beantwoord

IC direct toeslagvrij tijdens werkzaamheden Delft

• 22 februari 2015
  • 33 reacties
  • 1253 Bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 3
Badge

Ik moet natuurlijk niet vergeten nog even antwoord geven op deze concrete vraag: deze IC direct is niet toeslagvrij.

Op het station staat precies aangekondigd vanaf welke vertrektijd IC direct wel toeslagvrij is, dat is vanaf ca. 9 uur 's ochtends tot ca. 16:30 uur en dan weer van ca. 18:30 uur. Die "ca." is omdat het afhankelijk van je vertrekstation al heel iets eerder kan zijn (zie ook onderstaande conversatie).

Ik wijs er voor de zekerheid even op dat dit dus iets anders is dan wat NS-collega Leny hier eerder heeft geantwoord:
Als het goed is kon je vanochtend, indien je voor 6.30 uur bent ingecheckt toeslag vrij reizen. Reis tussen Amsterdam Centraal/Schiphol en Rotterdam Centraal met Intercity direct (in de spitsuren toeslag verplicht) Alleen in de spits moet je een toeslag betalen.

De IC's van voor 7.00 uur (tussen Rdam en Schiphol) zijn dus NIET toeslagvrij, ook al check je voor 6.30 in, want het moment van inchecken doet er niet toe.
Badge
@Hessel NS: Ik vind het vooral onwenselijk dat de informatie op de website niet volledig is. Daar staat alleen dat buiten de spitsuren geen toeslag nodig is. Het is niet heel onlogisch om te denken: 'Dan zal het wel bepalend zijn wanneer ik incheck', aangezien dat ook voor bijv. kortingsregelingen bepalend is. Er staat op de website namelijk helemaal niets wat er op wijst dat NS heeft bepaald voor welke treinen de toeslag verplicht is en dat dus min of meer de tijd van reizen bepalend is. Aangezien juist ook vanuit NS gestimuleerd wordt om (al dan niet op de smartphone) de info op de website te bekijken, is het m.i. onwenselijk als pas op het station duidelijk wordt gemaakt of daadwerkelijk een toeslag nodig is.
Ik heb begrepen dat van 22-02 tot 28-02 de Intercity Direct toeslag vrij is buiten de spitsuren ivm de werkzaamheden rondom station Delft. Als ik 's ochtends om 6.25 de Intercity direct neem van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal, hoef ik dan geen toeslag te kopen (omdat ik incheck voor 6.30)?
Ik moet natuurlijk niet vergeten nog even antwoord geven op deze concrete vraag: deze IC direct van 6:25 uur is niet toeslagvrij.

Op het station staat precies aangekondigd vanaf welke vertrektijd IC direct wel toeslagvrij is, dat is vanaf ca. 9 uur 's ochtends tot ca. 16:30 uur en dan weer van ca. 18:30 uur. Die "ca." is omdat het afhankelijk van je vertrekstation al een paar minuten eerder kan zijn (zie ook onderstaande conversatie).

Terwijl de IC Direct van 6.25 volgens mij buiten alle spitsuren vallen....
Badge
Door deze "oplossing" is het aantal plekken waar de reiziger moet zoeken om de benodigde informatie te krijgen alleen nog maar verder toegenomen.
Dat bedoel ik dus ook te zeggen: je moet je reis plannen met de reisplanner (maar daar staan bijv. de trams niet in), op de website kijken (zowel hier als hier, want bijv. de spits-snelbussen tussen Schiedam en Delft-Zuid staan niet op beide pagina's), de omroep in de gaten houden en dus ook nog op een aanplakbiljet op het station kijken. Ehm... Kan dat niet gestructureerder?
Hoe kan dat nou als zelfs NS moderators elkaar tegenspreken ?

Laten we dan maar niet hebben over HTM controleurs die lekker boetes uitdelen aan mensen met een NS kaartje....

Ik wijs er voor de zekerheid even op dat dit dus iets anders is dan wat NS-collega Leny hier eerder heeft geantwoord:
Als het goed is kon je vanochtend, indien je voor 6.30 uur bent ingecheckt toeslag vrij reizen. Reis tussen Amsterdam Centraal/Schiphol en Rotterdam Centraal met Intercity direct (in de spitsuren toeslag verplicht) Alleen in de spits moet je een toeslag betalen.

Je merkt al aan de reactie van Leny dat ze een slag om de arm houdt "als het goed is...". Maar dat klopt helaas dus niet, dat had ze even moeten dubbelchecken. Vandaar ook dat ik alsnog het volledige en juiste antwoord heb toegevoegd.

Jullie opmerkingen over volledigheid en consistentie van informatie heb ik doorgegeven aan het projectteam van de buitendienststelling Delft, daar zitten absoluut aanbevelingen die we een volgende keer ter harte moeten nemen. Dank daarvoor.
Je merkt al aan de reactie van Leny dat ze een slag om de arm houdt "als het goed is...".

Wat moeten we hier nu mee als reiziger?
Je zoekt een vraag op een antwoord, je stelt het aan de mensen waarvan je zou mogen verwachten dat ze je vraag kunnen beantwoorden en vervolgens krijg je een (zoals achteraf blijkt) fout antwoord dat ook nog eens dusdanig is geformuleerd dat je er geen enkele rechten aan kunt ontlenen.

Wat moeten we hier nu mee als reiziger?

Niets. Ik ben het met je eens dat dit niet de manier is om concrete vragen te beantwoorden en ik zal dit bespreken. Nog wel even voor de goeie orde: we zijn hier in gesprek van mens tot mens en mensen kunnen zich helaas een keer vergissen of onhandig uitdrukken.

Reageer