beantwoord

Hoe moet ik reizen zonder elementaire service?

• 20 december 2014
  • 28 reacties
  • 2394 Bekeken

• Sprinter
  • 3 reacties
Bij een reistijd van 80 minuten,was geen toilet beschikbaar. We moesten onderweg uitstappen en een volgende trein nemen,
Op de terugweg wilden vanwege deze ellende even plassen voor we instapten. Maar er was ook geen Wc op het station.
Ik vind dit meer dan een schande...!!!!!
icon

Beste antwoord door Stephan NS 22 december 2014, 09:44

Dag ZIP, goed dat je dit met ons deelt op het NS Serviceforum. In sommige Sprinters zijn inderdaad geen toiletten beschikbaar, ik begrijp dat dit vervelend kan zijn. Op welk traject heb je precies gereisd? Vaak zijn de afstanden in de Sprinters zo kort, dat er destijds is besloten om geen toiletten in te bouwen. Vergelijk het met een bus waar je vaak niet langer dan 15-30 minuten in zit, ook hier is geen toilet aanwezig. Een reis van 80 minuten is wel een stuk langer natuurlijk, daarom ben ik benieuwd naar het traject waarop je hebt gereisd. In de toekomst zullen alle nieuwe Sprinters wel voorzien zijn van een toilet, lees hier meer daarover.

Groet, Stephan
Bekijk origineel

28 reacties

Indien nood zo nodig was, had ik snel een boom opgezocht of even naar (hotel-) restaurant gegaan. In het algemeen zijn de toiletten op het station altijd smeriger en behalve dat betaal je er juist meer voor. In warenhuizen, bibliotheken, musea' s bijvoorbeeld zijn er wel toiletten die meestal nog veel schoner zijn dan op het station. Of u de trein haalt is maar de volgende vraag, uw gezondheid is belangrijker en het is slecht voor uw blaas om uw plas zolang op te houden. In sommige treinen zijn er wel toiletten, maar ook die zijn meestal smerig.
U had in geval van hoge nood het treinpersoneel om een plaszak kunnen vragen.
U vertelt helaas niet op welk traject (begin- en eindstation) u gereisd heeft. dan kan de moderator of andere forumdeelnemers u beter van dienst zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Rhido, Zip kan ook een vrouw zijn. Ik ben misschien wat traditioneel maar voor een vrouw vind ik de boom niet een geweldig idee, geloof ik. NS zal de boete voor wildplassen ook wel niet vergoeden.

Maar wat serieuzer is: veel oudere mensen hebben plasproblemen en wat te denken van vrouwen met een wat gevorderde zwangerschap. Vrouwen hebben soms ook even een afgesloten ruimte nodig. In elke trein horen toiletten. Deze misser in de kaasstolp van NS heeft zelfs tot kamervragen geleid.

Wat NS 'Comfort passend bij de reisafstand' noemt, is in de praktijk op een klein hard stoeltje je plas ophouden. Ik heb het over de blauw-witte sprinters. Het zal nog wel even duren voor er in elke trein weer een WC zit.

En het is voor veel mensen toch wat gênant om om een plaszak te vragen. Verder kun je je dan alleen afzonderen in de kop van de trein. Dit soort toestanden had voorkomen moeten worden met een WC in elke trein in plaats van met gênante plaszakken te komen. Weg met die economisch denkende Minerva-yuppen in de kaasstolp en weer beleidsmakers aanstellen die snappen dat het bij openbaar vervoer om mensen gaat. En mensen, dat zijn zwangere vrouwen en oudere mensen ook.
@Thom ik weet zelf niet of Zip wel een vrouw of een man is. Als het geslacht onbekend is kunnen we ook niet weten om wat voor persoon het gaat en of het wel een hij of een zij is. Ik kan me wel voorstellen dat Rhido dan zo gemakkelijk over denkt. Leeftijd speelt geen rol. Maar tja zo hebben we wel wat over te klagen een plas zak is wel heel erg primitief als er helemaal geen wc is.
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet het ook niet maar de gedachtengang van Rhido : dan had ik snel een boom opgezocht, is als advies voor een man nog daar aan toe maar voor een vrouw niet correct. Daar wees ik hem op, dat om die reden zijn advies mogelijk niet bruikbaar was 😉 Het leek er daardoor even op dat hij in ieder geval veronderstelde dat het een man was, vandaar. Dat kan maar mogelijk is het een vrouw.

