HSL in 2017

  • 22 februari 2016
  • 36 reacties
  • 1328 Bekeken

Reputatie 3
In 2017 gaan ook de Intercity treinen Den Haag-Eindhoven en Amsterdam-Brussel via de HSL rijden.

Dat lijkt mij geen goed idee. De HSL kent veel storingen (IC Direct valt niet voor niets vaak uit). Gaan die intercity's straks net zo vaak uitvallen. Kun je het niet beter via Dordrecht laten rijden zo als nu. Heeft de HSL zelf storing dan kun je nog omrijden (gebeurt nu met ICD vaak niet) maar de IC Den Haag - Eindhoven gaat met het zelfde storingsgevoelige materieel rijden als ICd. Dit is vragen om treinuitval en vertraging. Ik begrijp dat ze iets willen met die dure HSL maar je haalt de betrouwbaarheid wel omlaag. Ook Intercity Brussel gaat zo in de oroblemen komen en sneller wordt hij niet eens omdat Thalys niet benadeeld mag worden.

36 reacties

Reputatie 6
Badge
Maar waarom kan NS eigenlijk tussen Roosendaal en Souburg niet gewoon 1x per uur een sprintertje laten rijden, zodat de IC ook echt een IC kan worden?
Reputatie 7
Badge +3
Een snelle verbinding naar Vlissingen zie ook na 2025 niet komen omdat de reizigers daarvoor ontbreken.
Reputatie 1
Nog vier dagen en dan zal de HSL meer geïntegreerd worden in het hoofdrailnet via de IC (Direct) Den Haag - Eindhoven. Daar zal het tot 2025 voorlopig bij blijven.

Totdat de nieuwe Coradia Intercity is ingestroomd zal andere mogelijkheden zijn zoals een snelle treinverbinding naar Vlissingen. Maar dat is voorlopig toekomstmuziek.

De testritten met 2 Traxx met daartussen 7 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR zijn volop aan de gang. Die nemen het dan over van de V-IRM/ICM-M/DDZ.
Ik heb standplaats Eindhoven en ik heb nog niet vernomen dat de Traxx opleidingen niet door gaan. Ik lees er geregeld wat over, maar die is nieuw voor me.
Ik weet wel dat men geprobeerd heeft andere standplaatsen erbij te betrekken, maar dat dat niet door gaat. Ben dus heel benieuwd waar die info vandaan komt.
Tegenover treinreiziger.nl bevestigt NS bij monde van Ton Boon dat een knip in Breda wordt overwogen, maar dat toch de punctualiteit daarvoor de aanleiding zou zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Diezelfde concessieverlener heeft, als enig aandeelhouder, een achterdeur waar de centjes vanuit NS lekker naar binnen blijven stromen. De overheid heeft er dus alle belang bij om NS de hand boven het hoofd te houden.
Dat lijkt maar zo. Het is voornamelijk een vestzak-broekzakverhaal waar heel veel dure salarissen van betaald worden.De betrokkenen hebben geheel eigen belangen om deze situatie tot in lengte van jaren te laten voortduren.
Reputatie 7
Badge +3

In dat geval kan ik Rikus geen ongelijk geven. De Flirt-instructie kon men al zeker sinds de definitieve bestelling ervan (begin 2015) zien aankomen, de TRAXX-instructie al een dik jaar langer. Het was dus niet heel moeilijk om te voorzien dat de TRAXX-instructie de afgelopen maanden had moeten plaatsvinden om het nu ontstane probleem te voorkomen. (En als alternatief had men er ook nog voor kunnen kiezen Flirt in een ander deel van Nederland in te zetten, zodat de standplaats Eindhoven niet tegelijk met twee nieuwe materieeltypen te maken zou krijgen.)

