beantwoord

Hoe vaak controleert een conducteur?

• 5 december 2014
  • 40 reacties
  • 6514 Bekeken

Ik reis iedere dag van bovenkarspel naar sloterdijk, om rustig te kunnen zitten en werken heb ik een 1e klas kaart, kosten 5000 euro per jaar.
Van rustig kunnen werken komt niets, iedere dag zitten er scholieren en anderen die geen kaart hebben in de 1e klas coupe, wat me bijzonder irriteert dat ik bijna geen conducteur zie, vandaag op de dag af heb ik vier weken niemand gezien.
Kunt u er aub voor zorgen dat er controle is, ik betaal niet voor niets zoveel geld en voel me benadeeld.

Rinus Zoetebier
icon

Beste antwoord door Jan NS 6 december 2014, 10:18

Goed dat je ons hebt gevonden Rinus. Heel begrijpelijk dat je graag van de rust en het comfort van de eerste klas wilt genieten als je daar ook voor betaalt. Conducteurs hebben naast de kaartcontrole nog andere taken, het is dus goed mogelijk dat je niet elke treinrit een conducteur ziet. Ik hoop dat je in de toekomst vaker een conducteur treft. Ik heb de naam van je topic aangepast en verplaatst naar 'In de trein'.
Bekijk origineel

40 reacties

Goed dat je ons hebt gevonden Rinus. Heel begrijpelijk dat je graag van de rust en het comfort van de eerste klas wilt genieten als je daar ook voor betaalt. Conducteurs hebben naast de kaartcontrole nog andere taken, het is dus goed mogelijk dat je niet elke treinrit een conducteur ziet. Ik hoop dat je in de toekomst vaker een conducteur treft. Ik heb de naam van je topic aangepast en verplaatst naar 'In de trein'.
Volgens mij luidt de vraag: "Kunt u ervoor zorgen dat er meer controle is?"
Vervolgens heeft Jan het topic gewijzigd zodat er een tweede vraag is toegevoegd: "Hoe vaak controleert een conducteur?"
"Ik hoop dat je vaker een conducteur treft" lijkt me nauwelijks een antwoord op de eerste vraag, de tweede vraag komt überhaupt niet aan de orde in de reactie van Jan. Het is me daarom niet helemaal duidelijk waarom hij van mening is de vraag te hebben beantwoord.
Reputatie 1
Tussen Hoorn en Amsterdam sloterdijk zit 25 min zonder stop, mooie gelegenheid om te controleren.

Ik hoop dat morgen de zon schijnt. En ik hoop ook dat er nog een normaal antwoord komt dat vervolgens gemarkeerd wordt als beste antwoord.
Reputatie 6
Tussen Hoorn en Amsterdam sloterdijk zit 25 min zonder stop, mooie gelegenheid om te controleren.
Waarschijnlijk hebben de conducteurs hier geen tijd voor, ze zijn immers al bijna overwerkt door de drukke andere werkzaamheden als we de vakbonden mogen geloven.
Om het nog maar eens uit te leggen: de belangrijkste taak van de conducteur is het garanderen van de veiligheid. Normaliter is dat overigens een activiteit die vaak bij voorkeur in de 1e klasse plaatsvindt, maar wellicht dat het daar op dit traject te druk is en dat de veiligheid beter in de achteroplopende cabine kan worden garandeerd. Of misschien heeft de machinist wel hulp nodig bij het waarnemen van de seinen, dat wil ook nog wel eens voorkomen.

Kortom: controleren is slechts een van de vele taken van de conducteur en waarschijnlijk zijn er Gegronde Redenen aan te wijzen waarom deze daar niet aan toekomt in die 25 minuten.
Een conducteur behoort eens in de 40 minuten door de trein te gaan. Dit hoeft geen controle ronde te zijn.
Is het echter dermate druk in de trein, dan kan het zijn dat een controle ronde langer duurt dan die periode. Ook is het soms zo druk dat er simpelweg niet door de trein gegaan kán worden.

Veiligheid is inderdaad prio nummer 1.

In veel treinstellen is de cabine de werkplek voor personeel. Oa voor de administratie. Soms zit men echter tussen de reizigers om de zichtbaarheid te vergroten.