Als de aandrang er is, is het probleem wel voor iedereen gelijk maar oudere mannen en vrouwen hebben vaker lichamelijke klachten op dit punt, of moeten medicijnen slikken die voor meer vochtafvoer zorgen. Dat is een medisch gegeven.

En vraag jij midden in het publiek om een plaszak in een Sprinter waar je die alleen kunt gebruiken in een van de beide uiteinden? Het is een schijnoplossing, er hoort in elke trein een WC te zijn.
@Thom Over ZIP kunnen wij niet meteen over beoordelen. Binnenkort hebben we nieuwe Sprinters. Hopelijk zit daar wel een wc in. Dit zijn nieuwe type sprinters die in Spanje worden gemaakt. Maar hopelijk word het geen Fyra drama zoals die treinen uit Italië waren gemaakt.
Reputatie 7
Badge +4
Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt. Zip kan zowel een man als een vrouw zijn, ik geef juist aan dat we dat niet weten en dat daarom de boom ook wel eens niet van toepassing kunnen zijn.

In de Tweede Kamer is al aangegeven dat in elke trein een WC op zijn minst wenselijk is. Of het gebeurt kan ik niet beoordelen, de gave van de profetie is me niet gegeven 😉
Reputatie 1
Badge
er zijn diverse buslijnen die wel meer als 2 uur over hun complete rit doen-allemaal zonder toilet.
In het buitenland zijn ook diverse treinen zonder WC. Onze altijd zo bezorgd zijnde voor het welzijn van de OV-reiziger 2e kamer heeft besloten dat zij als grootaandeelhouder NS verplicht stellen WCs in treinstellen aan te brengen, of bij koop dat te eisen, maar helaas speculaas, in die SPRinter treinen die zonder (vanwege geldwolvige bespaarpolitiek) zijn besteld zal het tot renovatie (over 10-15 jr) duren voor ze erin komen.
IN gelderland heeft de provincie het tarief met wat delen van centen verhoogd om alsnog de inbouw van WCs te kunnen bekostigen in die zijlijntje-treinen.
Zoals ieder die wat rondkijkt allang moet hebben bemerkt, lijdt Nl helaas aan extreem vandalisme, wat ook goed is te zien aan de toestand van WCs in treinen in bvb NL , vergeleken met BE of DE, de buurlanden.
Laat ik voorop stellen dat naar mijn mening op elke trein en op elk station wc voorzieningen moeten zijn die toegankelijk moeten zijn op tijden dat treinen rijden.

Thom noemt een aantal keer de 'plaszak' deze is niet op de trein aanwezig.

En de politiek reageert helaas in de waan van de dag. Zaken toiletten wel of niet op treinen is de politiek ruim van te voren mee bekent. Ik heb liever dat ze vooraf dingen voorkomen dan achteraf moeilijk doen als blijkt dat ze de stemmers niet mee hebben.

Kortgezegd;
Geen wc's was een domme keuze die ik, ondanks aangevoerde argumenten, nooit heb gesnapt. Hopelijk wordt dit met de nieuwe treinen hersteld en worden het mooie vooruitstrevende treinen waar we allemaal trots op kunnen zijn.
Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt. Zip kan zowel een man als een vrouw zijn, ik geef juist aan dat we dat niet weten en dat daarom de boom ook wel eens niet van toepassing kunnen zijn.

