HSL in 2017

Reputatie 1
In 2017 gaan ook de Intercity treinen Den Haag-Eindhoven en Amsterdam-Brussel via de HSL rijden.

Dat lijkt mij geen goed idee. De HSL kent veel storingen (IC Direct valt niet voor niets vaak uit). Gaan die intercity's straks net zo vaak uitvallen. Kun je het niet beter via Dordrecht laten rijden zo als nu. Heeft de HSL zelf storing dan kun je nog omrijden (gebeurt nu met ICD vaak niet) maar de IC Den Haag - Eindhoven gaat met het zelfde storingsgevoelige materieel rijden als ICd. Dit is vragen om treinuitval en vertraging. Ik begrijp dat ze iets willen met die dure HSL maar je haalt de betrouwbaarheid wel omlaag. Ook Intercity Brussel gaat zo in de oroblemen komen en sneller wordt hij niet eens omdat Thalys niet benadeeld mag worden.

36 reacties

Reputatie 6
Badge +1
De meeste storingen komen niet door het materieel (dat is wel redelijk betrouwbaar), maar door infrastructuur en doordat treinen niet meer over de Moerdijkbrug mogen als het harder waait dan zeg windkracht 6. En tsja, waaien doet het regelmatig in Nederland...
Ik zal eens wat dieper in de plannen duiken InterCityNederland. Ik snap op voorhand je zorgen, gezien het beeld dat er is ontstaan over deze lijn. Ik kom binnenkort met een reactie.
* NS rijdt vanaf dienstregeling 2017 de Intercity Den Haag – Eindhoven deels over de HSL. Hierdoor profiteren reizigers tussen Den Haag en Eindhoven van reistijdwinsten tot bijna 10 minuten.
* Ook rijdt NS vanaf dienstregeling 2017 de Intercity Amsterdam – Brussel via Breda, waardoor de verbinding tussen Zuid/Oost-Nederland en België verbetert.
* NS is momenteel druk bezig met de voorbereiding van deze herroutering, bijvoorbeeld door het uitwerken van de dienstregeling en het ombouwen van treinen.
* NS bouwt momenteel locomotieven en rijtuigen om en heeft extra locomotieven aangeschaft om deze treindiensten over de HSL te rijden.
* Uiteraard is de betrouwbaarheid op de HSL een aandachtspunt. In de komende maanden werkt NS bijvoorbeeld bijstuurscenario’s uit in het geval van verstoringen. Dit is gebruikelijk bij nieuwe dienstregelingen en gaat dus ook hier gebeuren.
Of het bijstuurscenario voor een zuidelijke HSL-stremming omleiden of schrappen inhoudt van de IC Den Haag Centraal - Eindhoven zal waarschijnlijk pas blijken als de dienstregeling 2017 is ingegaan. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de Thalys, de Benelux én de IC Den Haag Centraal - Eindhoven omgeleid kunnen worden ...
In zekere zin blijft het inderdaad koffiedik kijken (en aannames doen). Gelukkig hebben we kundige mensen in dienst die dit aan het voorbereiden zijn en tot de meest optimale plannen zullen komen.
Alles is bij NS zo piekfijn geregeld dat het woord "optimaal' in het bedrijfsjargon noodgedwongen een vergrotende en een overtreffende trap heeft gekregen. 😉
@keuzereiziger, uit uw reactie haal ik dat u niet vaak met de IC direct reist. Dat betreft namelijk een zogenaamde HSL verbinding. 9 op de 10 keer dat de IC-direct treinen niet rijden of vertraging hebben gaat het om een technisch mankement aan de locomotieven. Ook vandaag weer en nu, de trein van 17:55 vanuit Adam uitgevallen.
Ondertussen blijven ik en andere reizigers grof betalen voor de abonnementen/toeslagen. Geld bij vertraging, alleen bij 30+ minuten. Maar als je alle keren dat je een trein later /vroeger pakt omdat de geplande op voorhand al uitviel meetelt....
Ondertussen wordt je op de perrons de verkeerde/onlogische treinen ingestuurd, zijn er geen conducteurs te zien als er grote vertragingen zijn en zitten de treinen bomvol. Maar owee als je 1e klas gaat zitten. Middels dit forum tracht de NS aan dienstverlening te doen terwijl dit enkel een zoethoudertje/communicatietrucje is. Mijn excuses voor de goedgelovige reizigers en medewerkers van dit forum die misschien denken daadwerkelijk zaken op te lossen.
En weer werden de zojuist in Rotterdam gestrande reizigers ri Breda de sprinter aanbevolen, terwijl de (ditmaal wel rijdende ICdirect) van 19:09 toch echt een heel stuk sneller in Breda is.
Bah, wat een bak ellende aan communicatie weer.
Eigenlijk zou ik het voorval vorige week donderdagochtend in Breda ook moeten noemen, dus bij deze. Het verloop van de communicatie: de 06:27 heeft 20min vertraging. De 06:27 rijdt niet, de 06:57 rijdt wel. De 06:57 rijdt wel maar van spoor 5 (wat hysterisch/luidkeels op het perron werd omgeroepen. Dus iedereen naar spoor 5. Daar aangekomen bleek die uiteraard niet te rijden. Overigens werd dit alles niet duidelijk door de stationsomroeper want die liet zich niet horen, maar werd proefpndervinderljjk ondervonden door de reizigers en de eerder genoemde hysterische conducteur. Dankjewel weer ns voor een spetterende show in onkunde. De reden van de vertraging: technische mankementen aan de loc van 06:27 en het onvermogen om de volgende trein van een ander perron te laten vertrekken.
Geld bij vertraging, alleen bij 30+ minuten.

