Hoe gaan jullie om met 1e klas bij drukte?

• 16 november 2014
  • 30 reacties
  • 2091 Bekeken

Trein tussen Breda en Den Bosch.
Druk. Eerste klas coupe wordt vanzelfsprekend ingenomen 'want we hebben geen zitplaats.' Geen controle. Feitelijk functioneert 1e klas dus als reserve bij drukte. Gebeurt naar mijn waarneming regelmatig. Ik weet dat NS policy officieel anders is. Wordt deze ook gehandhaafd?

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is een grote ergernis maar de controle er op kan beter. Tegenwoordig wordt er wel bekeurd, dat is al grote vooruitgang. Kortom het is niet meer zo van ach gaat u maar naar de tweede klas. Mensen die er illegaal zitten weten dat natuurlijk ook donders goed. Zo van ik heb recht op een zitplaats en iemand met een geldig kaartje moet maar gaan staan want ik zit. Het klantvriendelijke beleid - overigens zeer klantonvriendelijk voor de eerste klas - verandert geleidelijk in beboeten en dat is ook het enige dat werkt, mits gecombineerd met meer intensieve controle. Zwartrijders maken dan vanzelf een andere calculatie. Er lopen meer draadjes over dit onderwerp;

https://forum.ns.nl/de-trein-11/1ste-klas-overvol-7810
Als het zo druk is dat de gangpaden vol staan, kan de conducteur ook niet meer door de trein lopen om te controleren, dus de pakkans voor illegaal verblijf in de eerste klasse is in die situatie vrijwel nul.
Niet duidelijk in dit verhaal over welke en wat voor soort trein het gaat. Je kunt beter een intercity nemen want de stoptreinen zullen gauw vol zitten en stoppen overal. De intercity nemen is misschien beter. En biedt meer comfort.
Reputatie 4
Badge
Als het zo druk is dat de gangpaden vol staan, kan de conducteur ook niet meer door de trein lopen om te controleren, dus de pakkans voor illegaal verblijf in de eerste klasse is in die situatie vrijwel nul.

Wanneer de controle zich beperkt tot de eerste klas kan het best lukken, zeker wanneer ook staan in de eerste klas met een 2e klas kaartje beboet wordt, dan is dat eerste klas gangpad waarschijnlijk een stuk leger.
Reputatie 7
Badge +4
Uw vraag was natuurlijk hoe NS er over denkt. Tsja, wij zijn NS niet dus die moeten het dan maar uitleggen. Als zal het niet zo zijn dat je met een tweedeklaskaartje eerste klas mag reizen 😉
Wanneer de controle zich beperkt tot de eerste klas kan het best lukken, zeker wanneer ook staan in de eerste klas met een 2e klas kaartje beboet wordt, dan is dat eerste klas gangpad waarschijnlijk een stuk leger.
Het gangpad van de eerste klas is voor reizigers met een tweede klas kaartje geen verboden terrein. Denk bijvoorbeeld aan toiletbezoek.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag wel door de eerste klas lopen met een tweedeklaskaartje. Je mag je er alleen niet ophouden. Wie door de eerste klas loopt om een plek verderop te vinden dan wel naar het toilet te gaan, doet niks fout. Je ophouden is onnodig lang verblijven. In de praktijk niet doorlopen.

Maar ja, als iemand in de eerste klas staat omdat er ook geen staanplaatsen meer in de tweede klas zijn, dan kun je dat moeilijk vervolgen, ook al houdt hij zich daar op. De trein moet dan echter wel heel erg bomvol zijn voor het zover is.
Het is maar wat je voor over hebt en wat je budget is. In mijn geboorteland Indonesiƫ heb je zelfs derde klasse en daar zitten ze zelfs op het dak wat ook levensgevaarlijk is, maar tja daar is ook niemand die er over zegt. En de conducteur kijkt daar geen eens naar. Arme mensen reizen daar zelfs zwart. Hier in Nederland hebben ze altijd wel wat over te mopperen en te klagen . Maar overal wereldwijd kan het druk zijn.
Je zou zeggen dat in de daluren iets rustiger is dan in de bomvolle treinen in de spits. Als het kan, kun je beter de spits mijden en in daluren reizen. Dat scheelt vooral qua drukte en de prijs is goedkoper!
Reputatie 7
Badge +4
Nederlanders zijn inderdaad vaak verwende mopperaars die wel mopperen maar doorgaans weinig actie ondernemen 😉 Nederland is echter geen derdewereldland en de vergelijking gaat in die zin niet op. Het neemt niet weg dat ik het helemaal met je eens ben dat je als het enigszins kan uit de spits moet blijven. NS voert ook actief actie om de mensen in de daluren te laten reizen. Dat is ook omdat de capaciteit voor de spits onvoldoende is. Je ontlast de spits en de treinen die toch elk uur rijden in de daluren hebben meer mensen. Het is alleen maar winst en door een prijsprikkel te bereiken. Ik reis bewust na negen uur en dat is ook omdat het goedkoper is.
Mijn ervaring is dat in de trein vlak na 9 uur de zitplaatskans beduidend lager is dan tijdens de ochtendspits.
Als je vanaf een uurtje later de trein pakt dan is het best rustiger. Vlak na 9 uur is nog een staartje van de ochtendspits. Meestal neem ik rond 10 uur de trein.
Badge +3
Geen staartje van de ochtendspits, maar gevuld met reizigers die vanaf 9:00 met korting mogen reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Het zal inderdaad niet alleen bij mij zo werken. De prijsprikkel is ook aangenaam. Toch zijn er wel staartjes na negen uur. Tussen Utrecht en Den Haag zit de eerste klas na negen uur vaak redelijk vol met mensen uit het Noorden/Oosten die wat op de ministeries in Den Haag te zoeken hebben.

