beantwoord

Hoe vaak controle in de trein?

  • 14 november 2014
  • 3 reacties
  • 1255 Bekeken

Reputatie 1
Ik reis dagelijks van Leiden naar Enkhuizen heen en weer, een treinreis van ruim 30 + 45 minuten, het komt regelmatig(vaker niet dan wel) voor dat ik geen conducteur zie (anders dan deur open/dicht). Nu vraag ik me af, hoe vaak dient een conducteur te controleren?

Persoonlijk zou ik het fijn vinden dat ik minstens ieder half uur een conducteur voorbij zie komen, weet ik in ieder geval dat hij/zij zicht heeft op wat er in de trein gebeurt en dat als ik vragen/problemen heb hij/zij er voor mij is.
icon

Beste antwoord door Loes 14 november 2014, 20:11

Ik reis dagelijks van Leiden naar Enkhuizen heen en weer, een treinreis van ruim 30 + 45 minuten, het komt regelmatig(vaker niet dan wel) voor dat ik geen conducteur zie (anders dan deur open/dicht). Nu vraag ik me af, hoe vaak dient een conducteur te controleren?

Persoonlijk zou ik het fijn vinden dat ik minstens ieder half uur een conducteur voorbij zie komen, weet ik in ieder geval dat hij/zij zicht heeft op wat er in de trein gebeurt en dat als ik vragen/problemen heb hij/zij er voor mij is.


Hoi ConradM,

Vervelend dat je het gevoel heeft dat er bijna geen controle is of dat je geen conducteur (HC) ziet. Ik kan helaas niet voor al mijn collega's spreken, maar ga toch een poging wagen om een en ander uit te leggen.

De taken die een HC heeft, valt de kaartcontrole onder, buiten alle werkzaamheden die wij hebben. Dit heb ik in dit topic ooit beschreven.
Wij worden wel geacht eens in de 35 - 40 minuten door de reiziger gezien te worden, de zogeheten trefkans HC in de trein. Het lastige van deze trefkans is dat wij zelf moeten bekijken hoe we ons werk indelen, gaan we controleren of gaan we vragen beantwoorden of een combinatie van beiden. Soms heb ik de tijd ook echt niet in de gaten en heb ik er ook niet aan voldaan overigens.
Terugkomend op dit traject, Enkhuizen naar Amsterdam Sloterdijk, de trein begint in Enkhuizen (helaas heb ik deze trein zelden), dus ik ben niet op de hoogte van de drukte en de problemen op dit traject. Problemen bedoel ik mee dat we tijdens controle op onregelmatigheden stuiten. Die nemen veel tijd in namelijk.
Van Amsterdam Sloterdijk naar Leiden Centraal is een druk traject en ook hier kan ik geen antwoord op geven. Het is op deze lijn mogelijk dat de collega HC net daarvoor door zijn trein is gegaan en alweer bezig is, maar dat je hem niet tegenkomt, door de controle en de problemen daaromheen.
Ik kan me goed voorstellen dat het fijn is elk half uur een HC te zien en daar streven wij ook echt naar, deze rondetijden worden gewoon gemeten. Door het feit ook dat we vaak alleen op de trein zitten, is het ook lastig om juiste keuzes te maken om elke reiziger elk half uur te zien. Zijn we met meer, dan is het een stuk makkelijker om dit te realiseren.
Ik hoop dat je betere ervaringen gaat krijgen op je traject, ik heb helaas geen sluitende antwoorden, alleen dat we het dus zelf mogen indelen en dat we wel degelijk richtlijnen hebben hoe vaak een reiziger ons moet treffen.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 1
Vervelend dat je het gevoel heeft dat er bijna geen controle is of dat je geen conducteur (HC) ziet. Ik kan helaas niet voor al mijn collega's spreken, maar ga toch een poging wagen om een en ander uit te leggen.

