Voor een wetenschappelijk paper onderzoek ik hoe mensen het liefste worden aangesproken, zonder dat ze daarbij gekwetst worden. Hierbij onderzoek ik onder andere het gebruik van het formele persoonlijk voornaamwoord u ten opzichte van het informele persoonlijk voornaamwoord je/jij. Als deelonderzoek wil ik kijken naar hoe vervoerders hun reizigers aanspreken: is dat met u, of zeggen ze eerder jij?
Ik heb gemerkt dat er op dit gebied grote verschillen zijn tussen internationale vervoerders (NS, Deutsche Bahn, NMBS), maar ook tussen NS en regionale vervoerders in Nederland. Ook zag ik dat NS regelmatig wisselt in de aanspreekvorm: je hoort “u kunt hier overstappen”, je leest “hier kun je overstappen” en op de schermen in de Eurocity Direct word je met u aangesproken, maar op de schermen met reclame of oproepen zoals “gooi je afval in de prullenbak of neem het mee” daarentegen met je.
Graag zou ik erachter komen welke aanspreekvorm de NS tegenover haar reizigers hanteert en wat de keuzes zijn die daaraan ten grondslag liggen. Dit zou mij erg helpen bij mijn onderzoek!