beantwoord

Hoge trein uitval traject/intercity Rotterdam - Eindhoven

Reputatie 1
  • Reisadviseur**
  • 66 reacties
Beste NS,

Wat is er toch met jullie aan de hand? Elke keer is het weer een loterij of de trein tussen Rotterdam en Eindhoven wel gaat rijden. Er is constant uitval van ritten zonder enige vermelding. Het meest vervelend is als je thuis via de App geen storingen vermeld ziet en pas bij aankomst op het station ziet dat je trein niet gaat.

Zijn de locomotieven van dergelijke slechte kwaliteit? Constant te laat op je werk aankomen door uitval van treinen en daardoor enorme drukte in de trein hierna is echt niet grappig. Ik ga maar weer voor de zoveelste keer mijn geld terug vragen.

Mvg,

Ludi
icon

Beste antwoord door Denice NS 2 maart 2018, 10:17

Vervelend dat je regelmatig vertraging/uitval ervaart, Ludi :(

Graag verneem ik wanneer en rond welk tijdstip je dit voornamelijk ervaart. Kijkend naar vanmorgen zie ik dat de trein naar Eindhoven hooguit een enkele keer 3 tot 5 minuten vertraging heeft gehad. (hierbij kijk ik naar de treinen die volgens de Reisplanner vertrekken vanaf Rotterdam om .14 en .44)
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 1
En ohja het minste wat je wellicht kan doen bij dergelijk kou is een gratis kopje thee/koffie aanbieden.

Graag verneem ik wanneer en rond welk tijdstip je dit voornamelijk ervaart. Kijkend naar vanmorgen zie ik dat de trein naar Eindhoven hooguit een enkele keer 3 tot 5 minuten vertraging heeft gehad. (hierbij kijk ik naar de treinen die volgens de Reisplanner vertrekken vanaf Rotterdam om .14 en .44)
Reputatie 1

Het ging om de andere rijrichting. Ik start meestal vanuit Eindhoven of Tilburg richting Rotterdam en dan in de avondspits andersom. Vandaag viel de trein van 7:08 vanuit Tilburg onverwachts uit (wat vrij vaak gebeurd naar mijn gevoel) en daarnaast ook de trein van 06:38 die dan vaak uitvalt. Vanuit Rotterdam gebeurd het ook vaak dat de trein uitvalt. Gisteren reed de trein van 17:14 ineens niet zonder ver van te voren gemeld te zijn.

Ik heb helaas ook nog talloze andere voorbeelden van treinen die ineens uitvallen. Ben er best wel klaar mee dat je totaal niet op de NS kan vertrouwen.

Edit:
Ik kijk dus elke ochtend voor ik vertrek via de NS app of Rijden de Treinen app of er storingen zijn. Als ik geluk heb dan zie ik het op tijd en kan ik thuis blijven. Dat ik op dergelijke momenten niet incheck betekend niet dat ik er geen last van heb.
Inderdaad een groot probleem deze lijn, ik moet regelmatig tussen Rotterdam en Helmond reizen en heel erg vaak problemen tussen Rotterdam en Eindhoven vv
Hoe vaak ik niet via Utrecht om heb moeten reizen.
Ah, je reist in de ochtend dus van Tilburg/Eindhoven naar Rotterdam en in de middag terug. Ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend is dat als je de trein wel in de planner ziet staan en deze zomaar, zonder bericht, uitvalt 😞 We doen uiteraard ons uiterste best om de Reisplanner (App) zo snel mogelijk bij te werken bij een verstoring of uitval. Ik heb je signaal intern doorgegeven want ik begrijp dat dit vrij regelmatig gebeurd. Dat de trein uitvalt is natuurlijk al vervelend genoeg maar ik begrijp dat goede communicatie rondom het uitvallen van de trein zeer gewenst is.
Reputatie 1
Ah, je reist in de ochtend dus van Tilburg/Eindhoven naar Rotterdam en in de middag terug. Ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend is dat als je de trein wel in de planner ziet staat deze zomaar, zonder bericht, uitvalt 😞 We doen uiteraard ons uiterste best om de Reisplanner (App) zo snel mogelijk bij te werken bij een verstoring of uitval. Ik heb je signaal intern doorgegeven want ik begrijp dat dit vrij regelmatig gebeurd. Dat de trein uitvalt is natuurlijk al vervelend genoeg maar ik begrijp dat goede communicatie rondom het uitvallen van de trein zeer gewenst is.

