beantwoord

Hoe maak ik bezwaar tegen nummer E120B

• 22 mei 2015
  • 8 reacties
  • 1360 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Ik stel bovenstaande vraag vanwege het volgende; vandaag liep ik bij Amsterdam Sloterdijk het perron op waarvan de treinen naar Zaandam vertrekken. Bij het naar beneden gaan van de trap zag ik de trein staan. Het moment dat ik beneden was zei ik doeg tegen me vrienden. Toen ik richting de ingang van de trein ging, floot de conducteur. De deuren stonden toen nog open en ik bevond mezelf enkele meters van de deur af. Voordat de deuren gesloten waren, was ik lichamelijk helemaal aanwezig in de trein. Echter was ik vergeten dat ik nog een rugtas om had, met mijn jas daarin. Deze tas zat halverwege tussen de deur vast. Waarna de deur weer open ging en ik mijn tas er uithaalde en de deur vervolgens sloot. Hierbij sprak een ns-mederwerker mij aan met dat ik hier een boete voor kreeg. Ik snapte niet waarom ik een boete kreeg. In mijn vele treinritjes heb ik in vervelling regelmatig de regels van ns doorgelezen en dacht hiermee op de hoogte te zijn van de regelgeving. Er staat in de regels niets vermeld over dit onderwerp. Toen vertelde de man wat artikel nummer E120B inhoud. Naar mijn gevoel is dit hier niet van spraken. Het was namelijk totaal niet mijn intentie om mij tas tussen een deur te belanden. Daarbij ook totaal niet de gedachte had om enig op onthoud te veroorzaken. Zelf heb ik een inschattingsfout gemaakt van 0,1-0,2 seconde, met als gevolg een boete van 230. Het is mijn ogen niet gerechtvaardigd om voor zo een onbenullig foutje een boete van 230 euro uit te schrijven. Kan u mij uitleggen hoe ik een bezwaar indien tegen de desbetreffende boete?

Groeten Nick Weeteling
icon

Beste antwoord door Inge NS 23 mei 2015, 10:17

Welkom op het forum Nickweeteling!

Op grond van artikel 4.1. van onze algemene voorwaarden mag je vanaf het moment dat het fluitsignaal voor een trein klinkt niet meer instappen. Dit is in het belang van de punctualiteit, je eigen veiligheid en de veiligheid van je medereizigers. Je bent nu met je tas vast komen te zitten, maar het had ook minder goed kunnen aflopen. Vandaar dat wij deze regel hanteren. Zoals door andere forumleden al is aangegeven kun je binnen 14 dagen verzet instellen bij de officier van justitie. Klik hier voor meer informatie over het instellen van verzet tegen een strafbeschikking.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

8 reacties

Zoeken

Home

E120b

De bediening en het gebruik van een vervoermiddel verhinderen of belemmeren.

Bedrag: Euro 230,–

Aankondiging strafbeschikking (S)

Categorie 8

Voorbeeld redenen van wetenschap:
Ik zag dat de verdachte de bediening en het gebruik van een vervoermiddel verhinderde of belemmerde. Ik zag namelijk dat de verdachte aan de noodrem van eerder genoemde trein trok. Ik zag dat de trein hierdoor stil kwam te staan. Ik zag dat er geen reden was om aan de noodrem te trekken. De verdachte verhinderde en belemmerde hierdoor de bediening en het gebruik van een vervoermiddel.
Je moet niet de illusie hebben dat je dankzij dit forum van de boete afkomt. Wacht de brief die je krijgt maar af en lees daarin hoe je bezwaar kunt maken. Op werkdagen rijden er vanaf Sloterdijk overdag acht treinen per uur richting Zaandam, het was dus helemaal niet nodig om in een trein met sluitende deuren te springen.
Je hebt het treinverkeer vertraagt met jouw gedrag terwijl mensen die over dit soort dingen klagen op dit forum meestal dezelfde mensen zijn die klagen als een trein vertraagd is.
Zelf heb ik een inschattingsfout gemaakt van 0,1-0,2 seconde, met als gevolg een boete van 230.
Dat is niet juist. Zodra de conducteur fluit, is het verboden om nog in te stappen. Kort daarna worden de deuren gesloten, maar dat duurt zeker meer dan "0,1-0,2 seconde".
Aankondiging strafbeschikking (S)
Oftewel: de brief GOED lezen, nog beter lezen en daarna actie ondernemen.

Ik weet niet helemaal zeker hoe de aankondigingen strafbeschikkingen gaan via NSR, maar volgens mij is dat net als 'normaal'. Oftewel, binnen 14 dagen in verzet gaan, absoluut niet in detail gaan over de reden en vragen om behandeling bij de kantonrechter, als je zo graag 'in bezwaar' wil 😉
Reputatie 6
Badge +2
Het staat in het Besluit personenvervoer 2000 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011982), artikel 52. De koppeling aan feitcode E120b staat in het Besluit OM-afdoening (http://wetten.overheid.nl/BWBR0022233), Bijlage 1.

Het was namelijk totaal niet mijn intentie om mij tas tussen een deur te belanden. Daarbij ook totaal niet de gedachte had om enig op onthoud te veroorzaken.
Sommige zaken zijn alleen strafbaar als je ze opzettelijk doet, maar dat staat er dan bij in het betreffende artikel van de wet of het besluit. Dat is hier niet het geval. Dan is voldoende dat je er schuld aan hebt. (Als je er geen schuld aan hebt, zoals wanneer het wordt veroorzaakt door onwel worden, zonder dat je dingen hebt gedaan die dat in de hand werken zoals te veel drinken, is het waarschijnlijk niet strafbaar.) Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Schuld_%28strafrecht%29.
Welkom op het forum Nickweeteling!

Op grond van artikel 4.1. van onze algemene voorwaarden mag je vanaf het moment dat het fluitsignaal voor een trein klinkt niet meer instappen. Dit is in het belang van de punctualiteit, je eigen veiligheid en de veiligheid van je medereizigers. Je bent nu met je tas vast komen te zitten, maar het had ook minder goed kunnen aflopen. Vandaar dat wij deze regel hanteren. Zoals door andere forumleden al is aangegeven kun je binnen 14 dagen verzet instellen bij de officier van justitie. Klik hier voor meer informatie over het instellen van verzet tegen een strafbeschikking.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Je begrijpt zelf natuurlijk ook wel dat het erg dom is... Als de deuren iets eerder gesloten waren had je klem gezeten, met alle gevolgen van dien.
Zoals door andere forumleden al is aangegeven kun je binnen 14 dagen verzet instellen bij de officier van justitie.
Ah, net als normale strafbeschikkingen dus tegenwoordig. Oftewel:

Binnen 14 dagen na ontvangst strafbeschikking in verzet gaan bij de CVOM Unit Straf. Absoluut aangetekend verzenden! Een reden geven waarom de vermeende overtreding niet correct is, maar zonder in detail te gaan. Vragen om behandeling bij de kantonrechter en daarna onder de Wob bij NSR alle relevante stukken opvragen, en een week na indienen verzet bij het CVOM onder artikel 30 Sv het dossier op laten sturen.

Of het het allemaal waard is betwijfel ik, maar dat moet je zelf inschatten.

Reageer