beantwoord

Hinderlijke pieptoon treinstel 8635

In treinstel 8635 beneden vooraan (of achteraan? 😉 ) klinkt doorlopend een ontzettend irritante pieptoon die door merg en been gaat als je gevoelig bent voor hoge pieptonen. Kan daar wat aan worden gedaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 31 mei 2017, 17:44

Spijtig dat je je niet geholpen voelt. Slidestops is een gewaardeerde collega en is regelmatig te vinden in de trein. Aangezien hij aangeeft dat dit vaker voorkomt heb ik het vermoeden dat dit niet verholpen kan worden. Alsnog zal ik er een melding van maken zodat een expert hier aandacht aan kan besteden. Ik kan geen terugkoppeling geven, maar ik hoop dat je snel verbetering merkt als je ooit nog met deze trein mag reizen.
Bekijk origineel

24 reacties

Dat lijkt me inderdaad niet erg prettig, Roy.

Wat was het vertrekstation, vertrektijd en eindstation van de betreffende trein?
Reputatie 7
Is volgens mij van een tractiemotor of van een andere elektrische installatie. Is in de VIRM altijd in de uiteinden, soms wat hoorbaarder als bij een andere trein.
Reputatie 2
Bedoel je wellicht het oude "doedelzakgeluid' (in dit filmpje goed te horen; https://youtu.be/NB28MFFzBnk) waar de VIRM dubbeldekkers vooral in de beginjaren van dat materieel erg bekend om waren?
Later hebben ze bij een onderhoudsbeurt dacht ik iets gedaan waardoor het niet meer te horen was, maar heel soms hoor ik het nog wel (al is het nu echt zeldzaam).

Wel merk ik nog regelmatig dat de stalen voetplaten in de overgangen tussen rijtuigen bij dit materieel tijdens het rijden over elkaar schuren, wat dan een aardig geknars en gepiep oplevert.
Nee ik bedoel niet het doedelzakgeluid, het ging hier echt om een hoge irritante en constante pieptoon. Hoge tonen worden niet door iedereen waargenomen, maar ik hoor ze goed. En vaak zijn ze zacht, maar deze was echt luid en niet alleen maar 'iets hoorbaarder'.

Betrof de trein die vanmorgen (30 mei) om 07.53 uur uit Den Bosch vertrok richting Alkmaar.
In de kopbakken van de VIRM, zitten o.a. de omvormers. Deze geven een pieptoon af die jij waargenomen hebt.
Hoi Royke71, ik lees dat de andere forumleden al hebben aangegeven wat het kan zijn. Vervelend dat jij meer last hebt van de pieptoon dan andere mensen. Ik ben alleen bang dat we niks aan de pieptoon kunnen veranderen aangezien deze wordt geproduceerd door onderdelen die bij de VIRM horen. Ik hoop voor jou dat het de volgende keer weer iets minder hard is. Misschien kan wat Slidestops zegt je helpen en kun je plaatsnemen in het midden van de trein zodat de pieptoon minder hoorbaar is?
Hallo Annewil NS,

Ondanks alle goede bedoelingen voel ik me met dit antwoord niet geholpen.

Redenen bedenken waardoor de pieptoon wordt veroorzaakt kan ik zelf ook wel. Ik reis al sinds de VIRM in de jaren 90 op het spoor is verschenen met deze trein. Daardoor is me bekend welke geluiden die trein kan geven. In dit geval is de betreffende pieptoon in treinstel 8635 erg luid, veel luider dan gebruikelijk (in andere VIRMs). Me dunkt dat dit kan worden verholpen, want een pieptoon wordt niet zomaar vanzelf en om niets veel luider; dat je bang bent dat er niets aan de pieptoon gedaan kan worden geeft mij het idee dat hier dus geen melding voor zal worden uitgezet. Hoewel: je collega Denise NS vraagt hopelijk niet alleen voor de vorm wat vertrekstation, vertrektijd en eindstation van de betreffende trein zijn.
En uiteraard kan ik in het midden van de trein ga zitten, maar dat lost het probleem niet op.

Als er niets met mijn signaal in dit forum kan worden gedaan en misschien de wil om dat te doen er ook wel niet is - want zo komt dit een beetje op mij over - dan is dat natuurlijk prima, maar dan dan houd ik op met het doorgeven van onregelmatigheden. Meldingen doen waarbij ik alleen mogelijke oorzaken krijg voorgeschoteld zonder dat duidelijk wordt of dit ook even kan worden nagekeken (wellicht tijdens een reguliere onderhoudsbeurt) omdat er afwijking ten opzichte van de normale situatie aan de hand is vind ik niet nodig.
Spijtig dat je je niet geholpen voelt. Slidestops is een gewaardeerde collega en is regelmatig te vinden in de trein. Aangezien hij aangeeft dat dit vaker voorkomt heb ik het vermoeden dat dit niet verholpen kan worden. Alsnog zal ik er een melding van maken zodat een expert hier aandacht aan kan besteden. Ik kan geen terugkoppeling geven, maar ik hoop dat je snel verbetering merkt als je ooit nog met deze trein mag reizen.
Je mag aannemen dat er per treinstel een (virtueel) onderhoudsboekje aanwezig is.
Kan elke NS medewerkers daar rechtstreeks een signaal op plaatsen of moet
elke melding eerst via een onderhoudsmanager?
Reputatie 7
Badge

