Hoge uitval Intercity Direct

• 31 januari 2017
  • 26 reacties
  • 2661 Bekeken

Reputatie 4
Toch maar eens klagen over Intercity Direct. De dienst bestaat al 8 jaar, in de tussentijd zou men al genoeg ervaring en vaardigheid moeten hebben om deze intercitydienst uit te kunnen voeren. Toch speelt NS het nog elke dag klaar om talloze ritten te laten uitvallen, vanwege een storing op het baanvak maar voornamelijk door een defect aan de locomotief.

Wat ik me dan afvraag: hoe kan het toch dat er zo enorm veel uitval is? Worden die locomotieven dermate slecht onderhouden? Zijn het bedieningsfouten? Alhoewel, na 8 jaar zou men dat toch wel onder de knie moeten hebben. Het lijkt NS ook helemaal niets te deren, en leert blijkbaar dus al 8 jaar ook gewoon niets van de grote problemen waarmee deze dienst heeft te kampen. Is NS eigenlijk wel in staat een dergelijke hogesnelheidsdienst te kunnen verzorgen?

Kan Ron Schneider of Rogier van Boxtel daar eens publiekelijk uitleg over verstrekken, maar vooral ook wat ze gaan doen om de problemen binnen hooguit een paar maanden op te gaan lossen? NS-reizigers mogen voor een dienst waarvoor op een deel ook toeslag wordt geheven, een betrouwbaar product verwachten. Nu worden klanten gewoon glashard in de steek gelaten.

Overigens geldt dit ook voor de nieuwe Intercity van Breda - Den Haag, ook daar is de uitval gigantisch of verloopt met enorme vertragingen. Terwijl die dienst hooguit een paar weken oud is. Dat belooft wat voor de toekomst.

Kom op NS, dat kan beter! Met wat inspanningen en de wil om het er beste van te maken, moet een betrouwbare dienst op korte termijn toch mogelijk zijn.

26 reacties

Reputatie 3
Het probleem ligt deels bij het materieel: rijtuigen van 30 jaar oud zijn simpelweg niet gebouwd voor de HSL. Als men dat bij de bouw wist, had men veel meer kunnen faciliteren. Daarnaast moet je niet vergeten dat een trein 8 (!) keer moet omschakelen, dit i.c.m. met oude rijtuigen zorgt voor geregeld problemen. Als je tien keer op en neer rijdt van Breda naar Amsterdam, moet je dus 80 keer omschakelen.

Overzichtje voor omschakelen van Amsterdam naar Breda:
1. Na Hoofddorp omschakelen op HSL-spanning (25 kV)
2. Vervolgens omschakelen op Europese beveiligingssysteem (ETCS)
3. Voor Rotterdam omschakelen op Nederlandse beveiliging (ATB)
4. Vervolgens omschakelen op Nederlandse spanning (1500 V)
5. Na Rotterdam omschakelen op ETCS
6. Omschakelen op 25 kV
7. Voor Breda omschakelen op ATB.
8. Omschakelen op 1500 V.

Bij elke omschakeling kan er een defect ontstaan. Een gewone NS-trein hoeft nooit om te schakelen, dus dit zorgt voor een stuk minder uitval. De combinatie van veel omschakelen en oude rijtuigen zorgt dus voor veel defecten. Desondanks heb je verder gelijk, zo'n hoge uitval is ondanks bovengenoemde factoren zeker disproportioneel.
Reputatie 6
Badge +1
Aangezien machinisten geen 'rondje om de kerk' willen rijden, en de IC Direct onder het Hoofdrailnet valt, raken niet alle personeelsleden bedreven in het rijden met de IC Direct. Dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor het terugdienen van bedieningsissues.
Vanmiddag (31-1) weer raak om 14.37 vanuit Amsterdam, viel uit, die van 14.52 ook.
Reputatie 4
@ Jan-Mark - Even los van het probleem van de oude rijtuigen, het omschakelen (waarom verloopt dat tegenwoordig eigenlijk niet geheel automatisch) zou toch een vaste routinehandeling voor machinisten moeten zijn. Het kan toch niet zo zijn dat dat "maar gewoon even" vergeten wordt.

