beantwoord

Hoe reageren op 'fluiten is niet meer instappen' ?

• 18 augustus 2019
  • 59 reacties
  • 2368 Bekeken

Beste NS,

Vorige week had ik het weer 'ns meegemaakt: ik stond achter 5 mensen die aan het instappen waren traag tempo met instappen omdat het druk was. Ondertussen fluit de conducteur al en maakt zich klaar voor vertrek.

Ik vind het zo irritant dat er al gefloten wordt terwijl mensen nog rustig aan het instappen zijn bij de deur zelf (dus niet van 50 meter komen aanrennen oid).
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 19 augustus 2019, 10:25

Het klinkt misschien hard @Roger89 , maar die zijn dan ook helaas te laat. Vooral op drukkere stations staan er altijd wel reizigers welke nog net willen instappen, dan kan er dus nooit op tijd vertrokken worden.
Binnen de vertrekprocedure is er gewoon geen tijd om hier nog op te wachten.

Trein reizen gaat hoe langer meer de kant op van reizen per vliegtuig, daar wordt gewoon de bagage-incheck gesloten als de tijd voorbij is, al staan er nog tientallen reizigers met koffers te wachten.
Bekijk origineel

59 reacties

Tijd voor een campagne om het personeel bewust te maken van de gevaarlijke situaties die ze veroorzaken: "Instappen = nog niet fluiten".
Badge
Probleem blijft hierbij dat er continu afwegingen gemaakt moeten worden door de Hc in op wie blijf ik wachten en hoeveel te laat gaat de trein dan vertrekken. Er zijn immers ook nog aansluitingen die heel veel mensen in de trein willen/moeten halen.

Daarbij gebeurt het ook heel veel dat mensen allemaal maar bij 1 deur willen instappen terwijl de trein toch echt meerdere deuren heeft waardoor ingestapt kan worden. Veelal zie je dat de vaste reizigers heel goed weten hoe lang de trein is of dit opzoeken in de app en zich dan verspreiden over het station en niet alleen maar naast de perron opgang blijven staan.

En er zijn nog Hc's die het fluitje gebruiken om mensen aan te sporen sneller in te laten stappen, echter dit is niet wat de NS op dit moment voorschrijft.

Toch zullen de deuren van de trein een keer gesloten moeten worden en heb je op sommige stations bij drukte nooit een goed moment om te sluiten doordat er mensen aan blijven komen. Een goed voorbeeld hiervan is o.a. spoor 14 op Amsterdam Centraal met de mensen die naar Schiphol willen, die blijven aan komen lopen en wanneer besluit je dan om te gaan fluiten?

Het zijn geregeld lastige afwegingen voor een Hc zeker op de drukkere stations.
Reputatie 7
Badge
De dienstregeling wordt hoe langer hoe krapper gepland, met ingang van december 2019 al per 6 seconden. Vanzelfsprekend wordt de vertrektijd zoals gecommuniceerd naar de reiziger aangehouden maar dit geeft wel aan dat treinpersoneel niet langer blijft wachten op late instappers. Er moet en wordt hoe dan ook op tijd vertrokken, waarbij de deuren 30 seconden voor vertrek gesloten moeten worden.
De ruimte om te wachten op late instappers is dus nihil.
De dienstregeling wordt hoe langer hoe krapper gepland, met ingang van december 2019 al per 6 seconden. Vanzelfsprekend wordt de vertrektijd zoals gecommuniceerd naar de reiziger aangehouden maar dit geeft wel aan dat treinpersoneel niet langer blijft wachten op late instappers. Er moet en wordt hoe dan ook tijd vertrokken, waarbij de deuren 30 seconden voor vertrek gesloten moeten worden.
De ruimte om te wachten op late instappers is dus nihil.

Het zijn geen late instappers maar mensen die al bij de deuren staan.
Reputatie 7
Badge
Het klinkt misschien hard @Roger89 , maar die zijn dan ook helaas te laat. Vooral op drukkere stations staan er altijd wel reizigers welke nog net willen instappen, dan kan er dus nooit op tijd vertrokken worden.

