beantwoord

HSL rijdt net als gisteren weer niet door defect materieel

  • 3 mei 2016
  • 8 reacties
  • 328 Bekeken

Het is te gek voor woorden.
Weer valt de Intercity (in)Direct uit door defect materieel.
En wat doet staatssecretaris Dijksma er aan. Helemaal niks!! Zijn dit weer lege politieke woorden?

Ze hebben geen nieuw materieel nodig maar een nieuwe dienstverlener. Wat meer concurentie op het spoor kan geen kwaad.

Louis
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 3 mei 2016, 20:25

De Intercity Direct valt nog steeds bovengemiddeld vaak uit, maar in vergelijking met januari zijn de prestaties fors verbeterd. Januari was ook wel een dramatische maand, toegegeven.
Lees in dit nieuwsbericht hoe wij menen de prestaties op de HSL te verbeteren in 2016.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Mw Dijksma heeft niets te vertellen, het Min van Financiën dat de eigenaar is van NS beslist over dit soort zaken. En aangezien NS tot 2025 zo'n 100 miljoen per jaar betaalt voor de HSL wil Financien dat NS blijft want een andere vervoerder zo'n bedrag nooit zal betalen.
Reputatie 4
Dat contract van 100 miljoen per jaar is vrees ik inderdaad de enige reden dat NS kans-na-kans-na-kans blijft krijgen op de HSL. Een andere vervoerder zou een strop betekenen voor de overheid omdat die niet gebonden is aan het HSL-contract van NS en een veel lager bedrag kan uit onderhandelen. Voor de overheid blijft geld de belangrijkste drijfveer bij het spoorwegbeleid.
Mw Dijksma heeft niets te vertellen, het Min van Financiën dat de eigenaar is van NS beslist over dit soort zaken.
Officieel gaat Dijksma er wel degelijk over: Prestatie-afspraken zijn onderdeel van de concessie-overeenkomst en daar gaat Dijksma over.

En aangezien NS tot 2025 zo'n 100 miljoen per jaar betaalt voor de HSL wil Financien dat NS blijft want een andere vervoerder zo'n bedrag nooit zal betalen.
Die 100 miljoen is broekzak-vestzak. Er vanuit gaande dat NS momenteel geen winst maakt op de HSL-activiteiten, levert het staken van die activiteiten de staat aan dividenduitkering meer op dan het voortzetten ervan aan concessievergoeding.

Dat contract van 100 miljoen per jaar is vrees ik inderdaad de enige reden dat NS kans-na-kans-na-kans blijft krijgen op de HSL.
Het is meer dat ze weten dat NS de directe concurrentie met een andere vervoerder niet aan kan. (HSL tegenover de parallelle lijnen van het hoofdrailnet)
De Intercity Direct valt nog steeds bovengemiddeld vaak uit, maar in vergelijking met januari zijn de prestaties fors verbeterd. Januari was ook wel een dramatische maand, toegegeven.
Lees in dit nieuwsbericht hoe wij menen de prestaties op de HSL te verbeteren in 2016.
Mooie woorden op de website Klaas-Jan. Echter de realiteit is anders. Nog steeds geen twee locomotieven in Breda. Ze hebben ipv de trein klaar te hebben staan de trein verderop gezet. Deze komt met grote regelmaat 1 tot 5 minuten NA de vertrektijd pas aanrijden. Informatie voorziening is laat en incompleet. Dat is irritatie bron 1 bij alle reizigers. Je kijkt op de ns planner en ziet dat de trein rijdt, tot het moment dat de trein er moet zijn... wachten... wachten.. geen trein. Het ns personeel moedigt mensen aan om te klagen, maar doet er verder niks aan.

Dus in 2016 is de dienstverlening tot nu toe verslechterd tov 2015. En de laatste maand begint het echt slecht te worden. Met name het te laat binnenkomen rijden vanaf het "rangeerterein" ergert mij (en vele mede passagiers) mateloos.

Louis
Vanochtend de HSl of beter bekend als de intercity (in)direct, van 6:27 15 minuten vertraagd, die van 6:57 volgens de reisplanner 6 minuten vertraging, echter de stations klok gaf 7:08 aan toen we begonnen te rijden. Dus 11 minuten vertraging. Zal wel weer met de prestatie meeting te maken hebben.

Oh we staan nu stil op de moerdijk brug.... zucht....
We rijden langzaam en worden ingehaald door de reguliere intercity...
Reputatie 7
Badge +3
Die sandwich treinen hebben de problemen alleen maar erger gemaakt.
Badge +3
Wat opmerkingen over het stuk van woordvoerder Ton Boon.

"NS start met een intensief begeleidings- en opleidingsprogramma voor de machinisten en trainmanagers van Intercity direct. Machinisten die treinen bedienen op de HSL gaan vaker op dit baanvak rijden, met als doel de fijne kneepjes te leren van het rijden op de HSL."
Goh, nu al?

"Bij onderhoudsbedrijf NedTrain komt extra capaciteit aan hoogopgeleide technici beschikbaar om storingen aan het materieel sneller op te lossen waardoor de treinen sneller weer in dienst zijn;"
Goh, nu al?

"Er is een speciale regisseur aangewezen voor Intercity direct bij het Operationeel Controle Centrum (OCCR) voor de coördinatie van de dagelijkse besturing."
Goh, nu al?

Je zou toch verwachten dat al deze maatregelen jaren geleden waren genomen om het blazoen van NS op te poetsen na het schandalige Fyra-debacle. Maar inmiddels zijn we meer dan 4 jaar verder en zijn veel problemen nog steeds niet opgelost.

NS moet zich na het Fyra-debacle nog steeds heel stilletjes in een hoekje gaan zitten schamen en vooral heel erg voorzichtig zijn met naar buiten brengen van dit soort teksten:
"Afgelopen jaar heeft NS alle afspraken uit haar plan voor de HSL gerealiseerd, sommige zelfs eerder dan gepland; "
Als het niet zo treurig was, zou ik hier heel hard om moeten lachen.

Reageer