Kort gezegd, bij een normale trein zou u, als u minimaal 40 minuten in de trein zit, ieg 1 keer een conducteur een controle of service ronde moeten zien doen.
Dat niet iedere reis controle plaatsvind door drukte of andere zaken geloof ik meteen, ik heb daarom expres een periode van vier weken bijgehouden, in vier weken tijd op verschillende tijdstippen (ook rustige treinen) op de heenweg drie keer op de terugweg niet een keer en dat gaat er bij mij niet in.

Dat is het wel, maar als je twee treinstellen bij je hebt en je zit als conducteur toevallig in het andere treinstel dan de reiziger zit, dan kan je moeilijk tijdens die 25 minuten beide treinstellen controleren (helaas werken we niet meer met de doorloopkop). Ik heb even gekeken naar de treinsamenstellingen en ik zie dat er geregeld met twee treinstellen wordt gereden. Neemt nog steeds niet weg natuurlijk dat rinus blijkbaar in 1 maand tijd bijna geen controle heeft gehad of dat hij geen conducteur heeft gezien.
Eerlijk gezegd herken ik de frequentie van gemiddeld eens per 40 minuten ook totaal niet. Ik denk dat gemiddeld eens in de anderhalf uur een conducteur treffen in de trein dichter in de buurt van de werkelijkheid komt.

edit: Of telt het dubbel als twee conducteurs samen een ronde lopen?
Reputatie 3
Badge
Ik reis dagelijks op en neer van Haarlem naar Den Haag Centraal. Tien maal in de week een rit van 33 minuten, in totaal 330 minuten. Ik denk dat ik zo'n twee- à driemaal in de week gecontroleerd word; dus gemiddeld eens in de 110 à 165 minuten. Voor een gemiddelde van eens in de 40 minuten zou ik acht van de tien keer een HC moeten zien, wat zeker niet het geval is.
Misschien zou het een idee zijn als we dit met een aantal mensen eens in een periode van een maand zouden bijhouden: traject, tijdstip en HC gezien voor serviceronde, HC gezien voor controle of HC helemaal niet gezien. Zou wel eens hele nuttige informatie kunnen opleveren.

En nee, het is niet mijn bedoeling hiermee de HC's aan de schandpaal te nagelen, want er kunnen heel veel redenen zijn waarom een conducteur niet aan een rondje toekomst. Maar NS zou ook die redenen moeten willen kennen, want dan kunnen ze er iets aan doen. Als het te druk is voor de HC, zet er dan een extra controleur bij. Als er te veel administratie is voor de HC na het uitschrijven van UvB's of het melden van onregelmatigheden, zorg dan dat die administratie afneemt. Als het te veel moeite kost om informatie te geven aan de reizigers, zorg dan dat de HC's actuele informatie hebben. Et cetera, et cetera.
Reputatie 1
Op dit forum krijg je zelden een bruikbaar antwoord. Doorgaans heeft het antwoord van een moderator de strekking 'Vervelend voor je, maar we kunnen er niks aan doen omdat [slap excuus]. We kunnen niks voor je doen, maar we hopen van harte dat het volgende keer beter gaat'.
Reputatie 1

Misschien zou het een idee zijn als we dit met een aantal mensen eens in een periode van een maand zouden bijhouden: traject, tijdstip en HC gezien voor serviceronde, HC gezien voor controle of HC helemaal niet gezien. Zou wel eens hele nuttige informatie kunnen opleveren.

En nee, het is niet mijn bedoeling hiermee de HC's aan de schandpaal te nagelen, want er kunnen heel veel redenen zijn waarom een conducteur niet aan een rondje toekomst. Maar NS zou ook die redenen moeten willen kennen, want dan kunnen ze er iets aan doen. Als het te druk is voor de HC, zet er dan een extra controleur bij. Als er te veel administratie is voor de HC na het uitschrijven van UvB's of het melden van onregelmatigheden, zorg dan dat die administratie afneemt. Als het te veel moeite kost om informatie te geven aan de reizigers, zorg dan dat de HC's actuele informatie hebben. Et cetera, et cetera.

