Hoe kan ik klassewissel regelen in de trein? | NS Community
beantwoord

Hoe kan ik klassewissel regelen in de trein?

  • 8 April 2021
  • 10 reacties
  • 19013 Bekeken

Reputatie 1

Hoi allemaal, 

Momenteel zit ik in de trein van Groningen naar Rotterdam (onderweg naar een crematie) en het is redelijk druk in de tweede klasse (qua corona afstand) terwijl de eerste klasse nog bijna leeg is. Ik heb ingecheckt met m'n ov chipkaart en een weekend vrij flex abonnement tweede klasse. Hoe kan ik nu het snelste een upgrade naar de eerste klasse regelen zodat ik daar kan gaan zitten zodat het voor iedereen veiliger is qua besmettingsgevaar? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Thom 8 April 2021, 13:48

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 1

Oh ik zie nu dat dat binnen 15 minuten na inchecken moet. Ik weet nog steeds niet hoe het moet maar ik ben nu toch al te laat omdat ik al bij Assen ben. Ik hoop dat het rustig blijft in de trein na Zwolle want ik moet nog tot Utrecht. In Assen viel het gelukkig nog mee maar nu moeten al wel onbekenden naast elkaar gaan zitten en mensen op het balkon zitten (wat normaal gesproken geen probleem is maar nu met corona niet zo handig) .Terwijl de eerste klasse achter mij nog vrijwel helemaal leeg is. Dus als het in Zwolle nog drukker wordt moet ik hopen dat de mensen die daar instappen een upgrade kopen denk ik. Of kan ik nu zelf ook nog een upgrade kopen?

Reputatie 7
Badge +4

U moet uw upgrade binnen een kwartier na het inchecken activeren en daarvoor bent u nu te laat. Er is geen andere manier om in de trein nog een upgrade te kopen. In Zwolle snel uit- en inchecken is ook geen optie. Dat geldt als overstap en niet als nieuwe incheck.

 

Het zou met de app moeten als u Flex heeft, maar het kwartier is al om. De upgrade naar de eerste klas is niet goedkoop, het is wel zaak even naar de prijs te kijken.Ik hoop dan maar dat u bij uw Weekendvrij abonnement er de optie voor korting door de week heeft staan. U kunt die ook nog toevoegen maar u heeft er geen voordeel van als die er nog niet op stond voor uw incheck. Zeker met een reis als de uwe kan dat dik uit. Ik zou hem er danopzetten voordat u teruggaat na de crematie, gesteld dat u in de daluren kunt inchecken.

 

Een eersteklas kaartje van Rotterdam naar Groningen bij inchecken tijdens de spits kost € 45,21.

Verder wens ik u alle  sterkte in Rotterdam.

Reputatie 7
Badge +3

Oh ik zie nu dat dat binnen 15 minuten na inchecken moet. Ik weet nog steeds niet hoe het moet maar ik ben nu toch al te laat omdat ik al bij Assen ben. Ik hoop dat het rustig blijft in de trein na Zwolle want ik moet nog tot Utrecht. In Assen viel het gelukkig nog mee maar nu moeten al wel onbekenden naast elkaar gaan zitten en mensen op het balkon zitten (wat normaal gesproken geen probleem is maar nu met corona niet zo handig) .Terwijl de eerste klasse achter mij nog vrijwel helemaal leeg is. Dus als het in Zwolle nog drukker wordt moet ik hopen dat de mensen die daar instappen een upgrade kopen denk ik. Of kan ik nu zelf ook nog een upgrade kopen?


Alle zitplaatsen mogen al enige tijd gebruikt worden, daarom is een mondkapje verplicht. Naast een vreemde zitten mag dus, al voelt dat niet voor iedereen fijn aan. Voor de terugweg zou je klassenwissel wel aan kunnen zetten, zeker als er in de spits gereisd gaat worden, al is dit op die afstand vrij prijzig. 

Ik wens je veel sterkte met het verlies.

Reputatie 1

Bedankt voor uw reactie Thom! Het klinkt nog vrij complex moet ik eerlijk zeggen. En ik weet nog steeds niet hoe en waar ik die upgrade dan zou kunnen regelen. En ook jammer dat dat alleen het eerste kwartier kan. Liever zou ik inderdaad de dure eerste klas ook niet betalen (van Groningen naar Utrecht) maar in het belang van de veiligheid had ik het er nog wel voor over gehad. Ik heb inderdaad wel de korting voor de daluren aanstaan, dat scheelt al wel. Maar nu reis ik weer terug in de spits, dus dat is al duur genoeg in de tweede klas. De trein waar ik nu in zit lijkt wel een stuk rustiger, maar ik ben benieuwd hoe vol het wordt na Zwolle, waar de trein wordt gehalveerd. Ik denk dat er misschien in verhouding dan teveel eerste klasse in die trein was op de heenweg. Ik ben benieuwd hoe dat straks is. 

Via onze website kan je de exacte stappen achterhalen hoe je je klasse kan wijzigen met NS Flex. Ik hoop dat je je reis zo in rust kan afmaken.

