beantwoord

Het kan de beste overkomen...

We vergeten allemaal weleens iets, laten iets slingeren of per ongeluk vallen. Het kan de beste overkomen...

Zo heb ik kennelijk, tijdens de krachtinspanning die ik leverde om in Zwolle binnen 4 minuten de aansluiting op de trein naar Enschede te pakken, mijn vanmorgen uitgeprinte dagkaart verloren. In de spits, dus het was erg druk op het in de stijgers staande perron (jippie). Rennen... en gehaald, maar dan helaas zonder kaartje - zo ondervond ik tijdens een controle nabij Raalte. Kennelijk was deze (te printen in A4-formaat) uit mijn achterzak gevallen. De conducteur was onvermurwbaar voor dit excuus en schreef direct een boete uit. Althans, dat vermoeden had ik en vroeg daarnaar. Hij antwoordde dat hij een kaartje Zwolle-Wierden ging maken. Nadat ik het aannam, zag ik inderdaad een boetebedrag. Daar had 'ie me mooi beet, de held!

We reden door en na Nijverdal wou een nieuwe passagier gaan zitten op het bankje waar de conducteur even daarvoor ook had gezeten om mijn boete uit te schrijven. Plots vroeg diegene me of iemand wellicht iets vergeten was en wees daarbij op de walkie-talkie die er lag. "Geef maar", zo zei ik, "dan geef ik 'm wel even terug". Zo gezegd, zo gedaan. Jammer genoeg geen 'dankjewel' of zoiets ervoor gekregen, maar ik snap wel dat jullie medewerker een beetje van z'n aprepos was. Immers, het kan de beste overkomen...

Dan natuurlijk nog mijn vraag. Ik liet op mijn laptop zien dat ik een kaartje gekocht had, maar de conducteur accepteerde dat niet als een geldig vervoersbewijs. Nu zit ik dus met een boete (35 euro) en een extra kaartje Zwolle-Wierden (7,50 euro). Is er ook een vindersloon-regeling bij de NS, zodat ik e.e.a. tegen elkaar kan wegstrepen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 juli 2015, 21:23

Als je het e-ticket nog opnieuw kunt afdrukken en een kenmerk van de boete hebt, dan denk ik dat het niet zo'n probleem zal zijn om dit op te lossen. Wellicht dat een op dit forum actieve NS'er je ermee wil helpen, anders zul je ervoor contact op moeten nemen met de klantenservice.
Bekijk origineel

17 reacties

Als je het e-ticket nog opnieuw kunt afdrukken en een kenmerk van de boete hebt, dan denk ik dat het niet zo'n probleem zal zijn om dit op te lossen. Wellicht dat een op dit forum actieve NS'er je ermee wil helpen, anders zul je ervoor contact op moeten nemen met de klantenservice.
Reputatie 4
We vergeten allemaal weleens iets, laten iets slingeren of per ongeluk vallen. Het kan de beste overkomen...

Zo heb ik kennelijk, tijdens de krachtinspanning die ik leverde om in Zwolle binnen 4 minuten de aansluiting op de trein naar Enschede te pakken, mijn vanmorgen uitgeprinte dagkaart verloren. In de spits, dus het was erg druk op het in de stijgers staande perron (jippie). Rennen... en gehaald, maar dan helaas zonder kaartje - zo ondervond ik tijdens een controle nabij Raalte. Kennelijk was deze (te printen in A4-formaat) uit mijn achterzak gevallen. De conducteur was onvermurwbaar voor dit excuus en schreef direct een boete uit. Althans, dat vermoeden had ik en vroeg daarnaar. Hij antwoordde dat hij een kaartje Zwolle-Wierden ging maken. Nadat ik het aannam, zag ik inderdaad een boetebedrag. Daar had 'ie me mooi beet, de held!

We reden door en na Nijverdal wou iemand gaan zitten op het bankje waar de conducteur even daarvoor ook had gezeten om mijn boete uit te schrijven. Plots vroeg diegene me of iemand wellicht iets vergeten was en wees daarbij op de walkie-talkie die er lag. "Geef maar", zo zei ik, "dan geef ik 'm wel even terug". Zo gezegd, zo gedaan. Jammer genoeg geen 'dankjewel' of zoiets ervoor gekregen, maar ik snap wel dat jullie medewerker een beetje van z'n aprepos was. Immers, het kan de beste overkomen...

Dan natuurlijk nog mijn vraag. Ik liet op mijn laptop zien dat ik een kaartje gekocht had, maar de conducteur accepteerde dat niet als een geldig vervoersbewijs. Nu zit ik dus met een boete (35 euro) en een extra kaartje Zwolle-Wierden (7,50 euro). Is er ook een vindersloon-regeling bij de NS, zodat ik e.e.a. tegen elkaar kan wegstrepen?

Karma voor die conducteur 😉 Vind het een grappig verhaal om te lezen (y). Vindersloon is normaal 50% van de schat dus dan zou u nog zelfs geld erop toe krijgen.
Als je de e-ticket betaald hebt kun je dit ook bewijzen.
Lever de gegevens dus aan en vraag om kwijtschelding van de boete.
In feite heb je nu (meer dan) dubbel betaald voor deze reis wat niet de bedoeling kan zijn.
Dank voor jullie antwoorden! Volgens de klantenservice bestaat er niet zoiets als een regeling voor eerlijke vinders bij de NS, wat me natuurlijk geenszins verbaast. Niettemin ben ik natuurlijk wel erg benieuwd of mijn nette gedrag, het bij de botte conducteur terugbrengen van de portofoon (of wat het ook is), op enigerlei wijze 'beloond' wordt - gezien de boete. Ook zal ik de acceptgiro moeten afwachten aleer ik met mijn bewijsstukken op de proppen kan komen. Het was in elk geval een reisje om nooit te vergeten... :8
Reputatie 6
Badge +2
Het verliezen van het kaartje en het vergeten van de portofoon zijn inderdaad vergelijkbaar. Gezien het terugbrengen van de portofoon lijkt het me redelijk dat de € 42,50 wordt kwijtgescholden.
Hoi Tubbergen, en welkom op het forum.

Goed dat je de walkie talkie aan de conducteur hebt gegeven! Overigens was niet jij maar de andere passagier de eerlijke vinder, niet? Daarnaast vind ik zelf dat de twee zaken niet echt met elkaar te maken hebben.

Wat betreft je boete, kan ik me voorstellen dat dit erg vervelend was. Ik raad je aan de acceptgiro te betalen, om verdere kosten te voorkomen. Ik zou een kopie van je e-ticket sturen naar Klantenservice, plus je Uitstel van Betaling, en via die weg vragen om terugbetaling van de gemaakte kosten. NS gaat zeer coulant om met dit soort gevallen, aangezien je kunt aantonen dat je voor die dag een vervoerbewijs had.
Het is inderdaad zo dat ik het apparaat niet als eerste zag liggen. Wel was ik degene die meteen van wie het was en waar ik diegene vervolgens - wederom - kon spreken. En inderdaad, ik vind het normaal om een gevonden item terug te brengen naar de rechtmatige eigenaar. Als ik de desbetreffende conducteur niet meer tegen het lijf was gelopen, had ik het zeker aan een andere NS-medewerker gegeven.

Als je vindt dat de verschillende items in mijn verhaal niets met elkaar te maken hebben, snap je volgens mij de clou ook niet (helemaal). Ik verloor iets, hij ook. En ik bracht het zijne terug, waarbij ik een boete van hem ontving. Wellicht probeer je me alleen maar uit de tent te lokken met een dergelijk snerpende opmerking, maar je toont op deze manier wel precies net zo weinig inlevingsvermogen als de conducteur die mij controleerde. En dat is iets dat ik toch wel van een forum-moderator mag verwachten, is het niet?

Ik heb nog geen acceptgiro ontvangen en ben sowieso nogal ontstemd door al dit gedoe. Een bedrijf als de NS moet service hoger in het vaandel hebben dan nu het geval is. Iedereen in Nederland heeft een mening over jullie, en die is meestal niet al te best. Wat dat betreft valt er nog een hoop te leren voor je, zo ook bij de afhandeling van klachten. Want waarom vraag je me niet alvast gegevens op te sturen, zoals bijvoorbeeld het nummer op de boete? En als jijzelf daar vervolgens niks mee kunt, waarom is dat dan zo? Regel het vóór mij, als ontevreden klant zijnde, en vraag me niet om geld.
Hoi Tubbergen,

Om verdere discussie te voorkomen, heb ik mijn reactie met betrekking tot de relatie tussen de twee zaken weggelaten.

Ik wil je vragen om je verzoek alsnog via Klantenservice in te dienen, aangezien je dit nog niet hebt gedaan. Dat kan natuurlijk ook al voordat je de acceptgiro hebt ontvangen of betaald. Stel dat iedereen met een Uitstel van Betaling via dit forum mij zou vragen dit af te handelen, dan zou er weinig tijd resteren voor het bewaken van dit forum.
Ik denk dat arme TS dacht dat hij hier al bij Klantenservice was.....dat staat toch duidelijk aangegeven op jullie Klantenservice pagina. Nog als eerste contact mogelijkheid ook.

https://www.ns.nl/virtuele-assistent/virtuele-assistent/?hint=contactopnemen&delay=false

Stel je voor dat iedereen hier zomaar komt om vragen te stellen....
@Macca,

Het forum is er absoluut om vragen te stellen, en ook om geholpen te worden. Klantenservice kan zijn verzoek probleemloos afhandelen. Mocht dat niet zo zijn, dan kan ik Tubbergen uiteraard alsnog van dienst zijn.
TS reisde inderdaad zonder geldig vervoersbewijs, kon aannemelijk maken dat hij dit wel had gekocht maar was verloren en had de pech een formeel handelende conducteur te treffen die niet bereid was zijn menselijke kant te laten zien.
De conducteur reisde zonder walkietalkie (geen idee of hier doorgaans consequenties aan verbonden zijn, maar erg wenselijk lijkt het me niet) en had het geluk een vriendelijk handelende (nota bene zojuist door hem niet erg vriendelijk behandelde) reiziger te treffen die wel bereid was zijn menselijke kant te laten zien.
Had de reiziger een net zo vriendelijk handelende conducteur getroffen, dan had hem dat een hoop gedoe bespaard.
Had de conducteur een net zo formeel handelende reiziger getroffen, dan had die laatste er ook voor kunnen kiezen om de walkietalkie op het eerstvolgende station bij de servicebalie af te geven, wat de conducteur ongetwijfeld een hoop gedoe had gekost.

Hopelijk is later alsnog het kwartje gevallen bij de conducteur.
@Sivan

Ik kan nu 2 dingen doen: reageren op je onzinnige manier om mij te betrappen op 'schrijffouten' of ingaan op jullie manier om het op te lossen. Gezien mijn beperkte aandachtsspanne en mijn toenemende minachting voor dat eerste kies ik graag voor de laatste optie.

Ik heb wel degelijk contact opgenomen met de klantenservice, zie ook mijn eerdere post daarover. Er is mij daar geadviseerd de acceptgiro af te wachten. Die heb ik nog niet, i.t.t. de uitstel van betaling.

Dan even over jouw/jullie tijd en inzet op dit forum. Denk je niet dat de klant voorop dient te staan, dat hij/zij geholpen moet worden met zijn/haar probleem? Zijn zij niet de ultieme reclame voor je werkgever? Als jij jezelf ziet als bewaker van dit forum, ben ik bang dat de service net zo blijft als dat 'ie nu is en dat de mening van jullie klanten niet ten goede zullen veranderen.
Ik kan nergens lezen dat Klantenservice je heeft gezegd dat je eerst de boete moet betalen, en dat je dan pas een verzoek kunt indienen.

Heb je voor mij je gegevens (adres, naam, nummer van de boete)? Dan kan ik kijken welke registratie zowel de conducteur als Klantenservice heeft gemaakt. Kan via een privébericht.
Dit staat in mijn 2e post: "Ook zal ik de acceptgiro moeten afwachten aleer ik met mijn bewijsstukken op de proppen kan komen." Daarin schrijf ik ook verder over de klantenservice.

De gevraagde gegevens zal ik je terstond doen toekomen. Hopelijk krijgt het daarmee een finale klap.
Via moderator Sivan en de klantenservice is mijn boete alsmede het kaartje kwijtgescholden. Nogmaals dank voor eenieders hulp in deze!
Via moderator Sivan en de klantenservice is mijn boete alsmede het kaartje kwijtgescholden. Nogmaals dank voor eenieders hulp in deze!

Mooi dat het gelukt is ... maar dat was wel je coulance bij NS. Voortaan dus het e-ticket beter opbergen 🙂
Ik vond het overbodig om dat te vermelden, maar goed 🆒

Reageer