Dit is inderdaad de juiste benadering, Ik geloof zeker dat een heel deel van de HC's echt wel hun uiterste best doen om hun werk zo goed mogelijk te doen. Echter de eens in 40min norm halen ze op mijn traject ect niet (3xp wk Leiden-Enkhuizen vv). Ik zal eens gaan turven.
Het probleem van de vraagsteller is heel herkenbaar. Ook ik heb een 1e-klasabonnement en ik forens tussen Schiedam en Den Haag (Centraal of Laan van NOI). Er wordt op dit traject in de spits vrijwel nooit gecontroleerd en er wordt in de eerste klasse structureel zwartgereden door grote groepen mensen. De afgelopen vijf maanden ben ik twee keer gecontroleerd en een keer was er een dappere conductrice die dreigde de eerste klasse te gaan controleren en boetes uit te schrijven voor reizigers zonder eersteklasvervoersbewijs. Meer dan de helft van de passagiers stond op. Voor mij was de maat vol toen een groep studenten plaatsnam in de eerste klasse en een van hen pontificaal uitriep: "ik begrijp niet dat er mensen zijn die níet eerste klas gaan zitten". Hierop heb ik een klacht ingediend, die NS overigens zeer orwelliaans klantvraag noemt. Het antwoord luidde "Ik ga uw melding doorgeven aan de desbetreffende afdeling en vertrouw erop dat hier spoedig anders in de toekomst iets aan gedaan wordt"

Het is stuitend dat NS zich helemaal niets gelegen laat liggen aan hun meestbetalende klanten. Ik betaal duizenden euro's voor het recht om in de spits te reizen en het comfort en de grotere zitplaatsgarantie van de eerste klas. Ik had echter net zo goed een tweedeklasabonnement kunnen nemen.

Drukte is geen argument om niet te controleren. Ik word in de tram of Randstadrail zeer regelmatig gecontroleerd, ook op het toppunt van de spits in tjokvolle wagens. Dan stapt er een club van een man of vijf, zes controleurs in die binnen een paar minuten de hele tram hebben gecontroleerd. Wat de HTM kan tussen haltes Den Haag Centraal en Ternoot kan NS ook tussen Delft en Hollands Spoor. En zeker tussen Hoorn en Sloterdijk. En dan niet de zwartrijders naar de tweede klasse sturen, maar gewoon boetes uitschrijven. Als dat maar vaak genoeg gebeurt is de lol er snel vanaf.
Reputatie 1
Inderdaad, ik snap dat een enkele HC in een overvolle trein niet veel kan beginnen, maar laten ze dan in ieder geval als het wat rustiger is duidelijk aanwezig zijn en zet daarnaast in de spits mobiele teams in die zonder pardon de hele trein uitkammen, lijkt me op sommige trajecten een lucratieve bezigheid.

Persoonlijk reis ik 2e klas omdat de kosten/baten van een upgrade niet interessant zijn (Ledn-Ekz om 6:42 is erg rustig, en Ekz-ASS is 's middags ook heel goed te doen) maar ik kan me voorstellen dat als het drukker zou zijn op mijn traject dat ik ook zou upgraden naar een 1e klas om zo wat extra te kunnen werken. Het lijkt me erg vervelend als er dan mensen zijn die de (duur betaalde) rust zonder geldig kaartje komen verstoren.
tatatatataaaa! er leest hier iemand mee denk ik, na bijna 4,5 week...controle!
Reputatie 1
Inderdaad, vandaag opeens al 3x gecontroleerd!!!
Het moet niet gekker worden! Ook ik heb vandaag controle gehad!
Ik deze week nog niet.
Reputatie 3
Badge
Ik heb in vier reizen tweemaal een HC voor controle, en eenmaal een HC voor service gezien.

Ik houd het verder bij, want het is toch interessant om te zien hoe zich dit ontwikkelt.
Reputatie 1
De score van deze week en voor mijn gevoel was het een 'goede week'. 's Ochtend slechts een keer gecontroleerd, 's middags terug uit Enkhuizen 3 uit 3 keer. Maar gemiddeld komt dit toch net onder de 1 op 100 minuten.

