beantwoord

Hoe gaat de NS om met de avondklok?

• 22 januari 2021
  • 38 reacties
  • 6235 Bekeken

Zaterdag 23 Jan 2021 gaat voor de eerste keer de avondklok klok in en geldt van 21:00 tot 4:30.

Hoe gaat de NS hiermee om met treinen en passagiers tijdens deze uren?

Want je in een trein bevinden valt ook onder de definitie "buiten" maar aan de andere kant mogen treinmachinisten zonder "eigen verklaring " aan het werk zijn. Dus dat een klein beetje tegenstrijdig want je mag wel een trein besturen waar geen passagiers in mogen zitten? 

Mag je alleen de trein in met een "eigen verklaring " of wordt je anders geweigerd/beboet?

Ik hoor het graag en wordt de regels en informatie van de avondklok ook op www.ns.nl gepubliceerd? 

icon

Beste antwoord door Rizana NS 22 januari 2021, 21:27

Al het treinpersoneel heeft een cruciaal beroep, want zonder hen kan een trein niet (veilig) rijden. 
Het openbaar vervoer blijft beschikbaar voor mensen die een noodzakelijke reis moeten maken. Denk hierbij aan mensen die naar hun werk moeten of mantelzorg verlenen.

Je mag je alleen buitenhuis begeven met een verklaring, meer info vind je hier.
Geldige redenen om buiten te zijn vind je hier

Bekijk origineel

38 reacties

Al het treinpersoneel heeft een cruciaal beroep, want zonder hen kan een trein niet (veilig) rijden. 
Het openbaar vervoer blijft beschikbaar voor mensen die een noodzakelijke reis moeten maken. Denk hierbij aan mensen die naar hun werk moeten of mantelzorg verlenen.

Je mag je alleen buitenhuis begeven met een verklaring, meer info vind je hier.
Geldige redenen om buiten te zijn vind je hier

Badge

Treinpersoneel behoort tot de uitzonderingen net als agenten, opsporingsambtenaren, brandweer en ambulance personeel, etc.  Daarnaast krijgen wij vanuit de NS een werkgeversverklaring voor het reizen van en naar de standplaats.

Voor de reizigers geldt hetgeen Rizana NS hierboven aangeeft en op de site van de rijksoverheid terug te vinden zijn. In de trein zitten na 21.00 uur dan zul je een bewijs bij je moeten hebben dat je tijdens de avondklok buiten mag zijn, de trein is geen binnen.

Badge +3

Ze maken het allemaal veel te ingewikkeld, vooral die eerste link van @Rizana NS 

Welk formulier moet ik bij me hebben als ik op straat moet zijn tijdens de avondklok?

• Gaat u tijdens de avondklok de straat op? Dan vult u een formulier in waarop u aangeeft waarom u op straat bent. Dit formulier heet Eigen verklaring avondklok.
  • Bent u voor uw werk buiten? Dan heeft u, naast dit formulier, ook een Werkgeversverklaring avondklok nodig.
  • Bent u voor een reis (van of naar het buitenland) onderweg? Ook dit moet u kunnen aantonen. Dit kan bijvoorbeeld met een ticket.

Het begint al bij dat eerste, moet ik voor (elke keer) dat ik legaal de straat op ga een eigen verklaring in gaan vullen? Nee dus!

Vakkenvullers bij de supermarkt? Voor hen volstaat de werkgeversverklaring, die eigen verklaring lijkt me dan ook overbodig.

Catch-22 situatie, want ik ben (aantoonbaar, chauffeurspas) taxichauffeur en heb *dus* geen enkele (eigen of werkgevers) verklaring nodig, want ben sowieso uitgezonderd, net zoals personeel van openbaar vervoer of luchtvaart.

En als je trein vertraagd is ook geen probleem vermoed ik, want de meeste gemeentes/veiligheidsregio’s hebben aangegeven niet te gaan handhaven bij individuele personen op straat, wél bij (mogelijke) groepsvorming maar dat mocht toch al niet sinds december.

Reputatie 7
Badge +1

En als je trein vertraagd is ook geen probleem vermoed ik, want de meeste gemeentes/veiligheidsregio’s hebben aangegeven niet te gaan handhaven bij individuele personen op straat, wél bij (mogelijke) groepsvorming maar dat mocht toch al niet sinds december.

