Hoe stil moet je zijn in de stiltecoupé | NS Community
beantwoord

Hoe stil moet je zijn in de stiltecoupé

  • 2 October 2017
  • 83 reacties
  • 38004 Bekeken

Als ik in de stiltecoupé zit, ga ik niet bellen of een gesprek voeren, dat vind ik logisch. Maar een paar dagen geleden zat ik in de stiltecoupé een appje te tikken, en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eigenlijk vond ik het te ver gaan. En ik vroeg me af hoe het zit met deze en andere geluiden. Ik bedoel, als ik verkouden ben, en moet hoesten, mag ik dan niet in de stiltecoupé zitten? Of als ik zit te breien, en iemand ergert zich aan het getik van de breinaalden? Nb dit zijn beide reële voorbeelden, ik brei regelmatig in de trein en ik ben ook wel eens flink verkouden. Er heeft gelukkig nog niemand over geklaagd, dat wel.

De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")
icon

Beste antwoord door Thom 2 October 2017, 11:53

Bekijk origineel

83 reacties

Reputatie 7

Wat maak je zoal mee in de eersteklasse stiltecoupé ? Heb je al last van de bliepjes van een telefoon (daar ging dit topic over) of is er ook in de eerste klasse meer herrie ?

Het meeste last heb ik van mensen die psychische gezondheids problemen belachelijk proberen te maken

Dat geldt zowel in 1e klasse stilte coupé als daar buiten

 

Maar stel nou dat ik een scheet moet laten in de stiltecoupe...is dat dan ook verboden soms?

Grapje hoor. 😳

Alleen zachte windjes, ookal stinken die het hardst 🤢

Badge +3

Volgens https://twitter.com/carlopietersma/status/1231594003956670466 was het niet stil in de coupé, eerder een natte boel denk ik :rofl:

 

Dit is echt erg wat is de mens toch diep gezakt tegenwoordig zeuren om het zeuren .daar heb ik nu last van .

Ik irriteer me vooral aan mensen die gewoon hele gesprekken voeren in de stiltecoupe. Als je er dan iets van zegt, kijken ze je aan van: "lekker boeie, doe ik niets mee." Dan gewoon doorgaan met hun verhaal, dan niet op fluister toon. Iemand tips, begint namelijk heel vervelend te worden. Dit gebeurt bij mij nu op dagelijkse basis.

Reputatie 7
Badge +3

Ik irriteer me vooral aan mensen die gewoon hele gesprekken voeren in de stiltecoupe. Als je er dan iets van zegt, kijken ze je aan van: "lekker boeie, doe ik niets mee." Dan gewoon doorgaan met hun verhaal, dan niet op fluister toon. Iemand tips, begint namelijk heel vervelend te worden. Dit gebeurt bij mij nu op dagelijkse basis.

elders gaan zitten.Mijn ervaring is dat het in gewone coupees vaak stiller is dan in stiltecoupe

Ik ga toch maar even los nu. Want ik ben het spuug en spuugzat dat mensen de regels van de stiltecoupe negeren.

Als je op het balkon staat, en de bordjes leest met de huisregels erop (wat dus blijkbaar heel weinig mensen doen) dan staat er duidelijk dit: In de stilte coupe moet het echt stil zijn.

Dus, stil is stil, en dat is blijkbaar vrij lastig voor bepaalde mensen, en ik wil het niet perse over 1 kam scheren, maar vooral in het westen is dit voor mensen erg lastig.

Ik reis zelf altijd eerste klas, en ga ook altijd in de stiltecoupe zitten, en dit doe ik niet voor niets! Ik wil rust tijdens mijn reizen, zelfs als het druk is in de trein.

Ik plan mijn reis altijd zo dat ik vrijwel nooit in drukke of gemiddeld drukke treinen zit, en als er toch mensen in de stiltecoupe gaan zitten die gaan lopen praten of andere geluiden maken, en er is een andere eerste klasse stiltecoupe in de trein, dan ga ik zelf wel ergens anders zitten.

Maar ik weiger om me aan te passen als er slechts 1 eerste klasse stiltecoupe in de trein is.

Zelfs als het enorm druk is, en mensen moeten staan, dan nog heb ik de neiging om er wat van te zeggen, want in mijn ogen kunnen mensen ook ergens anders gaan staan, en zo niet, pas je dan gewoon aan voor de tijd dat het duurt. Vroeg of laat gaan mensen de trein wel weer uit.

Toch komt het alsnog enorm vaak voor (gelukkig de laatste tijd veel minder als eerst) dat mensen alsnog in de stiltecoupe gaan zitten en dan zeggen, oh het is een stiltecoupe, maar het maakt niet uit.

Als ik dat soort dingen hoor, wacht ik vaak even een paar minuten, want op zich tijdens het installeren in je stoel kun je even moeten praten, maar als dat doorgaat, of als er geluiden worden afgespeeld op de telefoon, of iets dergelijks, dan zeg ik er wel degelijk wat van. Want het moet gewoon stil zijn!

