beantwoord

IC direct toeslag

  • 28 March 2022
  • 18 reacties
  • 1029 Bekeken

Beste meneer/mevrouw, 

Zojuist heb ik telefonisch contact gehad met de klantenservice. Afgelopen zaterdag heb ik €20,00 euro toeslag voor mij en mijn vriendin betaald voor de Amsterdam-Centraal naar Breda, terwijl we op dat moment nog onderweg waren naar Amsterdam-Centraal vanuit Breda. Ik heb een OV-chipkaart en heb in de trein de toeslag betaald. Mijn vriendin heeft op station Breda een treinkaartje gekocht met toeslag. 
Eenmaal betaald, snapte we niet waarom we dit moesten betalen. Ook wilt het niet zeggen dat wij diezelfde dag nog terug gingen en daarbij hoefde dit ook niet met een IC direct te zijn. Als het goed is heeft de collega die ik net aan de telefoon heb gehad al een notitie geschreven onder mijn account. 

 

Via dit mailtje wil ik bewijzen dat ik echt die €20,00 euro heb betaald, wat dus eigenlijk helemaal niet nodig was. 

Met vriendelijke groet, 
Nicole

 

gegevens en foto verwijderd door moderator*

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 28 March 2022, 11:34

Bekijk origineel

18 reacties

Hallo Nicole en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat dit is gebeurd. Dit is echter een openbare community waarbij iedereen je bericht kan lezen. Ik wil je het advies geven om de gegevens en foto via een privékanaal naar ons op te sturen. Via onze website kan je deze kanalen achterhalen.

Reputatie 7
Badge +4

Uw brief is leesbaar voor iedereen en dit is geen e-mailadres van Klantenservice. Wij zijn een forum van reizigers voor reizigers en kunnen niet bij de administratie.

 

Het boordtarief voor de toeslag van IC Direct is 10 euro. Als u met z'n tweeën hebt gereisd met IC Direct en daarbij niet van te voren de toeslag hebt betaald door het op uw ov-chipkaart te laden of een toeslagkaartje te kopen in de automaat of app, dan is het bedrag van 20 euro dus correct.

Bedankt voor jullie reacties! Hoe kan ik dit bericht verwijderen?

Verwijderen is niet wenselijk. Door het bericht te laten staan help je meelezers of reizigers die hetzelfde hebben meegemaakt aan de oplossing.

Reputatie 5

Zie je weer eens dat de Intercity Direct toeslag voor verwarring zorgt. 

Als de HSL veel meer geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet met ICNG wordt het nog lastiger. 

Heb via NS Panel en NS berichten al eens aangegeven dat ze de HSL toeslag tussen Schiphol - Rotterdam via HSL moeten afschaffen vanaf 2025. 

Dan wordt de HSL ook beter benut. Nu is reizen met Intercity Direct een drempel. Al is de prijs van de toeslag naar mijn mening redelijk. Maar daar kan verschillend over gedacht worden. 

Reputatie 4

de prijs van de toeslag is redelijk, maar als in de app wordt vermeld dat deze 1.62 kost en als ik die dan aanschaf in de app ik uiteindelijk 2.70 moest betalen is mij niet duidelijk.

Ik reisde terug van roosendaal richting Amsterdam met de intercity uit vlissingen. DOor inzet van hupdiensten werd de trein in Rotterdam beeindingd. Er was nog een optie om met de intercity naar venlo verder richting amsterdma te komen, maar al snel bleek dat ook die optie afgelast werd.

De optie die resteerde was de intercity direct van 20:57 naar Amsterdam Toeslag gekocht, duidelijk buiten de spits, evengoed 2.70 moeten betalen :

Je hebt betaaldop

15 april 2022 om 20:52

Reputatie 7
Badge +3

de prijs van de toeslag is redelijk, maar als in de app wordt vermeld dat deze 1.62 kost en als ik die dan aanschaf in de app ik uiteindelijk 2.70 moest betalen is mij niet duidelijk.

Ik reisde terug van roosendaal richting Amsterdam met de intercity uit vlissingen. DOor inzet van hupdiensten werd de trein in Rotterdam beeindingd. Er was nog een optie om met de intercity naar venlo verder richting amsterdma te komen, maar al snel bleek dat ook die optie afgelast werd.

De optie die resteerde was de intercity direct van 20:57 naar Amsterdam Toeslag gekocht, duidelijk buiten de spits, evengoed 2.70 moeten betalen :

Je hebt betaaldop

15 april 2022 om 20:52

Online aangeschafte toeslag is altijd €2,70 het daltarief wordt alleen bij inchecken tijdens de daluren bij de toeslagzuil berekend.

Dit soort informatie in je reishistorie maakt het gebruik van toeslagen ook niet echt duidelijker…

De toeslag check je toch niet uit op je bestemming? 

Deze toelichting onder de (i) maak het nog onduidelijker.

Ik verwacht geen extra rekening, maar zet de klant wel op het verkeerde spoor/been.

