beantwoord

IC Direct/Toeslag?.....Wel omroepen....

• 13 September 2021
  • 23 reacties
  • 376 Bekeken

Reputatie 2

Maar geen controle op het traject…...Er wordt veelvuldig omgeroepen in de trein van: Toeslag nodig op het traject Schiphol-Rotterdam Centraal; zo ook vandaag;trein Vertrek Amsterdam 12:53…..dan zou je toch ook controle verwachten maar nee;te Aankomst Rotterdam CS Geen enkele controle;dan ga je toch denken, waar doe ik het voor die toeslag????Waar blijft de controle??

icon

Beste antwoord door iMark 13 September 2021, 16:44

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge

Je zou bijna vergeten dat je dat soort dingen koopt omdat er een dienst verleend wordt he?

[edit]Laat ik even duidelijk stellen dat ook ik vind dat de controle wel weer wat verder opgevoerd mag worden, maar ik word echt niet goed van het “ik heb een kaartje gekocht, nu wil ik ook gecontroleerd worden”

Reputatie 5

Zou die toeslag zijn om alvast te wennen… Je kan maar 2 x per uur zonder bijbetalen van Amsterdam naar Rotterdam of is dat alleen in het weekeinde. Of heb ik scheel gekeken

Reputatie 7
Badge +3

Je zou bijna vergeten dat je dat soort dingen koopt omdat er een dienst verleend wordt he?

Variant: je zou bijna vergeten dat personeel wordt betaald om te werken.

Reputatie 7
Badge +3

Andere variant: je zou bijna vergeten dat je geen kaartje koopt om gecontroleerd te worden maar om van A naar B vervoerd te worden.

Badge +3

Zou die toeslag zijn om alvast te wennen… Je kan maar 2 x per uur zonder bijbetalen van Amsterdam naar Rotterdam of is dat alleen in het weekeinde. Of heb ik scheel gekeken

Ik zie voor Amsterdam C - Rotterdam C zonder IC direct:

.04 IC Vlissingen, reistijd 1:14
.14 IC Heerlen met 8 minuten overstap in Utrecht, reistijd 1:11
.20 IC Den Haag met cross-platform overstap in Leiden, reistijd 1:13
.24 IC Nijmegen met 12 minuten overstap in Utrecht, reistijd 1:16
.34 IC Vlissingen, reistijd 1:14
.46 IC Heerlen met 6 minuten overstap in Utrecht, reistijd 1:09
.50 IC Den Haag, zie .20
.54 IC Nijmegen, zie .24

Zullen er in het weekend minder zijn, maar zeker geen twee.

Reputatie 2

Voorafgaand ging ik van Amersfoort naar Amsterdam;toen was er wel S&V controle en werd er een zwartrijder betrapt! Vandaar eigenlijk mijn vraag; Het is niet zo van Ik heb een kaartje gekocht en wil controle…...Het is al erg genoeg dat de mondkapjes in het OV gehandhaafd gaat worden;Slaat werkelijk nergens op. Ik ben er helemaal klaar mee!

Reputatie 7
Badge +3

Plus als je aanvinkt met alleen sprinters te willen reizen (bv omdat dat gelijkvloers is) kun je ook nog om .19 en .49, reistijd 1:15.

De optie .20 (en .50) met overstap in Leiden gaat op de testwoensdagen (voor de tienminutentreinen) wel naar 1:18 reistijd met een 5 minuten overstap.

En dat “om alvast te wennen” snap ik niet, wennen doe je aan iets nieuws en de IC Direct en de toeslag is niet bepaald nieuw. Wel zijn de tienminutentreinen tussen Schiphol en Rotterdam nieuw maar dat heeft geen invloed op hoeveel keer per uur je zonder toeslag tussen Amsterdam en Rotterdam kan reizen.

Badge +3

En dat “om alvast te wennen” snap ik niet

Denk dat @Philned bedoelde dat er buiten de IC direct om nog maar 2x per uur iets reed van Amsterdam naar Rotterdam, dus ‘wen er maar aan dat je in een ICd terecht kunt komen’?

Als je rechtstreeks bedoelt klopt die 2x, maar de overstap in Leiden is prima en meestal is via Utrecht ook sneller dan rechtstreeks.

Reputatie 7
Badge +3

En dat “om alvast te wennen” snap ik niet

Denk dat @Philned bedoelde dat er buiten de IC direct om nog maar 2x per uur iets reed van Amsterdam naar Rotterdam, dus ‘wen er maar aan dat je in een ICd terecht kunt komen’?

