beantwoord

huisregels in de trein

• 8 september 2019
  • 19 reacties
  • 454 Bekeken

Hoi!
Ik vind de trein vaak een erg fijn vervoersmiddel. Zeker wanneer ik kan zitten, het stil is en er geen mensen in de coupe zitten die een kapsalon (oid) aan het eten zijn. Tóch zijn dit soort momenten schaars, waardoor ik laatst me ineens afvroeg of er eigenlijk wel huisregels of etiketten zijn in een trein? Ik vind het namelijk zó ontzettend aso dat er in een overvolle trein mensen rustig hun handtassen/rugzakken/koffers voorrang geven op een zitplaats. Misschien dat deze mensen door het schermpje in de trein er aan herinnerd kunnen worden wat goede manieren zijn? Als een soort huisregels? Ik denk dan zelf vooral aan je tas op schoot, alleen eten in bepaalde gedeeltes, mensen eerst de trein uit laten stappen voordat je in stapt. Hele normale zaken eigenlijk!

ben erg benieuwd wat andere hiervan vinden:)
icon

Beste antwoord door Thom 8 september 2019, 20:11

Er zijn wel regels bij NS, maar fatsoensregels bij uw medereizigers zijn er heel vaak niet. Het elementaire rekening houden met een ander, ontbreekt helaas nog al eens. Het is een maatschappelijk probleem, dat zich ook manifesteert bij NS.

De 'hele normale zaken' worden doorkruist als mensen alleen maar oog hebben voor het eigenbelang. De ik-heb-lak-aan-jullie-mentaliteit zag je voorheen nog wel vaak bij minderheidsgroeperingen, maar beperkt zich daar al lang niet niet meer toe. Het is een vorm van geslaagde integratie, zullen we maar zeggen.

Hier op het forum maak je soms ook sterke staaltjes mee van zwak-sociaal gedrag. Maar ja, als je het centrum van het universum bent, dan zet je in een drukke trein je tas op een zitplaats en eet je een kapsalon. Of het gedrag bestaat uit een van de vele andere hufterburgersvarianten.

Het is voor de conducteur ook vaak onbegonnen werk. Hij kan wel ingrijpen met een boete van een kapstokartikel, maar dat gebeurt pas bij volgehouden grofheid.

Mensen zullen zich af moeten vragen of het eigen gedrag overlast veroorzaakt. De meesten doen dat gelukkig nog wel. Voor mensen met normaal fatsoen zijn huisregels nauwelijks nodig.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Er zijn wel regels bij NS, maar fatsoensregels bij uw medereizigers zijn er heel vaak niet. Het elementaire rekening houden met een ander, ontbreekt helaas nog al eens. Het is een maatschappelijk probleem, dat zich ook manifesteert bij NS.

De 'hele normale zaken' worden doorkruist als mensen alleen maar oog hebben voor het eigenbelang. De ik-heb-lak-aan-jullie-mentaliteit zag je voorheen nog wel vaak bij minderheidsgroeperingen, maar beperkt zich daar al lang niet niet meer toe. Het is een vorm van geslaagde integratie, zullen we maar zeggen.

Hier op het forum maak je soms ook sterke staaltjes mee van zwak-sociaal gedrag. Maar ja, als je het centrum van het universum bent, dan zet je in een drukke trein je tas op een zitplaats en eet je een kapsalon. Of het gedrag bestaat uit een van de vele andere hufterburgersvarianten.

Het is voor de conducteur ook vaak onbegonnen werk. Hij kan wel ingrijpen met een boete van een kapstokartikel, maar dat gebeurt pas bij volgehouden grofheid.

Mensen zullen zich af moeten vragen of het eigen gedrag overlast veroorzaakt. De meesten doen dat gelukkig nog wel. Voor mensen met normaal fatsoen zijn huisregels nauwelijks nodig.
Reputatie 5
Maar om antwoord te geven op de vraag: jazeker, de NS heeft huisregels en die zijn in elke trein aangeplakt.
Reputatie 7
Badge +3
In elke trein hangen op het balkon huisregels, alleen de meeste mensen schijnen deze niet te lezen.

Wat betreft tassen/rugzakken/koffers wordt er bv duidelijk aangegeven waar je die moet laten.

Qua eten in de trein zijn er geen regels, je mag gewoon alles eten.
Reputatie 7
Badge +2
Er zijn huisregels in alle treinen en op stations. Er zijn ook fatsoenregels.
Echter deze worden niet door iedereen gerespecteerd.
Daar kan NS weinig aan doen, dat niet respecteren is de tegenwoordige mentaliteit.

