beantwoord

Hoeveel Ampère trekt de stroomaansluiting in de eerste klas?


Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24151 reacties
Hoeveel Ampère trekt de stroomaansluiting in de eerste klas maximaal?

Graag een concreet antwoord!
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 June 2018, 11:48

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welke elektrische toestellen Thom wil aansluiten in de trein. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Het goede antwoord stond er niet bij, lol.

We hebben het allemaal wat in het ridicule getrokken en ik vond dat eigenlijk ook wel leuk, maar ik vroeg me af of het mogelijk was een fietsaccu onderweg in de trein (ten dele) op te laden. De pacemaker van de elektrische fiets, zeg maar. Die van mij is 522 watt. 14,5 A bij 36V.

De gedachte was om met de elektrische fiets te gaan rijden, maar die na afloop te stallen in een plaats onderweg, en bijvoorbeeld de volgende dag weer verder te gaan. Je kunt nu eenmaal geen elektrische fietsen huren bij ov-fiets, het gesleep met een fiets in de trein vind ik vermoeiend, en zo kwam de gedachte bij me op. Niet veel mensen zullen dit doen. Je moet dan eigenlijk een Dalvrij of AltijdVrij hebben, eventueel in combinatie met stallen op rekening. Gepensioneerd zijn helpt ook en alle drie is me gelukt. ;-)


Het moest haast wel zo zijn dat de stopcontacten zo zijn afgeknepen dat een laptop goed kan functioneren maar alles wat echt meer vraagt niet. Het wordt in de praktijk gewoon thuis opladen en dat is ook niet erg, maar ik vond het wel interessant hoe het zat. Een groep van 16A, zoals thuis gemiddeld, ligt in de trein niet voor de hand.


Daarmee is de hele sluier weg. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Een interessant idee. Wel een beetje gesleep met de fietsaccu maar die zou je toch niet op de gestalde fiets willen achterlaten. Zeker niet als je de accu niet in de stalling veilig kunt opladen.
In o.a. de oudere VIRMs zitten in de 1e klasse stopcontacten verstopt achter kleine luikjes met een slot, daar zou je het nog wel op kunnen proberen, die dingen kunnen een stofzuiger van de schoonmaakploeg voeden 😎

Die van mij is 522 watt. 14,5 A bij 36V.


Je bedoelt waarschijnlijk 522Wh en 14.5Ah. Dat is de capaciteit en heeft in principe weinig met de stroomsterkte te maken. Als je de accu oplaadt met 1C (14.5A bij 36V, 2.37A bij 220V) dan zou zonder verlies het volledig opladen 1 uur duren. Dat gaat dus niet in de trein vanwege de te hoge stroom.

Maar een lader zou ook b.v. met 0.2C kunnen laden (2.9A bij 36V, 0.47A bij 220V). Dat gaat uren duren, maar het kan wel 😀 Misschien moet je wel een andere (instelbare) lader aanschaffen.
Badge +3
Dt topic toch nog ergens goed voor... 🤣

Zie Twitter.

Ik zal nog eens met de trein gaan: Dacht lekker te werken onderweg vanuit #maastricht maar de 230v werkt niet! (Betaal expres 1e klas!) @NS_online Laptop nu dus leeg : Krijg ik nu compensatie voor mijn verloren werk? Of volgende keer kan ik aggregaat meenemen?

Ik zal nog eens met de trein gaan: Dacht lekker te werken onderweg vanuit #maastricht maar de 230v werkt niet! (Betaal expres 1e klas!) @NS_online


Ik weet niet hoe deze treinserie heet, maar ik heb ook problemen gehad met het in de Tweet afgebeelde stopcontact. Ik heb een oplaadkabel die overal werkt (ook in de trein), behalve bij de stopcontacten in deze treinstellen. Inmiddels vervangen door een andere kabel en die werkt wel gewoon in deze trein. Gebruik wel dezelfde adapter.
Badge +3
Ik weet niet hoe deze treinserie heet, maar ik heb ook problemen gehad met het in de Tweet afgebeelde stopcontact. Ik heb een oplaadkabel die overal werkt, behalve bij de stopcontacten in deze treinstellen. Inmiddels vervangen door een andere kabel en die werkt wel gewoon in deze trein.
VIRMm stel 8632 die reed vandaag omloop OA4 en serie 800 dus. https://treinposities.nl/omloop/OA4/20190919
VIRMm stel 8632 die reed vandaag omloop OA4 en serie 800 dus.
Die is het, dank je! Ik had het probleem trouwens bij alle VIRMm. De kabel heb ik nog en werkt prima, behalve bij VIRMm en andere VIRM's met hetzelfde interieur/stopcontacten (zijn die er?).
Badge +3
Bedoel je met die 'kabel' het type oplader die in het stopcontact gaat?

Met name Apple apparatuur is erg kritisch over waar je iets op aansluit. Zelfs als het via een simpel USB kabeltje is.
Reputatie 7
Badge +4

Het is veel simpeler dan je denkt. Ik heb @Loes  omgekocht en ik kan nu bij de stofzuigerkast. 2000 Watt!! Even een draadje trekken en daar pruttelt mijn gourmetstel al. Genieten maar. 

