beantwoord

Het drama tussen Alkmaar Noord en Amsterdam Amstel

• 21 januari 2015
  • 23 reacties
  • 1084 Bekeken

Betreft de intercity van Den Helder naar Nijmegen, iedere ochtend om 07:05 vanaf Alkmaar Noord en terug vanaf Amsterdam Amstel 17:28 uur.

Speciaal voor dit traject heb ik het allerduurste abonnement wat er maar te koop is, namelijk 1e klas trein vrij en Bus/Tram/Metro vrij.
Kosten: Ruim 7000 euro per jaar.

Maar bijna dagelijks is het niets meer dan ellende. Alle 1e klas coupés zitten vol. Niet met betaalde klanten, maar met mensen die stomweg ook geen keuze hebben. Opstaan doen ze ook niet (zou ik zelf ook niet doen hoor). Als je zit, dan zit je. Zo simpel is het en geen conducteur die het in z'n hoofd haalt om zich te laten zien!

Diezelfde avond vanaf station Amsterdam Amstel weer terug om 17:28. Dat wordt uiteindelijk dagelijks op z'n vroegst om 17:44, want sinds 1 januari is deze trein nog niet één keer op tijd geweest. Steeds moeten er twee tot drie sprinters naar Uitgeest tussendoor.
Maar goed, dan komt hij uiteindelijk, overvol.
Na Amsterdam CS wordt het dan gelukkig wat minder vol. Maar man man, wat een ellende elke dag.

NS hoeft hier zelf niet eens op te reageren, want ik ken die reacties (goh, wat vervelend, maar we doen er geen kut aan).
icon

Beste antwoord door Herman NS 22 januari 2015, 09:29

Beste Papabear,

Zoals je ziet geven al een aantal forumleden al opties om jezelf te voorzien van een zitplaats. We registreren het aantal meldingen over een tekort aan zitplaatscapaciteit. Je kunt dit overigens zelf ook doen via onze reisplanner Xtra app. Vervolgens kan NS bepaalde trajecten gaan onderzoeken. Zie voor meer informatie ook onze website.

Zoals je verwacht zullen wij aangeven dat we het vervelend vinden dat je in een volle trein zat. We vinden het ook oprecht jammer dat jij niet tevreden bent over onze dienstverlening. Een trein eerder of later pakker of overwegen om in een andere klasse te gaan reizen kan soms een goede oplossing zijn om jezelf te verzekeren van een zitplaats. Mijn advies is vooral om drukte op jouw traject te blijven melden.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

23 reacties

Dit is overigens geen nieuwe klacht, maar speelt al sinds mei 2010. Telefonisch krijg je dan te horen dat het zeer vervelend is, maar ook bij de 1e klas heb je nog geen recht op een zitplaats.
Al betaal je 10 ruggen per jaar, je zoekt het maar uit.

Die laatste zin heb ik zelf verzonnen, maar daar komt het dus wel op neer.
En wat gaat NS hierop antwoorden?

Jeetje Papabear, wat naar allemaal. We doen er alles aan op dit traject te verbeteren, maar u heeft inderdaad geen recht op een zitplaats, ook al betaalt u ruim 7000 euro per jaar. We hebben nou eenmaal materieel tekort, of conducteurs.
Misschien helpt het om een trein vroeger te nemen. Als je voor of rond 6:30 u vertrekt dan zit je niet zo erg in de spitsuren. Ik zou ook geen 1e klasse abonnement nemen. Dan kun je net zo goed 2e klasse nemen. Ik reis zelf in de daluren dat is meestal rustiger en goedkoper. In de spits reizen is geen lolletje. Misschien valt dit eventueel te regelen met je werkgever. Waarom zou je eigenlijk meer voor betalen dan dat het nodig is?
Hou het leven eenvoudig en simpel zou ik zeggen!

Jeetje Papabear, wat naar allemaal. We doen er alles aan op dit traject te verbeteren, maar u heeft inderdaad geen recht op een zitplaats, ook al betaalt u ruim 7000 euro per jaar. We hebben nou eenmaal materieel tekort, of conducteurs.