Nog erger is het als ouders met kinderen in de stiltecoupe gaan zitten. Dat is in mijn ogen vragen om problemen, maar dit stukje tekst is alweer veel te lang.

Feit is, dat het gewoon stil dient te zijn in een stiltecoupe, en dus ook niet fluisteren, bliepjes van telefoon of wat dan ook!

Reputatie 7

Er blijkt in Nederland weinig draagvlak voor een stiltecoupé. De grote meerderheid vindt het onzin, ongezellig en is van mening dat zo'n speciale coupé niet in de trein hoort (elke coupé moet als het ware hetzelfde zijn). Toch wordt de stiltecoupé nog altijd door NS aangeboden. Ik vind het persoonlijk fijn en ga daar als ik alleen reis, tijdens een langere reis zitten. Er is al genoeg herrie overal 😁 Soms is het echter stiller in een niet-stiltecoupé. NS laat het aan reizigers over om elkaar op gedrag aan te spreken. Dat doe ik al lang het niet meer (moest dit in het verleden meerdere keren per week doen vanwege hard praten en lachen met elkaar, resultaat vaak irritatie en/of verbale agressie) en ga tegenwoordig zelf verzitten. Voor mij de beste oplossing. 

Reputatie 6

Ik zit wel eens in een stiltecoupé. Misschien niet overal, maar regelmatig piept kreunt en rammelt de trein zelf zeer luidruchtig. De trein overstemt dan het telefoongesprek van iemand die op een meter afstand zit. Dat is in de hele trein zo. Dat rammelen, piepen en kreunen van de trein zijn die geluiden niet storend in een stiltecoupé?? Als men echt stilte wenst zijn oordopjes misschien een oplossing. Hoef je je niet aan anderen te storen. Reizen is in sommige landen nog een sociaal gebeuren, waar men een coupé deelt, en met elkaar praat….. Hier lijkt het wel alsof reizen een straf is en je andere reizigers, al ken je ze al jaren van gezicht, moet vermijden.

Zat gisteren in de trein waar een mevrouw zat te bellen. Op een normale manier gevraagd om op te hangen of haar gesprek ergens anders te voeren. Gewoon lekker door bellen!!! Asoooooo

Even een toevoeging, ik houdt van rust.

Daarom zoek ik juist de stilte op.

Maar vandaag traject Den Haag.

Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.

Het is toch een stilte coupe?

Conducteur zei er niks van.

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

Goed idee.

Reputatie 7
Badge +3

Even een toevoeging, ik houdt van rust.

Daarom zoek ik juist de stilte op.

Maar vandaag traject Den Haag.

Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.

Het is toch een stilte coupe?

Conducteur zei er niks van.

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

Logo erbij met kind+kruis er doorheen, zoals het logo met mobiel+kruis?

 

Reputatie 3

Even een toevoeging, ik houdt van rust.

Daarom zoek ik juist de stilte op.

Maar vandaag traject Den Haag.

Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.

Het is toch een stilte coupe?

Conducteur zei er niks van.

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

En heb je gevraagd aan die moeder of ze stil wilden zijn?

Badge +3

Ik houd van rust
Zoek de stilte op
Afschaffen die stiltecoupé!

🤣

 

Reputatie 7
Badge +3

Even een toevoeging, ik houdt van rust.

Daarom zoek ik juist de stilte op.

Maar vandaag traject Den Haag.

Kwebbelende kinderen, ik dacht domme moeder ook, voed je kinderen eens op.

Het is toch een stilte coupe?

Conducteur zei er niks van.

Misschien de stilte coupe afschaffen?

Heeft totaal geen nut!

 

En heb je gevraagd aan die moeder of ze stil wilden zijn?

Ik heb laatst wel een moeder met druk kind erop geattendeerd dat het een stiltecoupé was in het Nederlands en Engels en op de tekst op de ruit gewezen. Zij sprak buitenlands met haar partner die stukje verderop ging zitten bellen. Beiden reageerden niet.

Reputatie 7

Een stiltecoupé is heerlijk. Maar het blijft een gok of het stil/rustig blijft. Ik zoek dit treingedeelte altijd op. 

Gewoon rustig praten vind ik helemaal niet erg, maar dat kunnen veel mensen niet meer, het is gillen, hard lachen en dan inderdaad de kinderen - vaak erg druk (iets met opvoeding denk ik).

Of je het ermee eens bent of niet, de stiltecoupe bestaat nog altijd en hou daar rekening mee. In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

In Zwitserland en Oostenrijk zag ik ook Familienbereiche in de intercity's. Dáár gaan gezinnen met kinderen zitten. Ook andere reizigers kunnen er zitten, maar weet dan wel wat je kan aantreffen. Een gezellige belevenis. Idee voor NS, maar zal vast hier vast nooit met speciale coupés ingevoerd worden. 

In deze landen reis ik ook graag in de rustzones en die worden niet altijd, maar veelal wél gerespecteerd, in tegenstelling tot bij ons (hier hoor je dan schamper dat je je nergens mee te bemoeien hebt en men zelf wel uitmaakt hoe men zich gedraagt).

