beantwoord

Hoe weet ik of ik mijn fiets mee mag nemen?

• 12 mei 2014
  • 3 reacties
  • 2049 Bekeken

Reputatie 2
Ik ben van plan om morgen mijn fiets mee te nemen van Hilversum naar Amsterdam Sloterdijk. Ik snap het gedeelte dat ik daar een kaartje voor moet kopen. Maar hoe weet ik nou of de trein die ik wil nemen ├╝berhaupt faciliteiten heeft om een fiets mee te nemen? En waar zit zo'n fietsen-gedeelte ongeveer? Vooraan, achteraan, in het midden?

In mijn gaan zou het gaan om de 09:38 van Hilversum naar Enkhuizen.
icon

Beste antwoord door IskOV 12 mei 2014, 15:47

Zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Het is de regel dat de fiets mee kan en een uitzondering als het niet kan (IC Direct, ICE en Thalys meen ik). Als je maar de door michaelzetter genoemde tijdvakken in de gaten houdt. In mijn ervaring is het treinpersoneel daar streng in. Terecht, gezien de drukte in de spits.

Het plaatje van Sebastiaan geeft het materieel dat gewoonlijk op die lijn wordt ingezet, dus ga op zoek naar de sticker op de deur. Daar is een grote ruimte op het balkon, vaak met klapstoeltjes, waar je fiets voorrang heeft boven reizigers met vermoeide benen.

Neem iets van een spin of spanbandjes mee om je fiets vast te zetten zodat-ie niet omvalt en zo de doorgang blokkeert (of stukgaat). En blijf in de buurt van je fiets met je kaartje, en dat voor de fiets.
Bekijk origineel

3 reacties

Alle treinen hebben in principe daar faciliteiten voor, enkel in de Intercity Direct mag het niet van het ILT.

Je kan de balkons waar je je fiets neer kan zetten herkennen aan fiets stickers op of bij de deuren. Voorbeeld:

Reputatie 2
Een stukje vanaf de website van de NS:

U kunt uw fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Dit kan alleen buiten de spitsuren op werkdagen (spitsuren: 06.30 - 09.00 uur en 16.30 - 18.00 uur). Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus.

Wilt u meer informatie?
http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/dagkaart-hond-fiets.html
Reputatie 3
Badge
Zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Het is de regel dat de fiets mee kan en een uitzondering als het niet kan (IC Direct, ICE en Thalys meen ik). Als je maar de door michaelzetter genoemde tijdvakken in de gaten houdt. In mijn ervaring is het treinpersoneel daar streng in. Terecht, gezien de drukte in de spits.

Het plaatje van Sebastiaan geeft het materieel dat gewoonlijk op die lijn wordt ingezet, dus ga op zoek naar de sticker op de deur. Daar is een grote ruimte op het balkon, vaak met klapstoeltjes, waar je fiets voorrang heeft boven reizigers met vermoeide benen.
Neem iets van een spin of spanbandjes mee om je fiets vast te zetten zodat-ie niet omvalt en zo de doorgang blokkeert (of stukgaat). En blijf in de buurt van je fiets met je kaartje, en dat voor de fiets.

Reageer