De dalurenprikkel werkt en dat is prima.
Beste Progressio,

Welkom op het NS Serviceforum. Goed dat je dit punt hier aankaart, zoals Thom aangeeft is dit hier inderdaad wel eens eerder besproken. Bij drukte kan de conducteur besluiten om ook 2e klas-reizigers toe te laten in de 1e klas. Dit kan in de spits voorkomen, maar dan is er vaak wel sprake van een uitzonderlijke situatie (bv reizigers moeten staan in de gangpaden). Kortom, 2e klas-reizigers mogen alleen plaatsnemen in de 1e klas wanneer er toestemming is van een NS-medewerker. Merk je dat dit ook zonder toestemming gebeurt, dan zou je de conducteur hierop kunnen aanspreken.

Groet,
Stephan
Denk bijvoorbeeld aan toiletbezoek.
Welk toilet? Mag je eigenlijk staan in de eerste klas als het druk is? De laatste tijd zijn veel treinen op mijn traject erg kort en je staat wat ruimer in de eerste klas.
Daar zit ik me ook af te vragen. In de treinen waar ik moet zitten zijn er blijkbaar helemaal geen toiletten. Je zou maar incontinent zijn!
Reputatie 7
Badge +4
Je mag je er niet ophouden dus dan zou het antwoord nee zijn. Ook een niet-psycholoog kan voorspellen wat er dan gebeurt met eventuele zitplaatsen als er mensen naast staan. Maar ik denk niet dat je ervoor bekeurd zal worden als je in de tweede klas zelfs niet meer kan staan. Maar hoe dan ook: je houdt je er dan op en dat is niet toegestaan maar een boete krijg je niet.

De meeste treinen hebben overigens wel degelijk toiletten.
In de Sprinter is er echt geen toilet te vinden. De regels zijn wat beter gehandhaafd dan vroeger. In de tijden toen er nog hondenkoppen reden was dat anders. Ik had vroeger een jeugd maand kaart dat was alleen geldig in de 2e klasse. Maar toen mocht je ook in de 1e klasse op het gangpad staan met je 2e klasse vervoerbewijs. Dus wat ik van Thom begrijp kan dat niet meer!
Gelukkig is mijn Dal Voordeel abonnement geldig in de 1e klasse
Reputatie 7
Badge +4
In deze wit-blauwe treinen is ook geen echte eerste klas. De stoelen hebben een rode bekleding maar dat is alles. Een communicatiedeskundige heeft hier van gemaakt: Comfort passend bij de reisafstand. Grrrr. De tweedeklasstoelen zitten overigens even slecht, dat is even erg. Dan mag je van Nieuwerkerk naar Uitgeest genieten van dat (ontbreken van het) comfort. En geen toilet lijkt natuurlijk nergens naar, zeker niet voor zwangere vrouwen en veel ouderen.
Je zou maar incontinent zijn!

En ook: je zou maar veel gedronken hebben. Ik ben anderhalf uur onderweg met gebruik van de sprinter. Met vertraging is dat soms 2 tot 2.5 uur. Gelukkig kom ik altijd langs Schiphol waar er toiletten in overvloed zijn. En ze zijn gratis 🙂
Toevallig doe ik dat ook. Meestal ga ik zelfs naar Schiphol even de blaastest doen om te voelen of mijn blaas leeg is. Dan zitten wij in hetzelfde schuitje.
Iedere dag weer een ergernis.. bomvolle 2e klas, maar 1 bezette stoel in de 1e klas. Overigens neemt de 1e klas in verhouding veel te veel wagons in beslag.

En niet iedereen kan even een uurtje later de trein pakken aangezien het gros van de bevolking gewoon te maken heeft met vaste werktijden..
Ook ik ben het spuugzat om iedere keer met mijn eerste klas kaartje bij de deur van de tweede klas gepropt te kunnen staan. M.a.w. NS verkoopt diensten die ze vervolgens niet leveren, maar waar ze me wel het volle pond voor laten betalen. Vind het niet erg om af en toe eens te staan maar meer dan 60% bind ik te gortig. Wil mijn teveel betaalde geld terug. Of pas betalen/aangeven nadat je hebt gekregen waar je ook voor betaald hebt. Maar ja NS met zijn monopoliepositie doet hier niks aan. Buit binnen en klant kan toch niey naar de concurrent want die is er niet.
Ook ik ben het spuugzat om iedere keer met mijn eerste klas kaartje bij de deur van de tweede klas gepropt te kunnen staan. M.a.w. NS verkoopt diensten die ze vervolgens niet leveren, maar waar ze me wel het volle pond voor laten betalen. Vind het niet erg om af en toe eens te staan maar meer dan 60% bind ik te gortig. Wil mijn teveel betaalde geld terug. Of pas betalen/aangeven nadat je hebt gekregen waar je ook voor betaald hebt. Maar ja NS met zijn monopoliepositie doet hier niks aan. Buit binnen en klant kan toch niey naar de concurrent want die is er niet.

Reageer