beantwoord

Hoe vaak controleert een conducteur?

• 5 december 2014
  • 40 reacties
  • 6506 Bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 3
Badge
Dinsdagavond kon ik nog melden dat ik in twee dagen Hlm-Gvc op en neer twee keer een HC had gezien voor controle en eenmaal voor service. Dat was ongeveer eens in de veertig minuten.

In de drie daaropvolgende dagen zijn de HC's voor mij zorgvuldig verborgen gebleven. Zodat ik nu zit op driemaal een HC op 330 minuten treinen, ofwel eens in de honderdtien minuten.

Waarbij ik moet opmerken dat ik doorgaans net na het hoogtepunt van de spits reis, en de trein dan ook nooit overdreven druk is.

Ik heb zelf ook de indruk dat het weliswaar verboden is voor de conducteur om zonder reden in de bediende cabine te verblijven, maar dat het in praktijk zo gewoon is dat het zelfs als niet-collegiaal wordt ervaren als de machinist de conducteur de toegang zou weigeren tot de bediende cabine.

Het verblijf van een HC bij een MCN is gewoonweg verboden, echter er zijn legale omstandigheden dat het wel mag.

Bijvoorbeeld als de MCN zich niet goed voelt, een bijna aanrijding heeft gehad, de dodeman is defect, bij stilstand van de trein.

Ik ga geregeld naar mijn MCN toe als we voor een rood sein staan. Ik vind persoonlijk overleg beter dan alles over de porto te gaan roepen. Er zijn dus situaties denkbaar dat de HC voorin bij de MCN moet zijn en dan zijn de reizigers er helaas de dupe van.
Vroeger was het inderdaad heel normaal om als HC bij de MCN te gaan zitten, vandaar dat je daar gelijk in hebt, dat de een de ander niet wil verbieden. Toch moet dit onderwerp met zorg worden behandeld, de HC aanspreken geeft direct duidelijkheid. Ik krijg ook wel eens het verwijt dat ik uit de cabine kom, dat ik bij de MCN zat, terwijl ik uit een onbemande cabine kwam. Hoe dan ook, als wij gesnapt worden, heb je veel uit te leggen en het kan je baan kosten en dat heb ik er echt niet voor over. Hoe mijn collega's daar over denken is hun zaak, ik ben juist blij met mijn baan.
@Loes

De recentste keer dat ik het zag, gebeurde er het volgende:

HC sluit de deuren van een SGM, staand bij de voorste deuropening. Via de porto: "Meester van (nummer), de deuren zijn gesloten". De trein gaat rijden. De HC kijkt eens om zich heen, opent dan de deur van de bediende cabine. "Meester, mag ik binnenkomen?" - "Joeh." De conducteur verdwijnt in de bediende cabine.

Het leek er dus sterk op dat het initiatief om de bediende cabine in te gaan van de HC kwam en dat er geen sprake van was dat de machinist de HC om assistentie had gevraagd. Toch gaf de machinist totaal geen blijk van afkeuring van het strafbare voorstel dat de HC deed: Het was een achteloze instemming.
@Pe_pe

Ik ga het niet ontkennen, want ik weet ook wel dat het gebeurd. Ik keur het af, je zet namelijk niet alleen je eigen baan op het spel. Wat je ook al aangaf, het is lastig nee zeggen tegen je collega. Als je ooit al bijna je baan kwijt bent geraakt door zoiets, is het veel gemakkelijker.
Reputatie 1
Loes,

Dank je voor je eerlijke, oprechte en vooral duidelijke antwoorden. Ik snap dat het voor jullie (HC's) soms lastig is om alle werkzaamheden te combineren.

Maar het zou toch zo moeten dat als de NS stelt ' eens in de 40 minuten' dat de personele bezetting en het takenpakket zo zou moeten zijn dat dit ook reëel haalbaar zou moeten zijn. Bijvoorbeeld door inzet van mobiele teams voor de controle op zwart rijden (tijdens de spits). Vaak blijkt dat als de trein wat voller is het voor jullie lastig is om daadkrachtig te controleren. Hierdoor is hoogstwaarschijnlijk het percentage zwart rijders het hoogst.
De conducteurs kan je weinig verwijten. Het ligt meer aan de NS die hier op bezuinigt.
Als er 2 treinstellen zijn, moet je min 2 conducteurs hebben. 1 conducteur kan dat nooit aan natuurlijk.

