beantwoord

Hoeveel stuks bagage mag er mee?

• 19 februari 2021
  • 4 reacties
  • 127 Bekeken

Hoi,

Binnenkort verhuis ik van België naar Utrecht. Het grootste gedeelte kan ik gewoon met een Thalys/Eurostar afleggen maar vanaf Amsterdam of Rotterdam moet ik verder met de NS. Nu zag ik redelijk weinig staan over hoeveel bagage toegelaten is behalve dan dat er een afmetingslimiet is. Is het toegelaten om twee middelmatige koffers te vervoeren? Of is het zo dat het 1 koffer per persoon is? 

icon

Beste antwoord door Mark NS 19 februari 2021, 13:06

Hoi sayiee, welkom op de NS Community. 

Artikel 5.5 van de Algemene Voorwaarden (AVR-NS) zegt daar het volgende over: 

Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt. NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt”.

Je kunt dus meerdere stukken bagage meenemen, zoals twee koffers van gemiddeld formaat, zo lang het maar aan deze voorwaarden voldoet.  

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi sayiee, welkom op de NS Community. 

Artikel 5.5 van de Algemene Voorwaarden (AVR-NS) zegt daar het volgende over: 

Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt. NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt”.

Je kunt dus meerdere stukken bagage meenemen, zoals twee koffers van gemiddeld formaat, zo lang het maar aan deze voorwaarden voldoet.  

Reputatie 3

Maar treinen hebben toch een bagage-afdeling? Ik meen me te herinneren dat er in Plan T en Plan V gewoon bagageruimte was, en dat er in de losse rijtuigen die eind jaren '70 in dienst zijn gekomen (en die nu meehuppelen op de HSL) ook een bagagecompartiment zat.

Reputatie 6
Badge

Los van de bagagevraag kan het een stuk handiger (want geen treinbinding op de dag zelf) en goedkoper zijn om met de NS intercity vanuit Brussel naar Rotterdam te reizen en dan naar Utrecht. Indien >7 dagen van te voren geboekt ongeveer 25 euro voor het hele traject.

In de Intercity (vanuit) Brussel zijn bagagerekken van prima formaat in de coupe. In binnenlandse intercities is het tussenbalkon de meest ruimte plek voor bagage. In de coupés zelf kun je het alleen in het rek boven je hoofd opbergen.

Reputatie 6

Hou er rekening mee dat Eurostar en Thalys mogelijk afwijkende bagageregels hebben. Raadpleeg hun websites bij twijfel. 

@PeterJKH Treinen in Nederland hebben al heel lang geen bagage-afdeling meer. En bagagerijtuigen rijden ook niet meer mee in internationale treinen.

Reageer