beantwoord

Hoe werkt de airco in de trein ivm Corona?

  • 22 mei 2020
  • 5 reacties
  • 2111 Bekeken

Coronabesmettingen gebeuren vooral binnen, als mensen elkaars lucht inademen en er in die lucht virussen zitten. Daarom is ventilatie zo belangrijk. Vandaar deze vraag: hoe werkt de treinairco van NS? Blaast de airco lucht uit de coupe’s naar buiten en trekt vervolgens verse lucht van buiten naar binnen? Of wordt de lucht uit de coupe’s gekoeld en weer teruggeblazen de coupe in? In dat laatste geval worden de eventuele virussen verspreid over de hele trein. Dit soort airco heeft er ook in verpleeghuizen en op cruiseschepen voor gezorgd dat het virus zich razendsnel kon verspreiden - van de ene ziekenhuiskamer of cruisehut naar de andere.    

icon

Beste antwoord door Mark NS 22 mei 2020, 11:58

Hoi johanna k., welkom op de NS Community. 

In dit Topic kun je het één en andere lezen over hoe de airco werkt. Specifiek over luchtfiltering kwam ik intern op een gestelde vraag hierover ook nog het volgende tegen: 

Aangezogen buitenlucht gaat door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken. Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het door het hele rijtuig geblazen wordt. Die 1,5m is wat dat betreft in een trein ook een “prima” afstand.

Waar voldoende afstand houden niet mogelijk is, is het vanaf 1 juni verplichte mondkapje een belangrijke aanvulling op de al geldende hygiënemaatregelen. 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Deze vraag is al tig keer gesteld. Zoek op het forum even op "airco". 

Hoi johanna k., welkom op de NS Community. 

In dit Topic kun je het één en andere lezen over hoe de airco werkt. Specifiek over luchtfiltering kwam ik intern op een gestelde vraag hierover ook nog het volgende tegen: 

Aangezogen buitenlucht gaat door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken. Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het door het hele rijtuig geblazen wordt. Die 1,5m is wat dat betreft in een trein ook een “prima” afstand.

Waar voldoende afstand houden niet mogelijk is, is het vanaf 1 juni verplichte mondkapje een belangrijke aanvulling op de al geldende hygiënemaatregelen. 

Coronabesmettingen gebeuren vooral binnen, als mensen elkaars lucht inademen en er in die lucht virussen zitten. Daarom is ventilatie zo belangrijk. Vandaar deze vraag: hoe werkt de treinairco van NS? Blaast de airco lucht uit de coupe’s naar buiten en trekt vervolgens verse lucht van buiten naar binnen? Of wordt de lucht uit de coupe’s gekoeld en weer teruggeblazen de coupe in? In dat laatste geval worden de eventuele virussen verspreid over de hele trein. Dit soort airco heeft er ook in verpleeghuizen en op cruiseschepen voor gezorgd dat het virus zich razendsnel kon verspreiden - van de ene ziekenhuiskamer of cruisehut naar de andere.    

NS geeft geen antwoord over werking van ventilatie systeem. is er sprake van recirculatie? Al maanden poog ik ook per brief reactie van NS te krijgen. De scholen gaan serieus met ventilatie en frisse lucht aan de slag. De NS BLIJFT doodstil. Geef aub uitleg en verantwoording aan de reizigers. Karel Drexhage

@karel drexhage lees even de duidelijke bijdrage van Mark_NS. Daar staat het ook over wel/niet recirculatie in.

Reputatie 7
Badge +3

En als een school zegt dat zij de ventilatie op orde hebben en/of hebben aangepast, vraag je dan ook al die scholen om tekst en uitleg van wat ze precies gedaan hebben en hoe het ventilatie systeem werkt of neem je genoegen met de verklaring dat zij het op orde hebben? Idem met winkels of horeca waar je misschien komt. Vraag je voor je naar binnen gaat daar eerst de techinische gegevens van hun ventilatie systeem op?

 

Wat betreft NS/OV bedrijven is er o.a. dit gezegd:

"We installeren ventilatie in treinen die gelijk is aan die in vliegtuigen."  door Roger van Boxtel al in juni bij Spraakmakers.  Valt dit dan soms niet onder ‘serieus aan de slag gaan’? 

“Er is geen aanleiding om de veiligheid van ventilatiesystemen in OV-voertuigen in twijfel te trekken.”door Pedro Peters  plus “ “Uit voorzorg wordt geadviseerd om recirculatie binnen één ruimte waar meerdere personen gedurende langere tijd bij elkaar zijn zo veel mogelijk te vermijden en de lucht voldoende te verversen”, luidt het advies van het RIVM sinds kort. Daar wordt gehoor aan gegeven in het openbaar vervoer. In de voertuigen wordt namelijk niet voor 100 procent binnenlucht gerecirculeerd, legt Peters uit. “Dat gebeurt altijd met frisse lucht.”

en “Aangezogen buitenlucht gaat door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt de lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken. In deze recirculatie zit geen filter. Overigens zijn de luchtstromen zijn niet zo hard, dat als iemand niest het als door het hele rijtuig geblazen wordt. NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het Coronavirus. NS heeft, net als meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM. Als het gaat om maatregelen volgen wij de lijn van de overheid en het RIVM. Zij zijn immers de experts en leidend op dit punt.” nav een vraag op Twitter. Goed, nu heb ik wel eens mijn bedenkingen bij bepaalde uitstpraken van NS op Twitter maar dit lijkt me niet iets wat een webcare medewerkers zo even zit te verzinnen maar gebaseerd op feitelijke info doorgegeven door personen die hiermee belast zijn.

Ook op een eerdere vraag hier op de community werd al iets dergelijks gemeld. 

 

Maar als dat niet goed genoeg is voor je dan ga je toch niet met de trein.

Reageer