Badge +3

Dit speelt al jaren en is inderdaad puur cosmetisch. Heeft blijkbaar geen prioriteit.

Volgens mij kon je die toeslag ook niet declareren, maar tegenwoordig wel dus (het groene vinkje)?

Dank je. Ik had had al jaren geen toeslag meer op een privékaart geladen.

En ja, declareren werkt bij dit product.

Reputatie 7
Badge +2

Dit speelt al jaren en is inderdaad puur cosmetisch. Heeft blijkbaar geen prioriteit.

Toevallig zie ik net, na afgelopen weekend weer eens per IC Direct gereisd te hebben, dat de toeslag nu niet meer in de reishistorie staat als reis zonder check-out. Gaat overigens om een kaart op saldo, dus weet niet of het ook bij Flex gefixt is…

(En ja, niet de meest directe route inderdaad… iets met ICNG uitproberen😋)

Badge +3

Toevallig zie ik net, na afgelopen weekend weer eens per IC Direct gereisd te hebben, dat de toeslag nu niet meer in de reishistorie staat als reis zonder check-out. Gaat overigens om een kaart op saldo, dus weet niet of het ook bij Flex gefixt is…

(En ja, niet de meest directe route inderdaad… iets met ICNG uitproberen😋)

Dat ziet er veelbelovend uit, dank voor de screenshot!

Overigens, als je de ICd toeslag in Breda doordeweeks in de daluren op het perron laadt voor € 1,74 en in Rotterdam tijdens de spits pas overstapt op een ICd naar Schiphol is dat ook geldig!

Iemand die de ICd van 16:24 wil nemen en niet op tijd die toeslag geladen heeft (maar met dezelfde trein reist!) heeft pech en betaalt dan € 2,90 😣

 

Morgen blijk ik ivm werkzaamheden aan het spoor vanuit Tilburg Amsterdam slechts te kunnen bereiken via Intercity Direct.

Moet ik dan toch toeslag betalen? De opgegeven ritprijs suggereert van niet (ritprijs gelijk aan prijs met 'normale' intercity's)

Dank voor uw hulp.

Reputatie 7
Badge +3

Morgen blijk ik ivm werkzaamheden aan het spoor vanuit Tilburg Amsterdam slechts te kunnen bereiken via Intercity Direct.

Moet ik dan toch toeslag betalen? De opgegeven ritprijs suggereert van niet (ritprijs gelijk aan prijs met 'normale' intercity's)

Dank voor uw hulp.

Ja, toeslag is verplicht, staat ook in de reisplanner vermeld. Er is alternatief vervoer, je hoeft niet met IC direct als je geen toeslag wilt betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Morgen blijk ik ivm werkzaamheden aan het spoor vanuit Tilburg Amsterdam slechts te kunnen bereiken via Intercity Direct.

De reisplanner geeft behalve de optie met de NS bus ook opties via Arnhem, al ben je dan wel langer onderweg dan met de NS bus. En als je als optie de IC Direct krijgt, mag je ook tussen Rotterdam en Amsterdam reizen via de Oude Lijn (Leiden) zodat je geen toeslag hoeft te betalen. 

Badge +3

De reisplanner geeft behalve de optie met de NS bus ook opties via Arnhem, al ben je dan wel langer onderweg dan met de NS bus. En als je als optie de IC Direct krijgt, mag je ook tussen Rotterdam en Amsterdam reizen via de Oude Lijn (Leiden) zodat je geen toeslag hoeft te betalen. 

Ik begreep dat de Reisplanner wegens werkzaamheden nogal wat ICd adviezen geeft, en daar komen natuurlijk vragen over.

Let wel op dat de toeslag alleen nodig is tussen Rotterdam en Schiphol via de HSL, dus voor Breda - Rotterdam is er niets nodig https://twitter.com/MO_Onhunter/status/1679949612780597248

Via Arnhem wel apart.. goede reis! Dan desnoods maar die € 1,74 toeslag op je kaart laden… 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begreep dat de Reisplanner wegens werkzaamheden nogal wat ICd adviezen geeft, en daar komen natuurlijk vragen over.

Let wel op dat de toeslag alleen nodig is tussen Rotterdam en Schiphol via de HSL, dus voor Breda - Rotterdam is er niets nodig https://twitter.com/MO_Onhunter/status/1679949612780597248

Via Arnhem wel apart.. goede reis! Dan desnoods maar die € 1,74 toeslag op je kaart laden… 

De 1100 is doorgetrokken naar Amsterdam. Dus vanuit Tilburg hoef je niet over te stappen in Rotterdam, dit is tijdens de werkzaamheden de snelste optie, maar dan zou je wel in Rotterdam even de trein uit moeten om langs de toeslagzuil te gaan als je de toeslag op je kaart wil laden. Niet handig.

Dat de toeslag met prijs niet in het overzicht links staat zal er mee te maken hebben dat het de 1100 serie is, mogelijk is de weergave van toeslag daar gekoppeld aan de series 900 en 1000 die normaal tussen Rotterdam en Amsterdam met toeslag rijden. 

 

 

Reageer