beantwoord

IC direct toeslagvrij tijdens werkzaamheden Delft

• 22 februari 2015
  • 33 reacties
  • 1255 Bekeken

• Reisadviseur**
  • 41 reacties
Ik heb begrepen dat van 22-02 tot 28-02 de Intercity Direct toeslag vrij is buiten de spitsuren ivm de werkzaamheden rondom station Delft. Als ik 's ochtends om 6.25 de Intercity direct neem van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal, hoef ik dan geen toeslag te kopen (omdat ik incheck voor 6.30)?
icon

Beste antwoord door Hessel NS 24 februari 2015, 12:54

Ik heb begrepen dat van 22-02 tot 28-02 de Intercity Direct toeslag vrij is buiten de spitsuren ivm de werkzaamheden rondom station Delft. Als ik 's ochtends om 6.25 de Intercity direct neem van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal, hoef ik dan geen toeslag te kopen (omdat ik incheck voor 6.30)?
Ik moet natuurlijk niet vergeten nog even antwoord geven op deze concrete vraag: deze IC direct van 6:25 uur is niet toeslagvrij.

Op het station staat precies aangekondigd vanaf welke vertrektijd IC direct wel toeslagvrij is, dat is vanaf ca. 9 uur 's ochtends tot ca. 16:30 uur en dan weer van ca. 18:30 uur. Die "ca." is omdat het afhankelijk van je vertrekstation al een paar minuten eerder kan zijn (zie ook onderstaande conversatie).
Bekijk origineel

33 reacties

Ik vermoed dat er dan geen toeslag vereist is. Dat is nergens te verifiëren, want NS heeft überhaupt niet bekend gemaakt dat de ICd toeslagvrij is buiten de spits. Op Twitter verwijst NS daarom zelf naar het bericht daarover op treinreiziger.nl in plaats van naar hun hun eigen website.

Vandaag antwoordt NS niet op het forum. Als u voor morgenochtend een antwoord wilt, moet u de vraag via Twitter of een praatpaal op het station stellen. Mocht u dat doen, deelt u dan svp. het antwoord hier, ter informatie voor anderen met dezelfde vraag.
Reputatie 4
Badge
In de reisplanner staat bij de ic-direct treinen van maandag 23 februari 2015 om 8:55 alleen "Reisdetails: Fiets meenemen niet mogelijk". Bij de ic-direct eerder op de dag staat er "Reisdetails: Fiets meenemen niet mogelijk , Toeslag Schiphol - Rotterdam v.v.". Dus volgens de reisplanner is de ic-direct trein van 8:55 de eerste die toeslagvrij is.

N.b. de ic-direct van 15:25 is dan de laatste die toeslagvrij is, die van 15:55 tot en met 17:55 moet dan weer toeslag betaald worden. Vanaf 18:25 is dan weer toeslagvrij.
Dank voor het antwoord. Als de Intercity direct die om 6.25 uit Amsterdam CS vertrekt naar Rotterdam CS (aankomst 7.06) komende week niet toeslagvrij is vind ik dit wel vreemd om twee redenen. Als eerste omdat het bezettingspercentage van deze trein naar mijn ervaring normaal nooit boven de 20% uitkomt. En ten tweede omdat het wel of niet in de spits reizen normaal bepaald wordt door hoe laat je incheckt (voor 6.30 inchecken = dal).
Badge
Dank voor het antwoord. Als de Intercity direct die om 6.25 uit Amsterdam CS vertrekt naar Rotterdam CS (aankomst 7.06) komende week niet toeslagvrij is vind ik dit wel vreemd om twee redenen. Als eerste omdat het bezettingspercentage van deze trein naar mijn ervaring normaal nooit boven de 20% uitkomt. En ten tweede omdat het wel of niet in de spits reizen normaal bepaald wordt door hoe laat je incheckt (voor 6.30 inchecken = dal).

Als het goed is kon je vanochtend, indien je voor 6.30 uur bent ingecheckt toeslag vrij reizen. Reis tussen Amsterdam Centraal/Schiphol en Rotterdam Centraal met Intercity direct (in de spitsuren toeslag verplicht) Alleen in de spits moet je een toeslag betalen. Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.
Als het goed is? - Hoe kom je daar als reiziger achter voordat je instapt?

Als het goed is kon je vanochtend, indien je voor 6.30 uur bent ingecheckt toeslag vrij reizen. Reis tussen Amsterdam Centraal/Schiphol en Rotterdam Centraal met Intercity direct (in de spitsuren toeslag verplicht) Alleen in de spits moet je een toeslag betalen. Ik heb je vraag verplaatst naar 'in de trein'.

Dus in IC Direct van 6.54 hoef ik geen toeslag te betalen als ik om 6.29 incheckt ?

