beantwoord

Hoge trein uitval traject/intercity Rotterdam - Eindhoven

Toon eerste bericht

32 reacties

Het was weer even geleden voor mij, maar vanochtend zat ik weer eens in een trein van Rotterdam naar Eindhoven die op de HSL defect ging (trein van 6:44 uit Rotterdam). Het gebeurde deze keer in de tunnel bij Barendrecht waar de trein vervolgens bijna een uur vast heeft gestaan. Na een half uur begonnen de eerste reizigers lichtelijk in paniek te raken vanwege gemiste vluchten en claustrofobische neigingen. De conducteurs bleven keurig omroepen dat het nog volstrekt onduidelijk was wanneer en of we weer verder zouden rijden tot na een aantal resets in de locomotief de boel ineens was opgelost. Resultaat: een grimmig sfeertje onder de passagiers en een uur te laat in Eindhoven.

Ik weet dat er technische problemen kunnen komen van het schakelen met de spanning in combinatie met het oude materieel, maar is NS serieus van plan om op deze manier door te gaan tot de nieuwe treinen er pas eind 2020 zijn? Het is vaker gezegd, maar de route via Dordrecht duurt amper 10 minuten langer en geeft technisch volgens mij een veel betrouwbaardere service. Wordt dit serieus als alternatief overwogen in de nieuwe dienstregeling? Aangezien de huidige treinen er toch uit gaan als de nieuwe er straks zijn, verwacht ik niet dat er nu nog serieus onderhoud aan de locomotieven wordt gepleegd. Of is dit wel de bedoeling?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, rijden via Dordrecht wordt niet overwogen. Los van het feit dat NS volgens het HSL contract verplicht is om via de HSL te rijden is ook het stuk Dordrecht-Lage Zwaluwe een bottleneck qua capaciteit.

De locomotieven zijn overigens pas enkele jaren oud en die worden dus gewoon onderhouden. Het is de bedoeling ze na 2020 te verkopen aan goederenvervoerders.
Nee, rijden via Dordrecht wordt niet overwogen. Los van het feit dat NS volgens het HSL contract verplicht is om via de HSL te rijden is ook het stuk Dordrecht-Lage Zwaluwe een bottleneck qua capaciteit.

De locomotieven zijn overigens pas enkele jaren oud en die worden dus gewoon onderhouden. Het is de bedoeling ze na 2020 te verkopen aan goederenvervoerders.

Ok in dat geval hoop ik dat het onderhoud wat vaker of beter wordt uitgevoerd want de uitval van treinen op dit traject lijkt me zeker niet gemiddeld voor het hele land. Volgens de conducteurs die ik vandaag gesproken heb is het materieel overigens niet nieuw dus misschien dat het om oude maar gereviseerde spullen gaat?
Reputatie 7
De locomotieven zijn nieuw, De rijtuigen gereviseerd
Badge
De rijtuigen (ICR) zijn inderdaad niet nieuw: in dienst 1980 (wel gemoderniseerd voor HSL-inzet).
De locomotieven (TRAXX) zijn wel nieuw: in dienst 2008 / 2014.
Reputatie 6
Badge
De rijtuigen zullen denk ook het probleem niet zijn van de bovengemiddelde storingen. Dit zal eerder te maken hebben met de (combinatie locomotief) en de baan zelf en dan in het bijzonder de veel besproken spanningssluizen.

De rijtuigen zelf zijn wat onhandig bij in- en uitstappen. Verder ervaar ik ze als zeer prettig.
De rijtuigen zullen denk ook het probleem niet zijn van de bovengemiddelde storingen. Dit zal eerder te maken hebben met de (combinatie locomotief) en de baan zelf en dan in het bijzonder de veel besproken spanningssluizen.

Dit lijkt mij ook het geval te zijn. Hopelijk is hier nog enige verbetering in te verwachten voordat de nieuwe treinen komen.

Overigens vind ik ook dat de huidige rijtuigen heel comfortabel zijn en ik hoop dat dat in de nieuwe treinen ook zo zal zijn. Problemen bij in- en uitstappen komen mij niet bekend voor, los van de enkele keer dat de deuren nog even geblokkeerd blijven op een station.

Reageer