Maar dan nog, wennen doe je aan iets nieuws en het enige nieuwe de komende tijd zijn die tienminutentreinen en daardoor wordt het aantal keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam zonder toeslag niet minder, alleen die met overstap in Leiden wordt een paar minuten langer. Er gingen altijd al 2 IC's per uur rechtstreeks via Leiden en dat blijft zo.

Overigens moet je al voor je de trein instapt je kaartje hebben gekocht, en dat zal neem ik aan ook gelden voor de ICD toeslag. Als het in de trein wordt omgeroepen en je hebt die toeslag niet, is het eigenlijk al te laat. Of mag je die ICD toeslag nog wel in de trein kopen (als e-ticket) zolang je nog niet op het toeslag gedeelte zit? Uitstappen op Schiphol kan natuurlijk ook nog.

Reputatie 2

En toen met Sprinter Materieel de IC van Rotterdam terug naar Utrecht Centraal….Heerlijk om eens een menselijke stem uit de omroep te horen ipv een ingeblikte computerstem!……..Niet gewend in sprinter materieel; Ja mensen dit is de Intercity van Rotterdam naar Utrecht Centraal;Nog niet gewend aan ander materieel…..

Badge

@Momo  ICD toeslag geldt alleen voor het HSL gedeelte Schiphol - Rotterdam, als je het op dat traject de toeslag maar geregeld hebt is het goed.

Badge +3

Off-topic maar zojuist op Twitter:

@NS_online hey, ik moest vandaag met 2 intercity directs reizen. Willen jullie raden hoeveel er daarvan zijn uitgevallen?

Iets met de 13e?

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor dit antwoord Jeroen, dat vroeg ik me dus af.

Lijkt me alsnog beter die toeslag al te hebben voor je instapt aangezien het soms wel eens wat langer kan duren voor je een e-ticket ontvangt waardoor het kan zijn dat je die pas ontvangt als je al op het gedeelte Schiphol - Rotterdam zit en er misschien zelfs al controle is geweest. Want je zult net zien, is er een keer wel controle komt je e-ticket pas veel later binnen. Iets met Murphy :sweat_smile:

Badge

Dank voor dit antwoord Jeroen, dat vroeg ik me dus af.

Lijkt me alsnog beter die toeslag al te hebben voor je instapt aangezien het soms wel eens wat langer kan duren voor je een e-ticket ontvangt waardoor het kan zijn dat je die pas ontvangt als je al op het gedeelte Schiphol - Rotterdam zit en er misschien zelfs al controle is geweest. Want je zult net zien, is er een keer wel controle komt je e-ticket pas veel later binnen. Iets met Murphy :sweat_smile:

Snel de trein in en uit op Schiphol om de toeslag te laden op je kaart :D

Reputatie 7
Badge +3

En het risico om te laat te zijn om weer in dezelfde trein te kunnen instappen. Of (want Murphy zit ook niet stil) heb je net die toeslag geladen en weer in de trein, komt net je ticket binnen. :joy:

Badge +3

Of je laadt de toeslag al op Amsterdam Centraal of Breda (goedkoper buiten de spits!) en als je geen gebruik maakt van de ICd tussen Schiphol en Rotterdam stap je over in Leiden (uit/incheck als bewijs) en claimt de toeslag terug via de Klantenservice… als je iemand treft die het snapt :sweat_smile:

Oh, of deze (zie laatste reactie):

Reputatie 7

Waarom toch in vredesnaam die toeslag? Je betaalt toch gewoon per tariefeenheid voor vervoer van A naar B ? En dan nog extra betalen om..... sneller op Schiphol zijn? Is dat nou een servicedie extra betaald dient te worden? Om de drukte en overvolle treinen te minderen hoef je het niet te doen, want zo druk is het niet meer.

Lang niet iedereen zal de toeslag hebben. Het is maar zelden dat er gecontroleerd wordt dus NS laat waarschijnlijk veel geld liggen. Omroepen dat een toeslag verplicht is en dan deze tariefuitzondering op binnenlandse treinen zelden controleren vind ik  toch vreemd. Want je weet wel wat veel mensen zullen doen.

Badge

Waarom toch in vredesnaam die toeslag? Je betaalt toch gewoon per tariefeenheid voor vervoer van A naar B ? En dan nog extra betalen om..... sneller op Schiphol zijn? Is dat nou een servicedie extra betaald dient te worden? Om de drukte en overvolle treinen te minderen hoef je het niet te doen, want zo druk is het niet meer.