NS zou wellicht een flightsimulator kunnen ontwikkelen voor de HSL waarmee machinisten een gedegen training kunnen volgen. Daarin programmeer je natuurlijk ook wat de gevolgen zijn indien een omschakeling over het hoofd wordt gezien. Na de uitgebreide trainingssessies op de simulator kunnen de machinisten de vrije baan op. Kost wel wat natuurlijk, zo'n simulator, maar dan is NS maar vooral de klant voor een groot deel gevrijwaard van onnodige uitval van ICD-ritten.
Reputatie 7
@Keuzereiziger dat is niet waar. Degene die op de HSL rijden zijn daar speciaal voor opgeleid en bevoegd. Die rijden meestal weinig meer binnenland, alleen HSL.

@Pluckie het is meer het materieel wat niet altijd wil, voor de machinist is het maar één handeling die hij moet uitvoeren :)
Simulatoren bestaan ook al, staan bijvoorbeeld in Amersfoort
Reputatie 1
Het is de afgelopen dagen echt raak met de Intercity Direct:
-Vorige week zaterdagmiddag 28-1-2017 kwamen we met de ICD aan in Rotterdam CS, en waren alle deuren in storing. Geen van de deuren kon nog geopend worden totdat een deur mechanisch werd geopend.
-Maandag 30-1-2017 vielen ICD's op Amsterdam CS als dominostenen achterelkaar uit. De 15:07 reed niet, zo ook de 15:22 en vervolgens de 15:37 ook niet.
-Dinsdag 31-1-2017 vielen ook ICD's achterelkaar uit: 15:07, 15:22, 15:37. Voor de rit van 15:49 was er zelfs geen machinist. Uiteindelijk kwam er wel een en reed deze al binnen enkele minuten weg, terwijl meesten al waren uitgestapt (waaronder ik).
-Dinsdag 31-1-2017, ICD van Rotterdam naar Amsterdam 2 uur stil in tunnel vanwege technisch defect.

@Jan-Mark: Ik begrijp dat het schakelen over de verschillende netwerken een complexiteit is maar ik begrijp niet waarom er treinen van verschillende ritten achter elkaar uit vallen terwijl ze nog stil staan. De treinen staan op dat moment stil op het station en in afwachting van hun rit.
Verder schakelen de rijtuigen niet van spanning gedurende rit maar zijn het de locs. Dat zijn hele nieuwe moderne loc's met tegenwoordig zelfs twee per rit. De Thalys raast ook over de HSL en heeft ook twee loc's, en daar zijn geen problemen.
Reputatie 6
Badge +1
@Keuzereiziger dat is niet waar. Degene die op de HSL rijden zijn daar speciaal voor opgeleid en bevoegd. Die rijden meestal weinig meer binnenland, alleen HSL.

Dat was eerst zo, maar sinds de IC Direct ondergebracht is bij het Hoofdrailnet zijn er juist geen aparte machinisten voor. Veel mensen rijden de ene dag op de ICD, en de andere dag op reguliere NS treinen.
Reputatie 5
Misschien een rare suggestie, maar kunnen er geen wagons worden geleend uit Duitsland? Die hebben er zat van en kunnen ook gewoon hoge snelheden aan. Ze kunnen in NL rijden en ook in Duitsland, dus qua beveiliging moet dat toch allemaal kunnen?(IC Berlijn)
Breda is altijd de sigaar. We zetten er tegenwoordig al geld op. Als er ergens een hsl storing is kappen ze er richting breda meteen mee, waar de storing ook is. Zo ook gisteren, vlak voor rotterdam... vervelende mededeling... we gaanniet verder naar breda..... verder niks he... zoek het maar uit. De eerstvolgende mogelijkheid, intetcity dordrecht, liep vast op een wisselstoring. En dat terwijl er op het hsl spoor gewoon kon worden geree. Geen zin meer?? Communicatie hsl is ronduit pet, daar heb je toch geen extra opleiding voor nodig? Kortom, hsl blijft een lijn van "op goed geluk reizen" ns is de mol! en de klant is de molloot.
Reputatie 7
Bedankt, NSReizigerCW voor deze meldingen, ik zal deze voor jullie doorspelen naar de planners, zodat er meer bewustwording gecreëerd wordt over deze structurele uitval. Ik zal MvanGelder z'n melding ook meenemen.

