HSL Intercity


Nieuwste ontwikkeling met Intercity Direct (International)/Beneluxtrein:

https://www.treinreiziger.nl/ns-verlengd-intercity-direct-2019/

Paradoxale situatie. De HSL Intercity wordt steeds populairder omdat de Traxx + ICR geleidelijk aan betrouwbaarder en punctueler worden. Tevens heeft NS de toeslag in de daluren verlaagd van E 2,40 naar E 1,40. Een goede ontwikkeling.

Maar daardoor worden de HSL Intercity wel steeds voller. Ooit was er een regel dat reizigers in HSL treinen altijd een zitplaats moet hebben. Maar dat kan NS nu niet waarmaken omdat ze simpelweg het treinmaterieel niet voor hebben. Alle NS ICR zijn hard nodig. En NS heeft maar liefst 45 gekochte Traxx serie 186, En 21 gehuurde Traxx. 9 van Macquire Rail en 12 van Alpha Trains. De Ministerie van I & W wil ook dat de treinreizigers een zitplaats in de NS HSL Intercity kan krijgen. Maar dat kan voorlopig niet.

NS kan wel efficiënter de Intercityrijtuigen inzetten. De Intercity Den Haag - Eindhoven heeft in daluren met 7 tweede klas en 2 eerste klas ICR een te lage bezettingspercentage. Waarom niet 2 - 4 stammen met 9 ICR (7 tweede klas en 2 eerste klas ICR) inzetten tussen Den Haag - Eindhoven in de spitsuren? En in de daluren 7 ICR (6 tweede klas ICR en 1 eerste klas ICR) op werkdagen? Veel efficiënter.

Ook is het altijd merkwaardig geweest dat NS veel te veel eerste klas ICR heeft in de Intercity Direct. Afgezien van de Intercity Direct International/Beneluxtrein zijn in de andere Intercity Direct 2 eerste klas ICR. Die vervoeren bijna altijd lucht want de bezettingspercentage is altijd laag. Zelfs in de spitsuren krijg je amper 1 eerste klas ICR vol. Kan NS die eerste klas laten ombouwen tot tweede klas ICR door NedTrain?

En is NMBS geneigd om een aantal I - 11 rijtuigen af te staan voor de Benelux? De I - 11 rijtuigen kunnen in principe worden ingezet op de HSL Antwerpen - Schiphol. De vraag is dan wel hoe lang de toelating zal duren. En of de I - 11 in sandwich getrokken en geduwd kan worden door Traxx locomotieven?

Zolang de ICNG nog niet is ingestroomd zal NS het lastiger krijgen om de treinaanbod via de HSL te verwerken. En dat terwijl ze nu goed bezig zijn. Lijkt wel alsof ze nu worden afgestraft omdat ze telkens verbeteringen aanbrengen. En als Pro Rail en Infraspeed de HSL betrouwbaarder weten te maken en de ICNG vanaf de HSL steeds verder het hoofdrailnet op zal rijden zal het aantal treinpassagiers op de HSL nog fors gaan toenemen in de komende jaren.

13 reacties

Apart dat het nu opeens wel kan, nadat hier tig keer beweerd werd dat het verlengen van de stammen echt niet mogelijk was. Ben benieuwd hoeveel stammen er nu verlengd kunnen worden. Het keren in Amsterdam Centraal zonder leeg heen en terug naar de Watergraafsmeer te rijden levert je 6 rijtuigen op, dan zijn er nog een aantal rijtuigen over (geen idee hoeveel dat er nu exact zijn nadat de Beneluxstammen aangepast zijn), zou toch genoeg moeten zijn om tenminste 2/3 van de stammen naar 7 rijtuigen te brengen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat de Eindhovense treinen teruggaan van 9 naar 8 rijtuigen.
@Tamzin De NS woordvoerder heeft in een interview aangegeven dat de IntercityDirect Amsterdam - Breda vanaf volgend jaar niet langer leeg naar het emplacement gaat rijden maar langs het perron gaat keren, dat zal de voornaamste winst zijn (complete stam van 6 rijtuigen minder nodig). Verder zijn er nog een handjevol rijtuigen reserve (stuk of 8 geloof ik). Kortom dat is haast al voldoende, je hoeft er niets voor in te korten. Misschien dat er enkele ICR6 stammen over blijven, maar die moet men dan maar inzetten op de minder drukke ritten.
Het aantal reizigers op de IC direct is met 25% gegroeid en niet met de verwachtte 10%, hierdoor is er gebrek aan zitplaatsen in deze treinen ontstaan.