 

Morgen gourmetten met tongrolletjes tussen Vlissingen en Urk, ok, tot Zwolle dan. Slibtongetjes gerold rond wat zalm. Een heerlijk gevulde kotelet Suisse met fijngemalen zwartrijders, dus dat wordt smullen. Wedden dat conducteur Loes komt controleren? Ik leg er vast een paar extra hamburgers op. Alle superusers meer dan tevreden!

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd welke elektrische toestellen Thom wil aansluiten in de trein. Kun je een tipje van de sluier oplichten?

 

Voor wie het leuk vindt:

 

De stroomaansluiting in de trein is te veel afgeknepen voor het opladen van de fietsaccu, maar ik doe het volgende:

 

Ik reis met de fiets en stal hem met Stallen op rekening. De volgende dag ga ik daar naar toe en kan weer verder.

Ik ga met mijn Dalvrij abonnement heen en terug naar waar de fiets staat. Kosten dus verder ongeveer nul.

Mijn fiets is dus een e-bike en ik heb een extra batterij. Die doe ik samen met wat ik voor onderweg en en in de trein nodig heb in een Royal Shopper van Andersen, normaal een prima boodschappentrolley. Ik bevestig hem als ik niet fiets aan het boodschappenwagentje van Albert Heijn. Zie de afbeelding onder.

De actieradius is daarmee zo groot dat ik nooit zonder ondersteuning zit. Het rendement van de oude battereij neemt wel wat af, maar samen is het nog steeds genoeg. De oude hoeft dus niet weg en houdt nut.

De trolley koppel ik in drie seconden los en daar reis ik mee in de trein, dan hoef ik het gewicht van de batterij niet te dragen, sjouwen eigenlijk en kan ik nog wat spullen meenemen. 

Geen gesleep met de fiets en fietskaartjes, weinig kosten. de investering in het karretje en de bevestiging moet wel. Ik heb het bij Duifhuizen gekocht. Het is een Royal Shopper van Andersen. Duits merk. Het is zeer degelijk, lichtlopend, en functioneert in alle omstandigheden. Er zit zelfs een geïsoleerd koelvak in, handig voor koele drankjes. Ok, het is een beetje reclame, maar ook een tip voor bijvoorbeeld Dalvrij-reizigers die meer willen bewegen en nog wat gaan zien.

 

 

Het maakt me nu wel nieuwsgierig wat dan ongeveer de stroom is die een lader van een fietsaccu wil kunnen trekken? Je ziet er soms toch best een heel aantal aan de lader hangen achter een enkele B16 automaat.

 

Hmm, verder teruglezen, heb het antwoord eerder in dit topic inmiddels gespot haha. 

Reputatie 7
Badge +4

Populair gezegd is het ongeveer 2A per uur. Een 17,4 A accu moet dus een nacht aan de stroom.

Reputatie 7
Badge +4

Een elektrische deken heeft aan 150 Watt genoeg, dus dat zou kunnen.

Ik geloof dat ik nu de reden weet waarom ik steeds vaker een uitgevallen autoamat van de 230 volt aantref in de Virm.  Thom is aan het experimenteren.  :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Met de komende hittegolf kun je beter een airco of ventilator meenemen Thom en geen elektrische deken. Of met het oog op het Corona virus een Dyson Pure Cool met HEPA filter. :joy:

Badge +3

Of met het oog op het Corona virus een Dyson Pure Cool met HEPA filter. :joy:

Tuurlijk, kan ik die betalen met zweetdruppels?

Reputatie 7
Badge +3

Stel het eens voor bij Dyson. :laughing:

Maar voor een heer van stand moet zoiets toch geen probleem zijn. Die kan dan ook mee in de boodschappentrolley. 

Reputatie 7
Badge +4

Maar voor een heer van stand moet zoiets toch geen probleem zijn. Die kan dan ook mee in de boodschappentrolley. 

 

Met uw welnemen,

Th. B. Bommel.

Koelboxje voor een paar flesjes wijn moet wel lukken lijkt me 🤔🤔

Reputatie 7
Badge +4

In mijn trolley zit een groot en goedwerkend koelvak😇

Reputatie 7
Badge +3

Volgende week on tour door Nederland: het duo Thom en Henk, herkenbaar aan de wijnglazen op het tafeltje.:laughing: 

Volgende week on tour door Nederland: het duo Thom en Henk, herkenbaar aan de wijnglazen op het tafeltje.:laughing: 

En de dubbele tong.

Reputatie 7
Badge +4

Gezien het warme weer doe ik er drie flessen Muscadet in. Twee voor Henk en een voor mij. Als er nog maar eentje over is en ik zie er nog steeds drie, dan pak ik gewoon de middelste.

 

Het zal wel een mooi terras worden. We laten ons bij voorkeur bedienen. Daarna bellen we @Robert B  voor een taxi. Die blijft plakken, wedden?:innocent:

Ik moet met de troep die ik slik momenteel ook zeker geen twee flessen wijn wegtikken, maar een keer een glas moet kunnen, helemaal met het prachtige weer :grinning:

Reageer