beantwoord

hogere bezettingsgraad tijdens coronatijd

De ns staat nu voor het dilemma het vervoer rendabel te krijgen versus de veiligheid in relatie met het coronavirus. Zou het een idee zijn om net als in Zweden reizigers te laten reserveren. Hierdoor wordt het met name in de spits beter mogelijk op de reizigersstroom te kunnen sturen.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 15 juni 2020, 18:12

Goedenavond Klaas Petter en welkom bij de NS Community.

Sinds 10 mei hebben we een pilot actief gehad precies om het reserveren van een rit helpt met de huidige maatregelen te onderzoeken. Op deze pagina vind je er iets meer informatie over.

De pilot is net gisteren afgelopen dus er zal nu onderzocht worden wat het effect hiervan was geweest.

Bekijk origineel

16 reacties

Goedenavond Klaas Petter en welkom bij de NS Community.

Sinds 10 mei hebben we een pilot actief gehad precies om het reserveren van een rit helpt met de huidige maatregelen te onderzoeken. Op deze pagina vind je er iets meer informatie over.

De pilot is net gisteren afgelopen dus er zal nu onderzocht worden wat het effect hiervan was geweest.

Reputatie 7
Badge +3

De ns staat nu voor het dilemma het vervoer rendabel te krijgen versus de veiligheid in relatie met het coronavirus. Zou het een idee zijn om net als in Zweden reizigers te laten reserveren. Hierdoor wordt het met name in de spits beter mogelijk op de reizigersstroom te kunnen sturen.

Voorlopig hoeft er niets gestuurd te worden, de treinen zijn nog steeds voor het leeuwendeel leeg. 

Reputatie 7
Badge +3

Voorlopig hoeft er niets gestuurd te worden, de treinen zijn nog steeds voor het leeuwendeel leeg. 

En @Tamzin kan weten hoe leeg de treinen zijn, want die reist thuis van achter de computer de hele dag het hele land door……

Reputatie 7
Badge +3

@Klaas Petterzie jij dat het op jouw traject drukker is? Of zou je er graag weer met de trein willen reizen, maar houdt de mogelijkheid van (te) drukke treinen jou tegen?

Er zijn voor en tegens bij een reserveringssysteem. Voordeel is dat je de drukte kunt reguleren, een nadeel kan zijn dat het niet voor iedereen mogelijk kan zijn om te reserveren.

Badge +3

Mensen zonder internet zullen (zonder hulp) niet kunnen reserveren inderdaad.

Maar omdat reserveren (als het er al van komt) niet zal zijn zoals bij luchtvaart of internationale treinen (vaste zitplaats) maar eerder een tijdsblok waarin je ‘mag’ reizen, kunnen mensen met een los kaartje e.d. ook gewoon mee.

Het is eerder een idee om van tevoren aan te kunnen geven dat een bepaalde trein ‘vol’ is en je dus het risico loopt dat je een volgende moet nemen, als je geen reservering hebt.

Reputatie 7

@Tamzin heeft wel gelijk. Het is wat drukker dan een maand geleden maar nog steeds is er ruimte in overvloed. Angst voor volle treinen lijkt mij niet nodig (tenzij bij grote storingen waardoor bepaalde treinen voller zullen raken). De AH om de hoek is voller. Vanmiddag zat ik tussen Amsterdam CS en Breda in de IC Direct. De tweede klas hier en daar wat mensen maar nog ruimte aan het raam genoeg. De eerste klas coupé waar ik zat was leeg, op mijzelf na dan. Als bijna dagelijkse reiziger zie ik in andere treinen min of meer hetzelfde beeld, buiten de Randstad is het nog rustiger. 

Als je al reservatie zou willen invoeren zou je dat moeten doen voor Zandvoort op warme weekenddagen en misschien een enkele Sprinter naar Amsterdam in de spits. 

Je kunt het ook omdraaien; juist omdat er niets gestuurd wordt, maken mensen zich zorgen en zijn de treinen voor het leeuwendeel leeg. Laten we de resultaten van de pilot maar afwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt wel degelijk gestuurd. Er zijn op dit moment geen goedkope treinkaartjes te koop. Voor veel incidentele reizigers is de trein nu veel te duur voor een dagje uit aan de andere kant van het land.

