beantwoord

Hoe werkt de airco in de trein ivm Corona?

  • 22 mei 2020
  • 2 reacties
  • 1882 Bekeken

Coronabesmettingen gebeuren vooral binnen, als mensen elkaars lucht inademen en er in die lucht virussen zitten. Daarom is ventilatie zo belangrijk. Vandaar deze vraag: hoe werkt de treinairco van NS? Blaast de airco lucht uit de coupe’s naar buiten en trekt vervolgens verse lucht van buiten naar binnen? Of wordt de lucht uit de coupe’s gekoeld en weer teruggeblazen de coupe in? In dat laatste geval worden de eventuele virussen verspreid over de hele trein. Dit soort airco heeft er ook in verpleeghuizen en op cruiseschepen voor gezorgd dat het virus zich razendsnel kon verspreiden - van de ene ziekenhuiskamer of cruisehut naar de andere.    

icon

Beste antwoord door Mark NS 22 mei 2020, 11:58

Hoi johanna k., welkom op de NS Community. 

In dit Topic kun je het één en andere lezen over hoe de airco werkt. Specifiek over luchtfiltering kwam ik intern op een gestelde vraag hierover ook nog het volgende tegen: 

Aangezogen buitenlucht gaat door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken. Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het door het hele rijtuig geblazen wordt. Die 1,5m is wat dat betreft in een trein ook een “prima” afstand.

Waar voldoende afstand houden niet mogelijk is, is het vanaf 1 juni verplichte mondkapje een belangrijke aanvulling op de al geldende hygiënemaatregelen. 

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Deze vraag is al tig keer gesteld. Zoek op het forum even op "airco". 

Hoi johanna k., welkom op de NS Community. 

In dit Topic kun je het één en andere lezen over hoe de airco werkt. Specifiek over luchtfiltering kwam ik intern op een gestelde vraag hierover ook nog het volgende tegen: 

Aangezogen buitenlucht gaat door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken. Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het door het hele rijtuig geblazen wordt. Die 1,5m is wat dat betreft in een trein ook een “prima” afstand.

Waar voldoende afstand houden niet mogelijk is, is het vanaf 1 juni verplichte mondkapje een belangrijke aanvulling op de al geldende hygiënemaatregelen. 

Reageer