beantwoord

Hond in de trein?

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Mag je een hond mee nemen in alle treinen van de NS? En rond welke tijden? Is er ook nog een specifieke plek waar je mag zitten? Ik heb alle topics al afgezocht en ook de site zelf. Er staat nergens iets duidelijk over deze punten verteld, misschien weet iemand hier het antwoord?
icon

Beste antwoord door Ruud01 9 juni 2017, 11:33

Ja dat mag, maar daar heb je wel een extra kaartje voor nodig (zie link):
https://www.ns.nl/producten/alleen-te-koop-via-station-of-kaartautomaat/p/dagkaart-fiets-hond

"Uw hond mee in de trein voor € 3,10"

"Reist u met een hond? Kleine huisdieren mogen gratis mee in een tas of in een kooi. Een als dusdanig herkenbare assistentiehond (al dan niet in opleiding) reist ook gratis mee, mits voorzien van een tuigje, dekje of beugel met logo van een hulphondorganisatie. U heeft in dat geval geen Dagkaart hond nodig."
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 2
Ja dat mag, maar daar heb je wel een extra kaartje voor nodig (zie link):
https://www.ns.nl/producten/alleen-te-koop-via-station-of-kaartautomaat/p/dagkaart-fiets-hond

"Uw hond mee in de trein voor € 3,10"

"Reist u met een hond? Kleine huisdieren mogen gratis mee in een tas of in een kooi. Een als dusdanig herkenbare assistentiehond (al dan niet in opleiding) reist ook gratis mee, mits voorzien van een tuigje, dekje of beugel met logo van een hulphondorganisatie. U heeft in dat geval geen Dagkaart hond nodig."
Reputatie 7
Badge +4
U mag een hond meenemen. Als uw hond zo groot is dat u hem niet in een tas of mandje kunt vervoeren, moet u een hondenkaartje kopen voor €3,10.

Zorgt u dat u geen overlast veroorzaakt. Hondenliefhebbers kunnen het zich soms niet voorstellen maar veel mensen zijn bang voor honden. Die stelt u echt niet gerust met iets van: Hij doet echt niks. U doet er wijs aan niet met een hond in een drukke trein te reizen.

Dit gezegd hebbend, is het over het algemeen geen probleem. Als het baasje het goed doet, is de hond meestal ook prima, maar dat weet u als hondenliefhebber waarschijnlijk al lang.

Er zijn geen speciale zitplaatsen voor honden. Een hond moet aangelijnd zijn en mag zeker niet loslopen. Het balkon vinden veel reizigers met honden wel prettig. Reist u eerste klas en is het niet al te druk, dan is een vierzitsplaats in treinzit wel handig.

Wat een onzin zeg. Kaartjes zijn al duur zat.
Reputatie 7
Badge +3
Je hond mag niet op een zitplaats, maar moet op schoot of op de vloer, ook met hondenkaartje. Een kleedje waarop hij kan liggen is soms wel fijn.
Wij reizen elk weekend met de ns. Nu een jaar later kregen we voor het eerst de opmerking dat we voor de hondjes(teckels) moeten betalen. Wij dachten bij een weekendvrij abonnement per abonnement een hond gratis mee te mogen nemen. Dat klopt echter nu niet meer. We moeten nu de honden op onze schoot vervoeren, gratis, of in een mand vervoeren, gratis, of betalen. Op je schoot wordt uiteindelijk wel zwaar. In een mand nemen de honden veel meer plaats in, want je plaatst ze voor je voeten. Ze lagen tot nu toe gewoon tussen onze voeten en niemand had daar last van. De vraag is nu wat we doen.

Aan de andere kant komen wij in het weekend heel veel reizigers tegen met koffers die zo groot zijn als een Sint Bernhard hond. Die koffers blokkeren alle zitplaatsen of men zet ze zelfs op de zitplaatsen. Dat gaat oogluikend zonder problemen. Deze koffers nemen veel meer plaats in dan onze honden geen enkele conducteur maakt er een woord aan vuil. Hoe is dit mogelijk?

Mijn vraag is nu of we niet met twee maten meten. De hond die geen plaats inneemt en niemand kwaad doet en de reiziger met de koffer die niemand meer in staat stelt een zitplaats te kunnen innemen.

Hoe kunnen wij reizen zonder extra kosten voor honden die geen plaats innemen en niemand tot last zijn?

Groet,
Frank Oomens
Reputatie 7
Badge +3
Bij mijn weten zijn er in het verleden ooit de NS-Jaarkaart en de OV-Jaarkaart geweest waarop stond vermeld dat je een hond gratis mocht meenemen. Bij andere abonnementsvormen als Weekend Vrij is dat nooit toegestaan geweest.