Doordat de IC Brussel nu via de HSL gaat rijden wordt er tijdwinst geboekt waardoor er minder treinstammen nodig zijn voor deze lijn. Hierdoor kan 1 treinstel uit elkaar worden gehaald en kunnen deze rijtuigen toegevoegd worden aan bestaande treinstammen. Een deel krijgt er dus een 2e klas rijtuig bij en een ander deel een 1e klas rijtuig. Verder dacht ik meegekregen te hebben dat er nog elders een enkel rijtuig beschikbaar was uit defecte andere treinstellen welke nu hier ook voor gebruikt gaan worden.

Ik kreeg de indruk dat in het bericht van TS gedacht wordt dat er even gewisseld kan worden in samenstelling van deze treinstammen gedurende de dag maar dat zal niet gaan. Bij deze treinstammen is het niet zomaar even mogelijk een rijtuig uit te nemen of toe te voegen, dit kan alleen bij de onderhoudswerkplaats gebeuren en neemt ook flink tijd in beslag. Dus gedurende de dag wisselen van samenstelling van deze treinstammen is gewoon niet mogelijk.
Leuk voor de HSL. Maar wanneer krijgt Brabant weer een directe IC-verbinding met Dordrecht?
Doordat de IC Brussel nu via de HSL gaat rijden wordt er tijdwinst geboekt waardoor er minder treinstammen nodig zijn voor deze lijn. Hierdoor kan 1 treinstel uit elkaar worden gehaald en kunnen deze rijtuigen toegevoegd worden aan bestaande treinstammen.
Die rijtuigen zijn al grotendeels gebruikt voor de Benelux zelf. Er waren ooit 13 stammen van 6 rijtuigen voor de Benelux, dat zouden er nu 11 van 7 moeten zijn, simpel rekensommetje levert op dat er één rijtuig over is gebleven na deze operatie. Er waren echter al een aantal rijtuigen over (met een aantal heeft men vorig jaar nog een testrit gemaakt) en met nog een stam minder omdat de ICD Breda - Amsterdam dus langs het perron van Amsterdam gaat keren zou je voldoende rijtuigen moeten hebben om de boel te verlengen.
Leuk voor de HSL. Maar wanneer krijgt Brabant weer een directe IC-verbinding met Dordrecht?
Voor zover ik weet is die er tenzij Breda niet meer in Brabant ligt. Alleen bedoel je waarschijnlijk op een ander traject 😉

Leuk voor de HSL. Maar wanneer krijgt Brabant weer een directe IC-verbinding met Dordrecht?Voor zover ik weet is die er tenzij Breda niet meer in Brabant ligt. Alleen bedoel je waarschijnlijk op een ander traject ;)

Daarnaast rijdt er nogsteeds een intercity tussen roosendaal en dordrecht 2x per uur in beide richtingen.
Ik bedoel Eindhoven bijvoorbeeld... wanneer komt vanuit Eindhoven weer een directe IC-verbinding met Dordrecht?
Nooit meer. En nu ophouden daarover, het is niet de bedoeling om elk onderwerp wat met de HSL te maken heeft te misbruiken om je eigen onvrede met het lijnennet te uiten.
Badge +3
Toevallig kwam je op Eindhoven - Den Haag vandaag via Dordrecht. Jammer alleen dat dat geen stop was, ook al stond hij er vaak minutenlang stil las ik 🙂
Nooit meer. En nu ophouden daarover, het is niet de bedoeling om elk onderwerp wat met de HSL te maken heeft te misbruiken om je eigen onvrede met het lijnennet te uiten.
Dat zal ik blijven doen zolang er geen volwaardig IC alternatief is op die route. Dus wen er maar aan.
Heb even geduld met een IC Dordrecht - Eindhoven. Eerst moet het derde spoor tussen Oberhausen - Zevenaar in gebruik gaan. Dat zal als volgens planning gaat vanaf 2023 zijn. Mogelijk kiezen dan meer goederenspoorvervoerders zoals o.a. DB Cargo nog meer een rijpad vanaf Kijfhoek naar Duitsland via de Betuweroute.

Vanaf 2023 zal alle nieuwe IC + Sprinters zijn ingestroomd. Meer treinmaterieel als de oude IC nog niet is afgevoerd. Dus wie weet dat de NS extra IC laat rijden tussen Dordrecht - Eindhoven. Ze willen op bepaalde route PHS invoeren.

Reageer