.” Ze blijft er gedurende de hele rit af en toe geïrriteerd naar kijken. Dit gaat ze bespreken met de manager die verantwoordelijk is voor dit type trein."

Bron: Trouw, 30 april 2018
https://www.trouw.nl/home/ns-directrice-marjan-rintel-schuift-wekelijks-aan-bij-de-machinisten-conducteurs-en-schoonmakers~a8897e39/
Wat maakt het voor de afdeling uit ?

Misschien weet iemand hier op het forum wel of de gekozen wijziging zal helpen of niet.
Het had wel handiger geweest als de afdeling gewoon had aangegeven wat er wordt gewijzigd.

Gewoon wat betere communicatie.

Persoonlijk zie ik niet in wat dit voor de reiziger uitmaakt, voor de reiziger is het van belang dat het probleem van de te licht draaiende deuren wordt opgelost en hoe dat gedaan wordt zien we dan als het opgelost is. Het kan zomaar zijn dat de eerst bedachte oplossing niet afdoende werkt en dat er verder gekeken moet worden naar een andere oplossing.
Het had wel handiger geweest als de afdeling gewoon had aangegeven wat er wordt gewijzigd.

Gewoon wat betere communicatie.
Reputatie 5
Badge
Er staat in vermeld dat ze worden gewijzigd (change), en niet worden vervangen (replace).
Ik verwacht zelf niet dat de deuren vervangen worden maar meer het scharnier systeem wat nu dus eigenlijk veel te soepel gaat. De deuren zelf mankeert niets dat is een glazen plaat met een 'speciale' deurknop er op.

Reageer