beantwoord

Hoe schoon zijn de treinen nog?

Het is de bedoeling dat ik aanstaande donderdag met mijn moeder op stap ga met de trein.
Het traject dat wij moeten volgen is Sevenum-Eindhoven-Utrecht-Almere.
De vraag is nu hoe erg de situatie in de treinen is voor wat betreft rommel en stank.
En zijn de toiletten bruikbaar of kunnen we daar maar beter ver bij uit de buurt blijven?
We zijn nu dus aan het twijfelen of me misschien toch maar beter met de auto kunnen gaan.
Wie kan ons vertellen hoe het op bovengenoemd traject is?
icon

Beste antwoord door Loes 14 mei 2014, 00:02

Hoi Limburgse,

Ik kan je vertellen dat er in Venlo de schoonmakers gewoon werken en een deel in Eindhoven ook. Voor het traject tussen Utrecht en Almere durf ik geen inschatting te maken, maar ik vind het meevallen op de trajecten tussen Horst Sevenum en Eindhoven en Eindhoven en Utrecht Centraal. Het kan altijd zo zijn dat je pech hebt, maar dit kan ik je dus wel vertellen.

Bekijk origineel

11 reacties

Welkom op het forum Limburgse!

Er is al enkele weken een landelijke schoonmaakstaking gaande. Ook de door ons ingehuurde treinschoonmaakbedrijven als Hago Railservices (HRS) worden hier nog steeds door geraakt. Een deel van hun treinschoonmakers (ca. 40%) staakt nog altijd. Het kan daarom voorkomen dat je trein een stuk viezer is dan je gewend bent. De inzet van ons materieel kan verder van dag tot dag verschillen. Ik kan daarom helaas niet echt inschatten hoe de situatie op het traject Sevenum-Eindhoven-Utrecht-Almere zal zijn. Klik hier voor een topic met meer achtergrondinfo over de staking. Hierin worden ook updates geplaatst.

Wellicht heeft een ander forumlid recentelijk nog gereisd op dit traject en kan hij/zij je wat meer vertellen over de huidige stand van zaken?
Hoi Limburgse,

Ik kan je vertellen dat er in Venlo de schoonmakers gewoon werken en een deel in Eindhoven ook. Voor het traject tussen Utrecht en Almere durf ik geen inschatting te maken, maar ik vind het meevallen op de trajecten tussen Horst Sevenum en Eindhoven en Eindhoven en Utrecht Centraal. Het kan altijd zo zijn dat je pech hebt, maar dit kan ik je dus wel vertellen.
Hoi Loes,
Allereerst heel erg bedankt voor je reactie! En ook wel een beetje opgelucht dat er op het traject dat wij moeten volgen toch wel een beetje schoongemaakt wordt.
Zou je me ook kunnen vertellen of dat schoonmaken dan ook voor de toiletten geldt?
Het evenement waar wij naartoe gaan wordt bezocht door vele vrouwen waarvan er ook heel veel met de trein gaan, en als de toiletten dan niet bruikbaar zijn.....
Hoi Limburgse,

Wat betreft de toiletten kan ik niets garanderen, aangezien deze met water bijgevuld moeten worden, maar ik heb nog geen trein gehad waar alle toiletten van zijn afgesloten. Op de grote stations zijn de openbare toiletten momenteel gratis te gebruiken, dus ik zou persoonlijk gewoon even op een groot station naar de WC gaan, dan ben je niet afhankelijk van de toiletten in de trein, Eindhoven en Utrecht vallen zeker wel onder een groot station.
Limburgse schreef:

Hoi Loes,
Allereerst heel erg bedankt voor je reactie! En ook wel een beetje opgelucht dat er op het traject dat wij moeten volgen toch wel een beetje schoongemaakt wordt.
Zou je me ook kunnen vertellen of dat schoonmaken dan ook voor de toiletten geldt?
Het evenement waar wij naartoe gaan wordt bezocht door vele vrouwen waarvan er ook heel veel met de trein gaan, en als de toiletten dan niet bruikbaar zijn.....

Ik reis zelf ook vanaf Eindhoven en heb gelukkig nog bruikbare toiletten gehad. Heb zelf een blaasprobleem, dus maak vaak gebruik van de toiletten.

Het traject Eindhoven - Utrecht Centraal wordt gereden met dubbeldekkers, die een simpel gat in het toilet hebben. Dus ook al is er geen water bijgevuld en kan je niet spoelen, plassen kan altijd. En schoon?? De meeste toiletten in de treinen zijn (dankzij de vervuilers) niet schoon. Maar ik ben zelf al blij als ik kan plassen, wat viezigheid betreft ben ik inmiddels wel gewend.

Zelf pleit ik voor betaalde toiletten in de trein. Geen garantie voor schone toiletten, maar misschien toch iets minder vies.

Op Eindhoven en Utrecht Centraal zijn goede toiletten. En mocht de nood aan de man zijn, kan je in Den Bosch een tussenstop maken, waar ook normale toiletten zijn.
Helaas, dit las vanmiddag op Twitter: Nieuwe stakers: NS Venlo, hoofdkantoor Essent, ICC (intern. strafhof) en KPN. Dus nu ze in Venlo ook staken, nog meer vieze treinen helaas.
Wij hebben inmiddels het besluit genomen om toch maar met de auto te gaan.
Ik wens alle treinreizigers veel succes en sterkte en hoop dat de staking snel voorbij is.
Ik vind het een slim besluit! Bedankt en veel plezier.
Ik ga bij NS mijn ''vrij'' reizen kaartjes (waar in principe wel voor is betaald) claimen, want wij kunnen absoluut niet reizen zonder een toilet in de trein. Dus zijn deze kaartjes niet te gebruiken.
Reputatie 1
Ik denk dat dat niet gaat lukken. Er zijn namelijk nog wel toiletten in de treinen die werken. Alleen zijn deze niet echt schoon (als ze dat ooit al zijn geweest). Je kan de pech hebben in een trein te zitten waarin geen enkel toilet werkt (een collega van mij heeft dat helaas al meegemaakt) en dan zal je tussendoor moeten stoppen op een station waar toiletten aanwezig zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Het lukt sowieso niet want je hebt als reiziger niet eens recht op een toilet in de trein. In de Sprinters zitten vaak geen toiletten. Als je daar de boel op moet houden, als bejaarde of zwangere vrouw, noemt NS dat: "Comfort passend bij de reisafstand." Vast verzonnen door communicatiewetenschapper die veronderstelt dat treinreizigers debiel zijn. Los van het feit dart de eerste klas stoelen alleen een ander kleurtje bekleding hebben. Geen comfort voor geen geld.
Het goed verzorgen en zonodig legen van de toiletten is een van de zwakste punten van de NS-dienstverlening en nu de schoonmakers staken, wordt dat pijnlijk duidelijk. NS moet weer een sociaal bedrijf worden en geen zaken willen doen met schoonmakers die toch al zwakke werknemers, onvoorstelbaar uitknijpen. Bij de DB gaat dat beter, het is daar sociaal, groen en kostendekkend.
Maar Loespas, ik begrijp je ergernis maar je geld terugvragen op deze basis lijkt me niet realistisch.

Reageer