beantwoord

Hoe kunnen voor Corona kwetsbare personen veilig reizen?

• 27 juni 2020
  • 21 reacties
  • 466 Bekeken

Waarom geen tegemoetkoming voor Corona-kwetsbare personen, 70 plussers met een Voordeeluren abonnement en trouwe NS klant? Veilige coupes bijvoorbeeld die je van tevoren kunt reserveren (zonder extra kosten graag)?
Ik ben gewend veel met het OV te reizen - naar vrienden, cursussen, familie, de tandarts  etc. en heb behalve mijn fiets geen ander vervoermiddel. Ben 70 plus en daarom kwetsbaar voor Corona. Nu blijf ik al meer dan 3 maanden thuis. Het begon nu - eind juni - net veilig genoeg te lijken om eindelijk weer te gaan reizen - terwijl dat ook onderhand nodig wordt ivm een tandartsbezoek. Echter, nu het vanaf 1 juli weer volle bak wordt, moet ik daar wel weer vanaf zien. Dus zal ik mijn vrienden nog langer moeten missen en met de fiets naar de tandarts moeten - ruim 30 km heen en weer terug.   

icon

Beste antwoord door Mark NS 27 juni 2020, 13:24

Hoi Moniek N, welkom op de NS Community. 

Er wordt gewerkt aan een registratiesysteem waarmee je reizen van te voren kunt registreren. Daarmee zou dan ook een betere indicatie afgegeven kunnen worden van verwachte drukte. Ik zie een reserveringssysteem voor specifieke coupes echter niet gebeuren. In theorie wellicht interessant, maar ik zie een groot aantal praktische problemen bij een dergelijk systeem. Het naleven van de hygiënevoorschriften, het dragen van een mondkapje en drukte vermijden waar mogelijk moet ook voldoende zijn om veilig te kunnen reizen. Uit recente studies zou ook blijven dat het OV maar een zeer kleine bijdrage levert aan verspreiding van het virus. De grootste oorzaak lijkt vooralsnog contact met familie te zijn. 

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Hoe ziet u een 'veilige coupe' dan voor u? En dan doel ik daarmee vooral op de garantie dat een coupe veilig is en blijft en hoe u de uitvoering hiervan inziet. 

Er wordt gewerkt aan een registratiesysteem waarmee je reizen van te voren kunt registreren. Daarmee zou dan ook een betere indicatie afgegeven kunnen worden van verwachte drukte. Ik zie een reserveringssysteem voor specifieke coupes echter niet gebeuren. In theorie wellicht interessant, maar ik zie een groot aantal praktische problemen bij een dergelijk systeem. Het naleven van de hygiënevoorschriften, het dragen van een mondkapje en drukte vermijden waar mogelijk moet ook voldoende zijn om veilig te kunnen reizen. Uit recente studies zou ook blijven dat het OV maar een zeer kleine bijdrage levert aan verspreiding van het virus. De grootste oorzaak lijkt vooralsnog contact met familie te zijn. 

Reputatie 4

Moet ik dan verplicht registreren? en wat als ik geregistreerd heb voor een treinrit maar ik kan de trein niet halen en ik moet wachten op de volgende?

Moet ik dan verplicht registreren? en wat als ik geregistreerd heb voor een treinrit maar ik kan de trein niet halen en ik moet wachten op de volgende?

U ziet het zelf al, dat gaat helaas in ons land nooit werken, waarin helaas zeer vele maar doen wat hun uitkomt. Vele zijn overigens Corona en de datum van 1 juli al lang vergeten.

Reserveren van Zandvoort naar Haarlem, alleen het gaat 2 uurtjes eerder regenen. Blijven dan de honderden strandgangers braaf wachten tot de gereserveerde trein voor komt rijden ?

Ik verwacht niet dat registeren verplicht zal worden. Daar komen enerzijds te veel praktische bezwaren bij kijken en anderzijds zou een groep reizigers dan ook uitgesloten worden. Registreren zou namelijk moeten via Mijn NS en de app. Het kan ook via de Klantenservice. Registeren kan hooguit een dag van te voren wanneer we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen vaststellen met wat voor materieel we zullen rijden dan kan dan tot vlak voor aanvang van de reis. Op het moment een deel van een geregistreerde reis uitvalt, ontvang je daar een bericht over zodat je een nieuwe reis kunt registreren.  