Moment van inchecken telt hier ook voor ?
Tenzij je met een papieren ticket reist. Tenminste, ik neem aan dat dat is waarom de reisplanner toont dat een toeslag verplicht is voor ICd's die vóór de spits vertrekken en tijdens de spits aankomen.
Als het goed is kon je vanochtend, indien je voor 6.30 uur bent ingecheckt toeslag vrij reizen.

Volgens dit affiche geldt toeslagvrij reizen in de ICd van 8:45 tot 16:00 uur en van 18:45 tot 23:00 uur. Kunnen jullie daar bij NS misschien een poging doen om eenduidig en correct te communiceren over alles wat samenhangt met de buitendienststelling bij Delft?
Reputatie 6
Pe_pe, eenduidig en correct communiceren is Heel Erg Ingewikkeld, ook al is de buitendienststelling al maanden bekend. Uiteraard doet NS haar uiterste best om goede informatie te geven, echter is dat helaas niet altijd mogelijk. Hier bestaan ook vast leuke filmpjes over.
Beste NS, ik vind het jammer dat, gezien het affiche en jullie (NS) reactie hierop (https://twitter.com/Dave_Dekkers/status/569729521806680064/photo/1), er geen correct antwoord door jullie op deze vraag is gegeven op dit forum. De verwarring is alleen maar groter is geworden. Bovendien is het argument dat er geen capaciteit in de trein van 6.25 van Amsterdam naar Rotterdam is volstrekte onzin.
Ik hoop dat jullie alsnog een duidelijke reactie willen geven zodat het voor iedereen op dit forum duidelijk is.
Dag allemaal,

Intercity direct is, zoals o.a. in het Vraag en Antwoord-document op www.ns.nl/treinverkeerdelft aangekondigd, toeslagvrij tijdens de Daluren. Helaas is de capaciteit niet toereikend om dit ook tijdens de spits mogelijk te maken. Om te voorkomen dat in dezelfde IC direct de ene helft van de reizigers toeslagvrij reist, terwijl de andere helft (die eerder/later opstapt) wel toeslag is verschuldigd, hebben we per treinnummer vastgesteld voor welke treinen dit geldt. Ook omdat met betrekking tot toeslag, anders dan bij reizen op saldo, het moment van inchecken niet automatisch leidend is. Op de stations hangen daarom aanplakbiljetten waarop precies vermeld staat om welke treinen dit gaat.

Hopelijk zijn de vragen daarmee beantwoord en anders lees ik het graag!
Reputatie 3
Badge
Om te voorkomen dat in dezelfde IC direct de ene helft van de reizigers toeslagvrij reist, terwijl de andere helft (die eerder/later opstapt) wel toeslag is verschuldigd, hebben we per treinnummer vastgesteld voor welke treinen dit geldt. Ook omdat met betrekking tot toeslag, anders dan bij reizen op saldo, het moment van inchecken niet automatisch leidend is.

Dat is wel een erg merkwaardige redenering. Eigenlijk zeg je hier dat NS het niet gewenst vindt dat de ene groep reizigers anders behandeld wordt dan een andere groep reizigers op grond van het moment van opstappen.

Maar juist DOORDAT bij Reizen op Saldo het moment van inchecken leidend is, krijg je dat effect bij normale treinen, zeker rond de overgangen van spits naar dal en omgekeerd. Het ontgaat me waarom dat verschil wel acceptabel is voor de korting, maar niet voor de toeslag.
Het ontgaat me waarom dat verschil wel acceptabel is voor de korting, maar niet voor de toeslag.
Omdat bij kortingsproducten automatisch het juiste tarief wordt berekend, je hoeft alleen maar in een uit te checken. Ergo: je kan je hierin eigenlijk niet vergissen. Dat is bij toeslag anders, dit product moet je apart op je kaart laden. Er staat om vergissingen te voorkomen op het station aangekondigd wanneer toeslag wel of niet vereist is.
Nu leg je uit hoe het brakke systeem werkt, maar je geeft geen reden aan waarom de ene helft van de passagiers wel korting krijgt en de andere helft niet in de spits, terwijl dat verschil (maar nu bij toeslag) bij IC Direct niet acceptabel is....
je geeft geen reden aan waarom de ene helft van de passagiers wel korting krijgt en de andere helft niet in de spits, terwijl dat verschil (maar nu bij toeslag) bij IC Direct niet acceptabel is....
Toeslag is niet afhankelijk van dal of spits. Alleen tijdens de werkzaamheden Delft kiezen we er gedurende vijf dagen voor om IC direct buiten de spits toeslagvrij te maken, om tijdsverlies voor reizigers waar mogelijk te beperken.
Je eerste zin spreekt de tweede tegen.
Hoe moet er voor reizigers nog een touw aan vast te knopen zijn als alle logica ontbreekt?
Je eerste zin spreekt de tweede tegen.
Hoe moet er voor reizigers nog een touw aan vast te knopen zijn als alle logica ontbreekt?