Maar dat zou betekenen dat iemand de regie had gevoerd. En dat gaat niet goed in een groot bedrijf waar de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet. Zo loopt men bij NS permanent tegen onbedoelde bijwerkingen van beleid en beslissingen aan. Niemand overziet het geheel en tegelijkertijd is er niemand die in staat is deze situatie op te lossen. Het blijft tobben.
@volvo8700
Bedankt voor de uitleg

In dat geval kan ik Rikus geen ongelijk geven. De Flirt-instructie kon men al zeker sinds de definitieve bestelling ervan (begin 2015) zien aankomen, de TRAXX-instructie al een dik jaar langer. Het was dus niet heel moeilijk om te voorzien dat de TRAXX-instructie de afgelopen maanden had moeten plaatsvinden om het nu ontstane probleem te voorkomen. (En als alternatief had men er ook nog voor kunnen kiezen Flirt in een ander deel van Nederland in te zetten, zodat de standplaats Eindhoven niet tegelijk met twee nieuwe materieeltypen te maken zou krijgen.)
Reputatie 6
Diezelfde concessieverlener heeft, als enig aandeelhouder, een achterdeur waar de centjes vanuit NS lekker naar binnen blijven stromen. De overheid heeft er dus alle belang bij om NS de hand boven het hoofd te houden.
Reputatie 7
Badge +3
Of was NS nu failliet geweest.
Onzin. Een bedrijf met een omzet van 4,9 miljard euro gaat zo snel niet failliet. Het lijkt er meer op dat men er eigenlijk al vanuit gaat dat de concessie uiteindelijk verloren gaat wegens wanprestatie en dat er nu het strikt minimale geïnvesteerd wordt. Het is onbegrijpelijk dat de concessieverlener akkoord is gegaan met de onderbenutting door NS van de HSL.
Reputatie 4
Rikus vermeldt inmiddels ook welke onvermoede motivatie NS hiervoor zou hebben:

Geachte heer Van Boxtel,

Naar wij hebben begrepen, overweegt u de Intercity Den Haag - Eindhoven (treinserie 1900) vanaf het moment dat deze via de HSL-Zuid gaat rijden, op te knippen in Breda. U zou deze maatregel overwegen omdat het dan eenvoudiger zou zijn, machinisten vrij te maken voor rijlessen op de nieuwe Sprintertreinen, zo hebben wij van uw medewerkers begrepen. (...)

Kan iemand uitleggen hoe die twee zaken met elkaar samenhangen?

Het personeel van de standplaats Eindhoven heeft nog geen materieelinstructie gehad van zowel de flirt als de Traxx. Er is te weinig tijd om het personeel voor beide materieeltype een instructie te geven, waardoor ervoor wordt gekozen om voor de standplaats eindhoven alleen in een flirtinstructie te voorzien. Standplaats Rotterdam neemt de extra ritten Breda- Den Haag erbij.
Rikus vermeldt inmiddels ook welke onvermoede motivatie NS hiervoor zou hebben:

Geachte heer Van Boxtel,

Naar wij hebben begrepen, overweegt u de Intercity Den Haag - Eindhoven (treinserie 1900) vanaf het moment dat deze via de HSL-Zuid gaat rijden, op te knippen in Breda. U zou deze maatregel overwegen omdat het dan eenvoudiger zou zijn, machinisten vrij te maken voor rijlessen op de nieuwe Sprintertreinen, zo hebben wij van uw medewerkers begrepen. (...)

Kan iemand uitleggen hoe die twee zaken met elkaar samenhangen?
Reputatie 7
Badge +3
Of was NS nu failliet geweest.
Reputatie 7
Badge +3
NS zal wel weer een nieuwe laatste kans krijgen. Men had natuurlijk nieuw materieel kunnen bestellen na het Fyra-fiasco. Maar het geld was op en was de enige optie om bijna 30-jaar oude rijtuigen die slechts 160 km/u kunnen rijden op te kalefateren. Als men 3 jaar geleden nieuwe rijtuigen had besteld, waren die nu wel zo'n beetje afgeleverd geweest......
Reputatie 4
Voor Beter OV meldt dat NS van plan is "de Intercity Den Haag - Eindhoven vanaf het moment dat dezer via de HSL-Zuid gaat rijden, op te knippen in Breda."
Ik vermoed dat dat tijdelijk is omdat NS in december onvoldoende ICR-materieel heeft omgebouwd voor gebruik op de HSL. Er ging al langer een gerucht dat de ombouw ver achter is op schema.
Voor Beter OV meldt dat NS van plan is "de Intercity Den Haag - Eindhoven vanaf het moment dat dezer via de HSL-Zuid gaat rijden, op te knippen in Breda."
Reputatie 7
Badge +3
Eigenlijk zegt dhr van Boxtel: we zijn er niet goed in, rijden over HSL en we durven een uitbreiding ook niet aan.
Terugkijkend had NS na het Fyra-fiasco gewoon van de HSL geschopt moeten worden wegens onwaarschijnlijke wanprestatie. Maar de politiek heeft NS de hand boven het hoofd gehouden en NS een tweede, derde en vierde kans gegeven. Waar dit alles toe geleid heeft? Niet tot een goedwerkende treindienst. We leven inmiddels drieeneenhalf jaar na het Fyra-fiasco. Me dunkt dat het nu wel mooi geweest is met NS.