Het zou een probleem kunnen zijn, zoals op de website van de Rijksoverheid staat:

Wat nu als ik in de file sta of de bus mis?

De avondklok geldt tussen 21.00 uur en 04.30 uur. Zorg dat u op tijd thuis bent. Houd rekening met files of het eventueel missen van trein of bus. Verder is de beoordeling aan de handhaving of u een geldige reden heeft om buiten de avondklok te reizen.

Maar het oordeel ligt uiteindelijk altijd bij de handhaver/agent of er tegen opgetreden wordt.

Die laatste zin snap ik trouwens niet helemaal. Volgens mij is er helemaal geen verplichting om uit te leggen waarom ik buiten de avondklok aan het reizen ben. Tenzij ik iets gemist heb. 

Badge +3

.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Buiten de avondklok…. Ik denk dat je bedoeld buiten tijdens de avondklok.

Volgens de Rijksoverheid moet je een eigen verklaring en een werkgeversverklaring bij je hebben als je voor werk buiten bent tijdens de avondklok.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een bureaucratische rompslomp. Maar voor iedere keer dat je tijdens de avondklok naar buiten gaat zul je een verklaring moeten invullen.

In de praktijk zal het allemaal zo’n vaart niet lopen wanneer je bijvoorbeeld mantelzorg verleent bij familie, vrienden of buren en daar lopend of fietsend naar toe gaat. Iets anders wordt het wanneer je met OV gaat reizen om mantelzorg te verlenen. Dan zul je toch echt een met datum ingevulde verklaring bij je moeten hebben.

Handhaving hier in dorp zie ik niet snel gebeuren. Daar is helemaal geen politiecapaciteit voor.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er vooral controle's op wegen komen. Gewoon iedere auto aanhouden is een snelle en effectieve manier om mensen die zonder geldige reden op weg zijn er uit te pikken. Verder wellicht controles bij de ingang van grote stations.

Reputatie 7

Ik heb al een werkgeversverklaring maar dat van die eigen verklaring snap ik niet. Dat is toch dubbelop? En waarom moet ik die dan bij 5 diensten in de week ook 5 keer opnieuw invullen, zoals ik het begrijp. Ik kan er toch ook gewoon een startdatum 23 -01 opzetten en einddatum 10-02.

Reputatie 7
Badge +3

Mantelzorgen is ineens een heel rekbaar begrip. Vooral bij degenen die dat (nog) nooit hebben gedaan.

Iemand ophalen van het werk heet nu ook mantelzorgen. Naar ouders om jouw was door hen te laten doen….

Er zijn nog steeds mensen die het niet snappen en maar blijven reizen en elkaar blijven opzoeken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb al een werkgeversverklaring maar dat van die eigen verklaring snap ik niet. Dat is toch dubbelop? En waarom moet ik die dan bij 5 diensten in de week ook 5 keer opnieuw invullen, zoals ik het begrijp. Ik kan er toch ook gewoon een startdatum 23 -01 opzetten en einddatum 10-02.

De werkgeversverklaring is van de werkgever om aan te tonen dat jij echt op het werk verwacht wordt. Deze zal jouw werktijden bevatten. In jouw eigen verklaring zet je de deur tot deur tijden. En ja je moet voor elke dag een verklaring hebben, want anders kun je met een weekverklaring elke dag reizen terwijl je maar 1 dag daadwerkelijk op jouw werk moet zijn.

Ik heb het niet verzonnen, maar snap wel de beweegredenen van elke dag een aparte verklaring. Van een algemene verklaring kun je makkelijker misbruik maken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan er toch ook gewoon een startdatum 23 -01 opzetten en einddatum 10-02.

Nee, want je werkt niet al die dagen. Als dat wel zo zou zijn is je werkgever in overtreding met de arbeidstijdenwet en hij zal dus geen doorlopende verklaring afgeven.

Reputatie 7
Badge +3

De werkgeversverklaring biedt wel ruimte voor het aangeven van een langere vrijstellingsperiode voor een werknemer. Maar daar moet dan wel een goede reden voor zijn en ondertekend door de werkgever.

