beantwoord

HSL en harde wind

• 10 maart 2019
  • 27 reacties
  • 633 Bekeken

code:
 Rotterdam-Breda (HSL)                  

Tussen Rotterdam Centraal en Breda
rijden er op de hogesnelheidslijn geen
treinen door harde wind op de
Hogesnelheidslijn.

Dit duurt tot ongeveer 17:30 uur

Ik verbaas mij erover, dat de HSL niet kan rijden door de harde wind. Heeft de locomotief te weinig trekkracht om tegen de harde wind in te komen?
Of kunnen de wagons omwaaien door te harde zij wind?
Andere treinen rijden wel en hebben dus geen last! Qua formaat en gewicht zijn ze ongeveer hetzelfde lijkt mij.
icon

Beste antwoord door Tochjo 10 maart 2019, 14:45

Het probleem is dat de bovenleiding op de hoge Moerdijkbrug over het Hollandsch Diep.door opwaartse zijwind zo zou kunnen gaan bewegen dat de stroomafnemer deze niet meer kan blijven volgen en erin verstrikt zou kunnen raken. Er wordt gewerkt aan het plaatsen van windschermen.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De zijwind is dan te sterk op de Moerdijkbrug in relatie met de potentieel hoge snelheid. De maatregel is kennelijk preventief. Er zijn hier wel spoorwegfanaten die het precies uit kunnen leggen.
Hogelijk reageren ze even. Snelheid kan toch altijd aangepast worden.
Badge +3
Het probleem is dat de bovenleiding op de hoge Moerdijkbrug over het Hollandsch Diep.door opwaartse zijwind zo zou kunnen gaan bewegen dat de stroomafnemer deze niet meer kan blijven volgen en erin verstrikt zou kunnen raken. Er wordt gewerkt aan het plaatsen van windschermen.
Reputatie 7
Badge +3
In 2005 geconstateerd, in 2020 (hopelijk) opgelost. Netjes ...
Reputatie 7
Badge
Hogelijk reageren ze even. Snelheid kan toch altijd aangepast worden.
De snelheid wordt soms ook aangepast. Er zijn beperkingen van 220, 160, 80 en 0. Daar het in ons landje nogal vaak hard waait, gebeurt het geregeld dat de brug niet bereden kan worden.
Badge
Als u wel eens rijdt met deze trein dan zou u kunnen weten dat de Moerdijkbrug waar de HSL trein overheen rijdt een stuk hoger is dan de brug waar het andere treinverkeer overheen rijdt. Juist door die grotere hoogte van de brug is de wind daar veel harder.

Helaas is het inderdaad een lang traject voordat eindelijk de windschermen hier geplaatst gaan worden.
Reputatie 6
Een hoofdpijnlijn is het. Maar vanzelfsprekend veiligheid voor alles. Dat met die problemen bij harde wind wist men bij het ontwerpen al natuurlijk - daar mag je toch vanuit gaan - maar het was blijkbaar niet nodig (of te duur?) om de brug meteen al met schermen te bouwen (of anderszins waardoor de wind minder vat heeft op de treinen).
Reputatie 6
Al met al is dat hele HSL-gedoe maar een triest zooitje.

Vanmiddag zag ik wel dat de treinen van Den Haag naar Eindhoven omgeleid worden via Dordrecht (en daar ook stoppen). Het kan dus wel ...
Het is me nu duidelijk. Het probleem zit in de bovenleiding. Ik kon me al niet voorstellen, dat zo'n loodzware trein last kon hebben van wind. Meerdere keren langs en over de HSL Moerdijkbrug gereden. Het is me eigenlijk nooit opgevallen, dat de HSL spoorbrug hoger ligt.
Badge +3
Het is me eigenlijk nooit opgevallen, dat de HSL spoorbrug hoger ligt.
Deze foto laat dat mooi zien.
Ik denk er nog even over na. Je kan toch preventief die stroomafnemers vóór de HSL Moerdijkbrug laten zakken. Verstrikt raken met de bovenleiding is dan uitgesloten volgens mij. Er zit voldoende energie in de trein om over de brug heen te rollen zonder aandrijving. Maar kennelijk wil men geen enkel risico nemen.
Inderdaad een overduidelijke foto. Dan moet ik het natuurlijk gezien hebben, maar ben dat nu vergeten.😊
Reputatie 7
Badge
Ik denk er nog even over na. Je kan toch preventief die stroomafnemers vóór de HSL Moerdijkbrug laten zakken. Verstrikt raken met de bovenleiding is dan uitgesloten volgens mij. Er zit voldoende energie in de trein om over de brug heen te rollen zonder aandrijving. Maar kennelijk wil men geen enkel risico nemen.
Dat kan niet. Er is een waarschuwingssysteem in de brug gebouwd die aan de hand van de windsnelheid een automatische waarschuwing afgeeft. Is de brug niet berijdbaar, dan kun je er (vanwege het beveiligingssysteem) gewoonweg niet overheen.
Reputatie 7
Badge
Er is helemaal geen eens zware wind op dit moment. Teminste niet in mijn regio in ieder geval.
Reputatie 7
In het zuiden van het land wel, zware windstoten.
Reputatie 6
Badge
Extra bijzonder is het, dat de lijn vanaf de Zuid Holland-kant uit een tunnel komt en dan de hoogte in gaat, de brug op. Een langere tunnel, dus het water onderdoor had in ieder geval een terugkerend probleem gescheeld "van en naar Breda, via de hogesnelheidslijn".