Wie durft eindelijk eens de stekker uit dit mislukte project te trekken en een andere vervoerder de kans te geven om nu eindelijk eens een succes van de HSL te maken?
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk zegt dhr van Boxtel: we zijn er niet goed in, rijden over HSL en we durven een uitbreiding ook niet aan.
De laatste alinea baart nog wel de meeste zorgen:

Van Boxtel schrijft te verwachten dat de totale uitval in 2017 is teruggebracht met 5,5 tot 6 procent, gelijk met het gemiddelde niveau van 2013. Tegelijkertijd stelt hij dat er in de verwachting “geen rekening gehouden met de effecten van introducties van nieuwe treindiensten op de HSL die deels samenloop hebben met de huidige Intercity direct”.

We gaan het meemaken... Afgelopen dagen valt ICD overigens weer bijzonder vaak uit.
In 2017 gaan ook de Intercity treinen Den Haag-Eindhoven en Amsterdam-Brussel via de HSL rijden.

Dat lijkt mij geen goed idee. De HSL kent veel storingen (IC Direct valt niet voor niets vaak uit). Gaan die intercity's straks net zo vaak uitvallen.


Van Boxtel is het met je eens en schuift de schuld vast naar de politiek. Door nu de GO/NOGO beslissing aan Dijksma voor te leggen, kan NS achteraf zeggen dat de politiek per se wilde dat de IC Den Haag - Eindhoven over de HSL zou gaan rijden. Gaat Dijksma in op deze hint, dan is het de zoveelste keer dat de eisen aan de dienstuitvoering op de HSL neerwaarts worden bijgesteld.
Alle intercity direct claims beoordelen mijn collega's handmatig. Ook wij vinden dat deze werkwijze efficiënter kan, en we zijn dan ook continu aan het kijken waar en hoe verbetering mogelijk is. Dat is een kwestie van keuzes maken, maar ook mogelijkheden. Alle feedback die we via dit kanaal verzamelen wordt meegenomen in onze verbetersessies, ook bijvoorbeeld in de verbetering van onze formulieren, en onze website. Die kan wat mij betreft namelijk nog duidelijker wat betreft dit onderwerp.
Niet de boodschapper is ongeloofwaardig, maar het argument. Als er een wil is, is er een weg om die gegevens van het ene systeem naar het andere te krijgen, of beter nog, om alle gtbv- en artikel-6.1-claims gewoon in één en hetzelfde systeem af te handelen. Dat kost moeite en het kan best zijn dat NS niet in gebruiksvriendelijkheid wil investeren, maar je hoeft er bepaald geen natuurwetten voor te breken.
De tweede zin is geloofwaardig, de eerste absoluut niet.


Claims met betrekking tot de InterCity Direct worden binnen een ander systeem behandeld. Dat dit (of ik) niet geloofwaardig is (of ben) zal ik de rest van m'n bestaan dan maar mee moeten leren leven.
Gezien de afwijking is het technisch niet mogelijk dit op dezelfde manier in te regelen. Ik kan het niet mooier voor je maken.
De tweede zin is geloofwaardig, de eerste absoluut niet.
Gezien de afwijking is het technisch niet mogelijk dit op dezelfde manier in te regelen. Ik kan het niet mooier voor je maken.
En dat is dus vreemd, toch?

Reageer