beantwoord

hoe vaak mag een wisselstoring voorkomen ?

Afgelopen weken bij herhaling geen ICD naar Breda. Oorzaak wisselstoring. Ok zon ding kan natuurlijk kapot, maar dan repareer of vervang je m eenmalig, toch ? Storing in korte tijd (zeer) voorzichtig geschat nu echter ca 6 keer in 1 maand ... Weerbarstig wisseltje dan...en nog niet eens winter..
icon

Beste antwoord door Jeroen 9 oktober 2018, 19:34

Weet je dan zeker dat het elke keer dezelfde wissel is die stuk is gegaan, er liggen namelijk enorm veel wissels in het Nederlandse spoor.

Het is alleen triest als het steeds op hetzelfde traject is. Wellicht kan Prorail u aangeven of het alle keren dezelfde wissel is geweest of dat het om verschillende wissels ging? Prorail is ook de beheerder van de infra in Nederland en dus verantwoordelijk voor de wissels.

Bekijk origineel

11 reacties

Badge
Weet je dan zeker dat het elke keer dezelfde wissel is die stuk is gegaan, er liggen namelijk enorm veel wissels in het Nederlandse spoor.

Het is alleen triest als het steeds op hetzelfde traject is. Wellicht kan Prorail u aangeven of het alle keren dezelfde wissel is geweest of dat het om verschillende wissels ging? Prorail is ook de beheerder van de infra in Nederland en dus verantwoordelijk voor de wissels.
Reputatie 2
Het is toch om doodmoe van te worden dat Prorail. Gisteren was het inderdaad weer raak tussen Rotterdam en Breda. Zag voor de zoveelste keer een intercity naar Eindhoven staan op station Dordrecht. Vanochtend weer uitloop van werkzaamheden bij Woerden....
Jeroen schreef:

Prorail is ook de beheerder van de infra in Nederland en dus verantwoordelijk voor de wissels.

In het geval van de HSL is het niet ProRail die verantwoordelijk is, maar InfraSpeed, het bedrijf dat de beheersconcessie heeft.
Aan de wijzigingen te zien gok ik dat het opnieuw de wissels bij Zevenbergschen hoek waren, die zijn de laatste tijd al wel vaker de oorzaak van storingen geweest helaas.
Gistermiddag was het weer raak. Even voorbij Lage Zwaluwe viel de ICD richting Breda stil. Na een tijd hoorde we dat een wissel stuk was. De machinist kon met zijn laddertje naar de andere kant van de trein om terug te rijden naar Rotterdam. Ik was dik 2 uur later dan gepland in Eindhoven.

Mijn verzoek is: leg het traject Breda - Rotterdam desnoods een maand stil als het nodig is en repareer die wissels. NS en Prorail en Infraspeed: geef dit de hoogste prio en los dit op aub!
Reputatie 6
Waar ligt het aan dat deze wissels naar verhouding zo vaak defect raken?
Ik gebruik de HSL al niet meer om naar Schiphol te gaan. Iets te riskant. Vanaf Breda naar Schiphol via Den Bosch duurt wat langer, maar is betrouwbaarder en scheelt ook nog de toeslag.
Dudok1212 schreef:

Gistermiddag was het weer raak. Even voorbij Lage Zwaluwe viel de ICD richting Breda stil. Na een tijd hoorde we dat een wissel stuk was. De machinist kon met zijn laddertje naar de andere kant van de trein om terug te rijden naar Rotterdam. Ik was dik 2 uur later dan gepland in Eindhoven.

Mijn verzoek is: leg het traject Breda - Rotterdam desnoods een maand stil als het nodig is en repareer die wissels. NS en Prorail en Infraspeed: geef dit de hoogste prio en los dit op aub!

Bij de staatssecretaris heeft de HSL niet de hoogste prio: De staatssecretaris geeft aan te ambiëren dat de HSL-Zuid in 2040 op hetzelfde prestatieniveau zit als het hoofdrailnet. Ik weet niet of deze wissel bij de HSL hoort of bij de rest van het spoorwegnet, maar het is te hopen dat de wissel al voor 2040 op hetzelfde prestatieniveau zit als de het hoofdrailnet.

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/10/03/prorail-en-ns-krijgen-nul-op-het-rekest-voor-verbeterplan-hsl/
Reputatie 7
Badge +3
anton042 schreef:

Bij de staatssecretaris heeft de HSL niet de hoogste prio: De staatssecretaris geeft aan te ambiëren dat de HSL-Zuid in 2040 op hetzelfde prestatieniveau zit als het hoofdrailnet. Ik weet niet of deze wissel bij de HSL hoort of bij de rest van het spoorwegnet, maar het is te hopen dat de wissel al voor 2040 op hetzelfde prestatieniveau zit als de het hoofdrailnet.

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/10/03/prorail-en-ns-krijgen-nul-op-het-rekest-voor-verbeterplan-hsl/

Het verbeteterplan gaat over de beveiligingssystemen en stroomsystemen op de HSL, het probleem met het betrokken wissel staat daar helemaal los van. Het vermoeden (maar dat is ook niet bewezen) is dat de vele beschadigingen van het wissel samenhangen met het materieel dat NS gebruikt voor de HSL.
@Tamzin Wat is de bron van je vermoeden ?
En wat is er dan precies defect aan het wissel, dat dit door het materieel veroorzaakt wordt ?
Badge
Tamzin schreef:

Het verbeteterplan gaat over de beveiligingssystemen en stroomsystemen op de HSL, het probleem met het betrokken wissel staat daar helemaal los van. Het vermoeden (maar dat is ook niet bewezen) is dat de vele beschadigingen van het wissel samenhangen met het materieel dat NS gebruikt voor de HSL.

Dan ben ik wel nieuwsgierig wat er dan aan het materieel mankeert, licht dat nu eens toe dan dan alleen een vermoeden te uitten welke niet onderbouwd wordt ? Dan zou er nml. iets moeten mankeren aan de wielstellen van de treinen.
Reputatie 7
Badge
Die locs rijden door heel Nederland (en daarbuiten) met goederentreinen aan de haak en die rijtuigen hebben er ook al heel wat kilometers op zitten hier in Nederland. Ik ben heel benieuwd waar het vermoeden leeft dat het materieel alleen daar wisselstoringen veroorzaakt?
Badge +3
Ik denk niet dat het om wissels gaat, maar eerder om een 'spanningswissel' tussen het normale spoor en de HSL, van 1500V DC naar 25 kV AC en andersom.

Die is nogal kritisch (trein rijdt een stukje spanningsloos en moet omhoog ook nog) en als dat niet 100% goed gaat valt hij in storing.

Met alle gevolgen van dien, van aanzienlijke vertraging tot aan afgesleept moeten worden aan toe. Denk dat een machinist daar wel meer over kan vertellen.

Oh, @Jeroen en @Edwin waren me al voor....

Reageer