beantwoord

Hoe kan je wanneer je je studentenOV bent vergeten, in aanmerking komen voor kwijtschelding van je boete?

• 21 maart 2014
  • 2 reacties
  • 1091 Bekeken

Ik heb een kaartje gehaald van Arnhem Naar ede dat was in heet weekend want heb een doordeweekse OV dus dan krijgt men 40 procent extra voordeel, maar ben mijn OV-chipkaart thuis vergeten, en toen moest ik een boete betalen van 35 euro!, heb het onlangs betaald en nog steeds geen geld op mijn rekening ontvangen hoe lang duurt dat wel niet..., want je mag hem toch 1 keer per jaar vergeten....
icon

Beste antwoord door Femke NS 21 maart 2014, 09:47

Beste mela, wanneer je in bezit bent van een studentenreisproduct en je bent je abonnement een keer vergeten dan kun je gebruikmaken van de regeling Geld terug bij vergeten abonnement. Om in aanmerking te komen voor deze regeling kun je het forumulier Geld terug bij vergeten abonnement invullen.

Om je topic beter vindbaar te maken heb ik je topic verplaatst naar 'abonnementen'. Ook heb ik je titel aangepast.
Bekijk origineel

2 reacties

Ik heb een kaartje gehaald van Arnhem Naar ede dat was in heet weekend want heb een doordeweekse OV dus dan krijgt men 40 procent extra voordeel, maar ben mijn OV-chipkaart thuis vergeten, en toen moest ik een boete betalen van 35 euro!, heb het onlangs betaald en nog steeds geen geld op mijn rekening ontvangen hoe lang duurt dat wel niet..., want je mag hem toch 1 keer per jaar vergeten....

Beste Mela,

Een kaartje met korting is uitsluitend geldig met de bijbehorende OV-chipkaart, in jouw geval kennelijk met een studentenreisproduct.

Je kon dus op dat moment dus geen geldig vervoersbewijs tonen. De conducteur heeft toen - volkomen terecht - een vervoersbewijs uitgeschreven (een Uitstel van Betaling). In zo'n geval geldt een bij wet vastgestelde verhoging van €35. Dat is geen idee van de conducteur of NS, dat geldt ook bij Connexxion, Breng, etc.
Op het formulier wat je hebt gekregen kun je ook zien dat dat bedrag voorgedrukt is.

Dat je 1x per jaar je OV-chipkaart mag vergeten is een regeling die ik niet ken (maar ik ben dan ook geen student).
Ook op de website Studentenreisproduct.nl lees ik bij veelgestelde vragen echter wel :
"Je bent zelf verantwoordelijk voor het kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs. Als je je OV-chipkaart niet bij je hebt, kun je niet aantonen dat je recht hebt op vrij reizen of op reizen tegen reductietarief. In dat geval moet je dus een vol tarief betalen. Je kunt een anonieme OV-chipkaart kopen bij een verkoopautomaat/balie en daar saldo op zetten. Bij NS kun je ook nog een papieren treinkaartje kopen zonder korting."

Ik denk dat die toelichting aan duidelijkheid niets te wensen over laat.

Je zou eventueel nog contact kunnen opnemen met de Klantenservice van NS om te zien of men bereid is je op enigerlei wijze tegemoet te komen (bijv. kwijtschelding van die verhoging van €35).
Veel kans geef ik je echter niet. Maar ja, niet geschoten is altijd mis.

Op automatische terugstorting van welk bedrag dan ook hoef je in ieder geval niet te rekenen.

Vr.gr.
Hans
Beste mela, wanneer je in bezit bent van een studentenreisproduct en je bent je abonnement een keer vergeten dan kun je gebruikmaken van de regeling Geld terug bij vergeten abonnement. Om in aanmerking te komen voor deze regeling kun je het forumulier Geld terug bij vergeten abonnement invullen.

Om je topic beter vindbaar te maken heb ik je topic verplaatst naar 'abonnementen'. Ook heb ik je titel aangepast.

Reageer