Daarentegen zie je savonds vaak dat conducteurs ook wel een zekere angst hebben om zichtbaar te zijn en die kan ik me ook heel goed voorstellen.
Reputatie 1
Even de stand voor wk51: 2x gecontroleerd bij een totale reistijd van 8:29 uur dis is dus eens in de 254.5 minuten. waarbij ik wel aan moet merken dat ik 2x een HC voorbij heb zien rennen (was geen ronde, was echt omdat hij/zij aan de andere kant van de trein moest zijn) en dat bij een van de 2 controles de HC ook buiten de controle ronde om goed aanwezig was.
Een maand of wat geleden heb ik een vergelijkbare klacht over het traject Zaandam - Asd Centraal vv op dit forum gepost. In bijna 20 jaar treinforensen ben ik daar namelijk nog nooit gecontroleerd in de 1e klas. Door omstandigheden reis ik pas half januari weer op dit traject. Ik ga het daarna ook bijhouden en posten hier.
Mijn oplossing is overigens controle op dit traject niet op het bordje van de conducteurs te leggen. Paar keer per dag een vliegend team erop en keihard bonnen uitschrijven of bij niet kunnen legitimeren in de boeien slaan en de kwestie is opgelost. Mooi voor dumpert ook.
Beste mensen - ik heb me de afgelopen tijd zitten ergeren aan het gebrek aan controle, en ik dacht "laat ik er eens iets op het NS forum over posten", en ongelooflijk, maar ik stuit op dit zeer actuele draadje.

Ik woon in het buitenland en gebruik de trein alleen op bezoek in Nederland. Dat is steevast het traject Schiphol Roosendaal, duur 1.5 uur, zonder overstap. Het is me gaan opvallen dat ik nooit gecontroleerd werd. Ik ben toen gaan terugrekenen en heb dit traject 9 maal gereden sinds 1 juli (toen de OV chipkaart mij verplicht door de strot werd geduwd). Nooit controle. Ik heb ik Nederland gestudeerd 5 jaar geleden, en ik herinner me dat ik toen per dag wel 2 tot soms wel 4x gecontroleerd werd.

Loes, en alle andere conducteurs, ik neem jullie niets kwalijk, en het kan me niet schelen of je bij de machinist zit of niet, en ik snap ook dat je deuren moet openen, veiligheid etc. Maar het feit is gewoon dat als er niet meer gecontroleerd wordt, er dus gewoon te weinig conducteurs zijn. Ik ben mijn laatste rit zodanig pissig geworden (figuurlijk gesproken) dat ik de trein ben doorgelopen om de conducteur te vragen hoe het zat. Wat denk je, nergens iemand te vinden.

Wat het echte pijnpunt is, is dat de NS jaar op jaar de treinkaartjes 5 a 10 procent duurder maakt (ik zal het zo na 1 januari wel weer zien), en vervolgens conducteurs ontstlaat of laat afvloeien, wat dan ook, er zijn er niet genoeg. Het gaat mij om het grote plaatje. De OV chipkaart werd ingevoerd voor meer efficiency, conducteurs kunnen zich meer richten op service, maar blijkt gewoon te zijn ingevoerd om conducteurs te kunnen ontslaan. Niks betere service. Ordinaire bezuinigen door de NS. En de NS is nou sowieso al niet bepaalde de organisatie met heel veel krediet. En conducteurs van Nederland, waarom zouden jullie de NS nog de hand boven het hoofd houden en dit beleid verdedigen als het uiteindelijk gewoon over je eigen rug gaat. Jullie zijn het die ontslagen worden en met een steeds hogere werkdruk geconfronteerd.

Tegen alle mensen die zeggen "zwartrijders keihard aanpakken", vliegende controles etcetera, achter de tralies, ja, in een ideaal scenario doe je dat. Ik lees ook dat mensen toch een kaartje kopen omdat ze vinden dat ze anders voor schut staan. Maar een komt een punt waarop deze situatie zich omkeert en je gewoon een sukkel bent als je nog wel een kaartje koopt. Het idee van zwartrijverzekeringen is dan niet meer ver weg.

Mijn ogen vielen open toen ik dit draadje zag. Het is dus iets wat heel veel mensen opvalt. Een trend dus. En als het een trend is, betekent dat gewoon dat er bij de NS beleidsbeslissingen zijn genomen om hier gewoon op te bezuinigen. Als de NS niet meer controleert, dan moeten ze straks zelf maar op de blaren zitten.
Natuurlijk wil de NS bezuinigen op conducteurs.

Wat is hun functie ? Vooral controleren.

Daar is de OV Chipkaart voor ingevoerd nu, immers bij de metro zijn er ook nauwelijks zwartrijders meer.

Dus minder conducteurs nodig volgens NS redenatie.
Een paar weken geleden vloog ik BC met KLM. De medepassagiers in BC waren hoofdzakelijk IPB vliegende KLM'ers en hun familie. Een heel mooie secundaire arbeidsvoorwaarde. Een van deze IPB'ers nam waar dat iemand uit economy in BC was gaan zitten. Dat gaf wat heisa. De betreffende passagier werd in NY opgewacht door de politie.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een reiziger in 1e klas met een 2e klas vervoerbewijs beboet werd. Ze worden altijd verwezen naar 2e klas, en doen het volgende keer gewoon weer.
Beste Rupert,

Je geeft aan dat je erg gefrustreerd werd omdat je niet werd gecontroleerd. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Je koopt een dienst.

Als het je frustreert dat je niet wordt gecontroleerd zodat je kan bewijzen dat je netjes betaald hebt zoals het hoort, dan is er in eerste instantie iets mis bij jou.