Op het moment voldoende reizigers bereid zijn om gebruik te maken van zo'n systeem, kan er een redelijk betrouwbare indicatie van verwachte drukte gegeven worden is de gedachte. De app zal ook aangeven wanneer registeren niet meer wenselijk of niet meer mogelijk is vanwege het bereikte limiet. 

Nou, als dat registreren zo ingewikkeld is… het was maar een idee; er zijn vast andere mogelijkheden te bedenken om kwetsbare personen tegemoet te komen. Daar zal toch vast iemand bij NS mee bezig zijn? Zomaar even een ander idee: die personen in het OV duidelijk zichtbaar maken en evt extra bescherming aan te bieden - een helm met shield en rood kruis, of een witte jas  … niet zo leuk om zo erbij te lopen maar ik zou het er wel voor over hebben als ik dan veilig genoeg kan reizen

Zomaar even een ander idee: die personen in het OV duidelijk zichtbaar maken en evt extra bescherming aan te bieden - een helm met shield en rood kruis, of een witte jas

Het staat u natuurlijk geheel vrij deze attributen zelf aan te schaffen en te dragen. Mits u ook maar een mondneuskapje gebruikt.

Als u zich ondanks mondneuskapjes verplichting en eigen goed toegepaste hygiëne niet prettig voelt in het OV bent U natuurlijk vrij om de keuze te maken niet te reizen met het OV.

Reputatie 7
Badge +3

@Moniek Nstipt met haar vraag een reëel probleem aan.

Met het versoepelen van de Corona maatregelen wordt het voor mensen in de risicogroepen steeds moeilijker om zich vrij te bewegen. Hoewel risico op besmetting momenteel klein geacht wordt, is er door de versoepeling een kans dat het virus toch weer verspreid wordt. Zeker als mensen zich onaantastbaar voelen en mondkapjesplicht in OV negeren en zich niet houden aan de 1,5 m.

Een winkel of sportschool.die een oudere uurtje organisateert denkt goed mee, om de risicogroep niet nog verder in het isolement te brengen.

Een coupe bestemmen voor een bepaalde doelgroep of leeftijdsgroep hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? De groene stickers laten zitten en op de ramen buiten en deuren binnen een doelgroepsticker.

Reputatie 4

Ja, maar de ouderen uurtjes zijn in veel supermarkten al weer afgeschaft.
Ik moest vrijdag middag even van Tilburg naar Breda, maar ik ben heel voorzichtig, ik hou me aan de regels en ik gebruik handgel. Is het wel verstandig dat ouderen en risico groepen gaan reizen?

Reputatie 7
Badge +3

Op het moment is de toename van het aantal besmettingen heel klein en afnemend. Dat betekent dat de kans om besmet te worden ook steeds kleiner wordt en het voor de risicogroepen ook veiliger is geworden om weer naar te gaan reizen.

Het is niet uit te sluiten dat de besmettingen weer gaan toenemen maar dan zullen ook de maatregelen weer verscherpt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het risico op besmetting is inderdaad veel kleiner geworden nu er veel minder besmettingen zijn. En ik heb al verwezen naar de presentatie van Jaap van Dissel tijdens de technische briefing deze week waarin een staatje stond van de gemelde mogelijke bronnen waar mensen besmet zijn geraakt, dit als uitkomst van het bron en contactonderzoek. Daaruit bleek het OV maar een zeer geringe rol te spelen, veel meer risico loop je thuis of bij andere familie. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit ook heeft meegespeeld bij de versoepelingen in het OV.

Met de versoepelingen (zowel in het OV als elders) per 1 juli kan er natuurlijk wel het één en ander veranderen.

Badge +3

Een coupe bestemmen voor een bepaalde doelgroep of leeftijdsgroep hoeft toch niet zo moeilijk te zijn?

Ik denk dat je een grap maakt...

