beantwoord

Hoe reageren op 'fluiten is niet meer instappen' ?

• 18 augustus 2019
  • 59 reacties
  • 2302 Bekeken

Toon eerste bericht

59 reacties

Badge +3
Het is een heilloze weg om te kijken naar dergelijke arbitraire aanpassing. Het basisprobleem blijft dat we moderne eisen voor toegankelijkheid stellen aan een vervoersysteem dat in feite uit de 19e eeuw komt. Daardoor zijn er nu treinen met uitschuiftredes die kostbare tijd gebruiken bij het instapproces.

Waarom zijn metro's over het algemeen veel sneller bij het instapproces? Omdat treinen en perrons veel beter op elkaar aansluiten en er niet geklungeld hoeft te worden met tredes. Er zijn ook geen perrons in bogen. Helaas is het op korte en zelfs middellange termijn niet mogelijk om alle perrons recht te trekken. In ieder geval wordt de situatie niet erger omdat in ontwerpeisen van ProRail is opgenomen dat nieuwe stations niet in bogen gebouwd mogen worden. Hetgeen weer boze gemeentes oplevert omdat daardoor nieuwe stations niet op ideale plekken gepland kunnen worden.
Reputatie 6
Ik heb geen idee wat voor ervaringen hier eerder mee op zijn gedaan bij de HTM en wat daar toen fout ging en dat geldt vast ook voor een aantal meelezers. Vertel eens.

Iets Off topic @Olav93 , maar goed ter lering en vermaak.

Enkele jaren geleden kocht de Haagse HTM een serie Avenio trams, prachtige trams maar "iets" te breed. Daar werd "wat makkelijk" over heen gekeken, en toen begonnen de problemen met het PVR.
Ondertussen is voor miljoenen en nog meer miljoenen het bijna complete lijnennet herlegd, nieuwe perrons, ruimere bogen, honderden zeer mooie bomen omgehakten en verplaatsen bovenleidingpalen alsof het niets kost.
Allemaal van belastinggeld wat beter besteed had kunnen worden.

En toch gaat het ondanks de waarschuwing bordjes nog wel eens fout.
Onlangs nam een Avenio de route van lijn 6 door Mariahoeve, omdat de bestuurder snel naar de remise wilde.
Met een enorme klap reed de tram zich vast bij een perron, alle tegels uit het perron en tram fors beschadigd.
De tol van twee type PVR binnen één vervoerssysteem 😭
Reputatie 2

Ik heb geen idee wat voor ervaringen hier eerder mee op zijn gedaan bij de HTM en wat daar toen fout ging en dat geldt vast ook voor een aantal meelezers. Vertel eens.Iets Off topic @Olav93 , maar goed ter lering en vermaak.

Enkele jaren geleden kocht de Haagse HTM een serie Avenio trams, prachtige trams maar "iets" te breed. Daar werd "wat makkelijk" over heen gekeken, en toen begonnen de problemen met het PVR.
Ondertussen is voor miljoenen en nog meer miljoenen het bijna complete lijnennet herlegd, nieuwe perrons, ruimere bogen, honderden zeer mooie bomen omgehakten en verplaatsen bovenleidingpalen alsof het niets kost.
Allemaal van belastinggeld wat beter besteed had kunnen worden.

Hier ben je wel flink aan het overdrijven.
De sporen van de tramlijn van bijv. route 1 op de Scheveningseweg waren aan het verzakken en moesten hoe dan ook al aangepakt worden.
Reputatie 6
Mooi voorbeeld, lijn 1. Om ook daar met de nieuwe tram te kunnen rijden moesten 121 zeer oude bomen worden omgehakt, juist om het spoor verder uit elkaar te kunnen leggen.
Het werk aan het spoor kostte ongeveer twaalf miljoen euro.
Deze tramlijn stamt uit 1879, nog nooit was het nodig geweest bomen te kappen tijdens eerdere opknapbeurten omdat de rails eerst altijd op dezelfde plek werd herlegd.
Reputatie 2
Die 12 miljoen is uiteraard niet alleen voor het kappen van de bomen, een groot gedeelte hiervan was sowieso al nodig om iets aan de verzakking te doen (dus los van die nieuwe trams). Je kan niet alle kosten zomaar aan die bredere tram toewijzen.
Reputatie 6
Je kan niet alle kosten zomaar aan die bredere tram toewijzen.

Gelukkig deed ik dat ook niet.

Zullen we nu weer teruggaan naar het veel belangrijkere topiconderwerp: "Fluiten is niet meer instappen"
Reputatie 3
Ik denk dat het samenstelsel van alles wat nodig is voordat je kunt instappen bij de SNG sowieso verbetering kan gebruiken, het zou goed zijn als daar nog eens goed over nagedacht wordt voor bijvoorbeeld een volgende serie.

En verder eens met dat trein langer laten staan voor reiziger die te laat is (door eigen schuld of externe oorzaak) niet eerlijk is tegenover de reizigers in de trein. Heel soms zie ik dat een trein echt te vroeg vetrekt en dat is natuurlijk een ander verhaal.
Reputatie 4
Ik denk dat het samenstelsel van alles wat nodig is voordat je kunt instappen bij de SNG sowieso verbetering kan gebruiken, het zou goed zijn als daar nog eens goed over nagedacht wordt voor bijvoorbeeld een volgende serie.

En verder eens met dat trein langer laten staan voor reiziger die te laat is (door eigen schuld of externe oorzaak) niet eerlijk is tegenover de reizigers in de trein. Heel soms zie ik dat een trein echt te vroeg vetrekt en dat is natuurlijk een ander verhaal.

Misschien is het wel de planning waar het fout gaat, het wekken van verwachtingen die niet waar gemaakt kunnen worden. De stops worden niet aangepast aan het aantal instappers. Waar een stop van 2 minuten buiten de spits ruim voldoende is kan tijdens de spits op een druk station een stop van 2 minuten veel te kort zijn. Als de NS denkt dat 50 mensen per deur net zo snel in kunnen stappen als 2...
Ik zit wel eens op een bankje te kijken de overige reizigers en het valt mij op dat ook op het moment dat de reizigers redelijk verdeelt zijn over de deuren dat het uit en instappen redelijk vlot gaat zolang er niet meer dan 5 mensen uit stappen en 5 mensen instappen. Als er flink wat bagage mee moet, iemand wat minder ter been is of slecht ziend is gaat het in de gegeven tijd maar net bij die bepaalde deur. Het naar een andere deur lopen heeft geen zin want dan sta je net zo laat in de trein. En dit is dan buiten de spits.... In de spits is het vaak maar kiele kiele of je nog op tijd kan instappen. Vaak krijg je een duw, komen overstappers aan rennen.... Net alsof die 2 of 3 minuten die een reis langer gaat duren door een iets langere stop zo erg is.
Weet je wat pas erg is dat een stukje van 123 kilometer waar je met de auto anderhalf uur over doet met de trein meer dan 3 uur duurt met 3 of 4 overstappen terwijl het met trein en bus in 2 en een half uur kan en nog 4 euro goedkoper is ook. Kijkt de NS planner niet meer naar kortste tijd, minste overstappen en prijs? 9292 weet het wel....
Reputatie 6
Net alsof die 2 of 3 minuten die een reis langer gaat duren door een iets langere stop zo erg is.

Tuurlijk kan dat, maar dan niet gaan klagen @Philned dat iedereen elders op de route de overstap in elk geval gaat missen, en andere treinen ook vertraagd gaan rijden.

Een patroonmatige dienstregeling zoals in NL, waarbij in de spits de treinen er langer over doen dan erbuiten, is compleet onmogelijk te maken.

Reageer