Als de hond niet op schoot kan zitten of in een mand vervoerd wordt zal er officieel een Dagkaart Hond (per hond) moeten worden gekocht.
https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/dagkaart-hond

De enige gratis methode is om de hond in een mandje te vervoeren of op schoot te nemen. Een hond is niet te vergelijken met bagage. Vandaar dat er andere regels voor gelden dan voor grote koffers.
Reputatie 7
Badge +3
@Frankyboy1961 u heeft langere tijd met uw honden zonder de benodigde hondenkaartjes gereisd, zonder te controleren of ze inderdaad gratis meemochten met uw relatief goedkope weekendvrij abonnement. En nu vraagt u hoe u uw honden toch gratis kunt meenemen zonder ze in een mand, tas of schoot te willen vervoeren? Daarbij vindt u dat uw honden gratis mee moeten omdat koffers en andere bagage ook gratis mee mogen?
Misschien kunt u uw honden in een koffer meenemen. Alleen mag de koffer geen zitplaats innemen 😉
Hoe kunnen wij reizen zonder extra kosten voor honden die geen plaats innemen en niemand tot last zijn?

Het antwoord daarop is dus niet dus. uw laatste zin triggert mij. De hond neemt geen plaats in, dat is per definitie niet mogelijk en daarnaast niemand tot last zijn is echt een aanname uwerzijds. Ik ken mensen die als de dood voor honden zijn en dus absoluut niet graag naast reizigers met honden willen zitten.
Reputatie 7
Badge +4
Gezien de zeer toegenomen drukte in de treinen, vraag ik me af of het vervoer van losse honden in de drukke spits nog wel kan. Buiten de spits meenemen, net als voor fietsen, lijkt me een mooi begin
Reputatie 7
Badge +3
Gezien de zeer toegenomen drukte in de treinen, vraag ik me af of het vervoer van losse honden in de drukke spits nog wel kan. Buiten de spits meenemen, net als voor fietsen, lijkt me een mooi begin
Losse honden mogen helemaal niet mee in de trein. Of in mandje/tas/opschoot (gratis) of aan de lijn (met hondenkaartje)
Reputatie 7
Badge +4
Uiteraard heb ik het over losse honden aan een lijn en niet in een mand. De voorschriften zijn me wel enigszins bekend. Ik denk dat een hond in de spits niet meer verstandig is. Het lijkt me ook geen feest voor een hond. TS spreekt inderdaad nergens over een lijn als hij de hond van de schoot haalt.

De essentie van mijn opmerking was dat het in de spits beter is geen honden meer toe te laten. Een beetje hondenliefhebber doet dat het beest ook niet aan.
Reputatie 7
Badge +3

NS wil wat kleine wijzigningen doorvoeren in de algemene voorwaarden. Wat betreft honden wil men er specifiek aan toevoegen dat een  hond die niet eentje in een mandje of kooitje vervoerd wordt, geen zitplaats mag innemen. Dit omdat er regelmatig toch discussie over is in trein. Dat wil niet zeggen dat het voorheen wel mocht, alleen stond het er niet duidelijk genoeg in.

https://locov.nl/binaries/Locov%202019-9658%20Kleine%20aanpassingen%20algemene%20voorwaarden_tcm118-426829.PDF

Reputatie 7
Badge +4

Goede zaak. Gezien de drukte in de spits zou het meenemen van honden ook niet meer moeten mogen. Een beetje hondenliefhebber doet dat het beestje trouwens ook niet aan en ook de medepassagiers niet.

Reputatie 7
Badge +3

NS wil wat kleine wijzigningen doorvoeren in de algemene voorwaarden. Wat betreft honden wil men er specifiek aan toevoegen dat een  hond die niet eentje in een mandje of kooitje vervoerd wordt, geen zitplaats mag innemen. Dit omdat er regelmatig toch discussie over is in trein. Dat wil niet zeggen dat het voorheen wel mocht, alleen stond het er niet duidelijk genoeg in.

https://locov.nl/binaries/Locov%202019-9658%20Kleine%20aanpassingen%20algemene%20voorwaarden_tcm118-426829.PDF

Dit impliceert dat een hond in mandje of kooi wel een zitplaats mag innemem., Want dat wat gratis mee mag, heeft geen recht op eigen zitplaats, maar als dat nergens staat...

Reputatie 7
Badge +3

Ik meen dat @Loes  ergens in een ouder topic heeft gezegd dat een hond in een mandje of kooi geldt als bagage. Dus dan gelden de regels van bagage. Tassen e.d liggen ook vaak op stoelen. Dat kan in principe best zolang het rustig is, maar bij drukte moet dat er af. Dan de hond ook. Maar dat zou aan dan ook wel aan de voorwaarden toegevoegd kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +4

Peuters onder de vier reizen ook gratis maar hebben ook geen recht op een eigen zitplaats. Het zou minder moeite moeten kosten om deze dingen te kunnen vinden, maar daarmee zijn ze natuurlijk nog wel geldig. 

Te meer omdat nu in sommige kringen ‘Waar staat dat?’ meer en meer een retorische vraag wordt met het doel om te handelen naar wat het beste uitkomt te rechtvaardigen.

Overigens zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat een hond in een mandje wordt weggezet om iemand anders te laten zitten. Net als bij de bagage. Dit soort discussies zouden bij voorbaat overbodig moeten zijn en het is eerder vreemd dat dat niet zo is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ooit een kat vervoerd in een mand die zo onrustig was (mand op schoot) dat ik de mand met kat en al in het bagagerek heb gezet. Hij heeft de coupé op stelten gezet tussen Amersfoort en Zwolle door aan een stuk door te miauwen.

Reputatie 6

Hulphonden daarentegen mogen gratis mee, mits deze als hulphond herkenbaar is.

Reageer