Ook wil ik Jan-Mark bedanken voor zijn heldere uitleg van de technische kant van dit probleem. Begrijpelijk dat dit de frustratie niet verlicht, maar toch lijkt het mij zaak dat er zoveel mogelijk incidenten gemeld worden.
Dank je Thomas NS

Het merkwaardige is dat werd omgeroepen dat de trein van 15.07 wel zou rijden, maar kennelijk is dat ook niet gebeurt volgens bovenstaande melding.
Reputatie 4
Hoi Thomas NS, prima dat je de meldingen van NSReizigerCW en MvanGelder mee naar achteren hebt genomen, maar míjn vragen zijn nog niet beantwoord. Betreft op welke wijze maar vooral op welke termijn de structurele problemen, die reeds 8 jaar voortslepen, bij de bron aangepakt zullen worden.

We mogen toch aannemen dat de problemen hoog op de agenda bij het NS-management staan. Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat NS ongegeneerd nog eens 8 jaar gaat doormodderen met de huidige IC Direct-problemen.

Bedankt alvast voor je reactie.
Reputatie 7
Ze zijn er continu aan bezig. Zo zijn alle stammen met 2 loc's (sandwich rijden) uitgerust, wordt er amper meer naar een opstelterrein gereden en direct op een station gekeerd.

De HSL blijft storingsgevoelig vanwege de vele omschakelingen en hogere veiligheidseisen..

Het heeft uiteraard nog steeds aandacht, maar heb nu verder geen concete voorbeelden meer voor nu, maar ze willen zo goed mogelijk de dienst verlenen, dus wat dat betreft blijf vooral melden 😉
Reputatie 5
Misschien een rare suggestie, maar kunnen er geen wagons worden geleend uit Duitsland? Die hebben er zat van en kunnen ook gewoon hoge snelheden aan. Ze kunnen in NL rijden en ook in Duitsland, dus qua beveiliging moet dat toch allemaal kunnen?(IC Berlijn)

Iemand?
Zelfs als het zou kunnen (kan niet zomaar) heeft het weinig zin. Zoveel problemen zijn er nou ook weer niet met de rijtuigen en voor het enige probleem dat nog impact heeft op de treindienst (deuren die sporadisch gesloten blijven) wordt momenteel al een oplossing voorzien.
Duitse rijtuigen zou je compleet moeten vernieuwen (die dingen lopen inmiddels tegen het einde van hun levensduur, dus DB is bezig de rijtuigen te vervangen voor ander materieel). Ook zou andere deurbediening, andere noodremmen en nog meer van die dingen er in moeten worden gebouwd en dan moet je ook nog eens de hele toelatingsprocedure door omdat de rijtuigen weliswaar in UIC modus (waarbij de deuren aan beide kanten open kunnen bij stilstand) in Nederland mogen rijden, maar enkel op het conventionele spoor voor internationale treindiensten en niet op de HSL. Daar gelden hele andere eisen. Ook binnen Nederland zouden deze rijtuigen niet meer gebruikt mogen worden omdat ze niet voldoen aan de moderne veiligheidseisen.
De ICRm rijtuigen zijn nu bijna allemaal omgebouwd en voorzien van moderne snufjes die vereist zijn voor de HSL, inclusief veilig fietsvervoer. Zodra de ombouw helemaal klaar is, mogen er dus ook fietsen mee op de HSL, net zoals dat inmiddels al mag op de Intercity Den Haag - Breda - Eindhoven via de HSL.
Reputatie 4
Badge
Als het goed is komen er vanaf 2021 nieuwe intercity's in dienst.
http://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluiten-contract-over-levering-van-79-snelle-intercitys

De Traxx locomotieven zijn nieuw of net opgeknapt en de ICR rijtuigen zijn ook allemaal opgeknapt. Als je wat dan ook anders dan Traxx + ICR zou willen inzetten en als dat al beschikbaar en huurbaar is, ben je met ombouwen en toelaten zo 2 jaar verder. Voor die maximaal 2 jaar zal de NS echt niet een investering willen doen in het huren van ander materieel, zeker niet gezien de investeringen die ze al gedaan hebben.
Reputatie 7
Excuses Pluckie, ik heb mijn machinisten gevraagd om mij te helpen, aangezien dit toch vragen zijn vanuit het vakgebied die ik moeilijk kan beantwoorden. Zodra ik meer weet, krijg je van mij een antwoord.
Reputatie 6
.
De ICRm rijtuigen zijn nu bijna allemaal omgebouwd en voorzien van moderne snufjes die vereist zijn voor de HSL, inclusief veilig fietsvervoer. Zodra de ombouw helemaal klaar is, mogen er dus ook fietsen mee op de HSL, net zoals dat inmiddels al mag op de Intercity Den Haag - Breda - Eindhoven via de HSL.