Trein reizen gaat hoe langer meer de kant op van reizen per vliegtuig, daar wordt gewoon de bagage-incheck gesloten als de tijd voorbij is, al staan er nog tientallen reizigers met koffers te wachten.
Reputatie 6
Inderdaad. De primaire taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd rijden van treintjes. Reizigers zijn daarin procesverstorende elementen die de dienstregeling - die volgend jaar tot op 10 seconden nauwkeurig gevolgd dient te worden - alleen maar in de war schoppen.

Reizigers dienen op tijd aanwezig te zijn en ervoor te zorgen dat ze bij een deur staan waar geen grote aantallen mensen met koffers willen in- danwel uitstappen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid als reiziger. Niet op tijd ingestapt = pech en hopen dat je met het volgende treintje wel meekunt.
Reputatie 4

Het moet niet gekker worden..... Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat zelfs als je op tijd op het station bent je niet mee kan omdat je geen tijd krijgt om in te stappen, misschien wel meerdere keren achter elkaar. Het zal de laatste trein maar zijn... dus op kosten van de NS met een taxi naar huis?
Waarom lukt het bij het streekvervoer wel om redelijk op tijd te rijden? Ook als er soms vrij veel mensen een kaartje bij de chauffeur kopen wat meer tijd kost.
Misschien moet de NS eens met een iets lagere gemiddelde snelheid gaan plannen. Als ik reistijd en afstand bekijk zie ik dat het gemiddelde incl. stops rond de 60 km/h is voor de sprinters.
Wat betreft het vliegen, wie op tijd aanwezig is kan altijd mee of krijgt een flinke schadevergoeding.
Reputatie 7
Badge
Ik vind het vrij krom. Zorg eerst maar eens dat je trein op tijd aankomt op het station zodat er tijd is voor de reizigers om in te stappen. En val daarna pas de reizigers hiermee lastig. 👍
Reputatie 4
Ik vind het vrij krom. Zorg eerst maar eens dat je trein op tijd aankomt op het station zodat er tijd is voor de reizigers om in te stappen. En val daarna pas de reizigers hiermee lastig. 👍

En de aankomsttijd is het moment dat de deuren geheel open zijn! Nu is het vaak zo dat de trein al 20 seconden stilstaat voordat de deuren open willen wat ook nog weer eens een aantal seconden duurt.
Eerst dat probleem oplossen, dan reizigers lastig vallen.
Reputatie 7
Badge +3
Nu is het vaak zo dat de trein al 20 seconden stilstaat voordat de deuren open willen wat ook nog weer eens een aantal seconden duurt.
Is dat zo? Die ervaring heb ik helemaal niet, alleen bij hoge uitzondering duurt het langer voordat de deuren open willen.
Reputatie 7
Badge
En de aankomsttijd is het moment dat de deuren geheel open zijn! Nu is het vaak zo dat de trein al 20 seconden stilstaat voordat de deuren open willen wat ook nog weer eens een aantal seconden duurt.
Eerst dat probleem oplossen, dan reizigers lastig vallen.

Dit. 👍🏽
Badge
De dienstregeling van de NS is al langere tijd gebaseerd op tijden gebaseerd op tijdseenheden van 6 seconden en niet op 10 seconden zoals de media nu aangeeft.

Het op tijd aankomen op het station doet de NS toch vrij goed gezien de percentages die te vinden zijn op diverse sites, belangrijk om op het volgende station ook op tijd aan te komen is dat we ook op tijd vertrekken van het station en daarbij is de medewerking van reizigers ook gewoon noodzakelijk. Als er maar op 1 plek ingestapt wordt vertraagd dat het hele in- en uitstap proces en dat kun je met eigen ogen aanschouwen op de grotere stations in de spits.

Op de grotere stations zie je ook vaak mensen langs de trein blijven lopen op zoek naar een zit plek, terwijl ze ook door de trein zelf heen kunnen lopen op zoek naar diezelfde zit plek. Als het dan vertrektijd is vertragen deze mensen ook het vertrekproces omdat de Hc vaak toch even wacht tot ze bij een deur zijn. Toch hebben veel reizigers dan blijkbaar niet door dat ze zelf ook onderdeel zijn van het op tijd vertrekken en rijden van de trein.