Ik las trouwens dat je sinds 2018 bij geluidsoverlast in de rustzone in de Oostenrijkse intercity's (na een eerste waarschuwing) 40 euro boete kunt krijgen (staat in vervoersvoorwaarden ÖBB).

 

 

 

In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is. 

Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE. 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 in de Nederlandse stiltecoupe moet het gewoon stil zijn. Ook zacht praten is niet toegestaan, dat mag wel in de werkcoupe. En wil je gezellig doen dan zoek je de lounge-coupe op.

In Duitsland heb je met in de intercity de Handybereiche en Ruhebereiche - dat is beter dan het begrip “stiltecoupe". Dit impliceert pure stilte, terwijl het belangrijkste voor meesten denk ik eigenlijk “meer rust” is. In het Ruhebereich mag je wel praten, maar graag “sich leise unterhalten”, en is het verzoek om even de coupe uit te gaan als je wil bellen. 

De Duitse intercity is heel wat anders dan een Nederlandse intercity wat eigenlijk een Duitse RE-trein is. 

Door een gescheiden tarief voor IC/ICE enerzijds en regionale treinen anderzijds krijg je in Duitsland een andere type reiziger in de IC/ICE. 

Een Duitse RE-trein is meer vergelijkbaar met een sprinter die af en toe een station overslaat, zoals bijvoorbeeld de sneltrein Zwolle - Enschede. Dat de halteafstanden in de Duitse IC soms groter zijn, is bij een lagere bevolkingsdichtheid niet zo raar. 

Reputatie 3

In Zwitserland en Oostenrijk zag ik ook Familienbereiche in de intercity's. Dáár gaan gezinnen met kinderen zitten. Ook andere reizigers kunnen er zitten, maar weet dan wel wat je kan aantreffen. Een gezellige belevenis. Idee voor NS, maar zal vast hier vast nooit met speciale coupés ingevoerd worden. 

Dat zijn vaak mooie treinen en ik vind dat ook een leuk idee, maar de meeste treinreizigers in Zwitserland zitten zelden tot nooit in een trein met een 'Familienbereich'. Maar een klein deel van de treinen zijn IC's en ook niet alle IC's hebben dit. Ik heb jarenlang in Zwitserland in verschillende plaatsen gewoond en gewerkt en veruit de meeste reizigers doen vrijwel alles met bijvoorbeeld de S-Bahn. Familienbereiche kwam ik eigenlijk alleen tegen bij lange ritten als bijvoorbeeld als ik naar het buitenland ging. 

In Zwitserland bellen mensen ook gewoon in de trein en als je van/naar je werk gaat is het verschrikkelijk druk en vaak een klereherrie omdat treinen ook afgeladen zitten met scholieren en volwassenen vaak ook luide gesprekken hebben. Stiltecoupé's kennen ze alleen in een deel van het 1e klas langafstandsverkeer en dat betreft dus echt maar een fractie van de reizigers. Groot verschil met Nederland is dus dat bellen etc, met uitzondering van een deel van de 1e klas IC's, overal gewoon mag. Stiltecoupé's zoals in Nederland zijn er niet zullen er hoogstwaarschijnlijk ook niet komen.

@Movdh

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.

Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.

Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.

Reputatie 7
Badge +3

@Movdh

Veel mensen hier zijn ooit eens met de ICE naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk geweest of met de IC naar Berlijn en denken sindsdien dan dat die paar treinen representatief zijn voor alle treinen in die landen.

Goed dat je daarom ook eens beschrijft wat de reizigerservaring is van een dagelijkse reiziger met gewone binnenlandse treinen.

Het idee van de stiltecoupe in Nederland is na gelobby ondoordacht ingevoerd. Absolute stilte is veel te rigoureus en er is bij een grote meerderheid van de reizigers ook geen draagvlak voor zo blijkt dagelijks. Misschien maar eindelijk gewoon eens toegeven dat het een mislukt experiment is.

Ik ben het niet met jou eens dat er bij de grote meerderheid van de reizigers geen draagvlak is. Het zijn vaak incidentele reizigers die lak hebben aan de regels van stiltecoupé is mijn ervaring.

Reputatie 7

@Rene74in de Nederlandse stiltecoupe moet het gewoon stil zijn. Ook zacht praten is niet toegestaan, dat mag wel in de werkcoupe. En wil je gezellig doen dan zoek je de lounge-coupe op.

Weet ik maar dat werkt gewoon niet in Nederland in deze opzet. Ik heb het opgegeven nadat ik al talloze keren mensen voorzichtig aangesproken heb de afgelopen jaren met heel wisselend, meestal negatief resultaat. Eerlijk gezegd durf ik sommigen ook niet (meer) aan te spreken, hangt van het gedrag dat ik observeer af.

Hoevaak ik wel niet hoor: stiltecoupe, wat een onzin, we gaan gewoon hier zitten, moeten ze maar zorgen voor langere treinen.

Reageer