Dat zwart rijden fout is zal bijna niemand ontkennen.
Zwaardere boetes mag wat mij betreft ook.
Maar zo'n reactie omdat je een paar keer geen schouderklopje of een 'stickertje voor op je ovkaart' hebt gekregen...

Basis blijft altijd dat je gebruik maakt van een dienst en daarvoor betaalt. Controle is tegen zwartrijders. Niet om degenene die betalen voor wat ze gebruiken goed over zichzelf te laten voelen.
Je geeft aan dat je erg gefrustreerd werd omdat je niet werd gecontroleerd. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Je koopt een dienst.

Het frustrerende aspect is dat anderen op die manier diezelfde dienst kunnen gebruiken zonder ervoor te betalen. Bovendien is de aanwezigheid van een conducteur onderdeel van die dienst. Ook dat is in de prijs van het vervoerbewijs verwerkt.
Beste Rupert,

Als het je frustreert dat je niet wordt gecontroleerd zodat je kan bewijzen dat je netjes betaald hebt zoals het hoort, dan is er in eerste instantie iets mis bij jou.

Ik hoop dat je het niet als een persoonlijke aanval bedoelt. Ik vind van mezelf dat ik best een redelijk voorstellingsvermogen heb. Ik heb ook meermaals aangegeven dat ik tegen zwartrijden ben, en wat mij betreft de controle en boetes veel strenger mogen. Andere mensen hier geven aan dat het ze irriteert dat 2e klassers in de 1e klasse gaan zitten, waar niks aan gebeurt, terwijl zij dus veel meer betalen. Pe_pe hierboven geeft terecht aan dat er dus ongelijkheid ontstaat. In een ideale wereld rijdt niemand zwart. In de echte wereld gaat bijna iedereen zwartrijden als hij weet dat hij niet gecontroleerd wordt. Waarom? Omdat dat economisch gezien ook logisch is. Misschien behoor jij tot de 1% die dat nooit zou doen omdat jij je moreel daartoe verplicht voelt, prima. Ik weet ook niet wanneer ik zou gaan zwartrijden, bij welke boete/pakkans, maar ik voel me niet bezwaard om het probleem te benoemen. Dat hebben velen namelijk al voor mij gedaan in dit draadje.

Wat jij in feite doet (ook niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind het een verkeerde zienswijze), is het beleid van de NS onvoorwaardelijk verdedigen. Zwartrijden mag nooit, wat de NS ook doet, ookal maken ze de treinen niet meer schoon, rijden ze bijna niet meer op tijd, is er geen veiligheid meer, etcetera. Laat ik het je zo vragen: hoeveel conducteurs moet de NS nog ontslaan voordat je het gebrek aan controle en service onredelijk begint te vinden? Hoeveel machinisten en conducteurs moeten er nog met burnout en psychische klachten thuis komen te zitten omdat ze bedreigd zijn terwijl ze in hun eentje door de trein liepen, enzovoorts. Want zoals ik schreef, het gaat niet alleen om de controle. Eeder in dit topic werd geschreven, dat de conducteur naast controle nog 25 andere taken heeft. Prima begrijpelijk. Dat de conducteur de "gastheer" op de trein is. Maar je maakt mij niet wijs dat ook die andere taken er niet onder beginnen te lijden. Veiligheid. Of fatsoenlijk te woord gestaan worden als er een dienstverstoring is. Je koopt een kaartje voor het totaalpakket. Laat ik het nog anders vragen: per 1 januari gaan de treinkaartjes weer fors in prijs omhoog. Tariefstijging 2%, terwijl de economie op dit moment deflatoir is. Vind je niet dat daar eens wat tegenover mag staan? Zoals in ieder geval het niet nog verder uitdunnen van het conducteursbestand en verlagen van de service. Daar gaat het me maar om.

Zoals al aangegeven, ik gebruik de trein misschien 10x per jaar, op bezoek in NL. Ongeacht dat u door NS altijd wordt verteld "het spoor in NL is het druktste van de wereld en het allerbeste" - ik kan u zeggen, de spoorwegen zijn van een abominabel slecht niveau vergeleken met zo ongeveer de hele westerse en inmiddels ook oosterse wereld. Daarbij stijgen de ticketprijzen de pan uit, en veegt de NS de vloer aan met zn eigen werknemers. Ik heb er allemaal weinig last van, maar ik snap echt niet dat Nederlanders zich dit zo makkelijk laten welgevallen. Men lijkt toch gewoon weer niet de ballen te hebben om de hoge heren eens ter verantwoording te roepen, het bekende verhaal in Nederland. Zolang je inderdaad onder alle omstandigheden blijft zeggen "ja maar je moet wel gewoon keurig betalen voor je kaartje" lachen die hoge heren zich helemaal kapot om de volgende bezuinigingsronde.
Reputatie 1
Nog even de tussenstand voor deze week; 324 minuten in de trein gezeten, 2x gecontroleerd. dat is dus eens per 162 minuten!!! (Ledn-Ekz vv)

Reageer