De regeling geldt voor het InterCity Direct-gedeelte al vanaf 15 minuten. Wat betreft de uitval op deze lijn; dit gebeurt te vaak. De klachten hierover zijn terecht. Hopelijk kunnen we spoedig verbeteren.
En waarom is dit geen optie in het menu van het geld terug bij vertraging formulier op mijn NS? Daar enkel de mogelijkheid om 30-59 of 59+ minuten te kiezen
De werkwijze is om dat via een online tool te doen. Dit is inderdaad niet mogelijk binnen Mijn NS.
En dat is dus vreemd, toch?
Gezien de afwijking is het technisch niet mogelijk dit op dezelfde manier in te regelen. Ik kan het niet mooier voor je maken.
Gezien de afwijking is het technisch niet mogelijk dit op dezelfde manier in te regelen. Ik kan het niet mooier voor je maken.
De tweede zin is geloofwaardig, de eerste absoluut niet.
De tweede zin is geloofwaardig, de eerste absoluut niet.

Claims met betrekking tot de InterCity Direct worden binnen een ander systeem behandeld. Dat dit (of ik) niet geloofwaardig is (of ben) zal ik de rest van m'n bestaan dan maar mee moeten leren leven.
Niet de boodschapper is ongeloofwaardig, maar het argument. Als er een wil is, is er een weg om die gegevens van het ene systeem naar het andere te krijgen, of beter nog, om alle gtbv- en artikel-6.1-claims gewoon in één en hetzelfde systeem af te handelen. Dat kost moeite en het kan best zijn dat NS niet in gebruiksvriendelijkheid wil investeren, maar je hoeft er bepaald geen natuurwetten voor te breken.
Alle intercity direct claims beoordelen mijn collega's handmatig. Ook wij vinden dat deze werkwijze efficiënter kan, en we zijn dan ook continu aan het kijken waar en hoe verbetering mogelijk is. Dat is een kwestie van keuzes maken, maar ook mogelijkheden. Alle feedback die we via dit kanaal verzamelen wordt meegenomen in onze verbetersessies, ook bijvoorbeeld in de verbetering van onze formulieren, en onze website. Die kan wat mij betreft namelijk nog duidelijker wat betreft dit onderwerp.
In 2017 gaan ook de Intercity treinen Den Haag-Eindhoven en Amsterdam-Brussel via de HSL rijden.

