beantwoord

Hoe gaat NS om met trein die vertraagd is?

• 28 oktober 2019
  • 10 reacties
  • 231 Bekeken

Beste NS,

Met veel plezier reis ik vrijwel dagelijks met jullie van Arnhem-Amersfoort vv. Vanochtend was er een wisselstoring tussen Arnhem en Nijmegen, vandaar dat rit 3120 heel vol zat. Dat kan ik mij voorstellen. Op Arnhem CS werden een aantal mensen van de trein verwijderd, complimenten hoe rustig en professioneel het NS personeel daarmee omging. Daardoor liep rit 3120 5 minuten vertraging op. Dat kan gebeuren. Onderweg werd het duidelijk dat de machinist er alles aan deed om de vertraging weer in te lopen. Op Driebergen-Zeist stonden de achterste deuren buiten het perron. Net voor Utrecht reden we zo snel over een wissel dat iedereen op het balkon letterlijk over elkaar heen viel. Dat was zeker niet prettig. Toen we op Utrecht CS aankwamen gaf de conducteur complimenten aan de machinist voor zijn professionaliteit vanwege het inhalen van de vertraagde tijd. Dat kwam bij mij en een heel aantal andere reizigers nogal vreemd over, vooral omdat we door de snelheid van de trein ons zeker niet veilig voelden. 

icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 28 oktober 2019, 09:11

Veiligheid kan je op verschillende manieren ervaren. Dat een deel van de deuren buiten het perron waren en reizigers dus na openen deuren uit de trein kunnen vallen is zeker ongewenst, maar bij bv een te lange trein wel toegestaan. Neem aan @DerHar dat dit ook omgeroepen is in de trein. Hierna mogen de deuren gewoon geopend worden.

Dat de trein flink heeft doorgereden is zeker niet onveilig, wel kan daardoor het comfort wat afnemen, doordat er met maximaal toegestane snelheid door bogen en wissels gereden wordt, maar onveilig is dit zeker niet.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Veiligheid kan je op verschillende manieren ervaren. Dat een deel van de deuren buiten het perron waren en reizigers dus na openen deuren uit de trein kunnen vallen is zeker ongewenst, maar bij bv een te lange trein wel toegestaan. Neem aan @DerHar dat dit ook omgeroepen is in de trein. Hierna mogen de deuren gewoon geopend worden.

Dat de trein flink heeft doorgereden is zeker niet onveilig, wel kan daardoor het comfort wat afnemen, doordat er met maximaal toegestane snelheid door bogen en wissels gereden wordt, maar onveilig is dit zeker niet.

@AbbeyRoad als reizigers letterlijk over elkaar vallen is dit niet "oncomfortabel" maar onveilig. 

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad als reizigers letterlijk over elkaar vallen is dit niet "oncomfortabel" maar onveilig. 

Dat soort verhalen neem ik altijd maar met een korreltje zout.

Hallo DerHar en welkom bij de NS Community. 

Je mag van onze collega's verwachten dat ze jouw veiligheid als reiziger boven alles respecteren. Een machinist zal nooit onverantwoorde risico's nemen. Zoals AbbeyRoad al aangeeft zijn er situaties mogelijk die ervaren worden als onveilig maar bij uitzondering toch kunnen gebeuren. Dat neemt niet weg dat jij dit natuurlijk anders kunt ervaren. Ik kan melding maken van je ervaring, op basis van de gegevens die je noemde. Welk onderdeel van de reis vond je onprettig en met welk deel van de mededeling van de conducteur ben je het niet eens? Dan ga ik dit aangeven. 

Dat soort verhalen neem ik altijd maar met een korreltje zout.

Bijzonder @Tamzin , waarom zou het met een korreltje zout genomen moeten worden? Heb je reden om aan te nemen dat dit niet het geval was?

Hallo DerHar en welkom bij de NS Community. 

Je mag van onze collega's verwachten dat ze jouw veiligheid als reiziger boven alles respecteren. Een machinist zal nooit onverantwoorde risico's nemen. Zoals AbbeyRoad al aangeeft zijn er situaties mogelijk die ervaren worden als onveilig maar bij uitzondering toch kunnen gebeuren. Dat neemt niet weg dat jij dit natuurlijk anders kunt ervaren. Ik kan melding maken van je ervaring, op basis van de gegevens die je noemde. Welk onderdeel van de reis vond je onprettig en met welk deel van de mededeling van de conducteur ben je het niet eens? Dan ga ik dit aangeven. 

Dank Jouke voor je reactie. Ik ga er ook vanuit dat het NS personeel geen onverantwoorde risico’s zal nemen. De snelheid zal wat de trein betreft ook verantwoord zijn geweest. Alleen als het balkon vol staat, dan is er voor veel mensen gewoon geen gelegenheid om zich ergens aan vast te houden. In dit geval vielen er inderdaad een aantal mensen. Het lijkt mij goed dat de machinist hier van op de hoogte is. Daarnaast kwam het bericht van de conducteur inderdaad vreemd over toen zij sprak over de professionaliteit van de machinist die er voor had gezorgd dat de verloren tijd weer was ingelopen. Daarmee wil ik niet zeggen dat de machinist niet professioneel is, maar in licht van wat er een aantal minuten daarvoor gebeurde kwam dit vreemd op mij en een aantal anderen over. Geen groot probleem, maar ik dacht dat het toch goed was om te melden. 

Bedankt voor de aanvulling, DerHar. Ik ga je melding doorgeven naar de betrokken collega's. Zij weten dan wat er wel en niet goed bevonden werd aan de rit en kunnen dit in de toekomst weer meenemen! 

Reputatie 7
Badge

Natuurlijk kan je zoiets melden, maar de machinist heeft niets fout gedaan, immers ga er van uit dat deze de toegestane snelheden gereden heeft.

Ook als reiziger heb je zelf een verantwoordelijkheid in deze, namelijk de keuze om wel of niet mee te gaan in een overvolle trein. Bij mij ligt altijd de grens bij het feit of je je wel of niet kan vasthouden. Zo stel ik mijn eigen veiligheid voorop @DerHar 

Dat de conducteur de machinist een complimentje geeft is slechts collegiaal en tevens bedoelt om aan te geven dat ze er alles aan gedaan hebben om de vertraging te verminderen.

Natuurlijk kan je zoiets melden, maar de machinist heeft niets fout gedaan, immers ga er van uit dat deze de toegestane snelheden gereden heeft.

Ook als reiziger heb je zelf een verantwoordelijkheid in deze, namelijk de keuze om wel of niet mee te gaan in een overvolle trein. Bij mij ligt altijd de grens bij het feit of je je wel of niet kan vasthouden. Zo stel ik mijn eigen veiligheid voorop@DerHar 

Dat de conducteur de machinist een complimentje geeft is slechts collegiaal en tevens bedoelt om aan te geven dat ze er alles aan gedaan hebben om de vertraging te verminderen.

Zoals je zegt, dit kan gemeld worden. En daarop is vanuit de NS ook heel correct gereageerd. 

Badge +3

Tot een paar jaar geleden werd je komende vanuit het zuiden bij Utrecht Centraal ook vaak flink door elkaar geschud door de diverse wissels, en kon je inderdaad het beste blijven zitten (of je ergens aan vasthouden) totdat de trein langs het perron reed.

Reageer