beantwoord

Hard openslaande glazen deuren in nieuwe intercity dubbeldekkers


Reputatie 1
Is er iets te doen aan de enorm hard openslaande glazen deuren in de nieuwe intercity dubbeldekker treinen?

Ik reis veel met deze nieuwe treinen en ervaar nogal wat ongemak. Een van die ongemakken is dat de glazen deuren in de coupe bij de minste of geringste zijdelingse beweging van de trein op het spoor openslaan naar binnen toe in de coupe en hard tegen de deurstop op de vloer knallen. Ik ben al een paar keer geraakt en vrees dat zo een deur eerdaags kapot klapt, zo hard gaat het soms.
Dit probleem is ook bekend bij de conducteur die ik zojuist sprak.
icon

Beste antwoord door Herman NS 22 juli 2014, 08:48

Hallo Vroom,

Vervelend dat je dit met enige regelmaat tegenkomt. Fijn dat je hiervoor het NS Serviceforum hebt weten te vinden.

We vinden het belangrijk dat je met een veilig gevoel in de trein zit. Uiteraard zijn de treinen uitgebreid getest, maar het is wel belangrijk dat je comfortabel kunt reizen. Je klacht over de openslaande deuren heb ik om die reden geregistreerd en doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hoe komt het dan dat ik in Duitse dubbeldekkers (en ik kom regelmatig in Duitsland en heb al gereisd in diverse modellen dubbeldekkers daar) dit probleem nooit heb?
Duitse dubbeldekkers hebben een hele andere inrichting omdat ze wat ruimer zijn. Omdat het maximaal toegelaten ruimteprofiel in Nederland kleiner is kunnen die Duitse dubbeldekkers hier niet rijden en is het in Nederland bij de inrichting passen en meten.
Reputatie 7
Badge +3
De trein in het artikel is een DDZ gezien in het artikel wordt gemeld dat het om treinstel 7618 gaat. Anders te herkennen aan de trapleuning. Dus inderdaad een zelfde trein als in dit topic.

Deze trein heeft die avond zo te zien na Nijmegen niet meer gereden.
https://treinposities.nl/ritinfo/20181025/3672

En veiligheidsglas of niet, één van de twee jongedames schijnt wel degelijk snijwonden te hebben, plus kleding is beschadigd. Dat is iets wat je gewoon niet wilt.
Hoe het kan dat zo'n deur uit elkaar kan spatten zal onderzoek denk ik moeten uitwijzen. Maar het siert de NS zeker niet dat er pas na tussenkomst van een journalist contact is tussen NS en de dames.
Badge
Over glazen deuren gesproken: https://www.bd.nl/oss/glazen-deur-spat-uit-elkaar-in-trein-tussen-den-bosch-en-oss-mensen-kunnen-zo-ernstig-gewond-raken~a6ea7ffc/

Gaat het in dit artikel ook over de trein uit dit topic?

Dit gaat om een deur in een DDZ, en zoals duidelijk op de foto is te zien versplintert deze deur geheel als er iets mee gebeurt. Maar voordat je dat voor elkaar krijgt moet je onder normale omstandigheden toch wel bruut geweld gebruiken. En aangezien al het glas aan de trap zijde ligt lijkt het wel alsof hij gewoon heel bruut naar die kant is opengedaan, het glas ligt nml. nagenoeg geheel in dat stukje en amper in het coupe gedeelte. Laten we in ieder geval stellen dat dit NIET spontaan gebeurt met een zo'n raam.

Aangezien er in het bericht wordt aangegeven dat het glas ook in haar haar zat zouden ze zoals ze beschreven de coupe ingelopen zijn en dan de deur naar zich toe hebben geopend, dit terwijl ik eigenlijk alleen maar mensen zie die de deur van zich af duwen als ze naar de coupe lopen. Maar dan ligt het glas wel aan de verkeerde kant. Ik kan mij niet voorstellen dat dit glas gebroken is bij normaal open en dicht doen van de glazen deur.

Ik mis wel de foto's van de ernstige verwondingen en de kleding welke enorm veel gaten heeft, meestal worden dat soort foto's er ook bij gepubliceerd.

En daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er een conducteur is die het niet serieus neemt als iemand onder het glas en met snijwonden naar hem toe gekomen is en dan niet meteen zou gaan kijken.

In dit geval had dit gedeelte van de trein minimaal afgezet moeten worden zodat de reizigers hier niet mee in aanraking konden komen en daarna zo snel mogelijk uit de dienst om de restanten glas en deur te verwijderen. Zonder deur en glas kan deze wel weer ingezet worden tot dat de glazen deur weer vervangen is.
Reputatie 7
Badge +3
Ach ja, als je zo gefixeerd bent op roken ga je overal een asbak in zien.
JA, het is inderdaad de vorm van een asbak en zo hebben we ook nog een telefoonhoorn, noodknop, toetsenbord, spuitbus, patat bakje, luidspeaker, .......

