Skip to main content

Vraagje! Weet iemand waarom de IC direct op sommige momenten in het traject schuin rijdt? 

Dat is in de bochten. Die moeten wel schuin (verkant) aangelegd worden, aangezien de baan oorspronkelijk ontworpen is voor 300 km/u. Omdat we er nu tergend langzaam moeten rijden door constructiefouten, merk je dat schuin hangen veel meer dan wanneer we er (met ICNG) 200 km/u doorheen zouden gaan.


De trein rijdt eigenlijk te langzaam ten opzichte van de snelheid waarvoor de baan ontworpen is.

Om te voorkomen dat reizigers bij elke bocht naar de buitenkant worden geworpen, wordt er voor de sporen in de bocht zgn verkanting toegepast. De sporen liggen dan enigszins schuin om die krachten tegen te gaan. Echter hoe sneller de trein rijdt ten opzichte van de boogstraal, des te meer verkanting noodzakelijk is om de trein comfortabel te houden.

De HSL is ontworpen voor snelheden van 300 km/u, dus is er op meerdere punten behoorlijk veel verkanting toegepast. De IC Direct rijdt echter slechts 160 of 200, of tegenwoordig zelfs maar 80 of 120 omdat er op bepaalde punten langs de baan tijdelijke snelheidsbeperkingen aanwezig zijn door constructiefouten. Hierdoor is dus die verkanting extreem goed merkbaar. Het kan gelukkig verder geen kwaad (de trein zal niet uit de rails vallen omdat deze schuin ligt), maar het is helaas ook niet al te comfortabel.

 

Edit: en Edwin was weer eens sneller 😆


Reageer