Het liefst heb ik dat jullie gewoon rijden met goed werkend materiaal en niet te pas en te onpas ritten annuleren voor de zoveelste keer. Zeker aangezien ik met mijn Altijd Vrij abbo genoeg betaal om dat ook te mogen verwachten.

In ieder geval bedankt.
Badge
Het is misschien mosterd na de maaltijd, maar vanaf december 2020 stroomt de ICNG in op de HSL tussen Amsterdam en Breda. Hierdoor worden TRAXX+ICRmh-stammen vrijgespeeld, die dan wellicht als reserve voor de dienst Den Haag C - Eindhoven kunnen gaan dienen. Eén jaar later moet ICNG (als alles goed verloopt) ook op Den Haag C - Eindhoven instromen.

Tot die tijd ben ik helaas bang dat er weinig verbetering zal komen. De gelegenheidsformatie TRAXX+ICRmh is nou eenmaal bepaald niet de meest robuuste.
Reputatie 4
Het traject Eindhoven-Breda heeft op zich vaak problemen met goederentreinen die vertraging veroorzaken en bij defecten waarbij deze ic ook er meteen uit gegooid wordt. Bijvoorbeeld 28 februari stond er een goederentrein defect bij Gilze Rijen. Tevens zijn er vandaag en afgelopen dagen veel stammen welke problemen hebben van de vorst. Toiletten zijn bevroren en hiermee wil NS niet rijden, wat van mij wel zou mogen. Veel nevenvervoerders en enkele treinen van NS rijden ook zonder WC, reizigers zullen hier toch wel begrip voor hebben denk ik met de kou. Ook wordt er de laatste tijd vaak een ruit kapot gegooid vanuit buiten de trein (deze maand al 4 keer langs horen komen terwijl ik dienst had). Waardoor de stam, met gebroken raam, niet kan rijden. Dit was vandaag naast de vorstschade bij een stam ook het geval. Verdere problemen zijn al eerder is vermeld.
Bedankt voor deze nuttige bijdrage mcn1995.
Hoe kan het dan zijn dat de verbinding Venlo-Den Haag via Dordrecht tot voor kort altijd (tientallen jaren lang) prima heeft gefunctioneerd, en zelden grote vertragingen had? OK, dan was je misschien (qua reistijd) tussen Eindhoven en Rotterdam zómaar 5 minuten meer kwijt... maar weegt dat op tegen alle keren dat deze gewéldige HSL niet rijdt (want te veel wind voor de Moerdijkbrug), vertraagd rijdt, uitvalt wegens materieeldefecten (men kan deze trein al niet eens meer rijdend houden zonder een locomotief vóór de stuurstand...), enz.

