Hoe herken ik stiltezones in de DZZ (nieuwe stijl Sprinter?) | NS Community
beantwoord

Hoe herken ik stiltezones in de DZZ (nieuwe stijl Sprinter?)


Er zijn verwarringen in de trein over wat een stiltecoupé is en wat niet. Het tekstballonetje is wel duidelijk maar het icoontje lezen, werken, luisteren interpreteert bijna niemand als stiltecoupé. In de 1e klas staat soms ook stilte op het raam, zoals in de intercity, in andere zones niet. Kortom, kan het nog onduidelijker?
icon

Beste antwoord door Daan1801 30 May 2014, 15:05

Bekijk origineel

26 reacties

Ik bedoel de DDZ...
De DDZ heeft verschillende zone's, net zoals jij verteld. Beneden mag je gewoon praten. Boven is bedoeld om te werken, lezen, enzovoort, maar er mag gepraat worden. De stilte coupes zijn voor stilte, de werk coupes niet.
Hallo Petra71,

Welkom op het NS Serviceforum.

Daan1801 geeft hier het goede antwoord. Je topic heb ik, om de vindbaarheid te vergroten, naar het subforum 'in de trein' verplaatst.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Een aanvulling nog, de stiltecoupe in de DDZ is te vinden aan de voor- of achterzijde van de DDZ, daar waar het stuurrijtuig een dubbele verdieping heeft, dus een dubbeldekker is, de andere kant is namelijk een enkele laag, de motorbak.

Daan geeft inderdaad de perfecte uitleg en ook mijn collega's interpreteren het soms niet goed en wijzen de werkcoupes ook aan als stiltecoupe, maar dat is dus niet juist, er zal echt het symbool moeten staan en de S in combinatie van Stilte op het raam staat.

Hoop dat je hier nog iets aan hebt.
Bedankt voor je mooie aanvulling Loes!
Sorry, maar het blijft verwarrend want in de eerste klas gaat het symbool werkcoupe soms samen met 'Stilte'. Soms wel, soms niet...Daar is dus blijkbaar verschil tussen, ook al onduidelijk voor veel mensen. In de 2e klas heb ik helemaal geen stiltecoupés gevonden in de DDZ. Ik ga ze morgen nog eens zoeken! In de intercity zijn de zones met hun iconen allemaal duidelijk; de DDZ zorgt voor veel verwarring.
Hoi Petra,

De tweede klas stiltezone grenst aan de eerste klas stiltezone. Er staat altijd dit logo bij:



Met op de raam:



Om ze makkelijk te vinden hierbij een foto van de DDZ:



De stiltecoupe is dus niet aan de voorkant te vinden, in deze foto is het de motorbak als eerste die je ziet, maar je kan hem aan de achterkant vinden bovenin. Ik hoop dat je hem gaat vinden.

Werken en tegelijk praten? Jammer voor de werkende (schrijvende, lezende) medepassagiers dan! Deze nieuwe soort coupé lijkt me overbodig. Praten kan in het algemene (dus niet-stilte) gedeelte ook. Wèl roept deze nieuwe categorie verwarring en irritaties op. Komt ook door het multi-interpretabele van werken. 'Kan het misschien wat stiller? ' 'Nee we zijn aan het werk'. Liever wat meer echte stiltecoupés.
De stiltecoupé is wat mij betreft een geweldig concept. Je kunt je treinreis echt gebruiken om je werk goed voor te bereiden. Maar houd het simpel en zorg wel dat er genoeg stiltecoupés zijn en dat ze heel duidelijk en niet ambigu staan aangegeven. Bij voorbaat dank voor de inspanning, NS!
Reputatie 7
Badge +3
De stiltecoupé - mits goed uitgevoerd 😉 - is geweldig. De werkcoupé is het gewoon allemaal net niet. Voor mensen die rustig willen werken is het te druk, en mensen die druk willen werken krijgen opmerkingen.
Mee eens, mrfreeze. Het wordt te ingewikkeld. Je moet gewone coupés en stiltecoupés hebben en de laatste moeten zeer duidelijk staan aangegeven en uiteraard ook voldoende beschikbaar zijn. Hopelijk luistert de NS!!!

