beantwoord

Hebben meerdere mensen last van bedelaars in de trein?

• 15 oktober 2015
  • 20 reacties
  • 1340 Bekeken

Op het traject tussen Utrecht en Arnhem heb ik, zowel in de ochtend als middag, last van bedelaars die om geld komen vragen.
Mannen of vrouwen komen de coupe ingelopen en drukken bij iedereen een briefje in de hand, waarop een verhaal staat.
Op dit briefje staat dat ze in armoede leven en dat ze geld nodig hebben.
Hebben meerdere mensen last van deze bedelaars?
icon

Beste antwoord door Loes 15 oktober 2015, 17:19

Dit is een hot item bij ons helaas en intern zijn we druk doende als rijdend personeel hier tegen op te treden. Helaas werken ze in georganiseerde groepen en seinen elkaar in om uit ons zicht te blijven. U kunt de dienstdoende hoofdconducteur inlichten en melden op Twitter of de politie bellen op 0900-8844 als u zich onveilig voelt.
Als u het dienstdoend personeel treft, hopen wij dat u ook dat briefje bij u heeft, dan kan er sneller op worden doorgepakt.
Het zijn Roemenen, die in Belgie wonen en bedelen in Nederland. Door niets te geven kan het al iets helpen, maar ze zijn strafbaar.
Bekijk origineel

20 reacties

Dit is een hot item bij ons helaas en intern zijn we druk doende als rijdend personeel hier tegen op te treden. Helaas werken ze in georganiseerde groepen en seinen elkaar in om uit ons zicht te blijven. U kunt de dienstdoende hoofdconducteur inlichten en melden op Twitter of de politie bellen op 0900-8844 als u zich onveilig voelt.
Als u het dienstdoend personeel treft, hopen wij dat u ook dat briefje bij u heeft, dan kan er sneller op worden doorgepakt.
Het zijn Roemenen, die in Belgie wonen en bedelen in Nederland. Door niets te geven kan het al iets helpen, maar ze zijn strafbaar.
Bedankt voor uw reactie.
Het gaat waarschijnlijk lastig worden om het briefje in te leveren, aangezien zij het na hun inzamelingsronde meteen weer innemen.
Alsnog vriendelijk bedankt. 🙂
Hoi Martijn,

Ze nemen ze graag in, ik heb een tijd geleden er eentje op heterdaad kunnen betrappen. Een reiziger had het papier tussen een tafel gedaan. Op die manier kunt u hem achterhouden.
Intern onder het rijdend personeel speelt dit enorm om dit probleem aan te pakken en we hebben daar alle hulp voor nodig. Dus bij deze bedankt voor de melding.
Reputatie 1
Badge
Er komen op dit forum vrij vaak zelfde melding binnen: tot voor kort voor trajecten vanaf Rotterdam. Blijkbaar hebben ze nu hun werkveld verlegd. Ook de Brusselse metro heeft er flink last van-ondanks dat die nu grotendeels ook met poortjes is afgesloten.
@Loes

Wat hebben jullie of de politie aan dat briefje?
Dat wordt als bewijs bijgevoegd bij de combibon. In principe moeten wij op heterdaad betrappen, maar als meerdere reizigers als getuige optreden met oa eenzelfde briefje is dit ook te verbaliseren. Het is dan niet meer de een zijn woord tegen de andere. Als ik iemand met briefjes zichtbaar in zijn hand heeft en ik vraag het na bij reizigers kan ik daar dus wel wat mee. Niet als het weggestopt zit in een tas overigens.
Ok, dan krijgen ze hem van mij voortaan niet meer terug.
Loopt er net weer eentje rond in treinstel 8723 naar utrecht cs. Met zijn zakdoekjes.
Reputatie 2
Nou, herhaaldelijk zo'n figuur, gekleed in sportkleding en rugtas van diverse vooraanstaande merken, op de stoptrein Amsterdam-Haarlem gehad. Deelt pakjes zakdoeken uit met een bedelbrief erbij. Even later haalt dit figuur weer de briefjes en pakjes zakdoeken op. Conducteur is verschillende keren langs gelopen en doet verder niets. Dit kan de conducteurs niet ontgaan zijn gezien de handelingen van dit vage figuur. Conducteur was vooral druk om het volgende rijtuig te halen en weg te duiken in zijn hok.
@sleurhutje