Dat heb je als je kunstenaars aan het werk zet 😉
Niets, vorig jaar was er een artikel over de rookzones en hoeveel zijn er concreet aangepast door NS een jaar later ?

Deuren die te hard dichtklappen moeten al eerder verholpen worden, tijdens het testen.
Reputatie 5
Badge
Over glazen deuren gesproken: https://www.bd.nl/oss/glazen-deur-spat-uit-elkaar-in-trein-tussen-den-bosch-en-oss-mensen-kunnen-zo-ernstig-gewond-raken~a6ea7ffc/

Gaat het in dit artikel ook over de trein uit dit topic?
Badge +3
Gaat het in dit artikel ook over de trein uit dit topic?
Die in het artikel is ook een VIRMm (smalle trap) of DDZ (brede trap), dus 'nieuwe dubbeldekker' en inderdaad een soortgelijke deur.

Het ziet er heftiger uit dan dat het is. Het is veiligheidsglas dus het 'verbrokkelt' zonder echte splinters, net zoals een autoruit of van die Duralex/Pyrex glazen en schalen, en bushokjes e.d.

Neemt niet weg dat je dat niet in je gezicht wilt hebben, maar echt gevaarlijk is het niet. Reactie van de conducteur is wel apart "ik ruim het straks wel op". Dat zien is geloven natuurlijk, maar die trein zou niet zomaar verder mogen rijden (vind ik), zeker niet als er mensen gewond zijn geraakt.

Het verhaal komt wel van een paar tieners/jongedames ook. Ik geloof best dat ze geschrokken zijn, maar om zo'n deur aan diggelen te krijgen is enig geweld nodig (al is een flinke tik met bijv. de punt van een paraplu wel voldoende eigenlijk)...

Zo'n oranje life-hammer in je auto doet precies hetzelfde met je (zij- en achter)ruiten. De voorruit krijg je niet stuk (die is van gelaagd glas), dus wat NS zegt in dat artikel over die deur klopt ook niet echt.

Misschien heette de conducteur wel Trump en vond het allemaal "fake news"... 😃 Hij of zij is wel degene die ter plaatse (wij waren er niet bij) de inschatting moet maken of er reden is voor ophef. Er worden wel vaker dingen in treinen gesloopt. Later (laten) opruimen is dan een optie...
@Tamzin , kan je alsjeblieft kappen met het plaatsen van dat soort foutieve informatie? Je bent al eerder aangesproken hierover in een ander topic en je gaat er toch mee door.

Ik citeer maar eens een eerdere post van mij:
"Het Nederlandse ruimteprofiel is even hoog (4,680 m) en zelfs in een aantal gevallen hoger (4,800 m) dan die in Duitsland (4,680 m) en is zelfs een stukje breder (3,600 m of zelfs 3,800 m tegen 3,418 m maximaal in Duitsland, en op veel lijnen zelfs minder). Het NL profiel voldoet daarmee aan de internationale G2 of GC standaardprofielen (en is dus zelfs op bepaalde punten nog groter)."
Reputatie 5
Robert B ik proef bij jou dezelfde nonchalance als in eerste instantie bij de NS.
Badge +3
Robert B ik proef bij jou dezelfde nonchalance als in eerste instantie bij de NS.
Tja, als het mijn trein was zou ik erg boos zijn. Maar ik heb geen intercity, dus kan roepen wat ik wil. In dit geval haal ik inderdaad mijn schouders op. Het is zoals het is, en kan gebeuren...

Toen ik van de week mijn ovenschaal aan gruzelementen zag gaan op de keukenvloer schrok ik ook, was ik ook even boos en pakte de bezem en stofzuiger. Zie het die conducteur nog niet doen..
Reputatie 5
Zonder de leeftijdstoevoeging en de alinea daarover had ik je reactie wel sterk bevonden.
Reputatie 7
Badge +3
In dit geval had dit gedeelte van de trein minimaal afgezet moeten worden zodat de reizigers hier niet mee in aanraking konden komen en daarna zo snel mogelijk uit de dienst om de restanten glas en deur te verwijderen. Zonder deur en glas kan deze wel weer ingezet worden tot dat de glazen deur weer vervangen is.
Trein is later opgeheven.

Reputatie 7
Badge +3
En daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er een conducteur is die het niet serieus neemt als iemand onder het glas en met snijwonden naar hem toe gekomen is en dan niet meteen zou gaan kijken.
De verwondingen waren waarschijnlijk niet van ernstige aard, ik mag aanmemen dat de conducteur dan wel anders had gehandeld.
Eén van de 2 zussen geeft ook aan ,,Dit is een ernstig incident in de trein, waarbij bij herhaling mensen ernstig gewond kunnen raken”. De klacht gaat ook grotendeels over het feit dat NS geen conctact had opgenomen.
Badge
Uit het feit dat de trein is opgeheven kun je al opmaken dat de conducteur dus wel heeft gehandeld en de melding dus serieus heeft genomen. Het verhaal wordt dus weer heftiger gemaakt dan het was naar mijn idee.