Leuk dat 'ie er ligt, maar weinig doordacht is 'ie wel.
Reputatie 5
En net nu ik morgen naar Tilburg moet vanuit Den Haag CS. Volgens mij zijn er morgen ook windstoten. Wat zou een alternatieve route zijn? Of een trein eerder nemen waardoor ik circa 59 minuten speling heb met een afspraak en nog speling heb met de omleiding (die volgens rijdendetreinen +18 geeft)
De reisplanner van de NS doet net alsof alles rijdt, maar ook deze trein rijdt toch over de moerdijkbrug?
Reputatie 7
Badge
En net nu ik morgen naar Tilburg moet vanuit Den Haag CS. Wat zou een alternatieve route zijn? Of een trein eerder nemen waardoor ik circa 59 minuten speling heb met een afspraak.
De reisplanner van de NS doet net alsof alles rijdt, maar ook deze trein rijdt toch over de moerdijkbrug?

Dat doet ie, maar dat het vandaag hard waait, wil niet zeggen dat dat morgen ook tot problemen gaat leiden. Zou wel genoeg speling nemen en de reisinfo goed in de gaten houden.
Reputatie 5

En net nu ik morgen naar Tilburg moet vanuit Den Haag CS. Wat zou een alternatieve route zijn? Of een trein eerder nemen waardoor ik circa 59 minuten speling heb met een afspraak.
Dat doet ie, maar dat het vandaag hard waait, wil niet zeggen dat dat morgen ook tot problemen gaat leiden. Zou wel genoeg speling nemen en de reisinfo goed in de gaten houden.

Dus de serie Den Haag CS - Eindhoven rijdt wel de normale route?
Reputatie 7
Badge
Dus de serie Den Haag CS - Eindhoven rijdt wel de normale route?
Dat zeg ik niet. Ik zeg: hou de planner goed in de gaten en zorg ervoor dat je meer dan genoeg speling hebt om je afspraak te halen.

Als we morgen weer zulke windstoten krijgen, gaat die brug er weer uit en worden de treinen waarschijnlijk omgeleid via Dordrecht. Dat kost tijd.
Reputatie 5

Dus de serie Den Haag CS - Eindhoven rijdt wel de normale route?Dat zeg ik niet. Ik zeg: hou de planner goed in de gaten en zorg ervoor dat je meer dan genoeg speling hebt om je afspraak te halen.

Als we morgen weer zulke windstoten krijgen, gaat die brug er weer uit en worden de treinen waarschijnlijk omgeleid via Dordrecht. Dat kost tijd.

Ik dacht dat het in reactie was op het gegeven dat volgens de NS reisplanner het afgelopen uur alles reed zonder enige vertraging en dat dat door de "dat doet ie" werd bevestigd 🙂 Ik zie alleen dat ik het woordje "nu" ben vergeten erbij te zetten. Ik hou de planner sowieso in de gaten maar ik twijfel of de planner wel de actuele situatie weergeeft 🙂
Reputatie 3
De trein rijdt bij harde wind wel, alleen wordt hij omgeleid via Dordrecht. Je bent dan volgens mij wel 15 tot 20 minuten langer onderweg, maar er zijn vandaag ook wel wat treinen op dit traject uitgevallen.

Vervelende is dat de reisplanner die 15-20 minuten vaak niet aangeeft in je reis, maar de aangepaste aankomsttijden in bijvoorbeeld Breda en Eindhoven zie je weer wel zodra je in de voorgestelde reis op de trein 'IC richting Eindhoven' klikt. Ook de ICD Amsterdam-Breda wordt gewoon door de reisplanner op het traject Rotterdam-Breda als mogelijkheid gegeven, ook als hij zoals nu helemaal niet rijdt. Als je dan de reis opent en op 'NS Intercity Direct richting Breda' klikt zie je dat Breda ondoorzichtig is gemaakt.

Ik begrijp niet dat als er geen treinen op de HSL rijden, door wind of waar dan ook door, dat de reisplanner de hele dag doet alsof hij wel rijdt terwijl dezelfde reisplanner heeft staan dat er een storing is waardoor hij niet rijdt tussen Rotterdam en Breda.
Reputatie 5
Extra bijzonder is het, dat de lijn vanaf de Zuid Holland-kant uit een tunnel komt en dan de hoogte in gaat, de brug op. Een langere tunnel, dus het water onderdoor had in ieder geval een terugkerend probleem gescheeld "van en naar Breda, via de hogesnelheidslijn".

Leuk dat 'ie er ligt, maar weinig doordacht is 'ie wel.

De reden dat er geen tunnel aan is gelegd onder het hollands diep is dat er geen noodzaak voor is. Zowel de bestaande spoor als wegbrug lagen er al en hadden een lagere doorvaarhoogte, waardoor de nieuwe brug op geen enkele manier de scheepvaart in de weg zou zitten.

Daarnaast is een tunnel nou eenmaal veel duurder dan een brug, hier is dus zeker wel over nagedacht waarom er geen tunnel ligt.
Reputatie 5
Ik snap al waar mijn verwarring vandaan komt. In de planner is de reis al aangepast en is er daardoor geen vertraging te zien.

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-03-10/1169
Reputatie 3
Klopt, als je op de trein klikt in je reis dan zie je de aangepaste juiste aankomst- en vertrektijden.

Voor de reisplanner lijkt de trein echter gewoon te rijden en aangekomen te zijn en lijkt dat ook gebruikt te worden voor het plannen van (langere) reizen door de reisplanner. Misschien zit ik er naast en zie ik het verkeerd, maar ik vind dit vrij onhandig.

Reageer