Wat ik zo lees vind ik het van mijn collega een slechte zaak dat ie niet is gaan handelen.
Reputatie 2
Tussen Heemstede-Aerdenhout en Haarlem, 6 januari om 17:34 uur. Een andere gast met zijn pakjes zakdoekjes en briefjes. Natuurlijk geen conducteur te bekennen. Die zat lekker in zijn hokje. Bij Haarlem was die gast weer gevlogen. Wat actiever door de treinen lopen zal zeker bijdragen in het verminderen van ongewenste personen en activiteiten in de trein.
Zolang mensen geld blijven geven aan die gasten, blijft het gedoe bestaan. Laatst bij mij in de coupé gaven van de 15 mensen er een stuk of 6 wat. Velen gingen na zachte aandrang overstag. Ik had de zakdoekjes verscheurd en in de vuilnisbak gemikt. Dat vond de zigeuner niet leuk. Die begon zelfs over de politie en kreeg bijval van reizigers. Dat zorgde voor een vervelende situatie.
Reputatie 4
Idd niets geven dan houdt het snel op. En blijven melden! Goed dat jullie alert zijn ns!
Laatst liep ik in de ic naar Nijmegen een serviceronde, alles was in orde, geen bedelaar te zien tot ik aan het einde van mijn ronde was. Toen zag ik de zakdoekjes liggen en deze goede man heeft van mij een drietal bekeuringen mogen ontvangen. Ze wachten gewoon tot wij voorbij zijn en proberen hun slag te slaan. Niets geven is de beste remedie. Ik blijf zelf optreden tegen dit gedrag, dat wordt ook van me verwacht.
Reputatie 2
Ik had de zakdoekjes verscheurd en in de vuilnisbak gemikt. Dat vond de zigeuner niet leuk. Die begon zelfs over de politie en kreeg bijval van reizigers. Dat zorgde voor een vervelende situatie.
Ik stuur ze gelijk weg en kijk ze onaardig aan. Helpt op zich al prima. Maar wat Loes ook zegt, ze stappen snel bij het ene station op, doen een rondje onderlangs-bovenlangs om uit te delen en daarna hetzelfde rondje om op te halen en ze zijn weer weg. En bij de volgende halte zie je ze niet meer.
Een ongetwijfeld domme vraag: Wat spoken bedelaars uit met zakdoekjes?
Die leggen ze op je tafel met een zielig briefje erbij. Het komt erop neer dat je die zakdoekjes krijgt als je hen geld geeft. Meestal maken ze er zielige gebaren bij, zoals met een hand een kommetje maken en dan met de andere hand doen alsof ze eten, om aan te tonen dat ze honger hebben. In rustige treinen gedragen ze zich wat agressiever, waardoor mensen zich onder druk gezet voelen en toch geld geven. Ik maak de zooi die ze neerleggen altijd kapot, zodat ze het niet opnieuw kunnen gebruiken. Maar goed, dat durf ik alleen omdat ze voor mij geen fysieke bedreiging vormen.
De rest van het ritueel ken ik, maar kennelijk hebben ze me ook nog proberen af te zetten door er geen zakdoekjes voor aan te bieden. 😉
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat als mensen bijvoorbeeld 50 cent voor de zakdoekjes geven, de roma gaan zeggen dat ze twee euro kosten, om zo alsnog meer geld te kunnen schooien. Die 50 cent zijn de mensen dan toch al kwijt.
Heb er ook heel vaak last van op het traject Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal. Zojuist ook weer, maar gelukkig kwam er een medewerker van de NS even alle zakdoekjes in beslag nemen! Met als een gevolg dat twee Roemenen met een heet hoofd de trein uit werden gezet. Goed werk!

Reageer