Eten en (alcohol) drinken is in de NS treinen niet verboden.
Wat men bij NS wel zou kunnen doen is net als met de Stilte coupé regels gebeurt, de bagageregels als een soort van reminder op de schermen tonen.
Reputatie 6
en eet je een kapsalon.

Is gewoon toegestaan in de trein, je kan er iets van vinden, maar niets van zeggen @Thom
Reputatie 7
Badge +4
Dat is de vraag. Eten mag wel maar je mag geen overlast veroorzaken. De lucht is nogal sterk en je mag hopen dat alle voedsel ook daadwerkelijk op de daarvoor bedoelde plaats terecht komt. Het punt is natuurlijk wanneer het overlastgevend is. Ik weet sinds kort wat een kapsalon is, ik vind de associatie met iets wat lekker geacht wordt te zijn ook wat vreemd. Afknippen van haren en lekker eten vind ik een niet voor de hand liggende combinatie.

Ik vind het eten minder erg dan de te verwachten restproducten van de verteringsprocessen die bij deze samenstelling van het voedsel kunnen ontstaan. ;-)

Ik heb het overigens nog nooit meegemaakt in de trein dat iemand een Kapsalon at, dus het zal ook wel wat meevallen. Aan de andere kant noemt TS het specifiek, dus die zal toch ergens aan refereren. Geen warme zaken eten, voorkomt ook geen overlast. Ik ruik bijna nooit voedsel in de trein, mogelijk is men daar in de eerste klas ook niet zo op ingesteld.

Als iets niet is verboden, betekent nog niet dat het dus is toegestaan een ander er mee te hinderen. Wat Bolkestein daar ook van vond indertijd, de goede verstaander snapt waar ik aan refereer. . ;-)

Er is niks mis mee geen Kapsalon te eten omdat de medereizigers er last van hebben. Een gezondere houding dan dan de overlast maar veroorzaken omdat het niet verboden is, lijkt me.

Slidestops moet het maar even opzoeken, ik schenk zo een glas wijn in. Geurt ook en is een levensbedreigende gewoonte.
Badge +3
Och ja, sommigen vinden het pellen van een sinaasappel of mandarijn, of de geur van energy-drinks of een broodje ei of pindakaas al overlast...

Of als ik op vrijdagmiddag onderweg naar het weekend een biertje drink onderweg (eventueel zelfs gekocht bij de Railcateraar!), want ja tabak en alcohol zijn toch taboe?!

Ik zal maar niet beginnen over de dame in de trein die uitgebreid haar nagels zat te knippen/vijlen en daarna ging lakken... dan liever die shoarma/kapsalon.
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft het jassen/tassen op stoelen schiet me ineens een anekdote nog van mijn middelbare school te binnen.

Het was altijd de bedoeling dat jassen op de gang aan de kapstok werden gehangen en niet mee werden genomen de klas in en over de stoel gehangen. Dat gebeurde toch regelmatig en eigenlijk waren er maar bar weinig leraren die er wat van zeiden, op één leraar Grieks na die heel stelling bij iedere jas over een stoel zei dat "jurken" niet in de klas hoorden en de eigenaar werd gesommeerd deze in de gang te hangen.
Zo ook een keer toen wij les hadden in gehuurd noodlokaal van een niet meer gebruikte lagere school enkele straten verwijderd van ons eigen schoolgebouw. Ergens vooraan hing een "jurk" maar op de vraag van wie die was reageerde niemand. Deze leraar pakt vervolgens heel resoluut de "jurk", opende een raam en wierp het kledingstuk naar buiten. Achteraf bleek het de jas van de lerares Duits te zijn die het uur ervoor daar les had gegeven en haar jas had vergeten mee te nemen naar het volgende lokaal.

Helaas kunnen in de meeste NS treinen de ramen niet meer open. 😁
Reputatie 6
Er is niks mis mee geen Kapsalon te eten omdat de medereizigers er last van hebben. Een gezondere houding dan dan de overlast maar veroorzaken omdat het niet verboden is, lijkt me. Slidestops moet het maar even opzoeken

Tsja, wat is overlast ?
Schat zo in dat geen conducteur zich er aan waagt om er wat van te zeggen, laat staan een bonnetje te gaan schrijven omdat de etenslucht hem/haar of een reiziger niet aanstaat.
Dan blijft de conducteur schrijven @Thom voor natte jassen, parfum en allerhande menselijke luchtjes.
Reputatie 7
Badge +4
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn nu eenmaal geen regels omtrent eten in de trein dus ik zie niet in op grond waarvan dan een boete gegeven kan worden.
Ik vind eerlijk gezegd een rijstwafel net zo goed meuren.