Reputatie 1

Oh ik zie nu dat dat binnen 15 minuten na inchecken moet. Ik weet nog steeds niet hoe het moet maar ik ben nu toch al te laat omdat ik al bij Assen ben. Ik hoop dat het rustig blijft in de trein na Zwolle want ik moet nog tot Utrecht. In Assen viel het gelukkig nog mee maar nu moeten al wel onbekenden naast elkaar gaan zitten en mensen op het balkon zitten (wat normaal gesproken geen probleem is maar nu met corona niet zo handig) .Terwijl de eerste klasse achter mij nog vrijwel helemaal leeg is. Dus als het in Zwolle nog drukker wordt moet ik hopen dat de mensen die daar instappen een upgrade kopen denk ik. Of kan ik nu zelf ook nog een upgrade kopen?


Alle zitplaatsen mogen al enige tijd gebruikt worden, daarom is een mondkapje verplicht. Naast een vreemde zitten mag dus, al voelt dat niet voor iedereen fijn aan. Voor de terugweg zou je klassenwissel wel aan kunnen zetten, zeker als er in de spits gereisd gaat worden, al is dit op die afstand vrij prijzig. 

Ik wens je veel sterkte met het verlies.

Bedankt voor uw reactie MoDe, ik begrijp dat het wel mag om naast elkaar te zitten maar dat voelt denk ik niet voor iedereen even prettig, zeker omdat je dan meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter zit van een onbekende (met misschien wel corona). Dat voelt een beetje krom omdat er in de coupé achter mij 1 persoon in de hele eerste klas coupé zat. Die persoon zat dus veiliger, puur omdat diegene meer betaalde. Dat vind ik een beetje gek. Ja ik ben nu al te laat voor de klassewissel en dat vind ik zelf ook veel te duur (tenzij er een speciale korting is, dat weet ik niet). En het is nu dus prima in de tweede klas, ik vraag me alleen af hoe druk het straks is tussen Zwolle en Groningen. Maar dan kan ik zelf de klassewissel helaas dus niet meer aanzetten. En kan iemand mij vertellen hoe ik die klassewissel aanschaf als ik al in de trein zit? Ik kan het zelf moeilijk vinden. 

Reputatie 7
Badge +4

Een eersteklas kaartje van Rotterdam naar Groningen bij inchecken tijdens de spits kost € 45,21.

Wat Erryt hierboven aangeeft, kan goed in de trein, maar doe het wel zo snel mogelijk na het inchecken want het Internet wil ook nog wel eens haperen. Kijk dan ook of de eerste klas al niet vol zit. U bespaart wel ongeveer 18 euro door tweede klas te reizen als u tijdens de spits incheckt. Tijdens de spits is een zitplaats in de eerste klas op dit traject ook niet echt zeker en dan staat u alleen maar duurder. Na Amersfoort is er vrijwel altijd plaats en na Zwolle kunt u in de eerste klas van een zitplaats uitgaan. In de tweede meestal ook wel trouwens.

Reputatie 1

Via onze website kan je de exacte stappen achterhalen hoe je je klasse kan wijzigen met NS Flex. Ik hoop dat je je reis zo in rust kan afmaken.

Ah bedankt! Ik kon het zelf in de app vandaag niet zo makkelijk vinden, en dit bericht had ik even over het hoofd gezien, maar ik had m'n hoofd natuurlijk ook bij iets anders. Het is prima gegaan verder, de heenreis vond ik het meest opvallend. Ik denk dat ik gewoon niet had verwacht dat er nu met corona op een doordeweekse dag rond 11u zoveel mensen in de trein zouden zitten. Voor de volgende keer weet ik nu hoe ik de klassewissel kan aanschaffen voor de veiligheid van mijn medereizigers en mezelf, alleen vind ik het nog steeds wel jammer dat dat dan alleen het eerste kwartier kan. (al begrijp ik het ook wel omdat het anders heel lastig is qua kosten berekenen. Daarom vind ik ook nog steeds dat de meerprijs voor de eerste klasse er wel af kan buiten de spits, maar die discussie ga ik niet meer voeren want dat is de vorige keer niet goed afgelopen voor mijn topic). In elk geval bedankt voor jullie reacties en medeleven!

Reputatie 1

Een eersteklas kaartje van Rotterdam naar Groningen bij inchecken tijdens de spits kost € 45,21.

Wat Erryt hierboven aangeeft, kan goed in de trein, maar doe het wel zo snel mogelijk na het inchecken want het Internet wil ook nog wel eens haperen. Kijk dan ook of de eerste klas al niet vol zit. U bespaart wel ongeveer 18 euro door tweede klas te reizen als u tijdens de spits incheckt. Tijdens de spits is een zitplaats in de eerste klas op dit traject ook niet echt zeker en dan staat u alleen maar duurder. Na Amersfoort is er vrijwel altijd plaats en na Zwolle kunt u in de eerste klas van een zitplaats uitgaan. In de tweede meestal ook wel trouwens.

Ja de terugweg in de spits heb ik geen enkel probleem gehad qua ruimte. De heenweg was meer het probleem. Ik denk dat er in de spits meer mensen reizen met een werk-ov, vaak eerste klasse, waardoor de mensen zich automatisch beter verspreiden over de trein. De heenweg was buiten de spits en zat vrijwel iedereen in de tweede klasse.

 

En even voor de duidelijkheid, de reis was van Groningen naar Utrecht en terug. Maar dat is waarschijnlijk niet zo heel veel goedkoper dan van Rotterdam naar Groningen?

Reputatie 7
Badge

@Jolinda U wilde toch de 1e klasse afschaffen? Het is dan niet consequent om zelf 1e klasse te reizen!

Reageer