Voor een bedrijf dat alleen tijdens kantooruren open is zou het onzinnig zijn om werknemers een verklaring mee te geven dat ze tot 23.00 uur op kantoor moeten zijn (om maar eens een dwarsstraat te nomen). Maar voor iemand in onregelmatige dienst die niet in de lijst staat met geüniformeerde beroepen kan de werkgever dat aangeven.

De werknemer moet nog steeds een eigen verklaring meenemen.

Het is sowieso een farce, ik zou als zelfstandige een werkgeversverklaring moeten hebben. Dhr. HenkNL verklaart dat dhr. HenkNL verwacht wordt?! Heb ze al voorgedrukt liggen inmiddels. 

Reputatie 6

Mag je alleen de trein in met een "eigen verklaring " of wordt je anders geweigerd/beboet?

De branchevereniging OV-NL heeft benadrukt dat OV-personeel absoluut niet gaat controleren of reizigers een ontheffing hebben om tijdens spertijd buiten te zijn.

Reputatie 7

De werkgeversverklaring is van de werkgever om aan te tonen dat jij echt op het werk verwacht wordt. Deze zal jouw werktijden bevatten. In jouw eigen verklaring zet je de deur tot deur tijden.

De optie " ik kan voor deze werknemer geen vaste tijden aangeven" staat aangevinkt. Verder staat er heel algemeen dat de houder van deze verklaring tijdens de uren van de avondklok buiten moet zijn vanwege werk. En de werknemer de eigen verklaring ook bij zich dient te hebben. Die moet ik dan blijkbaar 11 x invullen en printen omdat ik tm 9 feb zoveel diensten in de avond en soms nachtelijke uren heb. 

Goed, we zullen zien hoe het gaat. Vanavond tot 23.00 uur werken.

Reputatie 5

De medewerkers van de NS hebben straks beide verklaringen op zak. Eentje van de werkgever om te kunnen werken en de verplichte eigen verklaring. Ze moeten bijvoorbeeld ook rond hun werkzaamheden naar huis kunnen reizen. 

Mantelzorgen is ineens een heel rekbaar begrip. Vooral bij degenen die dat (nog) nooit hebben gedaan.

Iemand ophalen van het werk heet nu ook mantelzorgen. Naar ouders om jouw was door hen te laten doen….

Er zijn nog steeds mensen die het niet snappen en maar blijven reizen en elkaar blijven opzoeken.

Ik denk dat mantelzorgers slechts één formulier nodig hebben. De einddatum is lastig te bepalen en die kan ook in de toekomst liggen. Bij twijfel zal men misschien actie ondernemen en een boete uitschrijven. Als je achteraf kunt aantonen dat je de waarheid sprak is de ondernomen actie zinloos geweest. 

Lijkt me trouwens wel een leuk gesprek…:oncoming_police_car:

P: Stop politie! Mag ik u vragen wat u hier om 03:00 aan het doen bent?

I: Ik ben onderweg naar een familielid om te helpen.

P: Zozo, en dat kan niet overdag?

I: Eeeuh nee agent, ik kreeg zojuist een telefoontje met de vraag of ik kon helpen en ben meteen ingestapt.

P: Mag IK u formulieren even zien… Mmm, de eigenverklaring is niet vandaag opgesteld :weary:  Kunt u even uitleggen hoe dat zit? :sleeping:

I: Ja, dat kan ik. Maar ik heb nu even haast... :oncoming_automobile:

vandaag een stukje met de trein geweest. 1e klas met weekend vrij. De treinen zijn nu wel heel heel erg leeg aan het worden. Ik heb vandaag bijna de hele tijd in mijn eentje in een eerste klas coupe kunnen zitten en ook in de aangrenzende 2e klas was het ontzettend stil. Zo stil nog niet eerder meegemaakt. Ik kan mij voorstellen dat er straks om 21.00 uur er treinen rijden zonder passagiers. Vond wel opvallend dat de medewerker van de fietsenstalling aangaf dat zij gewoon tot 01.30 uur open waren. Worden wel heel eenzame uren denk ik na 21.00 uur..

Reputatie 7
Badge +3

Is er op dat station waar jij dat vroeg misschien maar 1 stalling?

Leiden Centraal heeft meerdere fietsenstallingen en op één na gaan die zolang de avondklok duurt om 20:00 dicht. Alleen de NS stalling LUMC-zijde blijft 24/7 open. 