Ehh… wie gaat dat controleren dan? Stiltecoupé is al lastig genoeg!

Moeten die kwetsbare oudjes in hun prive coupe dan iedereen er uit gaan jagen (spreek je medereiziger er gerust op aan.. yeah right met kans op ‘applaus/klappen’ maar dan in de verkeerde zin...)

Of die ene HC zoeken die de andere reizigers er even uit veegt? Nee, hier alleen risicovolle senioren… dus oprotten met je skateboard of wandelschoenen!

Reputatie 7

Discrimineren mag niet toch.…

Klinkt mij een beetje als: stop daar de oudjes maar weg ;)

En verder, regelmatig zijn het juist 65 plussers welke geen mondneuskapje dragen of maar half. Dat zou je niet verwachten, maar is dus wel zo.

Reputatie 7
Badge +3

Klinkt mij een beetje als: stop daar de oudjes maar weg ;)

dat gebeurt toch al maanden….

alleen mensen die een noodzakelijke reis moesten maken waren welkom in het OV.

en vanaf 1 juli kunnen alleen mensen met een app een fiets meenemen. Geen smartphone en/of geen internet , geen fiets mee in de trein

misschien even op onderstaande link kijken, voor er over discriminatie gesproken wordt als iemand iets vraagt voor een risicogroep:

https://wetten.overheid.nl/BWBV0004045/2016-07-14#Verdrag_2

Denk dat je als "oudje" beter de afgelopen maanden kon reizen, dan de komende maanden. Na de toespraak van Rutte is Nederland weer geheel los gegaan. De 1,5 meter is men al weken vergeten, en even wachten bij het in- uitstappen lukte toch al nooit.

Er werden vanavond nog wel 2 reizigers uit de trein verwijderd, die bleven maar klieren met hun mondkapje.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar de ouderen uurtjes zijn in veel supermarkten al weer afgeschaft.

Klopt, bij ons al na twee weken. Gemiddeld kwamen er maar twee klanten per dag tijdens dat uurtje.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een misverstand. Discrimineren op grond van een aantal in de grondwet vastgelegde criteria mag in principe niet. Discrimineren mag echter weer wel als daar relevante redenen voor zijn (bijv medische redenen). Ook mag een sportclub bijv. sporters van boven de 50 verplichten een jaarlijkse sportkeuring te ondergaan, een bedrijf iemand van 18 vanwege zijn leeftijd afwijzen als president-directeur of een filmregisseur een vrouw weigeren voor de rol van een man.

Daarnaast wordt er in dit geval sowieso niet gediscrimineerd. Niemand verbiedt ouderen met de trein te gaan. Of dat verstandig is is ieders eigen afweging.

Reputatie 3

Voor mezelf besloten gewoon weer de trein te nemen door Nederland met natuurlijk de daarbij horende regels (mondkapje, 1,5 meter afstand houden, drukte ontwijken). De cijfers van gisteren: 2 mensen overleden aan Covid-19 (en die waren al van langer dan een week geleden), aantal patiënten op de IC: 29 (-10), 1 persoon in het ziekenhuis opgenomen. Hoe lang wil je de trein nog links laten liggen? Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.

Reputatie 7
Badge +3

@Marcel Stroo ieder kan voor zichzelf bepalen of men weer met de trein zou willen reizen. Zelf ben ik inmiddels zo gewend aan het niet meer met de trein reizen dat ik voorlopig ook niet met de trein ga reizen, behalve als de noodzaak er is.

Maar niet iedereen kan reizen uitstellen. En niet iedereen vindt het veilig genoeg om met de trein te reizen.

Reputatie 3

@Marcel Strooieder kan voor zichzelf bepalen of men weer met de trein zou willen reizen. Zelf ben ik inmiddels zo gewend aan het niet meer met de trein reizen dat ik voorlopig ook niet met de trein ga reizen, behalve als de noodzaak er is.

Maar niet iedereen kan reizen uitstellen. En niet iedereen vindt het veilig genoeg om met de trein te reizen.

Helemaal mee eens, daarom ook de laatste zin in mijn bijdrage.

Reageer