Ochtend Leiden Amsterdam Sloterdijk 0 84
Amsterdam Sloterdijk Enkhuizen 1 159

Avond Enkhuizen Amsterdam Sloterdijk 3 159
Amsterdam Sloterdijk Leiden 1 84
Grand Total 5 486
Reputatie 1
Badge
ALS er 2 treinstellen zijn, zouden er ook tenminste 2 conducteurs moeten zijn.
Kan iemand me nou eens vertellen (loes??) wat dan al die blijkbaar zo enorm tijdvretende ''andere werkzaamheden'' zijn die conducteurs moeten verrichten tijdens de treinrit? Ik weet van niets anders als ruwweg melden hoe vol die trein is. of valt babbalen met collega's in de 1e klas over hoe zwaar het werk wel niet is en dat het tijd wordt voor eens lekker staken tegen de uitzuigersbaas daar ook onder?
Op langere ritten, zoals bvb Ams-Maastricht, wordt vaak van personeel gewisseld onderweg-na werkbegin doen zij dan een ronde, maar dat is wel genoeg-voor de rest van de 2 uur rit.
Maar meestal reis ik nogal vroeg-en ik weet ook dat met halfbezopen jongelui en de gangbare NL mentaliteit tegen uniformdragers het 's avonds heel anders kan liggen.
Reputatie 6
De belangrijkste taak van de conducteur is het garanderen van de veiligheid.
Het kan daarom voorkomen dat er geen tijd meer is om andere werkzaamheden van minder belang uit te voeren, zoals het controleren van vervoerbewijzen en het informeren van reizigers.
Hoi srt,

Ons beroep is vaak hollen en stilstaan. Iedereen weet dat de HC verantwoordelijk is voor het vertrekproces en dat hij of zij de gastheer of gastvrouw op de trein is. Wij hebben verschillende taken, die we vooraf moeten realiseren, denk aan portofooncontact machinist, controle koersrollen, OBIS schermen in de trein, CTA bakken, overzicht van de trein voor vertrek, al het personeel aanwezig, eventuele wijzigingen door verstoringen (denk aan andere route) en we staan bij elke stop op het perron (als het regent sta ik ook langer in de trein dan erbuiten overigens) en aan welke regels moeten we voldoen.
Tijdens de rit mogen wij onze taken zelf indelen, wel volgens een handboek natuurlijk. Er is afgesproken dat een reiziger elke 40 minuten een HC moet zien. Helaas is dat vaak niet haalbaar, want bij controle in een drukke trein en veel problemen wordt er van ons verwacht om snel om te schakelen.
Tijdens controle- of een serviceronde stuit je geregeld op ongeregeldheden, denk aan reizigers zonder vervoersbewijs, geen geldige check-in, verkeerde trein gestapt, verslapen, in eerste klas met 2e klas kaart en voorbij aan bestemmingstation, geen stilte in de stiltecoupe door praters en bellers, voeten op de bank, van alles wat dus officieel niet mag. Denk ook aan fietsen die worden meegenomen in de spits, wat niet is toegestaan. Op het moment dat wij gaan aanspreken op gedrag, dan zijn wij erg op ons hoede. Hoe ontwikkelt de situatie zich, is er sprake van agressie (emotioneel komt het vaakst voor, deze is niet tegen ons gericht als persoon) en hoe krijgen we de situatie weer rustig. Dit is wel bekend bij de meeste reizigers.
Verder zijn we ook de EHBO-er aan boord, als een reiziger EHBO nodig heeft, blijft de rest liggen, we kijken verder naar defecten in de trein en melden die door, geldt ook voor vuiligheid, we worden geregeld gebeld dat we een minder validen mee krijgen, onze taak is om op te letten dat deze minder valide reiziger erin en eruit wordt gehaald door collega's, anders is het actie ondernemen. Ook worden we gebeld als een reiziger iets in de trein heeft laten liggen, een zogenaamde zoekopdracht of we krijgen gevonden goed overhandigt van een eerlijke reiziger. Bij gevonden goed komt weer administratieve taken bij kijken, net als het uitschrijven van UVB of processen verbaal.
Ook een overvolle trein melden hoort erbij, dan zijn we alleen maar bezig of we nog veilig kunnen rijden en in overleg met mcn met welke snelheid. Bij een calamiteit, kan er nog door de trein gekomen worden om bij reizigers te komen, is het wel verantwoord om te rijden in bepaalde temperaturen.
Een ander stuk komt als er iets buiten de trein gebeurd. Aanrijding of persoon langs het spoor, overwegstoring, schouwopdracht mcn (wij weten niet wat de situatie gaat brengen) en al dat soort situaties.