Ik had voor de helderheid het woord inchecken toe moeten voegen. Toeslag is niet afhankelijk van inchecken tijdens dal of spits.
Maar wat is er precies onlogisch aan IC direct is toeslagvrij buiten de spits en we kondigen op het station precies aan om welke treinen dit gaat?
Je moest als reiziger al rekening houden met daluren, samenreiskortingsuren en fietsuren die allemaal net iets anders waren ingericht en nu blijken daar deze week dus ook nog de toeslaguren bij te komen. Jij mag het allemaal heel logisch vinden, maar ik denk niet dat veel reizigers die conclusie met je delen.
@Hessel

Niets, behalve dat nu opeens de tijd bindend is en niet het moment van inchecken. Dat is onlogisch en verwarrend voor passagiers omdat het moment van inchecken bepaalt of je reist in de spits of in de daluren.

Jouw argumenten (van NS dan) gelden net zo hard voor wel of geen korting, dus snijden geen hout.
Reputatie 3
Badge
Ik vind het niet onlogisch om te zeggen dat IC direct toeslagvrij is buiten de spits.

Ik vind het onlogisch om te zeggen dat de vraag wat "buiten de spits" is wordt bepaald door het tijdstip van REIZEN als je moet BIJBETALEN, en door het tijdstip van INCHECKEN als je KORTING KRIJGT.

En het is ook niet logisch dat je het niet gewenst vindt dat de ene helft van de reizigers een toeslag moet betalen en de andere helft niet terwijl ze op hetzelfde moment in de trein zitten, maar dat het kennelijk wel redelijk is dat de ene helft van de reizigers korting krijgt en de andere niet, terwijl die ook op hetzelfde moment in de trein zitten.

En je argument dat "automatisch bepaald wordt" of je recht hebt op korting bij het inchecken, is een pure cirkelredenering. Ik mag hopen dat NS eerst bedacht heeft wat ze redelijk vond en daarna een systeem is gaan inrichten; niet dat iets redelijk is omdat het systeem het automatisch kan bepalen. . . .
@macca728 @theofiel @IskOV
Ik snap de opmerkingen wel, maar het alternatief waarbij we reizigers zouden moeten vragen hun moment van inchecken goed in de gaten te houden om op basis daarvan te bepalen of ze wel of geen toeslag moeten laden, lijkt mij persoonlijk een stuk onaantrekkelijker, want foutgevoeliger.

Daarom is het ook niet vergelijkbaar is met wel of geen korting is: door in en uit te checken wordt daarbij automatisch het juiste tarief berekend, je kan je niet vergissen. Het laden van wel of geen toeslag is echter een handeling die je als reiziger zelf moet verrichten.

Dit is een tijdelijke maatregel in het belang van onze reiziger, het lijkt mij goed om de vrijheid te houden daarbij af te kunnen wijken van wat je misschien gewend bent. Maar uiteraard zo min mogelijk.
Ik vrees dat de NS een heel ander beeld heeft van het belang van de reiziger dan de reiziger zelf, een terugkerend thema dat tot veel irritatie bij diezelfde reiziger leidt.
Ik vrees dat de NS een heel ander beeld heeft van het belang van de reiziger dan de reiziger zelf, een terugkerend thema dat tot veel irritatie bij diezelfde reiziger leidt.
In dit geval ook? En wat is dan jouw voorstel? Ik geef het als suggestie graag door.
Ik moet natuurlijk niet vergeten nog even antwoord geven op deze concrete vraag: deze IC direct van 6:25 uur is niet toeslagvrij.

Op het station staat precies aangekondigd vanaf welke vertrektijd IC direct wel toeslagvrij is, dat is vanaf ca. 9 uur 's ochtends tot ca. 16:30 uur en dan weer van ca. 18:30 uur. Die "ca." is omdat het afhankelijk van je vertrekstation al een paar minuten eerder kan zijn (zie ook onderstaande conversatie).
In dit geval ook? En wat is dan jouw voorstel? Ik geef het als suggestie graag door.

Consistentie. Als jullie ervoor kiezen om de IC Direct niet geheel toeslagvrij te maken maar alleen tijdens de spits dan dient die spitsbepaling op dezelfde wijze te geschieden als bij het wel/niet op korting reizen.
Zoals hier op het forum al meermaals (met name door Pe_pe) is aangekaart is de communicatie rond de werkzaamheden in Delft toch al dermate verwarrend (lees: slecht) dat het een zoekplaatje is geworden voor de reiziger. Door deze "oplossing" is het aantal plekken waar de reiziger moet zoeken om de benodigde informatie te krijgen alleen nog maar verder toegenomen.

Reageer