De opmerking dat het nog 20 seconden duurt voordat de deuren opengaan dat herken ik niet, ben ook erg benieuwd bij welke trein Philned dat dan ervaart. Bij de nieuwere sprinters (SLT/Flirt/SNG) duurt het iets langer voordat de deur open gaat omdat de treeplanken eerst uit moeten zijn voordat de deur open kan maar dat is bij lange na geen 20 seconden na het tot stilstand komen van de trein.

Door de krapte op het spoor moet er steeds strakker gepland worden maar toch is er nog steeds voldoende marge op de meeste trajecten om op tijd te kunnen rijden en zelfs nog om bij iets vertraging tijd goed te maken. Al zijn er natuurlijk knelpunten waar elke vertraging weer verdere vertragingen geeft voor andere treinen, zo merk je bv dat Schiphol een flink knelpunt is waar treinen vaak vertraging oplopen vanwege de beperkte capaciteit.
Reputatie 6
Ter nuance: dat vrij goed aankomen is gemeten in tijdseenheden van 300 seconden en niet in tijdseenheden van 6 seconden.
Reputatie 6
Ik denk trouwens dat voor wat betreft het snelle instappen de Nederlandse reizigers een voorbeeld kunnen nemen aan hun collega's uit India:

https://www.youtube.com/watch?v=c8XJSp9d4dM
https://www.youtube.com/watch?v=lYOrwhs6UUk
https://www.youtube.com/watch?v=QrTd7di4ByM

Niks getreuzel met koffers en achterblijvers, iedereen gewoon zo snel mogelijk naar binnen en zo ver mogelijk doorlopen. Want tijd = tijd en vol = vol. En als je niet op tijd was ingestapt heb je pech, de volgende trein komt vast wel een keer.
Badge
Ter nuance: dat vrij goed aankomen is gemeten in tijdseenheden van 300 seconden en niet in tijdseenheden van 6 seconden.
De DIENSTREGELING is opgedeeld in tijdseenheden van 6 seconden, daar is alles op gepland en ook Prorail kan inmiddels plannen op tijdseenheden van 6 seconden waardoor er weer krapper achter elkaar gepland kan worden met rijwegen van treinen.

Voorheen ronde Prorail af op de hele minuut en verloor je dus op een dag op trajecten met heel veel treinbewegingen kostbare mogelijkheden om extra treinen te laten rijden. Risico van deze strakkere planning is natuurlijk weer de olievlek werking bij vertraging van 1 trein.
Ik begrijp uit de reacties van Jeroen dat er dus heel wat te winnen valt als NS betere informatie zou verstrekken over waar op het perron de deuren zich zullen bevinden en hoe de drukte verdeeld is over de trein. Zijn daar niet ooit tests mee uitgevoerd met displays langs de perrons en gaat daar nog iets mee gebeuren?
Reputatie 7
Badge
@nieuwhier Kijk wat er op Schiphol hangt, en de conclusie is dat er amper iemand naar kijkt. Ze staan niet op de plek waar de deuren komen, en staan ook niet volgens aangegeven lengte van de trein.
Nutteloze investering tot nu toe.
@AbbeyRoad , ik vind het een beetje jammer hoe de NS'ers op dit forum steeds vooral wijzen naar de reizigers die de oorzaak zouden zijn van het probleem. De meeste reizigers zullen liever bij een rustige deur in een vrijwel lege coupé instappen dan dat ze achteraan in de rij staan voor de deur van een overvolle coupé, maar vrijwel ieder van hen zal de situatie wel eens hebben meegemaakt waarbij ze wel verspreid stonden over het perron en een veel te korte perron veel te ver doorreed, waardoor ze (bijna) hun trein misten.
Dus, als je daadwerkelijk dit probleem wil aanpakken, begin dan met het verschaffen van de benodigde informatie, voed vervolgens je conducteurs op zodat ze niet met verwarrende fluitsignalen komen om de reizigers tot haast te manen en start daarna pas een campagne gericht op de reizigers (en dan wel graag met correcte cijfers en niet met verzonnen beweringen dat meer dan de helft van de reizigers na het fluiten zou intsappen die het probleem ernstiger moeten laten lijken zoals nu het geval was).
Reputatie 4
De opmerking dat het nog 20 seconden duurt voordat de deuren opengaan dat herken ik niet, ben ook erg benieuwd bij welke trein Philned dat dan ervaart. Bij de nieuwere sprinters (SLT/Flirt/SNG) duurt het iets langer voordat de deur open gaat omdat de treeplanken eerst uit moeten zijn voordat de deur open kan maar dat is bij lange na geen 20 seconden na het tot stilstand komen van de trein.