Waarschijnlijk zoiets als:

"Hoi Papabear, wat leuk dat je dit forum hebt ontdekt. De titel zinde me niet, dus die heb ik gecensureerd en ik heb het topic ook meteen maar in een willekeurig ander subforum gezet. Je kunt volle treinen melden via de app. Via dit forum kan het ook, maar alleen met vermelding van NAW-gegevens. Ik zie dat Sumber Alam je al een goed advies heeft gegeven. De groeten."

idd Papabear, ik heb je laatste reactie kennelijk over het hoofd gezien, maar daar vraag je natuurlijk wel om! Heel kinderachtig. Geen wonder dat het zo pijn in je portemonnee doet. Graag wel on-topic blijven!! 😠
Hij blijft toch on topic, een dergelijke reactie krijg je standaard.
Reputatie 5
Terwijl NS probeert de materieelinzet zo goed mogelijk probeert aan te passen aan de vraag.
Die reizigers zouden ook eens wat meer hun best moeten doen om de reizigersaantallen aan de passen aan het materieel.
Beste Papabear,

Zoals je ziet geven al een aantal forumleden al opties om jezelf te voorzien van een zitplaats. We registreren het aantal meldingen over een tekort aan zitplaatscapaciteit. Je kunt dit overigens zelf ook doen via onze reisplanner Xtra app. Vervolgens kan NS bepaalde trajecten gaan onderzoeken. Zie voor meer informatie ook onze website.

Zoals je verwacht zullen wij aangeven dat we het vervelend vinden dat je in een volle trein zat. We vinden het ook oprecht jammer dat jij niet tevreden bent over onze dienstverlening. Een trein eerder of later pakker of overwegen om in een andere klasse te gaan reizen kan soms een goede oplossing zijn om jezelf te verzekeren van een zitplaats. Mijn advies is vooral om drukte op jouw traject te blijven melden.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 3
Badge
Een trein eerder of later pakker of overwegen om in een andere klasse te gaan reizen kan soms een goede oplossing zijn om jezelf te verzekeren van een zitplaats.

Dat is toch wel echt een gotspe: "in een andere klasse te gaan reizen" ....
Papabear heeft speciaal een eersteklasabo genomen om zijn kansen op een zitplaats te maximaliseren. "Verzekeren van een zitplaats" is sowieso niet aan de orde.
Maar in één opzicht heb je gelijk: soms is de tweede klas minder druk dan de eerste, zeker als alle ambtenaren met een duur abonnement van 'de zaak' 's ochtends op weg naar hun werk zijn.

Overigens zie ik dat in elk geval 's ochtends er in Alkmaar normaal gesproken zes dubbeldeks bakken bijkomen. Kan het zo zijn dat u in Alkmaar Noord in een korte en dus overvolle trein stapt, maar dat er vanaf Alkmaar in het bijgeplaatste deel meer ruimte is?
Dat had Herman NS ws niet eens gelezen dat TS een 1e klasse abonnement had...
Reputatie 1
Klopt IskOV, en in de voorste 4 of 6 rijtuigen is het vaak ook een stuk rustiger.

De avondspits tussen Utrecht en Amsterdam blijft een ramp. Ik heb wel eens met een conducteur gestaan met mijn eerste klas kaartje, maar er zijn gewoon een hoop mensen die hetzelfde denken en een eerste klas kaartje kopen om in de spits een zitplaats te kunnen hebben.
Reputatie 1
Dat had Herman NS ws niet eens gelezen dat TS een 1e klasse abonnement had...Je kan als eerste klas reiziger ook gaan zitten in de 2de klas. Een conducteur zal daar minder snel een probleem mee hebben dan een 2de klas reiziger die in de 1ste klas gaat zitten. Soms is er namelijk in de tweede klas meer zitplaats, al zie ik dat tussen Utrecht en Amsterdam niet gebeuren.

(niet dat ik wil zeggen of Herman wel of niet de post goed gelezen heeft, maar een klassewissel kan soms helpen qua zitplaatsen)
Ik heb inderdaad begrepen dat het om een 1e klas abonnemente gaat IskOV. Dat maakt het nu extra vervelend natuurlijk! Ik dacht nu meer aan de kosten van het abonnement, maar had dat inderdaad wel beter kunnen formuleren.
Fijn dat jullie goed meelezen en bedankt voor de extra tips! 😉
Reputatie 3
Badge
Klopt IskOV, en in de voorste 4 of 6 rijtuigen is het vaak ook een stuk rustiger.

De avondspits tussen Utrecht en Amsterdam blijft een ramp. Ik heb wel eens met een conducteur gestaan met mijn eerste klas kaartje, maar er zijn gewoon een hoop mensen die hetzelfde denken en een eerste klas kaartje kopen om in de spits een zitplaats te kunnen hebben.