Alleen jammer dat het moderne snufje dat Wifi heet, vergeten is.

De Traxx locomotieven zijn nieuw of net opgeknapt en de ICR rijtuigen zijn ook allemaal opgeknapt.

Sommige van die locomotieven zijn nog zo nieuw, dat ze nog een verfje moeten krijgen. Het lijkt wel, alsof ze nog in de grondverf (of primer) staan. Die zijn helemaal grijs.

Maar de vraag blijft wanneer de punctualiteit daadwerkelijk omhoog gaat: het met een locomotief voor en achter rijden is geen eclatant succes te noemen. Ook de vertraging en de vele uitval van de intercity Den Haag - Rotterdam - Breda (via HSL) is vooralsnog dramatisch.
Reputatie 7
Update: Pluckie, ik heb het doorgesproken met een ICD-machinist die mij open en eerlijk antwoord heeft kunnen geven op de vragen die jij stelde.

Waarom er zoveel uitval is, heeft deels te maken met de normale gang van zaken op het spoor en deels met het aantal treinen voor de HSL. Met de normale gang van zaken bedoel ik dan: als er ergens op dit traject een trein uitvalt, dan heeft dit gevolgen voor andere treinen op het traject. De reden dat er bij de Intercity Direct sneller een trein uitvalt, heeft te maken met de mogelijkheid om een reservetrein in te schakelen. Voor de Intercity Direct staan die maar op 1 plaats, Amsterdam Watergraafsmeer, en voor het traject Den Haag - Eindhoven op Den Haag Binckhorst. Dit betekent dat als er een trein op het traject Amsterdam - Rotterdam uitvalt, bijvoorbeeld, automatisch ook de trein terug uitvalt. Daarnaast kan het dan ook voorkomen dat het personeel op punt A staat en de trein die moet rijden op punt B.

Wat betreft het onderhoud: de locomotieven worden onderhouden volgens de gebruikelijke regels en afspraken die hiervoor gelden.

De bedieningsfouten, daar valt wel iets over te zeggen. Toen destijds de intercity tussen Amsterdam en Rotterdam geïntroduceerd werd, en later ook Breda aan dit traject werd toegevoegd, werd er een groep machinisten volledig op dit traject gezet als toegewijd team. Toen er twee keer per uur gereden ging worden, werden er ook NSR-machinisten aan toegevoegd, en later met de verdere uitbreiding nog meer. Omdat er steeds meer machinisten voor deze HSL moeten worden opgeleid, is de kans op bedieningsfouten inderdaad aanwezig. Ditzelfde gaat op voor het traject Den Haag - Breda, machinisten dienen hier in korte tijd leren te rijden op zowel HSL als TRAXX als ERTMS.

Al met al een lastig traject waar zeker verbeteringen in mogelijk zijn.
Reputatie 6
Update: Pluckie, ik heb het doorgesproken met een ICD-machinist die mij open en eerlijk antwoord heeft kunnen geven op de vragen die jij stelde.

Waarom er zoveel uitval is, heeft deels te maken met de normale gang van zaken op het spoor en deels met het aantal treinen voor de HSL. Met de normale gang van zaken bedoel ik dan: als er ergens op dit traject een trein uitvalt, dan heeft dit gevolgen voor andere treinen op het traject. De reden dat er bij de Intercity Direct sneller een trein uitvalt, heeft te maken met de mogelijkheid om een reservetrein in te schakelen. Voor de Intercity Direct staan die maar op 1 plaats, Amsterdam Watergraafsmeer, en voor het traject Den Haag - Eindhoven op Den Haag Binckhorst. Dit betekent dat als er een trein op het traject Amsterdam - Rotterdam uitvalt, bijvoorbeeld, automatisch ook de trein terug uitvalt. Daarnaast kan het dan ook voorkomen dat het personeel op punt A staat en de trein die moet rijden op punt B.