Is er op dat station waar jij dat vroeg misschien maar 1 stalling?

Leiden Centraal heeft meerdere fietsenstallingen en op één na gaan die zolang de avondklok duurt om 20:00 dicht. Alleen de NS stalling LUMC-zijde blijft 24/7 open. 

Ja er is inderdaad maar één stalling (Beverwijk). Maar dan nog in de treinen zit al bijna niemand meer. Het ziekenhuis zit op loopafstand van het station dus waarom moet deze openblijven?? (Ploegendienst bij Tata begint om 22.00 uur dus vanaf 21.30 uur komt er denk ik niemand meer.

(ik maak geregeld met het personeel een praatje (allemaal zeer vriendelijk). Deze stalling is ook het beste gewaardeerd in 2019.

Reputatie 5

@Pingpong 

Dat het nu zo stil is kan een stilte voor de storm zijn. Als straks, als het een beetje tegenzit, in de zomer een avondklok het dagritme meer bepalend is als de zon wat langer aan de hemel staat, zou het me niet verbazen dat een vierde golf op komst is. En als het eenzame uren zijn, dan werkt de lockdown.

Reputatie 7
Badge +3

De medewerkers van de NS hebben straks beide verklaringen op zak. Eentje van de werkgever om te kunnen werken en de verplichte eigen verklaring. Ze moeten bijvoorbeeld ook rond hun werkzaamheden naar huis kunnen reizen. 

Ik denk dat mantelzorgers slechts één formulier nodig hebben. De einddatum is lastig te bepalen en die kan ook in de toekomst liggen. Bij twijfel zal men misschien actie ondernemen en een boete uitschrijven. Als je achteraf kunt aantonen dat je de waarheid sprak is de ondernomen actie zinloos geweest. 

I: Eeeuh nee agent, ik kreeg zojuist een telefoontje met de vraag of ik kon helpen en ben meteen ingestapt.

P: Mag IK u formulieren even zien… Mmm, de eigenverklaring is niet vandaag opgesteld :weary:  Kunt u even uitleggen hoe dat zit? :sleeping:

Ik denk niet dat je met dit verhaal weg komt.

Mantelzorgen kent vele vormen. Meeste mantelzorg vindt overdag plaats, maar het kan zijn dat je moet nachtwaken of iemand moet helpen voor de nacht. Een keertje iemand helpen is geen mantelzorg. Mantelzorg is structureel dezelfde persoon/personen helpen met vaak gewone dingen.

Reputatie 5

Ik denk niet dat je met dit verhaal weg komt.

Mantelzorgen kent vele vormen. Meeste mantelzorg vindt overdag plaats, maar het kan zijn dat je moet nachtwaken of iemand moet helpen voor de nacht. Een keertje iemand helpen is geen mantelzorg. Mantelzorg is structureel dezelfde persoon/personen helpen met vaak gewone dingen.

Natuurlijk mag ik na zo'n gesprek weg. Ben daar niet om een verhaaltje te vertellen. En de meeste mantelzorg is overdag gewoon in te plannen. Persoonlijk kijk ik er in ieder geval niet naar uit om 's nachts om 03:00 op te draven. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen en dan kan ik de komende tijd gewoon lekker te bed. 

https://www.mantelzorg.nl/professionals/onderwerpen/wat-is-mantelzorg/definitie-van-mantelzorg/

Badge +3

Een student die zich beroept op reizen ‘wegens mantelzorg’ zou toch even moeten opzoeken wat dat betekent. De was naar je ouders brengen onder het mom ‘mantelzorg’ is dus sowieso onjuist.

Hooguit als de mantelzorger(s) -je ouders dus- de was bij jou komen ophalen en je kamer of de gemeenschappelijke ruimtes gaan poetsen omdat jijzelf of je huisgenoten daar niet toe in staat zijn (om welke reden dan ook) komt het woord mantelzorg aan de orde. Maar goed, je was op laten halen kan ook overdag.

Bovendien… Hulp aan mensen zonder gezondheidsbeperkingen, zoals oppassen op gezonde kleinkinderen {of de was moeten doen voor lakse studenten}, valt buiten de definitie.

Het fijne is dat wij het op het forum in ieder geval niet hoeven te beoordelen :grinning:

(Henk komt net van buiten, maar er gebeurde niks)

Reageer