Bedankt voor je uitleg, de theoretische trefkans van eens in de 35-45 minuten komt ongeveer overeen met wat ik persoonlijk had verwacht/wens. Ik snap dat een conducteur meer doet dan alleen kaartjes knippen en dat het zo nu en dan (sommige trajecten waarschijnlijk wat vaker dan andere) wel eens behoorlijk tegen kan zitten. Op de tijden dat ik reis tussen Enkhuizen en Sloterdijk zit de trein nieteens half vol, ik heb ook niet het idee dat dit het meest problematische traject is en de reis duurt ruim 45 min. Dus de trefkans zou voor zover ik het in kan schatten erg hoog moeten zijn. In de praktijk blijkt dit helaas niet zo, het gaat eerder richting de 50%
Voor het traject Leiden-Sloterdijk, wat aanmerkelijk drukker is, ligt de trefkans nog veel lager, als ik daar twee keer in de week een conducteur tref is het veel.

PS wat ik je wel mee wilt geven is dat ik (in vergelijking met 10 jaar terug) steeds meer vriendelijke, zeer klantgerichte conducteurs, zeer capabele conducteurs tegen kom. Dus als de NS het voor elkaar zou krijgen dat jullie nog iets meer ruimte krijgen om 'aanwezig' te zijn ben ik helemaal tevreden :D


.
Welkom op het forum ConradM!

Loes heeft je al van uitleg uit de praktijk voorzien, waarvoor dank. :)

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Ik reis dagelijks van Leiden naar Enkhuizen heen en weer, een treinreis van ruim 30 + 45 minuten, het komt regelmatig(vaker niet dan wel) voor dat ik geen conducteur zie (anders dan deur open/dicht). Nu vraag ik me af, hoe vaak dient een conducteur te controleren?

Persoonlijk zou ik het fijn vinden dat ik minstens ieder half uur een conducteur voorbij zie komen, weet ik in ieder geval dat hij/zij zicht heeft op wat er in de trein gebeurt en dat als ik vragen/problemen heb hij/zij er voor mij is.


Hoi ConradM,

Vervelend dat je het gevoel heeft dat er bijna geen controle is of dat je geen conducteur (HC) ziet. Ik kan helaas niet voor al mijn collega's spreken, maar ga toch een poging wagen om een en ander uit te leggen.

De taken die een HC heeft, valt de kaartcontrole onder, buiten alle werkzaamheden die wij hebben. Dit heb ik in dit topic ooit beschreven.
Wij worden wel geacht eens in de 35 - 40 minuten door de reiziger gezien te worden, de zogeheten trefkans HC in de trein. Het lastige van deze trefkans is dat wij zelf moeten bekijken hoe we ons werk indelen, gaan we controleren of gaan we vragen beantwoorden of een combinatie van beiden. Soms heb ik de tijd ook echt niet in de gaten en heb ik er ook niet aan voldaan overigens.
Terugkomend op dit traject, Enkhuizen naar Amsterdam Sloterdijk, de trein begint in Enkhuizen (helaas heb ik deze trein zelden), dus ik ben niet op de hoogte van de drukte en de problemen op dit traject. Problemen bedoel ik mee dat we tijdens controle op onregelmatigheden stuiten. Die nemen veel tijd in namelijk.
Van Amsterdam Sloterdijk naar Leiden Centraal is een druk traject en ook hier kan ik geen antwoord op geven. Het is op deze lijn mogelijk dat de collega HC net daarvoor door zijn trein is gegaan en alweer bezig is, maar dat je hem niet tegenkomt, door de controle en de problemen daaromheen.
Ik kan me goed voorstellen dat het fijn is elk half uur een HC te zien en daar streven wij ook echt naar, deze rondetijden worden gewoon gemeten. Door het feit ook dat we vaak alleen op de trein zitten, is het ook lastig om juiste keuzes te maken om elke reiziger elk half uur te zien. Zijn we met meer, dan is het een stuk makkelijker om dit te realiseren.
Ik hoop dat je betere ervaringen gaat krijgen op je traject, ik heb helaas geen sluitende antwoorden, alleen dat we het dus zelf mogen indelen en dat we wel degelijk richtlijnen hebben hoe vaak een reiziger ons moet treffen.

Reageer