Reputatie 7
Badge +3

@Martin7182

Veel mensen blijven het OV (net als cafe's) mijden omdat ze het zien als een moderne vorm van russische roulette. Halfslachtige maatregelen die dan ook nog eens gebrekkig gehandhaafd worden wekken weinig vertrouwen. Ik ga op dit moment liever met het vliegtuig dan met trein of bus, in de luchtvaart zijn er namelijk wel consequent gehandhaafde maatregelen. 

Reputatie 7
Badge +3

De pilot aanmelden voor een reis gaat door. Daarnaast wordt er bekeken of van te voren aangemelde fietsen mee kunnen. Met die fietsen komt de drukte vanzelf wel weer…
Verder lees ik net dat Rover pleit voor ontheffing mondkapjesplicht vanwege medische redenen. Ik schat zo in dat er ineens veel meer mensen medische problemen zullen hebben…(al zou ik zelf met long- en/of luchtwegproblemen op dit moment niet met de trein gaan).

Vanmorgen op nu.nl dit bericht.

https://www.nu.nl/tech/6058191/ns-reizigers-overwegend-positief-over-proef-met-aanmeldservice.html

60 procent van de 5.000 reizigers s positief over de app en zouden die ook gaan aanraden aan andere perosnen. Ik vind 5.000 een kleine steekproef. Ben bijvoorbeeld ook wel benieuwd hoeveel 60 en 70 plussers hier tussen zitten (in het algemeen iets minder handig met apps en dergelijke denk ik)

Reputatie 7
Badge +3

5000 is op zich statistisch gezien een prima aantal voor een steekproef mits de populatie voldoende representatief is. Dat ouderen niet met een mobiele telefoon kunnen omgaan lijkt me een vooroordeel van 20 jaar geleden. Overigens zullen de meeste ouderen het OV sowieso blijven mijden omdat ze nu eenmaal weinig noodzakelijke reizen maken en liever geen risico nemen.  

5000 is op zich statistisch gezien een prima aantal voor een steekproef mits de populatie voldoende representatief is. Dat ouderen niet met een mobiele telefoon kunnen omgaan lijkt me een vooroordeel van 20 jaar geleden. Overigens zullen de meeste ouderen het OV sowieso blijven mijden omdat ze nu eenmaal weinig noodzakelijke reizen maken en liever geen risico nemen.  

@Tamzin : Volgens mij heb ik met iets minder handig mij toch wel redelijk ingedekt. Nee ik heb geen vooroordelen dat maak jij er hier weer van

Reputatie 7

Ik hoor zo om me heen dat mensen het OV voornamelijk mijden omdat er geen kortingen zijn en ze geen mondkapje willen. De lol en gezelligheid is eraf, er zijn ook geen leuke doelen om naar toe te reizen: geen evenementen, niet spontaan ergens kunnen gaan eten of een attractie bezoeken. Twee mensen in mijn kennissenkring hebben inmiddels een tweedehands autootje aangeschaft wegens "het gedoe". Grote kans dat ze voorlopig niet terugkomen in het OV. Van angst voor het virus merk ik weinig, alleen onder ouderen en zelfs daar zijn mensen die het allemaal te ver vinden gaan en wijzen op eigen verantwoordelijkheid ipv opgelegde landelijke maatregelen. 

In de trein zie ik dagelijks jongere mensen die hun kapje half afschuiven en weer terugzetten zodra er iets van controle lijkt te komen. Verder moet je ook niet de illusie hebben dat iedereen voor iedere rit een schoon kapje gebruikt of het überhaupt eens wast.....

Reputatie 7
Badge +3

Aan handig zijn met een smartphone heb je niets als je geen smartphone hebt en/of geen internetbundel om ter plekke te kunnen reserveren.

Reputatie 5
Badge

In SE bij de SJ en aanverwanten mag je al blij zijn als er elk uur/varje timme een treintje rijdt.

Hier in NL klagen mensen al als er ´maar´ elke 20 of 30 min. een treintje gaat en als er eentje uitvalt is het huis te klein. Is eerder vergelijkbaar met de buitenlijnen van de SL=de metro van Storstockholm, alwaar reservasjon ook niet gaat werken. Bij de SJ krijg je bij aankoop over iets langere (zweedse) afstand al gratis en inclusief die siddeplassreservasjon erbij. Mede door die geheel andere omstandigheid is verplicht reserveren in NL eigenlijk onhaalbaar. Denk ook eens aan alle gemiste aansluitingen of gecancelde treinen etc.

Reageer