beantwoord

Het wegschrapen van het ijs.

• 12 januari 2020
  • 16 reacties
  • 382 Bekeken

Wanneer er vorst of sneeuw is dan zijn de bovenleidingen bevroren. Om het ijs weg te schrapen gebruikt men oudere treinen in plaats van moderne treinen. Waarom is dat zo? Gaat het om oudere treinen die in de jaren 1970 of 1980 gebouwd zijn? Kan VIRM ook het ijs op de bovenleiding wegdoen? Of behoort dat treinmodel ook tot modern treinmodel?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 12 januari 2020, 13:59

Op deze website vind ik dit:

"Omdat de ijslaag isoleert wordt hiermee ook de elektriciteit naar de trein onderbroken. Een felle vonk is hiervan het gevolg en het voertuig heeft even geen stroom. Dergelijk vonken kunnen schadelijk zijn voor de spoorinfrastructuur. Mogelijk kan de bovenleiding hierdoor breken. Ook zorgt het voor schade aan het treinmaterieel. Daarbij kan gedacht worden aan ernstige schade aan de stroomafnemer. Bij moderne treinen kan dit leiden tot storingen in de elektronica van de tractie-installatie en zelfs tot brand omdat brokken gloeiend materiaal op de trein vallen.”

Of de VIRM dit ook kan heb ik niet kunnen achterhalen. Misschien weet @Jeroen het?

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 3

Laatst vanaf zwolle naar arhem met ddz.
was ook ijs 220v was uitgeschakelt en verlichting was disco.

Dus kan prima met nieuwe trein mooi licht show ook.

"Omdat de ijslaag isoleert wordt hiermee ook de elektriciteit naar de trein onderbroken. Een felle vonk is hiervan het gevolg en het voertuig heeft even geen stroom. Dergelijk vonken kunnen schadelijk zijn voor de spoorinfrastructuur. Mogelijk kan de bovenleiding hierdoor breken. Ook zorgt het voor schade aan het treinmaterieel. Daarbij kan gedacht worden aan ernstige schade aan de stroomafnemer. Bij moderne treinen kan dit leiden tot storingen in de elektronica van de tractie-installatie en zelfs tot brand omdat brokken gloeiend materiaal op de trein vallen.”

Of de VIRM dit ook kan heb ik niet kunnen achterhalen. Misschien weet @Jeroen het?

Laatst vanaf zwolle naar arhem met ddz.
was ook ijs 220v was uitgeschakelt en verlichting was disco.

Dus kan prima met nieuwe trein mooi licht show ook.

Ok! Bedankt!

Badge +3

Ook leuk.. 

https://www.youtube.com/watch?v=d6jQkT1WhS8

En natuurlijk een VIRM die zomaar een paar Megawatt trekt...

https://www.youtube.com/watch?v=LsjSgJFKpNA

Dat er brand uitbreekt door gloeiend materiaal dat (vanaf de bovenleiding?) naar beneden valt is onzin natuurlijk. Brandend ijs moet nog uitgevonden worden.

Reputatie 5

In het filmpje was zo te zien een mat’64. Zo’n beetje het laatste materieel wat je kunt gebruiken voor de-icing, omdat er totaal geen slimme elektronica in zit. De SGM’s van daarna zijn allemaal verbouwd naar elektronische motorsturing. Oh ja we hebben nog de ICM serie 1, die heeft ook nog voorschakelweerstanden (4008-4050).

Badge

De reden dat hiervoor maar bepaalde treinen gebruikt worden is naast de elektronica ook de mogelijkheid om met 2 stroomafnemers op te rijden, dit kan met moderner materieel niet meer. Het is nu nog mogelijk met de DDZ vanuit de cabine en het zou via een omweg ook nog met de ICM kunnen door handmatig beide stroomafnemers omhoog te zetten.

@Robert B, de stroomafnemers hebben koolstof strippen en koolstof is een hele goede geleider en kan brandende stukken op de trein laten komen bij het uitbrokkelen van deze koolstrip. Al acht ik het risico dat dit brand veroorzaakt wel heel erg klein.

Reputatie 7
Badge

Oh ja we hebben nog de ICM serie 1, die heeft ook nog voorschakelweerstanden (4008-4050).

4011-4050 @eriksl 

Reputatie 5

Sorry hoor, ik was vergeten dat ze niet aaneensluitend doorgenummerd waren met de serie 0.