Jeroen, vanaf het moment dat de snelheid 0 is duurt het uit mijn ervaring minimaal 20 seconden voor de deuren geheel open zijn. Vaak duurt het nog iets langer. Als het vertrek van een trein (deuren sluiten en treeplank intrekken) ca. 30 seconden duurt zal het bij aankomst (treeplank uitschuiven en deuren openen) even lang duren.
Als vakman kan je me misschien iets uitleggen. Als ik wat vroeg op het perron ben en er andere treinen vertrekken dan degene die ik moet hebben zie ik vrij regelmatig dat de HC de deuren sluit, en als de deuren gesloten zijn staat hij soms nog bijna 1 minuut op het perron voor hij instapt en zijn deur sluit. Nadat zijn deur gesloten is duurt het ook nog even voor de trein vertrekt. Waarom is dat? Je zou denken dat als de deur gesloten is de trein ook vertrekt. Zit er een lampje bij de machinist als de deur dicht is? Zit je daar op te letten zoals bij de start van de F1 om "in het startschot" te vallen? Of zit er een auto start op een trein?
Reputatie 7
Badge
Interessante vraag @Philned
Ja, hoe werkt dat nou Vakmannen ?
Reputatie 1
Nadat zijn deur gesloten is duurt het ook nog even voor de trein vertrekt. Waarom is dat? Je zou denken dat als de deur gesloten is de trein ook vertrekt. Zit er een lampje bij de machinist als de deur dicht is? Zit je daar op te letten zoals bij de start van de F1 om "in het startschot" te vallen? Of zit er een auto start op een trein?

Zodra de deuren gesloten zijn, gaat er bij de machinist een (meestal groene) lamp branden. Dit is aan de machinist het teken dat hij mag vertrekken (mits er verderop geen sein op rood staat natuurlijk).

Kijk maar eens mee met een machinist; op tijd 2:08 in het filmpje gaat de groene lamp branden en kan de trein dus vertrekken: https://youtu.be/CZZDV-9c_Wc
Reputatie 5

Het gaat hier om mensen die op tijd op het perron zijn, vaak al voor de trein er langs staat, niet om mensen die last minute aan komen rennen. Die laatste groep is uiteraard gewoon te laat, maar dat van die eerste groep zeggen, gaat in mijn ogen veel te ver. Deze reizigers vertragen het vertrek echt niet bewust en kunnen hier waarschijnlijk niets aan doen.

In mijn ervaring is er (naast enkele momenten dat ik wel zelf te laat op het perron was, maar daar gaat het hier niet over) een aantal redenen waarom ik wel eens onbedoeld te laat instap:
- de trein komt te laat aan
- de trein is korter dan normaal waardoor reizigers die verspreid over het perron stonden voor- en/of achteraan de trein ophopen en nog naar het midden of zelfs de andere kant van de trein moeten lopen om niet één lange rij naar één of twee deuren te vormen
- er komen (toevallig?) veel mensen of mensen met te veel bagage uit de deur waar ik voor stond te wachten, waardoor het uitstappen langer duurt en ik óf moet wachten, óf nog naar een andere deur moet lopen
- in een van bovenstaande situaties waarin reizigers langs de trein moeten lopen, fluit de conducteur waardoor mensen inhouden, kijken en weer doorlopen omdat hij nog tien keer fluit en dus maar wat stond te doen en geen vertrekbevel probeerde te geven
- of terwijl het instappen om een van bovenstaande redenen te lang duurt, fluit de conducteur en sluit hij de deuren, waarna een assertieve reiziger een deur blokkeert en de rest van de mensen vervolgens door die ene deur naar binnen moet.