Simpelweg omdat de NS veel meer moet betalen om gebruik te maken van de HSL en dat zal ook weer ergens vandaan moeten komen en het zou niet fair zijn om dat over alle tickets in heel Nederland om te slaan.

En om dan wederom te beginnen over geen toeslag laden omdat de controle kans klein is dat is toch eigenlijk een hele trieste instelling. Als iedereen zo een instelling zou hebben dan zou er weinig overblijven in Nederland.

Reputatie 7

Simpelweg omdat de NS veel meer moet betalen om gebruik te maken van de HSL en dat zal ook weer ergens vandaan moeten komen en het zou niet fair zijn om dat over alle tickets in heel Nederland om te slaan.

En om dan wederom te beginnen over geen toeslag laden omdat de controle kans klein is dat is toch eigenlijk een hele trieste instelling. Als iedereen zo een instelling zou hebben dan zou er weinig overblijven in Nederland.

Tussen Breda en Rotterdam betaal je ook geen toeslag voor HSL- gebruik terwijl NS er daar ook voor het grootste deel van het traject over rijdt. Dan zou je daar toch een deel van moeten betalen?

Jeroen, je hebt het over een trieste instelling van mensen, en dat is het natuurlijk ook, maar het zou je verbazen hoeveel mensen er zo triest over denken. Ik ben daar niet zo optimistisch in, afgaande op mijn eigen reiservaringen. 

Reputatie 5

Tussen Breda en Rotterdam betaal je ook geen toeslag voor HSL- gebruik terwijl NS er daar ook voor het grootste deel van het traject over rijdt. Dan zou je daar toch een deel van moeten betalen?

Jeroen, je hebt het over een trieste instelling van mensen, en dat is het natuurlijk ook, maar het zou je verbazen hoeveel mensen er zo triest over denken. Ik ben daar niet zo optimistisch in, afgaande op mijn eigen reiservaringen. 

De IC Eindhoven Den Haag werd weleens omgeroepen als hogesnelheidstrein. Wat ik persoonlijk typerend vind voor de inflatie van kwaliteit op het Nederlandse spoor. Maar het kan voor onbekende reizigers best voor verwarring zorgen, want het impliceert inderdaad ook een toeslag. 

Reputatie 7

Er zijn helemaal geen Nederlandse hogesnelheidstreinen. Het zijn gewone treinen die over een speciale lijn rijden. Maar ik hoor toch vaak omroepen dat "u op de hogesnelheidstrein naar Schiphol en Amsterdam" kunt overstappen. Iedere conducteur geeft er zijn of haar eigen draai aan lijkt wel.

Reputatie 5

.50 IC Den Haag, zie .20
.54 IC Nijmegen, zie .24

.50 IC Den Haag, zie .20
.54 IC Nijmegen, zie .24

Robert, het zal wel aan het weekeinde en de tijd en overstappen liggen maar ik krijg toch echt het volgende te zien in de reisplanner van de NS als ik van Adam naar Rdam wil. 

12:34 intercity

12:38 intercity direct

12:45 Thalys

12:53 intercity direct

12:56 Intercity direct

13:08 intercity direct

13:15 Eurostar

13:19 Sprinter

13:22 intercity direct

13:24 intercity (met overstap in Utrecht)

13:34 intercity

Als ik niet wil overstappen kan het volgens de planner maar 2 x per uur, 1x met de intercity en 1 x met de sprinter

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal dan een reisplanner dingetje zijn, want de IC 2200 en de sprinter 4400 rijden allebei gewoon 2 keer per uur. Zo gaat er ook een IC om 13:04 en een sprinter om 12:49, ook in het weekend. En die komen wel uit de reisplanner voor komende zaterdag als je aanvinkt geen treinen met verplichte reservering (Thalys) te willen.  Geen idee waarom ze er niet aankomen zonder dit aan te vinken, maar ze rijden gewoon. Overigens krijg ik de optie met de sprinter er doordeweeks alleen uit door aan te vinken alleen met sprinters te willen reizen.

En ik begrijp ik nog steeds niet wat het aantal andere directe treinen tussen Asd en Rtd te maken heeft met het wel of niet omroepen dat er in de ICD tussen Schiphol en Rotterdam een toeslag nodig is. Misschien alleen als er op de route via Leiden werkzaamheden zijn en er dan meer mensen kiezen voor de ICD waarbij de ICD niet toeslagvrij is.

Reageer