Badge +3

@Robert B, de stroomafnemers hebben koolstof strippen en koolstof is een hele goede geleider en kan brandende stukken op de trein laten komen bij het uitbrokkelen van deze koolstrip. Al acht ik het risico dat dit brand veroorzaakt wel heel erg klein.

Als een stroomafnemer/pantograaf afbrokkelt door ijs dan lijkt me dat bijna zoiets als de koolborstels in bijv. een stofzuifger, haardroger of (wisselstroom)dynamo. Zodra die slijten is het al snel einde verhaal natuurlijk.

Wat vonken is prima, en niet gevaarlijk op zich. Maar goed, een ‘onschuldig’ sterretje dat je met oud en nieuw afsteekt moet je ook niet 5 cm boven een krant (of ook leuk, thermisch papier zoals een kassabonnetje) houden, want dan zie je dat het inderdaad geen ‘koudvuur' is...

Badge

Om de reden van slijtage zijn er dus ook voorschriften ter controle van de stroomafnemers als er ijzel aan de bovenleiding zit en dit kan leiden tot flinke uitbrokkeling van de koolstrip. In de winter periode worden er flink wat koolstrips vervangen van de treinen en worden er ook geregeld stroomafnemers omgezet omdat er brokken uitgebroken zijn van de koolstrip.

De vergelijking met een stofzuigmotor is heel anders, in een stofzuigmotor draait de collector van het anker onder de koolborstels door, het defect raken van de koolborstel veroorzaakt slijtage/schade aan deze collector en dat is funest voor de motor. Elke lamel van de collector is aan een draad van de wikkeling bevestigd, zodra deze lamellen onderling kortsluiting maken gaat de motor slechter lopen. Als je de koolborstels tijdig vervangt kan zo'n motor een hele lange levensduur hebben.

En koudvuur is een leuke term maar koudvuur bestaat niet, ook sterretjes zijn gevaarlijk

Ik zou zeggen ga eens op een dag met ijzel kijken naar de koolstrips op de treinen en dan zul je zien dat er best wel schade ontstaat aan de koolstrips.

Badge +3

Voor wat betreft koolborstels..

Vorig jaar die van mijn Miele S220 (bouwjaar jaren ‘70 vorige eeuw) moeten vervangen…Het was tijd en begon te stinken (vonken dus intern). Gelukkig had ik snel door wat er loos was.

https://www.youtube.com/watch?v=ktqhS9cAoaM

Badge

Dan hoop ik ook dat je de collector even met een collector slijpsteentje hebt gereinigd en daarna met compressorlucht hebt schoongespoten. Want vaak heeft de collector bij vonken en stinken al wat schade opgelopen.  Eventueel kun je dit ook wel doen met heel fijn schuurpapier maar een collector slijpsteen is beter.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had dus bij jullie te rade moeten gaan toen mijn stofzuiger onlangs hetzelfde euvel had (vreemd geluid en beetje schroeilucht) Ik heb gewoon een nieuwe gekocht.  :laughing:  Maar ben wel tevreden met de nieuwe (Dyson), geen gehannes meer met het snoer.

Badge +3

Viel mee, en contactspray is er goed voor, of desnoods WD-40 voor dat soort dingen :sweat_smile:

De koolborstels (origineel Miele) waren wel €38 maar dat ding kan dus weer 30 jaar mee. En ik had nog 10 stofzakken en wat filters, dus weggooien zou zonde zijn.

Je hoeft geen MacGyver te heten om old school te zijn (en volkomen off-topic bijna)

Badge

Dat is dus het laatste wat je moet doen op een collector met spray spuiten.  Nu zal koolstof zich hechten en dat is wat je juist niet wil hebben bij zo'n collector.  

Badge +3

(off-topic) Bij een stofzuiger valt dat reuze mee, die contactspray verdampt gewoon en werkt ook goed voor bijv. krakende plugjes van audio-apparatuur (oortjes van je telefoon en zo).

Voor delicate zaken met koolstof zoals potentiometers of de schuiven van een mengpaneel heb je de nog veel mildere tuner spray. Maar je hebt gelijk, met een slijpsteentje en wat perslucht (of een stofzuiger, haha) is eleganter.

*contactspray of WD-40 werkt ook prima bij krakende potentiometers maar dat is gegarandeerd het laatste loodje van die apparatuur, dus uiterste redmiddel in geval van nood.

Reageer