Bovenstaande situaties heb ik echt allemaal meegemaakt en ik kan me er dan ook alleen maar bij aansluiten dat campagnes als dit ongepast zijn, tot dergelijke problemen zijn opgelost. Dat wil zeggen:
- op tijd aankomen
- reizigers op het perron succesvol informeren over de locaties van deuren en de drukte in de trein
- grote bagage weren uit drukken treinen of het in- en uitstappen hiermee vergemakkelijken
- en conducteurs leren niet te fluiten of zelfs te proberen te vertrekken zo lang er nog veel reizigers die gewoon al op het perron stonden te wachten instappen.
Totdat dit gelukt is, is zeuren tegen reizigers (klanten!) is arrogant, irriteert en zal geen effect hebben. Voorlopig zeg ik dus: instappen is nog niet fluiten. Of nou ja, nog niet vertrekken. Je kunt fluiten wat je wil, maar een trein waar nog tientallen mensen in willen laten vertrekken, lukt toch niet en ze allemaal beboeten is onbegonnen, zinloos werk.
Reputatie 7
Badge
@Olav93 Ik sta open voor je ideeën, om dit allemaal goed te kunnen uitvoeren moeten we in Nederland naar de Londense situatie overstappen. Gewoon hekken aan het begin van de perrons welke 3 minuten voor vertrek dicht gaan. Wie dan binnen is mag mee, ben je later dan moet je een trein wachten. De controleurs bekijken de hoeveelheid en grote bagage, en vinden daar wat van.
Binnen de laatste 3 minuten kan iedereen een deur vinden, of de trein nu kort of lang is.
En het mooiste, iedereen welke tijdig aanwezig is, vertrekt op tijd.
De Londense methode werkt prima.

Voorlopig kiest NS voor een klantvriendelijke methode, instappen tot maximaal 30 seconden voor vertrek, na fluiten niet meer instappen.
Dat reizigers dan soms achterblijven omdat er echt op de seconde vertrokken moet worden is dan helaas niet te voorkomen.
Het gaat hier om mensen die op tijd op het perron zijn, vaak al voor de trein er langs staat, niet om mensen die last minute aan komen rennen. Die laatste groep is uiteraard gewoon te laat, maar dat van die eerste groep zeggen, gaat in mijn ogen veel te ver. Deze reizigers vertragen het vertrek echt niet bewust en kunnen hier waarschijnlijk niets aan doen

Exact dit dus. De vergelijking die de NS'er maakt gaat niet op. Je kan het als volgt zien:

- Je gaat zitten in de hal van je gate.
- De gate gaat open om te boarden.
- Je sluit netjes aan in de rij. De rij is lang.
- De incheck start.
- Halverwege de rij wordt de balie gesloten: sorry, we gaan vertrekken het is tijd.

Of bij busmaatschappijen:

- Bus komt aanrijden
- Er staat een lange rij
- Halvewege de rij doet de buschauffeur de deur dicht want we moeten vertrekken.
Reputatie 1
Nog een argument om de 1e klasse af te schaffen. Je staat nu inderdaad ruim op tijd te wachten op je trein. Je hebt vooraf in de app gekeken hoe lang de trein is, dus je staat op de juiste plaats. Trein stopt en je staat precies voor de 1e klasse. Gevolg: drukte bij het instappen want alle 2e klasse passagiers stappen in en lopen dezelfde kant op (andere kant is immers 1e klasse en voor je daar doorheen bent zijn de plaatsen bezet). Of wat veel doen, ze rennen snel naar een andere deur. Met het risico dat ze dan dus te laat zijn.
In mindere mate zie je dit ook bij stiltecoupe's. Iemand die daar wel of niet wil zitten switcht op het laatste moment van deur om bij de juiste afdeling te komen.
Door dit soort kleinigheden stapt men in een metro veel sneller in en uit, want daar speelt dit probleem niet. Als alternatief zou op het station exact de indeling van de trein moeten worden aangegeven, maar zo ver is het nog niet.
Maar het is inderdaad ongehoord als de dienstregeling belangrijker zou zijn dan de klant.

Reageer