Je mag aannemen dat er per treinstel een (virtueel) onderhoudsboekje aanwezig is.
Elke HC en machinist kan van elk stel de materieelagenda opvragen. Die ligt niet op de trein zelf, maar in een applicatie op onze telefoons en (nu nog) railpocket. Is de betreffende storing al bekend, dan zal ie erin staan. Zo niet, dan kunnen we de storing handmatig invoeren of gewoon even de technische dienst bellen en zodoende zeker weten dat de storing ingevoerd wordt.

Dat betekent niet dat die storing ook meteen diezelfde dag verholpen wordt. Er wordt een urgentie aan gehangen en in dit geval zal dat de laagste urgentie zijn, wat betekent dat ie waarschijnlijk bij het eerstvolgend onderhoud in de werkplaats (dus niet op een opstelterrein) wordt nagekeken.
Elke HC en machinist kan van elk stel de materieelagenda opvragen. Die ligt niet op de trein zelf, maar in een applicatie op onze telefoons en (nu nog) railpocket. Is de betreffende storing al bekend, dan zal ie erin staan. Zo niet, dan kunnen we de storing handmatig invoeren of gewoon even de technische dienst bellen en zodoende zeker weten dat de storing ingevoerd wordt..

Kunnen de medewerkers van klantenservice en de moderatoren van dit forum ook bij de materiaalagenda?
Reputatie 7
Badge
Elke HC en machinist kan van elk stel de materieelagenda opvragen. Die ligt niet op de trein zelf, maar in een applicatie op onze telefoons en (nu nog) railpocket. Is de betreffende storing al bekend, dan zal ie erin staan. Zo niet, dan kunnen we de storing handmatig invoeren of gewoon even de technische dienst bellen en zodoende zeker weten dat de storing ingevoerd wordt..

Kunnen de medewerkers van klantenservice en de moderatoren van dit forum ook bij de materiaalagenda?

Durf ik zo niet te zeggen, maar ze hebben allemaal het telefoonnummer van de technische dienst (MBN), waar ze eea kunnen navragen cq melden.
Reputatie 3
@Edwin, toevallig is sinds gisteren is de materieelagenda ook niet meer in de railpocket opvraagbaar.
Ik heb er ook last van. Voorin beneden. Treinstel 9416. Door merg en been. Wordt er zelfs misselijk van. Kan dit niet aub opgelost worden? Zeer hinderlijk. Op internet wat gaan opzoeken. Lijkt een ontwerpfout te zijn bij dit type trein. Niet meer voorin gaan zitten dus.
Er valt weinig aan te doen Danaaa. Maar we geven het wel √°ltijd door. Goed dat je het treinstelnummer noteert; ik zal het doorspelen. Een andere plek in de trein kiezen lijkt op korte termijn de beste oplossing.
Reputatie 5
Nummer 9516 is ook probleem. Lijkt wel van de ventilatie te komen ..
Je bent een topper MarkM93! Ik heb het doorgegeven 🙂.
Reputatie 1
Erger me ook al heel lang aan de onnodig harde omroep in de sprinters met die luide voor toon. Snap niet dat deze niet een normaler volume kan hebben.

Ben altijd blij als ie het niet doet. Maar helaas is dayt niet vaak.
Reputatie 7
Tsja ouderen, visueel beperkten of slechthorende zullen het wel waarderen, ook dat is een doelgroep die je wil bereiken om het ov toegankelijk te houden.. er is gekozen voor een middenweg.
Reputatie 1
Het is maar wat je verstaat onder middenweg. Zou wel eens willen weten hoeveel decibel het is. Blijf erbij dat het te hard staat maar zal het ermee moeten doen.
Reputatie 1
Oh ja en natuurlijk zijn alle doelgroepen welkom in ov. Ook dan staat het te hard ken slechthorend iemand die dit ook te hard vindt. Een tandje lager of de voortoon eruit zou al veel schelen.
Iedereen wil de informatie mee kunnen krijgen. Er zullen vast mensen zijn die nog iets slechter horen en blij zijn met dit hogere volume.
Was dat volume niet zelfs in Europees beleid geregeld? Staat me zoiets bij namelijk.
Reputatie 1
Laat maar hier komen we niet uit, zal het met te hoge volume moeten doen waarvan ik het aantal decibel echt wel eens zou willen weten

Reageer