Ik vraag het maar, lijkt me een logische vraag.
Reputatie 6
Badge
Daarbij zijn deze weken (en dit weekend) vrij veel werkzaamheden op de HSL. Ik vrees dat dit nog een paar jaar onnodig behelpen blijft.
De stuurstand kan overigens niet samenwerken met de Traxx locomotief. Dit zijn stuurstandrijtuigen welke horen bij een NS 1700. De ombouw tot stuurstand voor bij een Traxx is technisch onmogelijk gebleken.
Om voldoende zitplaats te kunnen bieden rijden ze nu als normaal rijtuig mee.
Reputatie 1
Wat er vandaag weer gebeurd kan eigenlijk totaal niet. Zoveel trein uitval opnieuw op dit traject. Wat een belachelijk slecht beleid... Sorry hoor
Op de onderstaande pagina geven PKP en MCN-GVC een beetje uitleg over het probleem met de 1100. Soms kan er inderdaad beter worden bijgestuurd, maar vaak is de gestremde treindienst een gevolg van allerlei regels en andere defecten, zoals goederentreinen.
https://www.somda.nl/forum/20243/Opvallende+dingen+3+maart/
Reputatie 6
Goederentreinen? Sinds wanneer rijden er goederentreinen over de HSL?
De ICd rijdt maar een heel klein stukje over de HSL, van Rtd Lombardijen tot nabij Lage Zwaluwe, de rest tussen alle andere treinen (ook goederen) op klassiek spoor.
Reputatie 6
Van Rotterdam tot Breda rijdt de Intercity Direct en de Intercity (Den Haag -) Rotterdam - Breda - Eindhoven maar een klein stukje over 'klassiek' spoor: van Rotterdam C tot - Lombardijen en van Breda Prinsenbeek tot Breda.

Maar goed: als de goederentreinen nu opeens de oorzaak zijn van de uitval van de Intercity (Den Haag -) Rotterdam - Breda - Eindhoven, laat die dan maar weer helemaal via het 'klassieke' spoor (via Dordrecht) rijden, want die was een stuk betrouwbaarder dan nu.
Volgens mij rijdt de ICd van Den Haag tot Rtd Lombardijen en van net voorbij Lage Zwaluwe via Breda en Tilburg en Boxtel naar Eindhoven over klassiek spoor. Dat is dus grofweg 3/4 van de route.

De goederentreinen zijn overigens niet de oorzaak van uitval.
De stuurstand kan overigens niet samenwerken met de Traxx locomotief. Dit zijn stuurstandrijtuigen welke horen bij een NS 1700. De ombouw tot stuurstand voor bij een Traxx is technisch onmogelijk gebleken.

Ofwel: de NS heeft geen behoorlijk HSL-materieel, en daarom hobbelt er over dat spoor een aantal rijtuigen dat al 40 jaar oud is met een stuurstandrijtuig dat niet als zodanig kan functioneren, omdat het er niet voor gemaakt is...

Waarom dan wél HSL willen spelen? Had lekker de trein Venlo-Den Haag in dienst gehouden. Die werkte al tientallen jaren naar volle tevredenheid. OK, dan was je heel misschien zomaar 5 hele minuten later in Rotterdam vanuit Eindhoven. Nou, daar zal de economie echt van afhangen. Bovendien nog altijd beter dan 9 van de 10 keer helemáál niet aankomen, want dan waait de wind weer te hard, dan zijn de locomotieven weer niet OK, dan weer gaat er iets mis met een omschakeling, weet ik veel. Nou, dan heb ik liever een betrouwbare trein die wél 9 van de 10 keer normaal rijdt... en weet je, over 5 minuten later aankomen, kom ik dan wel heen... niet alsof die 5 minuten nou echt wat uitmaken, of wel? Eén keer de tram missen op je plaats van bestemming, en je bent die 5 minuten weer kwijt, waar praten we nou over?
Reputatie 7
Badge
Ofwel: de NS heeft geen behoorlijk HSL-materieel, en daarom hobbelt er over dat spoor een aantal rijtuigen dat al 40 jaar oud is met een stuurstandrijtuig dat niet als zodanig kan functioneren, omdat het er niet voor gemaakt is...
je mag door naar de volgende ronde!