In de Tweede Kamer is al aangegeven dat in elke trein een WC op zijn minst wenselijk is. Of het gebeurt kan ik niet beoordelen, de gave van de profetie is me niet gegeven ;-)

Gelukkig heeft de Europese Unie al bepaald dat straks op alle treinen een WC verplicht is.
Reputatie 7
Badge +4
NS bereikt met wat goede wil meer in een jaar dan alle politieke organen bij elkaar. Niemand heeft wat aan een WC over vijf, tien of vijftien jaar. Het besluit ze weg te laten had NS nooit moeten nemen. Als je honderden miljoenen weg moet gooien vanwege de Maffyra dan is het mogelijk maken van het voldoen aan elementaire behoeften niet te veel gevraagd.

Het ongebreideld egoïsme in Nederland en het gebrek aan elementair respect voor anderen in vergelijking met het buitenland is een algemeen maatschappelijk probleem en wat we in de trein zien, is niet meer dan de uiting daarvan.
Het gaat bij NS alleen maar om winst en geen WC´ s betekent simpelweg meer winst.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/bomen-vrouwen-8883.
Thom noemt een aantal keer de 'plaszak' deze is niet op de trein aanwezig.

Dan schiet de informatievoorziening vanuit NS weer eens ernstig tekort. Er is uitgebreid bericht over de invoering van de plaszakken, maar kennelijk zijn ze weer met stille trom afgeschaft. Als reiziger weet ik niet beter dan dat er plaszakken aanwezig zijn in de wc-loze treinstellen voor het geval dat de trein een paar uur strandt, wat statistisch gezien een paar keer per maand gebeurt met een wc-loos treinstel ergens in Nederland.
Op stations is er ook niet altijd een WC aanwezig, wat net zo kwalijk is eigenlijk, want klanten ui de Sprinters konden toch immers altijd nog op het station terecht.
@Pe_pe

In de SLT hebben we inderdaad geen plaszakken voorradig. Echt veel ruimte om daar voor alle reizigers ze op voorraad te hebben is er niet. Als een trein strandt, komen collega's ons helpen en hebben dan onder andere plaszakken en water mee. Ze komen dan met de auto.
Hoe ze dat in de middle of nowhere regelen, geen idee. Heb het gelukkig nog niet meegemaakt en hoop dat ook niet snel mee te gaan maken.
Reputatie 1
SLT is stoptrein materieel en is dus ook gemaakt voor kortere reistijden. Wat ik dus kwalijker aan dit verhaal vind is dat er trajecten zijn waar het blijkbaar loont om 80 minuten lang in de sprinter te gaan zitten.

Daarnaast ben ik het met verschillende schrijvers hierboven eens dat ieder station over (gratis) toiletten zou moeten bezitten (enkele hele kleine halteplaatsen daargelaten).
Reputatie 6
Badge +2
Wat ik dus kwalijker aan dit verhaal vind is dat er trajecten zijn waar het blijkbaar loont om 80 minuten lang in de sprinter te gaan zitten.
In het andere topic wordt vermeld dat het hier gaat om het traject van Zwolle naar Amsterdam Centraal. Je kan ook met Intercity's reizen, met een overstap. Als de twee Intercity's (die kort na elkaar van Zwolle vertrekken met verschillende routes) net weg zijn kan je kiezen tussen de Sprinter en langer wachten op de volgende Intercity, waarbij je maar iets later aankomt. In de keuze kan je ook betrekken dat Sprinters vaak geen toilet hebben. Je kan ook even kijken of het een treintype met toilet is en op basis daarvan kiezen of je hem neemt of even wacht. Als je de Sprinter hebt genomen kan je ook alsnog op de Intercity overstappen op Lelystad Centrum of Almere Centrum.
Reputatie 1
Dennis, tnx voor je toelichting, deze plaatste dit verhaal in een heel ander context.
Dag ZIP, goed dat je dit met ons deelt op het NS Serviceforum. In sommige Sprinters zijn inderdaad geen toiletten beschikbaar, ik begrijp dat dit vervelend kan zijn. Op welk traject heb je precies gereisd? Vaak zijn de afstanden in de Sprinters zo kort, dat er destijds is besloten om geen toiletten in te bouwen. Vergelijk het met een bus waar je vaak niet langer dan 15-30 minuten in zit, ook hier is geen toilet aanwezig. Een reis van 80 minuten is wel een stuk langer natuurlijk, daarom ben ik benieuwd naar het traject waarop je hebt gereisd. In de toekomst zullen alle nieuwe Sprinters wel voorzien zijn van een toilet, lees hier meer daarover.