Ons vak wordt vaak niet goed ingeschat door buitenstaanders, door het elke keer moeten schakelen van situatie. De een reageert emotioneel, de ander agressief. Tijdens het werk staan we ook de gehele dag op een trilplaat, elke keer ons evenwicht houden en bedenken hoe we ons lichaam kunnen sparen en toch er zijn voor de reizigers. Wij kunnen iet altijd even naar de wc als we willen, soms zit je 3 uur achtereen op een trein zonder toilet. Soms stranden wij met een trein op een station, waarbij het treinpersoneel bi de trein moet blijven en dan sta je reizigers weer te woord. De meeste blijven correct, sommige laten hun emoties op ons botvieren en wij moeten maar correct blijven naar reizigers.
Tijdens een dienst kan het voorkomen dat wij onze dienst niet kunnen vervolgen en ineens andere treinen op worden gestuurd. Pauzes gaan dan vaak verloren en de belangrijkste is toch dat je een plaspauze kunt inlassen.

Het aantal HC op een trein staat vastgelegd in regelgeving, daar kunnen wij weinig aan veranderen, net als regels die ILT ons oplegt en ons ook op controleert. Dat reizigers vaak zeggen dat ze de HC bij de MCN zien is echt een fabel. Het kan voorkomen (denk aan een bijna aanrijding en de MCN vraagt de HC dan voorin), want als we het gewoon zomaar doen, kan het allebei onze baankosten. Als we uit cabines komen, zal het vaak uit onbemande cabines zijn, waar een collega zit, die misschien iets ergs heeft meegemaakt en die geven we dan ook aandacht, net als we een reiziger die aandacht zouden geven.

Voor ik HC werd, heb ik dit beroep echt onderschat. Ik dacht er zelf ook veel te gemakkelijk over en nu weet ik wat het inhoud. Vandaar dat het erg lastig is om een buitenstaander te vertellen waar de zwaarte vandaan komt. Het elke keer moeten afwegen van situaties en welke beslissingen te nemen, maakt het niet gemakkelijk en de werkplek zelf, het is vergelijkbaar met een trilplaat.

Ik hoop toch weer wat duidelijkheid te hebben kunnen geven.
Reputatie 6
Dat reizigers vaak zeggen dat ze de HC bij de MCN zien is echt een fabel.
Het is een fabel dat dit een fabel is. Ik zie het nog steeds regelmatig gebeuren dat de hc in normale omstandigheden na het sleutelen de veiligheid bij de machinist gaat garanderen. Ik denk dat ik het in het vervolg maar gewoon iedere keer ga melden hier, met tijd, datum en treinnummer.
Dat reizigers vaak zeggen dat ze de HC bij de MCN zien is echt een fabel.
Het is een fabel dat dit een fabel is. Ik zie het nog steeds regelmatig gebeuren dat de hc in normale omstandigheden na het sleutelen de veiligheid bij de machinist gaat garanderen. Ik denk dat ik het in het vervolg maar gewoon iedere keer ga melden hier, met tijd, datum en treinnummer.

Je zou de conducteur zelf er ook eerst op aan kunnen spreken. Dat lijkt me effectiever dan het via het hoofdkantoor van NS te spelen.

Ik heb zelf ook de indruk dat het weliswaar verboden is voor de conducteur om zonder reden in de bediende cabine te verblijven, maar dat het in praktijk zo gewoon is dat het zelfs als niet-collegiaal wordt ervaren als de machinist de conducteur de toegang zou weigeren tot de bediende cabine.

Reageer