Dat lijkt mij geen goed idee. De HSL kent veel storingen (IC Direct valt niet voor niets vaak uit). Gaan die intercity's straks net zo vaak uitvallen.

Van Boxtel is het met je eens en schuift de schuld vast naar de politiek. Door nu de GO/NOGO beslissing aan Dijksma voor te leggen, kan NS achteraf zeggen dat de politiek per se wilde dat de IC Den Haag - Eindhoven over de HSL zou gaan rijden. Gaat Dijksma in op deze hint, dan is het de zoveelste keer dat de eisen aan de dienstuitvoering op de HSL neerwaarts worden bijgesteld.
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk zegt dhr van Boxtel: we zijn er niet goed in, rijden over HSL en we durven een uitbreiding ook niet aan.
De laatste alinea baart nog wel de meeste zorgen:

Van Boxtel schrijft te verwachten dat de totale uitval in 2017 is teruggebracht met 5,5 tot 6 procent, gelijk met het gemiddelde niveau van 2013. Tegelijkertijd stelt hij dat er in de verwachting “geen rekening gehouden met de effecten van introducties van nieuwe treindiensten op de HSL die deels samenloop hebben met de huidige Intercity direct”.

We gaan het meemaken... Afgelopen dagen valt ICD overigens weer bijzonder vaak uit.
Badge +3
Eigenlijk zegt dhr van Boxtel: we zijn er niet goed in, rijden over HSL en we durven een uitbreiding ook niet aan.
Terugkijkend had NS na het Fyra-fiasco gewoon van de HSL geschopt moeten worden wegens onwaarschijnlijke wanprestatie. Maar de politiek heeft NS de hand boven het hoofd gehouden en NS een tweede, derde en vierde kans gegeven. Waar dit alles toe geleid heeft? Niet tot een goedwerkende treindienst. We leven inmiddels drieeneenhalf jaar na het Fyra-fiasco. Me dunkt dat het nu wel mooi geweest is met NS.

Wie durft eindelijk eens de stekker uit dit mislukte project te trekken en een andere vervoerder de kans te geven om nu eindelijk eens een succes van de HSL te maken?
Voor Beter OV meldt dat NS van plan is "de Intercity Den Haag - Eindhoven vanaf het moment dat dezer via de HSL-Zuid gaat rijden, op te knippen in Breda."
Reputatie 4
Voor Beter OV meldt dat NS van plan is "de Intercity Den Haag - Eindhoven vanaf het moment dat dezer via de HSL-Zuid gaat rijden, op te knippen in Breda."
Ik vermoed dat dat tijdelijk is omdat NS in december onvoldoende ICR-materieel heeft omgebouwd voor gebruik op de HSL. Er ging al langer een gerucht dat de ombouw ver achter is op schema.
Badge +3
NS zal wel weer een nieuwe laatste kans krijgen. Men had natuurlijk nieuw materieel kunnen bestellen na het Fyra-fiasco. Maar het geld was op en was de enige optie om bijna 30-jaar oude rijtuigen die slechts 160 km/u kunnen rijden op te kalefateren. Als men 3 jaar geleden nieuwe rijtuigen had besteld, waren die nu wel zo'n beetje afgeleverd geweest......
Reputatie 7
Badge +3
Of was NS nu failliet geweest.
Rikus vermeldt inmiddels ook welke onvermoede motivatie NS hiervoor zou hebben:

Geachte heer Van Boxtel,

Naar wij hebben begrepen, overweegt u de Intercity Den Haag - Eindhoven (treinserie 1900) vanaf het moment dat deze via de HSL-Zuid gaat rijden, op te knippen in Breda. U zou deze maatregel overwegen omdat het dan eenvoudiger zou zijn, machinisten vrij te maken voor rijlessen op de nieuwe Sprintertreinen, zo hebben wij van uw medewerkers begrepen. (...)

Kan iemand uitleggen hoe die twee zaken met elkaar samenhangen?

Reageer