En wat betreft "je mag hopen dat alle voedsel ook daadwerkelijk op de daarvoor bedoelde plaats terecht komt" , ik heb ooit eens 2 personen een zak met mini croissantjes voor een groot gedeelte zien opeten in een trein. Dat ruikt niet of nauwelijks, maar de hoeveel kruimels die op het tafeltje, stoelen en grond achterbleven was zeer behoorlijk.

Zelf heb ik vorig jaar december een bij de Den Haag Centraal staande oliebollenkraam gekochte oliebol maar op een bankje op het perron opgegeven ipv in de toen nog splinternieuwe SNG. Ik wilde de mooie nieuwe stoelen niet voorzien van een wit laagje poedersuiker. 😁
Reputatie 7
Badge +4
Dat bedoel ik maar. Je leest tenminste gelaagd, lol.
Ik vind het met de overlast van geurend voedsel wel meevallen. Ik heb vanaf mijn vierentwintigste lange ritten gemaakt op werkdagen en kan me maar één keer herinneren dat iemand een ingepakte Chinees-Indische rijsttafel zag opeten. Ik kon er eigenlijk wel om glimlachen. Ik reisde toen dagelijks Groningen -Den Haag en hij stapte altijd in Zwolle uit. In die tijd had ik altijd wel trek in eten en ik vond het niet zo verkeerd geuren. In mijn jeugdtijd waren er nog restauratierijtuigen waar uitsmijters gebakken werden, als ik me goed herinner.

In mijn beleving komt het weinig voor.
Reputatie 7
Badge +3
Die Chinees-Indische rijsttafel gaat niet meer lukken in de SNG, daar is het tafeltje te klein voor 🤣
Reputatie 7
Badge +4
🥘Ik heb meestal een Koploper 🍲🍲🍲🍲🍲🍲🍲🍲🍲🍲🍲🍲
Reputatie 5
Ik zit elke ochtend in een ontbijtcoupe;) ik vind de rotzooi en kruimels vervelender dan het eten. Ook blijf ik mij verbazen over de hoeveelheid tassen die in de hyperspits nog op de stoelen liggen. Ik reis meestal bewust er buiten in de ochtend maar als ik er in reis dan valt me dit keer op keer op.
Reputatie 3
Ik ben verbaasd en toch ook wel lichtelijk geamuseerd als ik lees dat er regels zijn, dat die goed leesbaar toegankelijk zijn in de trein en dat er dan verwacht wordt dat het publiek die ook nog gaat lezen. Dat betekent dat je a) ergens moeite voor moet doen en b) om te lezen wat je allemaal niet mag.

Volgens mij redenatie is het heel logisch dat er regels zijn en dat je daar kennis van neemt, maar de rest van Nederland denkt daar duidelijk anders over, is de praktijk.
Reputatie 7
Badge +3
De rest van Nederland is van mening dat de regels niet voor hen gelden maar voor anderen, want hun dure tas kan toch onmogelijk op de vieze vloer staan. En wat betreft etenskruimels of allerlei afval als koffiebekers e.d., daar zijn toch schoonmakers voor. En anders moet NS maar hele grote prullenbakken plaatsen, die dan weer ten koste gaan van zitplaatsen. Wat dan niet hun probleem is, want dan moet NS maar zorgen voor meer en langere treinen. En stil zijn willen ze ook niet, want die stiltecoupe is maar grote onzin, wil je stilte dan moet je niet met de trein gaan.

Ik pleit voor een Trein-rijbewijs. Iedereen die met de trein gaat moet eerst een examen afleggen, theorie en praktijk, en moet dit Trein-rijbewijs altijd bij zich hebben in de trein of dit moet gekoppeld zijn aan je OV-chipkaart. Zonder dit kom je de trein niet in.🤣🤣
Reputatie 6
Volgens mij redenatie is het heel logisch dat er regels zijn en dat je daar kennis van neemt, maar de rest van Nederland denkt daar duidelijk anders over, is de praktijk.

Inderdaad, je staat echt helemaal en zeker weten alleen met deze redenatie @eriksl 😀
Je bent DE uitzondering welke Nederland zo uniek maakt, gewoon omdat het kan.
Reputatie 3
Nou okee dan, ik en de rest van de mensen op dit forum, speciaal voor @AbbeyRoad.

Maar serieus, het is toch te gek voor woorden dat mensen tegenwoordig totaal allergisch zijn voor regels? En ja, kennelijk geldt dat dan toch voor een heel groot deel van het Nederlandse publiek.

Reageer