beantwoord

Huisregels honden

• 28 december 2015
  • 16 reacties
  • 3365 Bekeken

Wij reizen vaak met onze hond in de trein. Als het niet te druk is dan leggen we haar op een handdoek naast ons. In 9 van de 10 gevallen maakt de conducteur of hoofdconducteur daar geen enkel probleem van. Soms komt er een conducteur langs die daar een groot probleem mee heeft en ons zonder verdere argumentatie opdraagt om de hond van de bank te halen.
De reden waarom wij onze hond naast ons op de bank nemen komt omdat de vloer van de trein vaak bezaaid ligt met etensresten en ander vuil, iets wat de hond graag wil opeten maar naderhand ziek van wordt.
Wij zouden graag willen weten wat de f o r m e l e regels zijn op dit punt.
icon

Beste antwoord door Loes 28 december 2015, 19:25

Formeel behoort een stoel gebruikt te worden om in te zitten. Liggen, voeten op de bank met iets eronder, koffers en tassen en dus ook niet voor huisdieren. Formeel bent u dus in overtreding.
Waarom dan wordt het ok bevonden door 9 vd 10 conducteurs is dat wij het allemaal apart beoordelen. Als de bank goed is bedekt, zou het kunnen, er ligt veel voedsel op de vloer. Er is nog een andere keerzijde. Hoe goed u de stoel schoonhoudt, een reiziger die allergisch is voor hondenhaar kan hier flink hinder van ondervinden.
Het formele standpunt is dat het niet is toegestaan en dat ofwel de hond volledig op schoot zit of op de vloer zit.
Zelf kijk ik altijd naar situaties, ik handel ook niet altijd naar het formele standpunt. Ik hoop dat u hier iets mee kan.
Bekijk origineel

16 reacties

Formeel behoort een stoel gebruikt te worden om in te zitten. Liggen, voeten op de bank met iets eronder, koffers en tassen en dus ook niet voor huisdieren. Formeel bent u dus in overtreding.
Waarom dan wordt het ok bevonden door 9 vd 10 conducteurs is dat wij het allemaal apart beoordelen. Als de bank goed is bedekt, zou het kunnen, er ligt veel voedsel op de vloer. Er is nog een andere keerzijde. Hoe goed u de stoel schoonhoudt, een reiziger die allergisch is voor hondenhaar kan hier flink hinder van ondervinden.
Het formele standpunt is dat het niet is toegestaan en dat ofwel de hond volledig op schoot zit of op de vloer zit.
Zelf kijk ik altijd naar situaties, ik handel ook niet altijd naar het formele standpunt. Ik hoop dat u hier iets mee kan.
Hallo Loes,

Veel dank voor je snelle reactie.
We hebben gezocht, niet gevonden, maar zouden graag horen waar we de huisregels in details kunnen lezen met name v.w.b. het meenemen van honden in de trein.
Onze verwarring is ontstaan doordat wij ongeveer 2 jaar geleden in het blad Spoor een berichtje van een reiziger met foto zagen (hond op kleedje op bank). Reiziger was erg blij dat haar hond op deze manier vervoerd mocht worden. Helaas hebben we dat artikel niet bewaard.
Reputatie 1
Iemand die allergisch is voor hondenharen (volgens mij ben je dan meestal allergisch voor de huidschilfers, maar dat is een ander verhaal) merkt dat toch ook als er gewoon hondenharen in de trein op de grond liggen. Maakt niet uit of die op de grond of op de stoel liggen.

Ik vind dat als er een kleedje onder ligt en er is plek zat, zo'n beest best op een stoel kan liggen. Ik zie 's morgens regelmatig mensen die languit liggen te slapen, voeten in het gangpad. Geen conducteur die er wat van zegt. En ach...zo schoon zijn die stoelen nou ook weer niet.
Een kleine puppy of hond die in een tas past of die rustig op schoot kan blijven zitten mag je gratis meenemen met de trein. Je hond mag echter geen staanplaats of zitplaats in beslag nemen.
Reputatie 1
In principe niet nee, maar in de praktijk gaat dat toch anders. Bagage mag ook geen zitplaats in beslag nemen, maar gebeurt ook. Maakt toch niks uit als er plek zat is?

En geen staanplaats en geen zitplaats? Waar moet ie dan? In het bagagerek?
De hond kan gewoon 'aan de voeten' van zijn/haar baasje liggen dunkt mij
... of onder een stoel.
Reputatie 1
De hond kan gewoon 'aan de voeten' van zijn/haar baasje liggen dunkt mij

En als je moet staan? Dan gebruikt ie een staanplaats toch?
Reputatie 1
... of onder een stoel.

Perfecte plek voor kinderen!!
... of onder een stoel.

Perfecte plek voor kinderen!!

Ik was in de veronderstelling dat dit over honden ging.
Kaatje maakt graag vrienden in het leven merk ik. Maar dat terzijde. Laten we dit nou niet verder escaleren dan nodig. Een hond mag de trein in, of je dat nou leuk vindt of niet (vaak met dagkaart hond, soms niet). Een hond mag geen zitplek of staanplaats bezet houden, maar gelukkig er meestal wel ruimte voor een hond(je).
Srgeorge, de topicstarter, legt de hond netjes op een kleedje, maar jullie weten dat er in jullie meest recente reclame een hond direct op de bank zit? Vrij vies -haren, geur- en lijkt me niet echt bijdragen aan een positieve gedragsverandering.
Reputatie 3
Heb je dan ook in diezelfde reclame gezien dat de eigenaar het hondje direct op z'n kop geeft en hem op schoot neemt? Of heb je dat gemist?
Reputatie 6
Badge
Honden horen niet op de bank, dat is wel duidelijk. Want hoe zouden de conducteurs opkijken als ik een kip op een stoel zet?
Reputatie 7
Haha die heb ik wel eens gezien toevallig, dan sta je verbaasd te kijken 😉
Reputatie 2
Haha die heb ik wel eens gezien toevallig, dan sta je verbaasd te kijken ;)

En ik denken dat ik als ex-RET conducteur met een papegaai in kooi, Fret en varken aan de lijn al alles gezien had 😛

Reageer