Groet, Stephan
Ik heb gewoon nog nooit een trein zonder toilet meegemaakt.Ik weet dat er nieuws over is geweest,maar ik had aangenomen dat zoiets idioots niet meer zou doorgaan/nog bestaan. Ook tijdens korte afstanden kan iemand een toilet nodig hebben.Denk aan vergrijzing en aan zwanger,of gewoon de dunne.En verder verklaart dit niet de afwezigheid van toilet op station.Ik heb inmiddels de toiletloze treinen kaart van Rover gezien.Ik die geen geld heeft voor een auto kan dus amper nog reizen.In elk geval de komende drie jaar niet.Ik vind het echt schandalig.Eerst is er het punt van de veiligheid: er is amper personeel in de trein, en nu dit erbij.Het is echt een schande, en dat in een tijd dat we alles op alles moeten zetten vanwege ons milieu, en dat er veel vergrijzing is. Wie is er betaald voor zulk beleid?
I
Reputatie 1
ZIP,

Je vergelijking met de auto gaat een beetje mank, als ik in de auto stap dan kan ik ook niet iedere minuut naar het toilet, normaal gesproken mag je er met de auto vanuit gaan dat je binnen 15 minuten bij een openbaar toilet bent, maar mocht je in de file komen kan het ook weleens zo zijn dat het 30 a 45 minuten duurt voordat je de mogelijkheid hebt om te gaan.

In de bus vind je ook geen toilet, een regionale buslijn laat zich toch redelijk vergelijken met een stoptrein.

Ik snap de keuze om in treinen die speciaal aangeschaft zijn voor op de korte afstand geen toilet te bouwen. We klagen allemaal steen en been dat het OV zo duur is, dat is een signaal dat de NS ook opvangt, zij moeten keuzes maken. Door het niet plaatsen van een toilet kunnen er wel 4 zit, of 8 staanplaatsen meer gecreeert worden, het scheelt teintallen euro's per dag aan schoonmaak kosten, enkele honderden euro's aan onderhoud en enkele duizenden in aanschaf.

De beperkte aanwezigheid van personeel in de trein vind ik persoonlijk ook een grote tekortkoming, echter vraag ik mij af of de gemiddelde reiziger net als ik er graag een of twee tientjes meer in de maand voor zou willen betalen als de NS dit geld zou gebruiken om de werkzaamheden van de HC's zodanig aan te passen dat de HC er ten alle tijden voor de klant kan zijn.
Waarom moeten wij daarvoor betalen ?

NS maakt genoeg winst.

Daarbij zitten veel mensen juist langer in een Sprinter, in de oude IC zat je maar 15 min en die hebben wel WC's
Bij een reistijd van 80 minuten,was geen toilet beschikbaar. We moesten onderweg uitstappen en een volgende trein nemen,
Op de terugweg wilden vanwege deze ellende even plassen voor we instapten. Maar er was ook geen Wc op het station.
Ik vind dit meer dan een schande...!!!!!

Ik zit regelmatig in de trein naar Woerden, Breukelen of Veenendaal. Ritjes van 1 tot 2 1/2 uur, van deur tot deur langer. Hoe slecht is het om regelmatig je plas zo lang op te houden en dan maar niet meer te drinken? Ik heb nu nierstenen, heel erg pijnlijk, en ik lees dat dit komt door niet te drinken omdat er dan kristallen in de nieren gevormd kunnen worden. Het lijkt me dat regelmatig drinken en dus plassen mij deze ellende had kunnen besparen. En nee, in de auto is ook geen wc maar wel regelmatig een tankstation met wc. En in de bus is ook geen wc dwz, wel in een bus die lange reizen maakt! En inderdaad, niet elk station heeft een wc.

Reageer