En dan rijst de vraag of de NS wel de contactgegevens had van de betrokkenen, dat wordt nml. verder niet vermeld.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals met zoveel dingen zal de waarheid ergens in het midden liggen.
Het komt op mij over dat de conducteur misschien in eerste instantie de indruk had dat het wel meeviel (misschien maar kleine snijwondjes) en de trein wel liet vertrekken vanaf Oss, tijdens de rit is gaan kijken en na het zien van de schade de trein heeft opgeheven vanaf Nijmegen.

En aangezien er wordt gesproken over een antwoord dat binnen vijf werkdagen zou volgen kan het best zijn de de klacht via het contactforumulier is ingediend. Ook al zijn de achterstanden daarmee denk ik wel aardig weggewerkt (lees er in ieder geval niets meer over) zal het nog steeds langer duren voor er dan een antwoord komt.
Reputatie 6
De treinen van NS zijn uitgebreid getest alvorens ze zijn toegelaten en voldoen derhalve aan alle veiligheidsnormen.
Het zal dus niet gebeuren dat een deur kapot klapt. Net zoals het niet zal gebeuren dat er iemand met zijn hand, arm of voet tussenkomt als zo'n deur hard openklapt. Immers in de treinen van NS is de veiligheid volledig gegarandeerd.
Waarom zou dat niet kunnen ?? De airco's worden ook uitgebreid getest en voldoen aan alle normen, desondanks hebben er flink wat het begeven het afgelopen weekend. Met flink wat wateroverlast toch gevolg.
Reputatie 6
Maar was door die wateroverlast dan de veiligheid niet meer gegarandeerd?
Er wordt in het oorspronkelijke topic namelijk gesuggereerd dat er sprake zou zijn van een safety issue.
Reputatie 1
Dit is nou typisch zo'n ontwijk antwoord waar niemand op zit te wachten.

De opslaande deuren zijn een feit, dat er een gevaar setting ontstaat valt volgens mij ook niet te ontkennen.
De deuren mogen dan getest zijn op technische veiligheidsaspecten, dat neemt niet weg dat ze hard openslaan en een reiziger kunnen raken.

Als ik in de achterste stoel ga zitten in de coupe, deze zijn geplaatst in een hoekje achter de glazen deur, dan is er zo goed als geen ruimte voor de reiziger die op de buitenste stoel zit om niet geraakt te worden door de deur als die openslaat.

Maar los van al deze argumenten gaat het vooral om het reizigerscomfort. Ik kan je verzekeren dat het een heel onplezierige ervaring is als er een glazen deur met een rotvaart op je afkomt als je rustig in je stoel zit.

Dus probeer het ook eens te benaderen vanuit de positie van de reiziger en bedenk dan of er ook iets aan gedaan kan worden. Dat is tenminste iets dat de conducteur wel bereid was te doen.

Het gaat net zo lang goed, tot het fout gaat!
Reputatie 6
Als je als reiziger hier van op de hoogte bent ga je toch gewoon niet bij die deur zitten?
Reputatie 1
Ik weet niet of jij veel reist met de trein in de spits, maar dan is een zitplaats vaak een luxe en geen keuze.

Jouw antwoord getuigt ook niet echt van het zoeken naar een oplossing maar meer naar het ontwijken van het feitelijke probleem.
Reputatie 6
Er is ook geen probleem, want in de treinen van NS is de veiligheid gegarandeerd.
Er is ook geen probleem, want in de treinen van NS is de veiligheid gegarandeerd.

Je vervalt in herhaling.
Dat deurkrukken spontaan afbreken waardoor de veiligheidsdoorloop van de machinist geblokkeerd is en/of een passagier in die doorloop opgesloten zit, is natuurlijk ook geen probleem, omdat de veiligheid is gegarandeerd.

En dat er in 2013 in 170 gevallen sprake was van een STS passage is uiteraard ook geen probleem, want ook in dat geval is de veiligheid gegarandeerd.
Hallo Vroom,

Vervelend dat je dit met enige regelmaat tegenkomt. Fijn dat je hiervoor het NS Serviceforum hebt weten te vinden.

We vinden het belangrijk dat je met een veilig gevoel in de trein zit. Uiteraard zijn de treinen uitgebreid getest, maar het is wel belangrijk dat je comfortabel kunt reizen. Je klacht over de openslaande deuren heb ik om die reden geregistreerd en doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer