Het 'matsen' van reizigers door een conducteur

• 19 februari 2014
  • 15 reacties
  • 10582 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Wanneer ik met de trein reis, zorg ik altijd voor een geldig vervoersbewijs en daar betaal ik altijd netjes voor. Toch merk ik vrijwel elke keer dat een conducteur passeert dat er ook mensen in de trein gaan zitten die dat niet doen. Zoals oudere mensen die zogenaamd niet weten dat hun kortingskaart niet voor 9 uur geldig is (en als de conducteur weer weg is luidkeels gaan vertellen dat ze het wel wisten) , dagjesmensen die massaal niet kunnen begrijpen dat ze met hun Kruidvatkaart moeten inchecken en niet voor 9 uur mogen reizen, jongeren die liegen dat ze hun studenten-OV toevallig die dag thuis hebben laten liggen, mensen die het 'niet gezien' hebben dat ze in de eerste klasse zijn gaan zitten met hun tweede klasse kaart of ordinaire zwartrijders die zogenaamd altijd net bij het volgende station eruit moeten. Vrijwel altijd komen ze er onderuit met een waarschuwing van de conducteur. Ik als wel betalende klant vind dat telkens een belediging. Ik betaal immers braaf voor een product en word nergens gematst, terwijl een ander die het totaal niet verdient het gratis krijgt. Heel veel mensen durven blijkbaar het risico te nemen niet te betalen, omdat ze toch wel weten dat er wat te ritselen valt bij de conducteur. Ik als betalende klant zou het goed vinden als conducteurs die mensen veel sneller zouden beboeten, minder oor zouden hebben voor het gelieg (90% van de gevallen) en dat ze de eventuele coulance overlaten aan de klantenservice.

15 reacties

Hoi Annemiek,

Vervelend om te horen dat je het gevoel hebt dat de meeste "zwartrijders" er met een waarschuwing vanaf komen. Helemaal als jij hoort dat men het bewust doet.
Ik kan absoluut niet voor collega's spreken, alleen voor mezelf. Het geeft mij in ieder geval wel weer de bevestiging dat we toch wel heel veel acteurs hebben in Nederland en zal voor mezelf in ieder geval deze tips meenemen als ik aan het werk ben.
ha Annemiek,
helemaal mee eens, hoor. Dat soms buitenlandse toeristen per ongeluk in de 1e klas zitten, nou ja, okay, dat moet dan nog wel kunnen. Maar voor 09:00 met een kortingskaart gaan rijden.... daar ben ik ook wel klaar mee, ja. Ook (of vooral???) bejaarden: op de bon er mee. :P

Overigens wil ik er nog wel een groep aan toevoegen: personen die in de spits met een fiets in de trein reizen. Ik bedoel dus niet de vouwfietsen, maar de gewóne fietsen. Vaak toch al in een propvolle trein, terwijl het niet eens mag. Nemen in de Veolia-trein zomaar 4 klapstoeltjes in beslag.
Ik heb conducteurs daar ook nog nooit iets van horen zeggen.
Net als bij Ic Direct, een standaard boete instellen bij vertrek voor 09.00 en dit ook bij acties verplicht laten opnemen. Eur 10 pp !
Net als bij Ic Direct, een standaard boete instellen bij vertrek voor 09.00 en dit ook bij acties verplicht laten opnemen. Eur 10 pp !

Die standaard boete bestaat al, Cor.
Bij het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs kan een UVB (uitstel van betaling) worden uitgeschreven, waarbij de ritprijs wordt verhoogd met de wettelijke verhoging ("boete") van €35,00.

Kortom, dat systeem bestaat al en de door jou voorgestelde boete is in de praktijk "iets" hoger.

Diezelfde verhoging van €35,00 geldt bijv. ook voor bus, tram en metro.
Maar zo'n standaardbedrag zou op zich wel een goede oplossing zijn, waardoor de conducteur sneller kan werken en boetes wellicht sneller verwerkt kunnen worden. Mensen die voor 9 uur inchecken of op andere wijze buiten de geldigheidsuren van hun vervoersbewijs weten te gaan reizen een standaardboete van 25 euro geven en elke andere zwartrijder eentje van 50 euro, daarvoor krijgen ze dan een kaartje dat geldig is tot de eerstvolgende halte. De conducteur hoeft dan niet meer de ritprijs uit te rekenen en kan daardoor efficiënter werken. Als je de conducteurs ook nog een provisie geeft over elke bon die ze uitschrijven, loont het ook om de 'usual suspects' eens een keertje aan te pakken.
Maar zo'n standaardbedrag zou op zich wel een goede oplossing zijn, waardoor de conducteur sneller kan werken en boetes wellicht sneller verwerkt kunnen worden. Mensen die voor 9 uur inchecken of op andere wijze buiten de geldigheidsuren van hun vervoersbewijs weten te gaan reizen een standaardboete van 25 euro geven en elke andere zwartrijder eentje van 50 euro, daarvoor krijgen ze dan een kaartje dat geldig is tot de eerstvolgende halte. De conducteur hoeft dan niet meer de ritprijs uit te rekenen en kan daardoor efficiënter werken. Als je de conducteurs ook nog een provisie geeft over elke bon die ze uitschrijven, loont het ook om de 'usual suspects' eens een keertje aan te pakken.

Hoi Annemiek

Ik ben bang dat er dan eerst een wetswijziging doorgevoerd moet worden. Die "boete" van €35,00 is een wettelijke verhoging; die kun je niet zomaar wijzigen in €25,00 of €50,00.

Ik ben ook bang dat als je opsporingsambtenaren, zoals politieagenten en BOA's (ja, vrijwel elke conducteur is ook bijzonder opsporingsambtenaar) d.m.v. een provisie geeft voor de boetes die zij uitdelen, dat er dan binnen de kortste keren sprake zal zijn van een heksenjacht. Want elke schepje zout dat zij op een overtreding leggen (terecht of ten onrechte - zij zijn beëdigd!), levert hen geld op.
Ik denk niet dat we dat moeten willen.
Mij lijken die poortjes ook een goede oplossing, die al geplaatst zijn op Amsterdam Centraal. Je komt pas het perron op, als je door de poortjes gekomen bent, dus met kaartje of ov, of niet?
Mij lijken die poortjes ook een goede oplossing, die al geplaatst zijn op Amsterdam Centraal. Je komt pas het perron op, als je door de poortjes gekomen bent, dus met kaartje of ov, of niet?

Je hebt niet persé een OV-chipkaart nodig om gesloten poortjes te openen, NienzzS.
De RET in Rotterdam (en omgeving) werkt al sinds de invoering van de OV-chipkaart met gesloten poortjes op de meeste metrostations.
Nog dagelijks komt het voor dat de poortjes open getrapt worden en zwartrijders (of vandalen) zich op die manier toegang verschaffen tot de perrons.
Reputatie 2
Overigens wil ik er nog wel een groep aan toevoegen: personen die in de spits met een fiets in de trein reizen. Ik bedoel dus niet de vouwfietsen, maar de gewóne fietsen.
Doe dan ook maar degenen erbij die hun vouwfiets al op het balkon uit gaan staan klappen. Kom ze geregeld tegen en bij voorkeur zetten ze dan ook de fiets dwars voor de deur neer zodat ze er zelf maar als eerste uit kunnen.
Overigens wil ik er nog wel een groep aan toevoegen: personen die in de spits met een fiets in de trein reizen. Ik bedoel dus niet de vouwfietsen, maar de gewóne fietsen.
Doe dan ook maar degenen erbij die hun vouwfiets al op het balkon uit gaan staan klappen. Kom ze geregeld tegen en bij voorkeur zetten ze dan ook de fiets dwars voor de deur neer zodat ze er zelf maar als eerste uit kunnen.

Dat dwars vooraan staan heeft natuurlijk ook wel een voordeel :
Je bent vrij snel van dat schroot verlost. :8
Ik kom dit inderdaad veel te vaak tegen.
Het is op één hand te tellen hoe vaak ik iemand een boete heb zien krijgen. Dit waren dan ook vaak echt overduidelijk zwartrijders.

Maar er is inderdaad een hele grote groep die het er om doen, en dat zijn niet de capuchons en de bontkraagjes maar het volk 'waarvan we het niet mogen verwachten'. De OV-chipkaart vergeten smoes en dan gewoon door mogen rijden. Stel nou dat die mensen het daadwerkelijk zijn vergeten dan kunnen ze toch gewoon beboet worden en op vertoon van een geldig traject kaart of dergelijke wordt de boete naar bezwaar maken verscheurt.

Ik ben meer voor zero tolerance, voor 9 uur met een kortingkaart? Volgende station eruit!
Geen geldig vervoerbewijs, 35,- boete en op vertoon van geldig abonnement kan de boete ongedaan worden gemaakt.
Hoi Annemiek,

Hartelijk dank voor je feedback: goed dat je je visie omtrent dit onderwerp met ons deelt. Ik kan me goed voorstellen dat het frustrerend is om te zien dat 'zwartrijders' onder een boete uitkomen, terwijl jij gewoon netjes hebt betaald voor je vervoersbewijs. Conducteurs mogen in principe zelf beslissen of zij kiezen voor het uitschrijven van een Uitstel van Betaling of het geven van een waarschuwing. Smoesjes kunnen helaas soms aannemelijk klinken, maar eerlijkheid duurt het langst. Uiteindelijk lopen de meeste reizigers die het risico durven te nemen wel een keer tegen de lamp.

Vriendelijke groet,

Inge
Vanochtend trof ik helaas een conducteur die het nog bonter maakte in de trein van Groningen naar Schiphol. Ik had speciaal, om niet in de meute van mensen die naar de Huishoudbeurs gaan terecht te komen, omgecheckt naar de eerste klasse en had plaatsgenomen in de stiltezone. Helaas had zich daar ook een groep boerinnen genesteld, uiteraard met alleen afgestempelde Kruidvatkaartjes, zonder overgangsbewijs. Natuurlijk maakten de dames het gezellig voor zichzelf, terwijl ik had gehoopt wat te kunnen werken. Ik had net de dames, tot hun grote hilariteit, aangesproken op het feit dat herrie maken in de stiltezone niet is toegestaan, toen de conducteurs binnenkwamen. Die stonden, ondanks dat er elders plek zat was, toe dat de dames gewoon bleven zitten in de eerste klasse (voor het niet inchecken werd niet eens gewaarschuwd) en maakten er een 'gezellige' show van. De dames vertelden de conducteurs daarbij dat ik hen had gevraagd stil te zijn, waarop de conducteur (onder het motto: "ik persoonlijk vind het niet erg") toestond dat de dames doorgingen met hun festiviteiten. Bedankt NS, voor wederom een reis vol onnodige irritaties!
Vanochtend trof ik helaas een conducteur die het nog bonter maakte in de trein van Groningen naar Schiphol. Ik had speciaal, om niet in de meute van mensen die naar de Huishoudbeurs gaan terecht te komen, omgecheckt naar de eerste klasse en had plaatsgenomen in de stiltezone. Helaas had zich daar ook een groep boerinnen genesteld, uiteraard met alleen afgestempelde Kruidvatkaartjes, zonder overgangsbewijs. Natuurlijk maakten de dames het gezellig voor zichzelf, terwijl ik had gehoopt wat te kunnen werken. Ik had net de dames, tot hun grote hilariteit, aangesproken op het feit dat herrie maken in de stiltezone niet is toegestaan, toen de conducteurs binnenkwamen. Die stonden, ondanks dat er elders plek zat was, toe dat de dames gewoon bleven zitten in de eerste klasse (voor het niet inchecken werd niet eens gewaarschuwd) en maakten er een 'gezellige' show van. De dames vertelden de conducteurs daarbij dat ik hen had gevraagd stil te zijn, waarop de conducteur (onder het motto: "ik persoonlijk vind het niet erg") toestond dat de dames doorgingen met hun festiviteiten. Bedankt NS, voor wederom een reis vol onnodige irritaties!

Dit gaat toch wel alle perken te buiten, Annemiek.
Ik houd er niet zo van om iemand aan de galg op te knopen (om het netjes te zeggen), maar er zijn grenzen.
Zelf zou ik in dit geval een formele klacht indienen bij (de directie) van de NS.

Uiteraard zul je geen namen hebben of een "tang nummer". En ook het treinstelnummer zul je wellicht niet genoteerd hebben.
Het vertrekstation en bestemming van de trein, alsmede het tijdstip van vertrek (volgens dienstregeling) moet voor een organisatie als NS voldoende zijn om te achterhalen wie er op dat moment dienst deden op die trein en hen over hun gedrag aan te spreken.
Accepteren dat men zonder geldig vervoersbewijs in een stiltecoupé van de eerste klas de boel op stelten zet (en er zelf nog plezier in hebben ook), dat gaat echt niet één station te ver, maar een half spoornetwerk.

Uiteraard zul je geen namen hebben of een "tang nummer". En ook het treinstelnummer zul je wellicht niet genoteerd hebben.
Het vertrekstation en bestemming van de trein, alsmede het tijdstip van vertrek (volgens dienstregeling) moet voor een organisatie als NS voldoende zijn om te achterhalen wie er op dat moment dienst deden op die trein en hen over hun gedrag aan te spreken.
Accepteren dat men zonder geldig vervoersbewijs in een stiltecoupé van de eerste klas de boel op stelten zet (en er zelf nog plezier in hebben ook), dat gaat echt niet één station te ver, maar een half spoornetwerk.

Jeetje mina zeg, wat vervelend dat mijn collega's zo hebben gereageerd. Dat is inderdaad absoluut niet goed te keuren.
Hans schreef het al, al het dienstdoende personeel op een trein is terug te traceren. Ik som even de belangrijkste feiten op en zou zelfs nog het treinnummer voor je kunnen opzoeken, dan moet ik de gegevens even hebben.
1. De datum
2. Vertrek station
3. Vertrektijd
4. Soort trein met eindbestemming (dus bijvoorbeeld Intercity Den Haag Centraal)
5. Indien bekend het treinnummer, het treinstel hebben we weinig aan en onze tangnummers staan helaas ook nergens geregistreerd.

Met de eerste vier stappen kan onze klantenservice of wie de klacht ook in behandeling gaat nemen de betreffende collega's opsporen en aanspreken op hun gedrag.

De klacht kan gestuurd worden naar de klantenservice en ik denk dat je er ook over kan bellen hoe het aan te leveren. Mailen kan volgens mij ook.

Reageer