Mooi te lezen dat er op Den Haag Binckhorst en Amsterdam Watergraafsmeer een reserve Intercity direct staat, maar als het personeel dat deze reserve treinen moet bemensen in Breda gestrand is, dan hebben reserve treinen die zonder personeel op een rangeerterrein staan, toch geen enkel nut?
Reputatie 3
Voor dat personeel niet, maar bedenk dat Gvc een grote standplaats is, en dat er vaak wel een machinist beschikbaar is om even naar de grote Bkh te wandelen. Op de Meer is er ook wel altijd personeel aanwezig. Op grote standplaatsen kan je redelijk vaak vervanging vinden, dit i.t.t. de kleinere standplaatsen (zie het Hdr-topic bijvoorbeeld).
Reputatie 4
Hallo Thomas NS en de ICD-machinist, bedankt allebei voor de heldere en inderdaad eerlijke uitleg.
Ik hoop dat de problematiek snel zal zijn opgelost, zodat NS binnenkort weer een betrouwbaar ICD-product kan bieden.
Reputatie 4
Zelf rijd ik ook icd en de meeste problemen zijn i.d.d. de oudere rijtuigen, tezamen met nieuwe(re) locs en het vele omschakelen. Dit omschakelen is per keer 8 handelingen, welke elk beveiligd zijn, en dus bij omschakeling elk een storing kunnen geven welke rijden kunnen verhinderen. De nieuwe beveiliging is maximaal, maar wel met een aparte soort van gsm. Dus net als je mobiel kan je geen contact maken/hebben/verliezen en dan sta je stil. Welke tezamen met extra veiligheidsregels die ook stilstand kunnen veroorzaken vaak in het platleggen van de hsl uitmond. Machinisten rijden i.d.d. 3/5 diensten per week hsl, en de andere normaal. Maar dit is wel na 3 maanden extra opleiding. (een normale binnenlandse machinist is klaar na 9-12 maanden). Daarnaast zijn de locs die wij gebruiken standaard goederenlocs die van 140 naar 160 zijn opgeschroefd. De nieuwe locs (186.001-186.045) zijn i.d.d. nieuw. De andere 20 locs zijn oudere modellen die gehuurd worden, en soms opgeknapt en in ns kleuren gebracht. Maar deze zijn ook al +-10 jaar oud en hebben soms gekke kuren. De rijtuigen zijn opgekapt (interieur exterieur) nieuwe remmen, volwielen, noordremovername, aangepaste deursturing van oude technologie naar nieuwe in de traxx, wat vaak ook tot storingen lijdt. Wat je dus in totaal leest, is een pakket van nieuwe en oude technologie, welke het meestal doet, maar bij een enkele storing de hsl plat kan leggen. Nieuwe ic's zijn onderweg, maar in de tussentijd is het roeien met de spanen die we hebben, welke het beste alternatief waren na de v250 en de aanbestedingswil van de overheid.
Reputatie 6
Zelf rijd ik ook icd en de meeste problemen zijn i.d.d. de oudere rijtuigen, tezamen met nieuwe(re) locs en het vele omschakelen. Dit omschakelen is per keer 8 handelingen, welke elk beveiligd zijn, en dus bij omschakeling elk een storing kunnen geven welke rijden kunnen verhinderen. De nieuwe beveiliging is maximaal, maar wel met een aparte soort van gsm. Dus net als je mobiel kan je geen contact maken/hebben/verliezen en dan sta je stil. Welke tezamen met extra veiligheidsregels die ook stilstand kunnen veroorzaken vaak in het platleggen van de hsl uitmond. Machinisten rijden i.d.d. 3/5 diensten per week hsl, en de andere normaal. Maar dit is wel na 3 maanden extra opleiding. (een normale binnenlandse machinist is klaar na 9-12 maanden). Daarnaast zijn de locs die wij gebruiken standaard goederenlocs die van 140 naar 160 zijn opgeschroefd. De nieuwe locs (186.001-186.045) zijn i.d.d. nieuw. De andere 20 locs zijn oudere modellen die gehuurd worden, en soms opgeknapt en in ns kleuren gebracht. Maar deze zijn ook al +-10 jaar oud en hebben soms gekke kuren. De rijtuigen zijn opgekapt (interieur exterieur) nieuwe remmen, volwielen, noordremovername, aangepaste deursturing van oude technologie naar nieuwe in de traxx, wat vaak ook tot storingen lijdt. Wat je dus in totaal leest, is een pakket van nieuwe en oude technologie, welke het meestal doet, maar bij een enkele storing de hsl plat kan leggen. Nieuwe ic's zijn onderweg, maar in de tussentijd is het roeien met de spanen die we hebben, welke het beste alternatief waren na de v250 en de aanbestedingswil van de overheid.

Kortom: op de lijn die het paradepaardje had moeten zijn, rijdt opgekalefaterde meuk.
Reputatie 4
I.d.d., opgeknapte treinen, tezamen met strengere veiligheidsregels door een hoge wisselspanning en snellere treinen.

Reageer