Ik neem aan dat het niet mogelijk is om het ding in volle lengte tussen Den Helder en Alkmaar te laten rijden. Dat betekent dan toch in Alkmaar even naar het bijgeplaatste stel lopen, of op de fiets naar station Alkmaar en daar opstappen.

Utrecht-A'dam v.v. in de spits is inderdaad altijd een ramp. Enige oplossing is voorlopig: buiten de spits reizen. Ik begreep laatst dat het overheidsbeleid ook al niet meer is om mensen in die regio tijdens de spits van de auto in de trein te krijgen, maar om ze minder en op andere tijden te laten reizen. Juist omdat het spoor de spits ook niet meer aan kan.
Betreft de intercity van Den Helder naar Nijmegen, iedere ochtend om 07:05 vanaf Alkmaar Noord en terug vanaf Amsterdam Amstel 17:28 uur.

Speciaal voor dit traject heb ik het allerduurste abonnement wat er maar te koop is, namelijk 1e klas trein vrij en Bus/Tram/Metro vrij.

Off-topic advies: kan je niet beter een OV-jaarabonnement 1e klas van 7.188,50 kopen? Of is dat hetzelfde als de twee vrij abonnementen samen? Wel erg vervelend, de NS moet hier gericht op controleren. Je betaalt extra, dan kan er toch ook een extra controle uitgevoerd worden?
Wat ik in de reacties nog mis, is hoe het toch mogelijk is dat NS personeel zo laks is. Als de trein overvol is, dan verstoppen de conducteurs zich meestal en kan iedereen met een Tweede Klas (of géén) kaartje dus ongestraft Eerste Klas gaan zitten.
Ik snap best dat het voor conducteurs niet leuk is om dagelijks met mopperende en klagende klanten geconfronteerd te worden, maar dat hoort nou eenmaal bij je werk. Misschien zouden ze het dan ook eens bij hun werkgever aankaarten.

Nu kost het NS op allerlei manieren veel geld. Ik zie op stations waar incheckpaaltjes op het perron staan, mensen gauw uitchecken als ze zien dat de trein kort en vol is. Daarna stappen ze in, want ze weten dat ze toch niet gecontroleerd worden. Lekker gratis reizen! :? En de betalende reiziger heeft (soms letterlijk!) het nakijken...
Reputatie 6
Badge +2
(..)1e klas trein vrij en Bus/Tram/Metro vrij.

kan je niet beter een OV-jaarabonnement 1e klas van 7.188,50 kopen? Of is dat hetzelfde als de twee vrij abonnementen samen?

Zo te zien mag je met de zakelijke versie voor dezelfde prijs per maand betalen. Je moet wel inchecken.
Wat ik in de reacties nog mis, is hoe het toch mogelijk is dat NS personeel zo laks is. Als de trein overvol is, dan verstoppen de conducteurs zich meestal en kan iedereen met een Tweede Klas (of géén) kaartje dus ongestraft Eerste Klas gaan zitten.
Ik snap best dat het voor conducteurs niet leuk is om dagelijks met mopperende en klagende klanten geconfronteerd te worden, maar dat hoort nou eenmaal bij je werk. Misschien zouden ze het dan ook eens bij hun werkgever aankaarten.

Nu kost het NS op allerlei manieren veel geld. Ik zie op stations waar incheckpaaltjes op het perron staan, mensen gauw uitchecken als ze zien dat de trein kort en vol is. Daarna stappen ze in, want ze weten dat ze toch niet gecontroleerd worden. Lekker gratis reizen! :? En de betalende reiziger heeft (soms letterlijk!) het nakijken...

Grappig dat jij kunt zien dat ze uitchecken, misschien checken ze wel gewoon in juist 😃
@macca728: Je hóórt het verschil... echt waar!
Zo te zien mag je met de zakelijke versie voor dezelfde prijs per maand betalen. Je moet wel inchecken.
Hoe zie je dat? Is er een Bus/Tram/Metro vrij voor "particulier" gebruik?
Reputatie 6
Badge +2
Nee, ik vergelijk de (zakelijke) combinatie van Trein Vrij en Bus/Tram/Metro Vrij met het (consumenten) OV-Jaarabonnement.
Ahhh ok, dat is nieuw voor mij dat er een andere variant is. Met de tijd meegaan kan dus wel, alleen mag de consument dat niet.

Reageer