beantwoord

Heb ik onterecht een boete of niet?

• 4 July 2014
  • 7 reacties
  • 567 Bekeken

Hallo,

Op een Goede Vrijdag heb ik als student een boete gekregen voor het reizen met korting voor 9 uur s'ochtends. Ik had een kaartje gekocht omdat ik dacht dat Goede Vrijdag bij de feestdagen hoorde waarbij ik moest betalen. In dit geval bleek dat dus niet zo. Vervolgens vond de conducteur het alsnog nodig om een boete hiervoor uit te schrijven, aangezien ik wettelijk geen geldig vervoersbewijs bij me had.

Nu is het zo. Als ik met mijn studenten ov had ingecheckt, had ik een geldig vervoersbewijs. In dit geval had ik een kaartje met korting gekocht. Vervolgens komt er met de boete de kosten van een extra kaartje bij plus de wettelijke verhoging van 35 euro dat eindigt op een bedrag van 49,80 euro aan extra kosten boven mijn betaalde kaartje.

Wanneer ik niet zou hebben ingecheckt en daarover een boete zou krijgen was ik overigens goedkoper uit. Dan had ik boven mijn ongeldig vervoersbewijs de prijs betaald van een volledig kaartje met daarbij de wettelijke verhoging, wat mij in totaal 17,80 minder zou hebben gekost. (17,80 zijn de kosten voor het retourtje Apeldoorn - Amsterdam met korting)

Ik vind het erg scheef dat ik een boete heb gekregen over iets waar ik in dit geval kosteloos had kunnen reizen. Je zou denken dat de conducteur wist dat het gratis zou zijn voor studenten en dat hij in dit geval geen boete had hoeven uitschrijven. Jammer dat de regeltjes zo worden gevolgd en dat er niet menselijk kan worden gehandeld.

Ik zou graag willen weten waarom ik de boete heb gekregen en of dit te declareren valt.

Met vriendelijke groet,

Derk
icon

Beste antwoord door Hertog 4 July 2014, 11:29

Vervolgens vond de conducteur het alsnog nodig om een boete hiervoor uit te schrijven, aangezien ik wettelijk geen geldig vervoersbewijs bij me had.

Het is helemaal niet zo of de conducteur het al dan niet nodig vond om een boete op te leggen; dat bepaalt de conducteur helemaal niet.

Dat is n.l. wettelijk vastgelegd; daarin heeft de conducteur geen enkele keus.

De wettelijke verhoging van €35 staat zelfs voorgedrukt op het formulier!

Zoals IskOV ook al aangaf beschikte je niet over een geldig vervoerbewijs.

Volgens de richtlijnen dient de conducteur dan gewoon een (nieuw) vervoersbewijs uit te schrijven.

Ik denk dat die wettelijke verhoging nergens te "declareren" valt.

Je zou NS Klantenservice eventueel kunnen verzoeken of zij bereid zijn uit coulance overwegingen die wettelijke verhoging van €35 kwijt te schelden.

Zodra je de acceptgiro hebt ontvangen zou je daarover contact met hen kunnen opnemen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3
Badge
Hallo,

Op een Goede Vrijdag heb ik als student een boete gekregen voor het reizen met korting voor 9 uur s'ochtends. Ik had een kaartje gekocht omdat ik dacht dat Goede Vrijdag bij de feestdagen hoorde waarbij ik moest betalen. In dit geval bleek dat dus niet zo. Vervolgens vond de conducteur het alsnog nodig om een boete hiervoor uit te schrijven, aangezien ik wettelijk geen geldig vervoersbewijs bij me had.

Nu is het zo. Als ik met mijn studenten ov had ingecheckt, had ik een geldig vervoersbewijs. In dit geval had ik een kaartje met korting gekocht. Vervolgens komt er met de boete de kosten van een extra kaartje bij plus de wettelijke verhoging van 35 euro dat eindigt op een bedrag van 49,80 euro aan extra kosten boven mijn betaalde kaartje.

Wanneer ik niet zou hebben ingecheckt en daarover een boete zou krijgen was ik overigens goedkoper uit. Dan had ik boven mijn ongeldig vervoersbewijs de prijs betaald van een volledig kaartje met daarbij de wettelijke verhoging, wat mij in totaal 17,80 minder zou hebben gekost. (17,80 zijn de kosten voor het retourtje Apeldoorn - Amsterdam met korting)

Ik vind het erg scheef dat ik een boete heb gekregen over iets waar ik in dit geval kosteloos had kunnen reizen. Je zou denken dat de conducteur wist dat het gratis zou zijn voor studenten en dat hij in dit geval geen boete had hoeven uitschrijven. Jammer dat de regeltjes zo worden gevolgd en dat er niet menselijk kan worden gehandeld.

Ik zou graag willen weten waarom ik de boete heb gekregen en of dit te declareren valt.

Met vriendelijke groet,

Derk

Strikt genomen heb je de boete terecht gekregen: je was niet ingecheckt, en je kaartje met korting was ook niet geldig omdat je op dat moment geen recht had op korting. Je had dus geen geldig vervoersbewijs, en dat is dan ook de reden voor de boete.