Op dit forum en elders is al het nodige gezegd over de kunstgreep van NS om de HSL te gaan gebruiken voor reguliere treinen. Het heeft kapitalen gekost aan nieuwe locomotieven, extra onderhoud, extra opleidingen, GTBV-betalingen, customer churn, enzovoorts. Winst? € 0. Kennelijk is het voor NS-top onmogelijk om tegen de politiek te zeggen "wij zien geen brood in de HSL".
Reputatie 7
Badge +3
En dan gaat straks ook de Benelux over de HSL met diezelfde oude rijtuigen en Traxx locomotieven, nog meer wat mis kan gaan.
Reputatie 7
Badge
En dan gaat straks ook de Benelux over de HSL met diezelfde oude rijtuigen en Traxx locomotieven, nog meer wat mis kan gaan.
Het zou verstandig zijn als ze 18x7 een stam met personeel in Breda start-klaar parkeren, maar dat lijkt me teveel verwacht.
Reputatie 4

De stuurstandrijtuigen zijn een beetje een apart verhaal. Deze zijn ten tijde van het samenstellen van vaste stammen rijtuigen ontwikkelt om een locomotief te besparen. Hiervoor zijn er een aantal BD (rijtuig tweede klas met bagageafdeling) verbouwd tot BDs (rijtuig tweede klas met bagageafdeling en STUURSTAND). Dit was merendeels gemakkelijk ivm het al bestaande ontwerp van de DDAR stuurstanden. Ook heeft er een verbouwing plaatsgevonden waarbij alle BD en BDs rijtuigen zijn voorzien van een invalidentoilet en is er naast zitplaatsen ook plek in de stuurstanden voor fietsen en is er een Conducteursruimte. Men wilde deze (noem het analoge cabines) ombouwen tot stuurstanden voor de traxx (digitale cabine). Als proef is dit bij twee gedaan, de gehele cabine van een traxx in een stuurstand. Nu is dit een erg ingewikkelde verbouwing waarbij er meerdere complicaties bleken te ontstaan. Dit was op het moment dat het duidelijk werd dat het een van de laatste momenten was dat je nog nieuwe traxx loccen kon bestellen omdat bombardier over ging op een ander model. Zou de verbouwing niet lukken, dan konden ze dus geen loccen meer bestellen. Toen is besloten de stuurstanden niet te verbouwen en extra loccen te kopen. De BD/BDs zijn dus de enige rijtuigen waarin een invalidentoilet zit. Waarbij de BDs rijtuigen niet in Belgie mogen rijden, en er niet genoeg BD rijtuigen zijn voor alle stammen. Hier is een lijst met stammen en rijtuigen te vinden:
https://www.somda.nl/matsms/t7/
Elke stam bestaat dus uit zo'n rijtuig met invalidentoilet + 2 eerste klas rijtuigen + een X aantal tweede klas rijtuigen + wat we een B-eindrijtuig noemen, deze is van beland voor de deursturing (open aan een kant).
De stuurstrandrijtuigen zijn dus niet meer van belang omdat dit ivm tijdsdruk niet ging. Maar zijn dus wel van belangrijk belang voor hun toilet en daarnaast de te bieden zitplaatsen.
Daarnaast brengt de tweede loc een bijkomend voordeel dat komt door een nadeel van de slecht gebouwde HSL. Je moet op een heuvel omschakelen naar ETCS en van spanning. Omdat je gelijk en wisselspanning niet aan elkaar kan knopen is er een spanningssluis van 20 meter waar geen stroom is. Als je geen contact kan maken zet de beveiliging je neer in de spanningssluis. Als de HSL volgens huidige regelgeving aangelegd zou worden moeten beide apart van elkaar op een vlak gedeelte liggen. Door de tweede loc kan je nu zelf wegrijden bij zo'n stranding.
Reputatie 1
Het is toch niet normaal hoeveel de treinen uitvallen op dit traject. Heb nu voor 2 dagen achter elkaar dat de trein van Tilburg naar Rotterdam niet rijdt in de ochtend. NS je kan echt niet zo door blijven stuntelen terwijl je de hoofdprijs vraagt voor een abonnement! Vind je het gek als mensen overgaan opde auto. Echt een schande hoor.
Reputatie 1
Het sarcastische is dat ze pas na 2 uur problemen koffie en thee aanbieden.

Reageer