Rennende kinderen zijn ok in zo'n werkplek coupe?

Ik weet niet wanneer je iemand hier mag op aanspreken. Als je niet stil hoeft te zijn kan ik me ook voorstellen dat je die kinderen moet accepteren. Wat wordt er verwacht in zo'n coupe? Ik zou wel graag verduidelijking voor willen.

Reputatie 7
Badge

Een werkcoupé valt onder een stiltezone. Er staat immers ook een {S} van Stilte/Silence op het raam.

Badge +3

Een werkcoupé valt onder een stiltezone. Er staat immers ook een {S} van Stilte/Silence op het raam.

Volgens mij niet, want daar staat het icoontje zoals op pagina 4 van dit document.

Werken en rustzone: Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. U vindt dit symbool in het bovengedeelte van de DDZ en de opgeknapte VIRM op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen.

Dat laatste geldt voor de eerdere VIRM revisie, maar goed.

De stiltezone is onderdeel van de Werken en rustzone. In deze zone is het ook écht stil. :sweat_smile:
Ook hier staan de stoelen daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar.

U vindt een van deze symbolen in het bovengedeelte van de DDZ en de opgeknapte VIRM op de ramen.

Reputatie 7
Badge +1

Bij DDZ bevinden zich de stiltecoupe's zich volgens mij op de bovenverdieping van het stuurstandrijtuig. Bij VIRM verschilt het nogal per versie, maar ik dacht dat ze daar meestal ongeveer in het midden zaten.

Als de werkzones ook stiltecoupé zouden zijn, zou dat betekenen dat meer dan de helft van de trein stiltecoupé is, en slechts een klein deel “praatcoupé”. Dat lijkt me iets te veel van het goede.

Mijn ervaring is dat deze icoontjes voor niemand echt duidelijk zijn, maar de indeling van de stoelen zorgt vaak wel voor een rustigere omgeving.

Een werkcoupé valt onder een stiltezone. Er staat immers ook een {S} van Stilte/Silence op het raam.

Nope, een werkcoupe is absoluut geen stiltezone en ik heb daar nooit een S gezien op het raam.

Badge +3

Een werkcoupé valt onder een stiltezone. Er staat immers ook een {S} van Stilte/Silence op het raam.

Nope, een werkcoupe is absoluut geen stiltezone en ik heb daar nooit een S gezien op het raam.

Het is andersom, de stiltezone is onderdeel van de 'werken en rusten’ coupé (met die S of Silence/Stilte op het raam) en op de wand het poppetje symbool met ‘vinger in neus’.

In oude stellen ook nog het symbool ‘telefoon verboden’.

 

@Robert B,

Ik dacht dat onderstaande de nieuwe versie was?

Vandaag had ik geen rookwaren bij.

Had ik een boete kunnen krijgen wegens het niet opvolgen van een gebod? En hoe groot zou die boete dan zijn? 

Reputatie 7
Badge +1

Dit is de afbeelding die de stiltecoupé aanduidt. Voor zover ik weet krijg je niet zo snel een boete voor praten in de stiltecoupé, maar kan een conducteur je er wel op aanspreken. 

De kans om aangesproken te worden door medereizigers is groter. 😅

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit is de afbeelding die de stiltecoupé aanduidt.

Ik denk dat je even de kleine “aanpassing” van de stiltecoupé afbeelding mist. :laughing:

Reputatie 7
Badge +1

Oeps :rofl:

Ik heb zelfs straal over de zin: “Vandaag had ik geen rookwaren bij.” gelezen. :grin:

@Robert B   De werkzones waren volgens mij alleen te vinden in de DDZ, jij wijst naar een Virm.

Reputatie 7
Badge +3

In de gemoderniseerde VIRM's is toch ook een Werken en rustzone gekomen? 

 

@Momo 

Klopt helemaal.

Reputatie 7
Badge +1

"Werken en rustzone” is ook taalkundig interessant. Het is equivalent met "Rustzone en werken” en wringt wat mij betreft. Ongeveer zoals "Eten en woonkamer”/"Woonkamer en eten” i.p.v. "Woon- en eetkamer”.

Reageer