Gisteren was weer een typisch dieptepunt in het gedrag van NS conducteurs op het traject Amsterdam Centraal - Breda.
De deuren waren net gesloten en de 1e klas was alweer deels gevuld met mensen die overduidelijk geen kaartje daarvoor hadden en schichtig om zich heen keken. Twee conducteurs kwamen ook de coupé in lopen waarbij de één vroeg “Zin om kaartjes te knippen? Je komt altijd wel iets tegen op dit traject” Waarbij de ander lachte “hahah, nee” en de eerstgenoemde conducteur antwoordde met “Ik ook niet.”
Vervolgens gingen beide heren gezellig in een stiltehokje zitten en luidruchtig praten het gehele traject tussen Amsterdam Centraal en Breda. Luidruchtig hoorbaar voor mensen in de 1e klas, verder onzichtbaar in de gehele trein. Wel voor aankomst omroepen bij welk station we naderen en deuren sluiten, maar dat was het.
Dit is natuurlijk geen uitzondering, dit maak ik reeds een paar jaar tijdens dagelijks met de trein reizen vaker mee dan niet. Er wordt zelden gecontroleerd, conducteurs zijn zelden zichtbaar en voeren hun werkzaamheden niet uit. Maar gisteren was toch wel erg triest dat het zo opzichtig en hoorbaar voor iedereen in de 1e klas was dat je je werk niet uitvoert, omdat je geen zin hebt.
Kan wel gezegd worden dat de conducteur ook nog andere taken heeft, maar vertel eens wat dat dan precies is behoudens lekker onzin kletsen met collega's tijdens het werk, luidruchtig op speaker bellen in de 1e klas of hoorbaar filmpjes kijken op je telefoon (ja, dat zijn wat voorbeelden die ik heb meegemaakt)? Als ze andere taken hebben zijn die waarschijnlijk facultatief.
NS conducteurs zijn verworden tot irritante, overlastgevende betaalde medereizigers die geen enkel nut dienen. En dan komende week staken: bespottelijk. Geen enkel begrip dat ook zij staken.