Maar effectief is het natuurlijk idioot als je een boete krijgt nu je per ongeluk een kaartje gekocht had terwijl dat niet had gehoeven 😉.

Ik zou het voorleggen aan de klantenservice van NS. Of misschien kan één van de NS-moderators hier iets in betekenen. Zoals het nu is uitgelegd lijkt het me een formeel gezien terechte, maar inhoudelijk gezien een waanzinnige boete. . .
Vervolgens vond de conducteur het alsnog nodig om een boete hiervoor uit te schrijven, aangezien ik wettelijk geen geldig vervoersbewijs bij me had.

Het is helemaal niet zo of de conducteur het al dan niet nodig vond om een boete op te leggen; dat bepaalt de conducteur helemaal niet.

Zoals IskOV ook al aangaf beschikte je niet over een geldig vervoerbewijs.
Volgens de richtlijnen dient de conducteur dan gewoon een (nieuw) vervoersbewijs uit te schrijven.

Ik denk dat die wettelijke verhoging nergens te "declareren" valt.
Je zou NS Klantenservice eventueel kunnen verzoeken of zij bereid zijn uit coulance overwegingen die wettelijke verhoging van €35 kwijt te schelden.
Zodra je de acceptgiro hebt ontvangen zou je daarover contact met hen kunnen opnemen.
Reputatie 6
Badge +2
je was niet ingecheckt, en je kaartje met korting was ook niet geldig omdat je op dat moment geen recht had op korting.
Het eerste is blijkbaar de reden van de boete (inchecken moet met een Studentenreisproduct altijd), het tweede klopt niet want er was recht op 100% korting. Inderdaad wel heel erg streng.
Reputatie 3
Badge

Nou, de conducteur heeft natuurlijk wel de keus of hij in dit geval überhaupt een formulier tevoorschijn haalt of niet. . . Zoals ook een politieagent echt niet iedereen die hij door het rode licht ziet fietsen op de bon zal slingeren, hoeft een HC ook niet iedereen die zonder geldig plaatsbewijs in de trein zit een UVB te geven.

We prijzen ons op dit forum regelmatig gelukkig dat een HC nog gewoon zijn/haar eigen gezonde verstand kan gebruiken, en dat in verreweg de meeste gevallen ook doet in plaats van blindelings de regels toe te passen. Maar als de betreffende HC toevallig al een paar reizigers met rotsmoesjes is tegengekomen, of een passagier die hem een hartverzakking heeft bezorgd door op het laatste moment nog door een sluitende deur naar binnen te springen of zo, kan ik me ook wel eens voorstellen dat-ie het even gehad heeft. . .

Bottom line lijkt me dat de vragensteller zich wendt tot de klantenservice, die dan - hopelijk - ook wel het absurde van de situatie zal inzien en de boete zal kwijtschelden. Maar heel formeel heeft hij daar helaas geen recht op. . .
Hallo Derk1994,

Het Uitstel van Betaling was in dit geval terecht. Toch kan ik me voorstellen dat dit vervelend is. Inmiddels heb ik je een persoonlijk bericht gestuurd.

Hertog heeft het juiste antwoord gegeven. Je topic heb ik verplaatst naar 'in de trein' om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 3
Badge
je was niet ingecheckt, en je kaartje met korting was ook niet geldig omdat je op dat moment geen recht had op korting.
Het eerste is blijkbaar de reden van de boete (inchecken moet met een Studentenreisproduct altijd), het tweede klopt niet want er was recht op 100% korting. Inderdaad wel heel erg streng.

Ik bedoelde natuurlijk "geen recht op reizen met precies 40% korting". Reizen met 100% korting noem ik 'vrij reizen'. ;-)
(Doet me denken aan een evenement dat beloofde dat de eerste vijfhonderd (of zoiets) kopers van een ticket 100% korting zouden krijgen, en tot zijn verrassing merkte dat het niet eens storm liep, omdat kennelijk niemand zich realiseerde wat dat betekende....)

Maar strikt genomen was er dus inderdaad maar één reden: niet inchecken. Zelfs als Goede Vrijdag wel een feestdag zou zijn geweest, had je moeten inchecken, en bovendien een kaartje met 40% korting moeten hebben. En nu het geen feestdag was, kon het de HC kennelijk geen moer schelen dat je daarnaast nog een overbodig kaartje met 40% korting had gekocht, als je maar ingecheckt was.
Reputatie 3
Badge
Overigens lijkt dit voorval er eens te meer voor te pleiten dat het inchecken niet meer verplicht wordt gesteld in gevallen waarin het voor het verschuldigde bedrag niet relevant is.

Het risico dat je dan niet meer in aanmerking komt voor Geld Terug Bij Vertraging omdat niet meer is vast te stellen waar en wanneer je dan gereisd hebt, is dan voor de verantwoordelijkheid van de reiziger.

Reageer