HSL in 2017

Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 4
Rikus vermeldt inmiddels ook welke onvermoede motivatie NS hiervoor zou hebben:

Geachte heer Van Boxtel,

Naar wij hebben begrepen, overweegt u de Intercity Den Haag - Eindhoven (treinserie 1900) vanaf het moment dat deze via de HSL-Zuid gaat rijden, op te knippen in Breda. U zou deze maatregel overwegen omdat het dan eenvoudiger zou zijn, machinisten vrij te maken voor rijlessen op de nieuwe Sprintertreinen, zo hebben wij van uw medewerkers begrepen. (...)

Kan iemand uitleggen hoe die twee zaken met elkaar samenhangen?

Het personeel van de standplaats Eindhoven heeft nog geen materieelinstructie gehad van zowel de flirt als de Traxx. Er is te weinig tijd om het personeel voor beide materieeltype een instructie te geven, waardoor ervoor wordt gekozen om voor de standplaats eindhoven alleen in een flirtinstructie te voorzien. Standplaats Rotterdam neemt de extra ritten Breda- Den Haag erbij.
Badge +3
Of was NS nu failliet geweest.
Onzin. Een bedrijf met een omzet van 4,9 miljard euro gaat zo snel niet failliet. Het lijkt er meer op dat men er eigenlijk al vanuit gaat dat de concessie uiteindelijk verloren gaat wegens wanprestatie en dat er nu het strikt minimale geïnvesteerd wordt. Het is onbegrijpelijk dat de concessieverlener akkoord is gegaan met de onderbenutting door NS van de HSL.
Reputatie 5
Diezelfde concessieverlener heeft, als enig aandeelhouder, een achterdeur waar de centjes vanuit NS lekker naar binnen blijven stromen. De overheid heeft er dus alle belang bij om NS de hand boven het hoofd te houden.
@volvo8700
Bedankt voor de uitleg

In dat geval kan ik Rikus geen ongelijk geven. De Flirt-instructie kon men al zeker sinds de definitieve bestelling ervan (begin 2015) zien aankomen, de TRAXX-instructie al een dik jaar langer. Het was dus niet heel moeilijk om te voorzien dat de TRAXX-instructie de afgelopen maanden had moeten plaatsvinden om het nu ontstane probleem te voorkomen. (En als alternatief had men er ook nog voor kunnen kiezen Flirt in een ander deel van Nederland in te zetten, zodat de standplaats Eindhoven niet tegelijk met twee nieuwe materieeltypen te maken zou krijgen.)
Badge +3

In dat geval kan ik Rikus geen ongelijk geven. De Flirt-instructie kon men al zeker sinds de definitieve bestelling ervan (begin 2015) zien aankomen, de TRAXX-instructie al een dik jaar langer. Het was dus niet heel moeilijk om te voorzien dat de TRAXX-instructie de afgelopen maanden had moeten plaatsvinden om het nu ontstane probleem te voorkomen. (En als alternatief had men er ook nog voor kunnen kiezen Flirt in een ander deel van Nederland in te zetten, zodat de standplaats Eindhoven niet tegelijk met twee nieuwe materieeltypen te maken zou krijgen.)

Maar dat zou betekenen dat iemand de regie had gevoerd. En dat gaat niet goed in een groot bedrijf waar de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet. Zo loopt men bij NS permanent tegen onbedoelde bijwerkingen van beleid en beslissingen aan. Niemand overziet het geheel en tegelijkertijd is er niemand die in staat is deze situatie op te lossen. Het blijft tobben.
Badge +3
Diezelfde concessieverlener heeft, als enig aandeelhouder, een achterdeur waar de centjes vanuit NS lekker naar binnen blijven stromen. De overheid heeft er dus alle belang bij om NS de hand boven het hoofd te houden.
Dat lijkt maar zo. Het is voornamelijk een vestzak-broekzakverhaal waar heel veel dure salarissen van betaald worden.De betrokkenen hebben geheel eigen belangen om deze situatie tot in lengte van jaren te laten voortduren.
Tegenover treinreiziger.nl bevestigt NS bij monde van Ton Boon dat een knip in Breda wordt overwogen, maar dat toch de punctualiteit daarvoor de aanleiding zou zijn.
Ik heb standplaats Eindhoven en ik heb nog niet vernomen dat de Traxx opleidingen niet door gaan. Ik lees er geregeld wat over, maar die is nieuw voor me.
Ik weet wel dat men geprobeerd heeft andere standplaatsen erbij te betrekken, maar dat dat niet door gaat. Ben dus heel benieuwd waar die info vandaan komt.
Reputatie 1
Nog vier dagen en dan zal de HSL meer geïntegreerd worden in het hoofdrailnet via de IC (Direct) Den Haag - Eindhoven. Daar zal het tot 2025 voorlopig bij blijven.

Totdat de nieuwe Coradia Intercity is ingestroomd zal andere mogelijkheden zijn zoals een snelle treinverbinding naar Vlissingen. Maar dat is voorlopig toekomstmuziek.

De testritten met 2 Traxx met daartussen 7 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR zijn volop aan de gang. Die nemen het dan over van de V-IRM/ICM-M/DDZ.
Reputatie 7
Badge +3
Een snelle verbinding naar Vlissingen zie ook na 2025 niet komen omdat de reizigers daarvoor ontbreken.
Reputatie 6
Badge
Maar waarom kan NS eigenlijk tussen Roosendaal en Souburg niet gewoon 1x per uur een sprintertje laten rijden, zodat de IC ook echt een IC kan worden?

Reageer